Bijzetteugel de juiste oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariettuh

Bijzetteugel de juiste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 17:33

Hallo iedereen!

Ik heb het advies gekregen om meer te gaan longeren met mn paardje. En dan voornamelijk met een bijzetteugel.
Hij moet leren om meer zn rug te gaan gebruiken en wat meer ontspannen te gaan lopen zodat hij op den duur ook meer kan zakken met zn neus.

Ik heb de spullen hiervoor niet, dus voordat ik het ga aanschaffen (en wéér de ruitersportwinkel moet bezoeken Knipoog ) toch weten wat de voor- en nadelen zijn.
Voornamelijk de voor- en nadelen in mijn geval; dat hij meer zn rug moet gaan gebruiken en ontspannen.
Ik heb overigens al op BoktWiki gezocht naar antwoorden en ook de longeertopics doorgespeurd, maar kan het niet echt vinden.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes Mariette

Anoniem

Re: Bijzetteugel de juiste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:28

Hoi Mariette. Een bijzetteugel lijkt mij niet echt de beste oplossing. Hij moet meer gaan ontspannen en zijn rug gaan gebruiken. Met een bijzetteugel kan een paard zich juist vastzetten en in de bijzet gaan hangen.
Wat een oplossing is, om met touwtjes te gaan longeren. Daarvoor heb je een longeersingel nodig en touwtjes van ong. 4 mtr lang, deze kun je gewoon kopen bij een bouwmarkt. Koop er dan ook meteen haakjes bij om te kunnen bevestigen.

Met touwtjes kan een paard namelijk veel makkelijker zakken en zijn rug gaan ontspannen. Ook is het een minder dwingende manier dan een bijzetteugel.

Een andere manier is heel eenvoudig, maar als jij en je paard nog weinig ervaring hebben met longeren misschien niet de beste oplossing. Daarvoor heb je geen singel nodig maar alleen een lange lijn, zoals bijvoorbeeld een slofteugel (of een lang dik touw wat niet schuurt!).

Zie plaatje: http://jolinalove.hyves.nl/fotos/410153007/0/oeFz/

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:14

Bedankt voor de tips!

Ik heb inderdaad weinig ervaring met longeren. Ik doe het eerder voor de afwisseling. En het is indd een paard dat snel gaat hangen. Doet ie nu ook soms, maar als ik mn benen er dan flink aanleg dan stopt hij er wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:04

Ik zou zowieso hulp vragen van iemand met meer ervaring. Is wat makkelijk dan zo op het forum Lachen
Succes ermee.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:26

Hulp vragen is zeker een slimme.
Goed longeren is namelijk net zo'n kunst als goed rijden. Lachen

Touwtjes zijn inderdaad een hele goede manier van longeren, al zou ik zelf touwtjes van een meter of 6 nemen, zodat je het paard echt goed zijn hals kan laten lengen en het paard ook helemaal met zijn neus over de grond kan sjouwen.

Naast Touwtjes vind ik de Gogue (driehoekshulpteugel) ook een hele fijne. Deze begrenst het paard alleen wanneer deze zijn hoofd te hoog heeft en geeft druk op bit én kopstuk. Het voordeel hiervan is dat je ook geen longeersingel aan hoeft te schaffen, want de Gogue hoeft alleen met een lus om de singel bevestigd te worden.

Veel plezier en succes!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:54

waarom zou je in godsnaam touwtjes langs z'n onderbenen doorknopen, dat schuurt immens en bovendien lijkt mij dat het paard dan niet echt lekker kan bewegen.... ! Kun je beter je touwtje van bovenste naar onderste ring, via die ring naar het bit en dan aan onderkant buik vastmaken

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:01

Ik vind die touwtjes er ook een beetje eng uitzien. Dubbele longe is ook een goede manier, maar in het begin wel erg lastig. Ik zou inderdaad ook hulp vragen. Ik ben niet erg gecharmeerd van bijzetteugels. Het paard moet het toch echt zelf doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:36

Touwtjes zijn fijn om mee te beginnen. Maar dan wel zoals IngridM zegt. Met singel.
Zoals: http://img215.imageshack.us/img215/9466/img0051ds6.jpg

Door de lengte wordt hij uitgenodigd om te zakken. Hij kan niet gaan hangen in de touwtjes.

Verder vind ik de pessoateugel heel fijn. Hiermee stimuleer je meer de achterbenen om onder te treden.

En wanneer je ervaren bent of hulpt krijgt van een ervaren iemand is de dubbele longe heel fijn. Wel lastig, dus moet je alleen doen wanneer iemand met ervaring je kan helpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:38

Ik vind inderdaad ook de dubbele longe en de pessoateugel fijn om je paard goed over de rug en ontspannen te krijgen, en zo gaan ze ook beter hun achterbenen gebruiken Lachen
Een dubbele longe is inderdaad wel vrij lastig, daar zou je eigenlijk eerst een paar uurtjes les voor moeten volgen, dat zou ideaal zijn.
Een pessoa is wat makkelijker in gebruik, die hoef je maar om te knopen. Ik heb een makkelijker model in mn onderschrift te koop staan Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:40

Priscilla8, zo'n reactie als 'ja' of 'nee' of andere one-liners zijn niet echt gewenst op bokt. Misschien kun je wat meer uitleg geven? Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:07

MysticTinker schreef:
Priscilla8, zo'n reactie als 'ja' of 'nee' of andere one-liners zijn niet echt gewenst op bokt. Misschien kun je wat meer uitleg geven? Lachen

ik heb al getemt!
niet op dit topic maar een ander topic!
ik wacht rustig af tot de mods hun werk hebben gedaan

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:10

ik longeer meestal met longeersingel (die van kieffer met veel ringen) en een slofje..

Ook een passoateugel vind ik fijn, maar dan moet je hem wel goed kunnen "instellen" anders werkt het niet

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:36

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb sowieso al hulp ingeschakeld voor het longeren met hulpstukken. Echter laat het weer het niet toe om de buitenbak1 te gebruiken. Buitenbak2 is nog veel te zwaar om te longeren en mag alleen in gereden worden.
Iedereen trekt daarom naar binnen en word het te druk.

Nog even afwachten tot het water is gezakt in buitenbak1. Maar ik heb zeker wat gehad aan jullie reacties!

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:53

ik rij nu met mijn paardje met een duitse teugel omdat mijn paardje een echt volbloedje was en wel 3 meter met zen neusje in de lucht liep Haha! en als je dan trok steigerde en nu gaat het goed maar vraag zeker raad aan iemand die er iets van kent