in de touwtjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

in de touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:47

wat wordt er eigenlijk nu precies bedoeld met (los) in de touwtjes.
want ik kwam het in best veel topics en zo tegen waarin gezegd werd dat het goed was voor de bespiering
en de kwaliteit van de beweging Tong uitsteken

FBN

Re: in de touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 08:13

niemand??

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:20

longeren met touwtjes als bijzet. Denk ik? Lammert Haanstra heeft deze methode volgens mij ontwikkeld. je zet je paard bij met een touwtje van ca 6 meter. Je kunt hem op verschillende manieren vastmaken en zo dus je paard hoger of lager instellen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 08:27

jazoiets maar er werd ook iets gezegd ovdr dat ze een paard los lieten lopen met touwtjes in plaats van vast aan de longeerlijn klonk mij niet echt lekker in de oren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:29

Gewoon longeren zonder longeerlijn bijgezet met touwtjes. Daar is niks mis mee hoor, als je paard de commando's kent kan dat prima. Lachen
Of met touwtjes ipv longeerlijn? Werd er dan geen dubbele lijn bedoelt? Die beginnen vaak ook met touwtjes vanaf het bit wat daarna overgaat in 1 longeerlijn.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:31

ja hoor los kan ook en dan wel bijgezet. Is wel fijn als je paard goed op je stemhulpen reageert Knipoog En een niet al te grote rijbaan is ook wel handig. Je kunt je paard leren op commando van hand te veranderen. Het fijne aan los is dat ze niet constant op een volte draaien maar ook recht kunnen lopen

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:33

De touwtjes die lammert gebruikt zijn van elastiek. Los betekent een parcours afzetten waar je paard zelfstandig door heen loopt, let wel op dat dit alleen kan bij een paard wat erg ervaren is met longeren en dat de longeer weet wat waar die mee bezig is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:09

Los in de bak noem ik geen longeren. Bij longeren heb je continu contact met de paardenmond en dat kan niet als je paard losloopt in de bak. Daar zie ik het nut niet zo van in.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:49

maar als je ze dan zeg maar los longeert lijkt me het nogal gevaarlijk stel dat ze er een keer vandoor gaan of gaan bokken of zo lijkt mij nogal risicovol...?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:35

Het touwtje wat ik van lammert heb is niet van elastiek hoor... En als je je paard goed bijgezet hebt heb je naar mijn idee geen contact met de mond nodig om hem lekker te laten sjouwen in een afgezette bak. Ik heb een kleine paddock en doe het regelmatig zo Knipoog
Natuurlijk moet je eerst zorgen dat je paard aan de longe goed reageert op stemhulpen voordat je hem los laat, en het zal niet bij alle paarden een goed idee zijn .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:31

Citaat:
maar als je ze dan zeg maar los longeert lijkt me het nogal gevaarlijk stel dat ze er een keer vandoor gaan of gaan bokken of zo lijkt mij nogal risicovol...?

Lijkt me dat een lijntje van het bit naar jouw hand daar weinig invloed op uit oefend. Een longeerlijn houdt ze echt niet tegen om er van door gaat, zelfde als met bokken. Knipoog

Citaat:
Los in de bak noem ik geen longeren. Bij longeren heb je continu contact met de paardenmond en dat kan niet als je paard losloopt in de bak. Daar zie ik het nut niet zo van in

Als je continu contact hebt met uitsluitend de longeerlijn zal er of druk op 1 kant komen waardoor het paard scheef gaat lopen, of er zal gelijkere drukke op beide kanten van het bit komen waardoor het paard echt niet meer werkt dan wanneer het geen druk heeft.
Alleen een beetje rond rennen zonder enige bijzet aan de longeerlijn of los noem ik beide niet longeren maar gaat eerder richting los gooien Knipoog

Aan los longeren met een paard wat goed op je stem reageerd en niet zomaar de bak uit springt is er niks gevaarlijks aan. En als je het paard dan bijzet werkt het net zo hard als wanneer je het paard bijgezet aan de longeerlijn houdt Lachen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:28

Judith_ schreef:
Als je continu contact hebt met uitsluitend de longeerlijn zal er of druk op 1 kant komen waardoor het paard scheef gaat lopen, of er zal gelijkere drukke op beide kanten van het bit komen waardoor het paard echt niet meer werkt dan wanneer het geen druk heeft.

contact houden is iets anders dan trekken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:41

Dat weet ik wel Knipoog Maar hoe hard of zacht je ook 'trekt' met slechts 1 lijn zul je het niet voor elkaar krijgen om op beide kanten tijdens het longeren gelijke druk te krijgen die er voor zorgt dat het paard echt werkt.