Longeren met touwtjes maar zonder longeersingel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Longeren met touwtjes maar zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:41

Sinds september staan 2 andere stalgenoten en ik op een nieuwe pensionsstal. Nu krijgen we ook volledig ander les, echt weer flink gefocust op de basis.
Heel fijn natuurlijk, echt op 2 teugels, rechtgericht, handen stil, benen stil. Niet te veel willen doen. De drie paarden slaan om als blaadjes aan de bomen!
Echt prachtig om te zien.
Maar goed, je zult begrijpen een spierpijntje hier en daar komt nu zeker voor. Ze leren nu echt hun hele lijf te gebruiken.

Nou zag ik het gisteravond voor het eerst. Een voor mij nieuwe manier van ontspannen en vooral het los worden van spieren en lichaam. Ik had er al wel vaker van gehoord maar nooit eerder gezien.
Paard wordt gelongeerd, heeft hoofdstel in met longeerlijn eraan. Voor de rest niks op rug. Dan gaat touwtje over rug heen, onder oksels door, en dacht dan bevestigd aan bit. Het wordt niet vastgezet, want over paardenrug kan het wel bewegen.
Maar het paard sjouwde en liep echt heel fijn!!!
Kennen jullie het, of kunnen jullie het inbeelden wat ik bedoel??
Ik was weleens benieuwd naar wat jullie mening en ideeën hier over zijn.

En dan ga ik nog een stapje verder, hoe zouden jullie je paard vooral in onze gevallen (dus echt om los te worden in lijf) longeren?
Alleen los aan longeerlijn (geen bijzet) heeft bij mijn paard totaal geen zin, loopt met "twee hoeven in de neus" en het liefst volledig achter de teugel aan het kruipen. Ook bij lang en laag is het bij mijn paard niet echt succesvol. Dan loopt ie gewoon zijn rondjes, niet dat je zegt, van ja.. hij komt lekker los.

Brand los.

shera

Re: Longeren met touwtjes maar zonder longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:45

het lijkt me niet prettig voor het paard, zo'n touwtje snijdt toch in??? Wat is het voordeel hiervan boven het gebruik van een longeersingel? je kunt het touwtje dan ook zo vast maken dat het beweegt over de rug.
Ik ben zelf enthousiast gebruiker van de dubbele longe.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:02

Zou je denken hè. Ik heb het me ook afgevraagd.
Dan denk ik verder, met longeersingel kan je volgens mij niet zo het touwtje vastmaken. Want deze gaat achter voorbeen, dus echt oksel langs en zo onder hals naar bit.
Dubbele longe ben ik niet zelf ervaren in, en zou ik daarom ook niet zomaar gebruiken. Echter longeer ik zelf vaak met pessoa of touwtjes. Onder uitstekende begeleiding is mij dit destijds aangeleerd.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:05

maar wat is het voordeel van het touwtje door de oksels vraag ik me af. Ik heb het nog nooit gezien. Dubbele longe het ik geleerd op de cursus van Lammert Haanstra en het is een kwestie van oefenen. Ze gaan er wel heerlijk van sjouwen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:09

Het lijkt mij ook snijden. De longeersingel is er niet voor niets.
Verder longeer ik ook graag met dubbele longe.
Zo train je de spieren optimaal, kun je aan alle kanten loswerken en door de lijn achter de benen worden ze gestimuleerd hun achterbenen onder hun lichaam te brengen.
Alle paarden die ik zo longeer of gelongeerd heb zijn met rijden ook ontzettend verbetert omdat ze leerden te ontspannen en sterker werden in spierkracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:36

Het is een methode die ik springruiter Rodrigo Pessoa (ok z'n groom) ook heb zien doen en sinds dien doe ik het ook.
Ten eerste is het verstandig om een dikkere lijn te gebruiken, bijvoorbeeld een slofteugel. Deze kun je opknopen op zijn rug.
Het paard krijg door deze manier een natuurlijke balans en vooral de rugspieren zijn hier in het voordeel. Ze leren namelijk om de rug los te laten.
Het is een methode die ik niet elke keer toepas, maar het is een mooie afwisseling. Let wel: de lijnen mogen niet te strak staan. De neus van het paard mag niet achter de loodlijn komen.

