want ik kwam het in best veel topics en zo tegen waarin gezegd werd dat het goed was voor de bespiering
en de kwaliteit van de beweging
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

En een niet al te grote rijbaan is ook wel handig. Je kunt je paard leren op commando van hand te veranderen. Het fijne aan los is dat ze niet constant op een volte draaien maar ook recht kunnen lopen
Citaat:maar als je ze dan zeg maar los longeert lijkt me het nogal gevaarlijk stel dat ze er een keer vandoor gaan of gaan bokken of zo lijkt mij nogal risicovol...?

Citaat:Los in de bak noem ik geen longeren. Bij longeren heb je continu contact met de paardenmond en dat kan niet als je paard losloopt in de bak. Daar zie ik het nut niet zo van in

Judith_ schreef:Als je continu contact hebt met uitsluitend de longeerlijn zal er of druk op 1 kant komen waardoor het paard scheef gaat lopen, of er zal gelijkere drukke op beide kanten van het bit komen waardoor het paard echt niet meer werkt dan wanneer het geen druk heeft.
Maar hoe hard of zacht je ook 'trekt' met slechts 1 lijn zul je het niet voor elkaar krijgen om op beide kanten tijdens het longeren gelijke druk te krijgen die er voor zorgt dat het paard echt werkt.