hoe compliment leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe compliment leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:09

Ik wil graag mijn haf de compliment leren! Ik heb al het boek vrijheidsdressuur maar het werkt niet echt. Ook niet als ik met een lange touw zijn been pakt en hem dan langzaam naar achteren vraagt. Hij wilt niet zakken!!

hoe hebben jullie je paardje het geleerd?

Mijn haf kent het volgende
- pas
- buiging
- flemen
- kusje geven

xmarliez

Re: hoe compliment leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:38

Oo ik heb percies hetzelfde probleem maar bij mij komt het niet omdat de pony niet wil/kan, maar omdat ik het eng vind om haar op dr knie te laten vallen, ik ben zo bang dat ze iets breekt. dus ik volg dit even, ik vind het wel interesant Lachen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:35

De kunst is om het paard het gevoel te geven dat jij hem ondersteunt, zonder dat je daadwerkelijk die paar honderd kilo op je nek krijgt, dat is echt niet goed voor je.

Maar dat is echt een soort handigheid die je moet opbouwen, ik ben nog maar 1 paard tegengekomen dat ik niet in het compliment kon leiden.

Ik beloon in het begin ook al als ze alleen maar de punt van de hoef achteruit op de grond leggen, daarna probeer ik het gewicht wel naar achteren te lokken.

Probeer te voorkomen dat je het paard moet 'laten vallen' want dan verliest hij het vertrouwen: paard =prooidier en vallen=kwetsbaarheid voor roofdieren. Knipoog

Wel altijd doen op een rustige plaats, en natuurlijk op een heel zachte ondergrond.

Gewoon rustig opbouwen. Lachen

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:07

Ik leer compliment als volgt aan:

Ik leer 1ste men paard mijn hand te volgen... dit tot tegen de grond..(belonen natuurlijk hé Knipoog )
erna vraagt er een beetje handigheid van onze kant en ga ik als volgt te werk:
Ik sta aan de linkerkant van men paard (kan ook andersom je moet kijken welk kant het paard het liefst heeft)
laat het paard mijn rechterhand volgen en tergelijk tik ik met mijn linker hand zijn rechterbeen aan.. (ik sta dus met mijn kont richting kont van het paard Knipoog ) Als het paard zijn been opheft laat ik men rechterhand iets tussen zijn benen komen zodat het paard onbewust de begin fase van het compliment gaat maken...
zo beetje bij beetje verder oefenen...