Jaarlinger longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Jaarlinger longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 17:08

Ja.. is het "verantwoordelijk" om een jaarling al te longeren? (lees: aan een longeertouw vierkantjes - tis een niet zo heel grote vierkante wei- om je heen laten rennen Tong uitsteken).

Het is niet mijn paard, maar persoonlijk zou ik het paardje nog lekker paard laten zijn.. De eigenaaren zijn ook al volop bezig met het leren van de beginselen van het inrijden (dingetjes op zn rug leggen enzo.). Ze maakten gelukkig wel duidelijk dat ze hem pas echt op zn 3e echt wilden inrijden.

euh... wat ik nou wil? Jullie mening Tong uitsteken

aliealie

Re: Jaarlinger longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:10

Persoonlijk vind ik het paardje nog veel te jong, hij/zij kan straks nog jarenlang werken, maar laat een jong paard gewoon lekker spelen met leeftijdsgenoten!!

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:14

Dat vind ik echt veeel te jong!!
zo'n beestje kan z'n concentratie er niet zo lang bij houden (hoelang longeren ze per keer??) en bovendien vind ik dat de eerste 2á3 jaar 'paard' moeten kunnen zijn lekker op de wei enzo. Je hoort dit ook bij toekomstige renpaarden enzo..
Ik ben er echt heel erg tegen maar uiteindelijk is het aan de eigenaar om hier over te beslissen...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:02

vooral doen als je je paard kapot wilt krijgen Cool

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:01

Ik vind wat er nu gedaan wordt al veel te veel voor een jaarling. Beter is om bv langs de weg te gaan wandelen zodat hij al vertrouwd raakt aan het verkeer etc.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:06

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:46

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:14

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:45

Ik heb zelf een jaarling lopen en daar ga ik echt nog niet mee longeren, maar ik doe wel van alles met hem. Ik leg wel eens een chabrak op zijn rug, ik ga met touwen over zijn lijf, ik wandel met hem langs de weg, ik speel voetbal met hem, laat hem over plastic lopen, loop met hem de trailer in en uit, en ga zo maar door.
Puur om hem zijn aandacht te geven, hem aan allerlei dingen te laten wennen, maar dit alles vooral op een speelse manier zonder druk uit te oefenen. Hij geniet er echt van. Als ik bij de stallen kom is meneer chagarijnig als er een ander paard wordt meegenomen in plaats van hem.
Wel leuk om zo met je paardje bezig te zijn, dat geeft een band.