Succes!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:19

Inderdaad, de singel kan soms niet de vrijheid geven om helemaal uit te bewegen.
ook al lijkt het mijn geen pretje dat het paard bij aanspannen twee snijdende touwtjes tussen ze oksels heeft.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:44

Oké, zie het is toch wel gebruikelijk.
Ja het paardje wat gelongeerd werd, liep ook heerlijk vrij. Vanuit achterhand mooi lang en laag. Onder zadel echt moeilijk en stijf paard.
Ik geloof ook dat de "optuiger" iets heeft genoemd over vrijheid, en het helemaal voelt over de rug. Miischien doordat de singel dan weer een stukje beperkt hierin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:57

Het heeft niet veel te maken met de singel maar meer de manier waarom je het paard "vastzet" met touwtjes. Vaak Als je met touwtjes werkt, kan een paard toch niet al zijn spieren loslaten, met name in de rug. Uiteraard werkt het wel goed voor andere delen van het lichaam, dus slecht is het niet.
Wanneer je op de manier zonder singel werkt, kan het paard zich niet vasthouden in de rug, hij moet wel zakken en loslaten.
Mijn paard liep eerst onder het zadel vrij hoog met hals en hoofd, hij hield de rug vast en wilde niet graag zakken. Sinds ik met hem ben gaan longeren met alleen lijnen loopt hij met zijn neus over de grond tijdens het inrijden. Hij loopt soepel en los door zijn lichaam.

Ik denk dat het voor elk paard een goed hulpmiddel is. Zoals ik al eerder zei, kun je het alwisselen. Ik longeer mijn paard ook wel eens met passoateugel.

Ik wilde er eigenlijk foto's van maken gister, maar dat ben ik vergeten Tong uitsteken

En snijden doet het niet, als je hem maar met dikke lijnen longeert (zoals een slofteugel)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:23

Waar zitten de uiteinden van het 'touwtje' ... daar bovenop de rug of bij het bit?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:28

Als het goed is gebruik je een versie van zeiltouw, en zeker bij een dikkere soort zal het niet zo snel snijden omdat het heel glad touw is (waar je toch prima knopen in kan leggen).

Het voordeel, maar ook het nadeel is van knopen op de manier uit het startbericht is dat het paard alle kanten op kan omdat het touw meebeweegt, behalve naar boven en beneden kan het volledig buigen. Je kan hierbij dus moeilijk sturen of stelling 'instellen', dit moet je dus zelf doen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:30

Ik longeer ook wel eens zo, voor de afwisseling. Ik gebruik een slofteugel ervoor.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 20:17

Ja dit bedoelde ik!! Haha!
Ik kende het totaal niet, maar zag dus echt een ontzettend ontpannen paard. Ze gebruikten het ook vooral voor ontspanning en loswerken van de spieren enzo.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:59

Zoals ik ook al bij een ander topic zei vind ik dit een rare manier. Welk touw je ook gebruikt, wel of geen snijdend touw (en een slof lijkt me zeker snijden !!) het lijkt mij dat het paard nooit echt lekker zijn voorbenen zal kunnen bewegen.
Probeer het eens bij jezelf en ga dan rennen, denk niet dat het een lekker gevoel geeft en zeker niet met een slofteugel tussen je benen Knipoog
Overigens maakt het het voor mij niet goed omdat meneer pessoa het zo doet Cool

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:10

Een tijdje geleden kreeg ik ook dat advies om mijn paard te gaan longeren met 2 halstertouwen. Van die lekkere dikke katoenen en dan vastknopen aan elkaar, knoop op de rug, onder de oksels door en naar het bit. Bij mijn paard werkte het dus niet. Die werd vreselijk boos dat ze zo vast zat en kwam regelmatig even in opstand. Dan draaide ze opeens een kwartslag zodat ze recht tegenover mij stond en dan heel boos. Ze kwam dan omhoog, niet super hoog, maar het verzet was er. voor mij duidelijk genoeg dat het niet werkte. Bijeen ander paard op stal waren zijn mondhoeken na 1 keer longeren kapot. en de oksels waren kapot geschuurd. Dus niet echt fijn. Nu zijn we massaal met z'n allen aan de longeersingel met touwtjes. dat werkt bij ons toch beter. Het prettige vind ik daaraan dat je de touwtjes beter af kan stellen. Ik zet ze zo vast dat mijn paard een beetje naar binnen kijkt. En nu loopt ze toch beter.

twinducklinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:39

Ik maak de slofteugel eigenlijk op bijna dezelfde manier vast, ik longeer mijn merrie ook weleens met halsverlenger en dan via boven het hoofd en dan ook vastmaken aan het ringgetje op de buik en merk dat dit bij mijn merrie wel duidelijk maakt wat ik bedoel, ze zakt dan wel fijn met het neusje omlaag zonder zich weg te drukken omdat het elastiek daar gewoon veel te los voor hangt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:51

Ik gebruik het ook wel eens, maar dan wel een glad zeiltouw. Ze lopen er heel fijn op, maar het is geen vaag wondermiddel ofzo. Meer iets voor even `snel`als ik geen tijd heb om met de dubbele longe aan de slag te gaan.
Het is trouwens een methode die je heel veel ziet. Een longeersingel zonder staartriem kan als die te los zit naar voren kruipen en lelijk de oksels kapot schuren en hiermee heb ik nog nooit problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:27

Het is niet de bedoeling dat je de lijnen heel strak doet. Als het paard stilstaat, moet hij niet aan de teugel staan door de spanning van de lijnen. Ze moeten juist heel los zitten. Ik heb ook moeilijke paarden gedaan en ik heb er nog geen een gehad die er tegenin ging of zich eraan beschadigde, ook jonge, jolige paarden.
Dus mij lijkt het dat je de methode niet helemaal goed toepast als je paard beschadigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:29

Lappie_Lap schreef:
Waar zitten de uiteinden van het 'touwtje' ... daar bovenop de rug of bij het bit?

Bovenop de rug.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:03

Joolien: het was mij verteld dat de touwen wel tamelijk strak moesten. Maar nadat mijn paard in verzet kwam omdat ze het niet zo geweldig vond, ben ik gestopt met longeren met halstertouwen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:33

Dit lijkt heel veel op een tuigje dat bij honden wel gebruikt word om het trekken tegen te gaan, alleen trekt het paard hier zelf. Knipoog

Als het paard namelijk niet nageeft, snijd het touw of de lijn in op de pees die achter de elleboog loopt, niet erg fijn.
Het paard kan zo toch niet in een fijne aanleuning gaan lopen? Ook al niet omdat er best veel beweging wordt veroorzaakt door het zwaaiende been?
Krijg je dan niet dat het achter de teugel komt?

Ik kan me voorstellen dat bij paarden die de neiging hebben op de hand te gaan hangen, dit een correctiemiddel kan zijn.

Maar ik zie het mezelf nog niet toepassen bij heel gevoelige paarden. Die van mij gaat denkelijk op haar rug...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:22

Ik heb het ook een keer gedaan, maar vond dat het bit heel erg door de mond getrokken werd, in de beweging van het voorbeen. Maar misschien zat het te strak? Ik had trouwens het bontje van de pessoa rond het touw gedaan, bovenop de rug.

Federico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:25

Ik doe dat ook weleens, alleen ik gebruik meestal de slof die ik dan over de rug doe.