Longeren, hoe lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amarilla

Longeren, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:29

Ik vind het vaak moeilijk om te peilen wat het beste moment is om te stoppen, ik denk wel eens dat ik niet lang genoeg doorga. Is er een soort van schema voor het opbouwen/behouden van conditie voor bijvoorbeeld recreatief gereden paarden? Drachtige merries? Manege paarden?

chanora

Re: Longeren, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:31

ik zou het niet weten, ik longeer altijd 20 minuutjes..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:32

Er is geen standaard tijd voor. Niet elk paard heeft dezelfde conditie en sommige paarden zijn het sneller zat dan andere waardoor ze vervelend gaan doen. Je kan aan het paard zelf zien wanneer het genoeg is geweest.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:05

Ja , dat vind ik juist het moeilijkste. In het begin is ze altijd nijdig, maar aan het eind ook als ik te lang doorga.. Whoosh!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:45

Normaal is half uurtje wel voldoende (dit licht per paard) Ik heb het ook wel is een uur gedaan maar ik wissel heel vaak van kant en laat hem ook wel is even rechtdoor op de hoefslag lopen.
Hoe meer je wisselt en soms de hele bak gebruikt en soms andere dingen doet, hoe leuker het paard het meetal vind. (bij mij dan) Succes Lachen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:07

daar is niet echt een regel voor, is voor elk paard anders.
Langer dan een half uurtje zou ik niet doen; longeren is erg belastend voor een paard. Je zou het in- en uitstappen op het erf kunnen doen, dat scheelt weer belastende rondjes in de bak. 20-25 minuutjes is dan echt wel voldoende.

nicole1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:10

ik longeer altijd een half uur met instappen het uitstappen doe ik meestal op het erf of buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:43

Het is ook net wat je met je paard doet. Is het een wedstrijdpaard of een recreatiepaard?
Vooral overgangen zijn heel goed om te doen. Doe dit op beide kanten gelijk.
Voor een wedstrijdpaard is 10 min draven 5 min galop per hand ruim voldoende, maardan moeten ze wel actief zijn, anders heeft het geen effect. Je kunt dit dus afwisselen met overgangen.
Maar zoals eerder gezegd wordt zijn er veel verschillende mogelijkheden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:23

Het ligt helemaal aan je paard, je training, de leeftijd, enz.
Ik longeer mijn haflinger van 3,5 maar hooguit een kwartier met touwtjes of dubbele longe.
Het paard van een stalgenootje longeer ik een half uur met dubbele longe. Deze is al wat ouder en is veel verder in de training. Hij kan dat ook makkelijk aan.
De tijd dat je longeert kun je vergelijken met de dubbele tijd aan rijden.
Een half uur longeren staat ongeveer gelijk aan een uur onder het zadel trainen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:02

Ik heb zelf altijd aangehouden door op een goed moment te stoppen. Vooral bij mijn andere verzorgpaard werkte dat prima. Even een kwartier goed laten lopen en op het hooogtepunt afwerken naar het uitstappen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:03

20 minuutjes doe ik altijd ! Lachen

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:05

Ik longeer meestal 15/20 minuten. Dat ligt er ook aan hoe het gaat. Gaat het goed dan stop ik en is ie vervelend dan ga ik door tot het goed gaat en stop daarna.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:07

ik doe het meestal een half uurtje, lady meestal maar 15 minuutjes..

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:36

Ik doe meestal tot ze zweet. Dat is ongeveer 20 minuutjes. Hou geen tijd bij maar kijk waarbij jij (en je paard) goed bij voelt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:49

Amanda schreef:
De tijd dat je longeert kun je vergelijken met de dubbele tijd aan rijden.
Een half uur longeren staat ongeveer gelijk aan een uur onder het zadel trainen.

Waar haal je die wijsheid vandaan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:20

Dat vertelde mijn toenmalige instructeur longeren.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je doet en hoe intensief.
Longeren aan een halster zal minder kracht kosten als longeren met pessoa.
In dit geval ga ik er uit dat het paard gelongeerd wordt met bijzet, pessoa of dubbele lijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:34

Ligt er aan wat mijn doel is. Mijn paard werk ik los aan de longeerlijn en moet leren goed over zijn rug te lopen en te dragen, wat hij erg moeilijk vind. Daarnaast laat hij moeilijk los, voor hem heb ik dus weer een 'stappenplan'

1. stap hem aan de hand warm over het verharde en recht uit, ongeveer een minuut of 5/10.
2. Vervolgens vraag ik hem aan beide kanten in te buigen, pas je achteruit, kleine volte om mij heen ect.
3. Dan gaan we pas met de longeerlijn aan de gang. Meestal laat ik hem op elke kant een paar rondjes stappen en draven zonder lijn.
4. Mijn paard heeft de neiging gelijk naar buiten te hangen, terwijl hij recht moet worden. Ik haal de longeerlijn door de binnestebit ring en daarna door de hoge neusriem en zet de lijn vast aan de longeersingel aan de buitenkant. Hij hoeft zich niet dubbel te vouwen oid maar gewoon recht te lopen met een lichte lengte buiging met de volte mee.
5. Als hij op beide kanten duidelijk los is pak ik de pessoa en stel deze in op lang en laag. Hiermee laat ik hem op beide kanten lopen tot hij ook daarmee goed loopt.
6. De pessoa gaat af en hij mag even uitdraven.
(7. Laat hem op beide kanten een paar rondjes galoperen zonder lijn of balkjes lopen)

Stap 3 en 4 gaan vrijwel helemaal in draf. Stap 7 is meer een optie om hem even lekker los te laten lopen en voor de afwisseling.
Gemiddelt ben ik drie kwartier bezig exl. het uitstappen incl. de warming up. Op goede dagen ongeveer 20 minuten. Maar nu moet ik er bij zeggen dat er natuurlijk ook slechte dagen is. Ik ga niet een stap verder voordat de eerste stap goed is, maar laat hem ook geen twee uur lang lopen omdat ik persé tot en met stap 7 wil. Uitstappen rekenen ik er expres niet bij, dan gaan we aan de hand een stuk wandelen al dan niet met deken. Dit is mijn endurance paard wat weer even goed moet leren om zijn rug en achterhand te gebruiken.

Mijn 3,5 jarige mini moet worden betuigt maar ook conditie krijgen. Gezien zijn leeftijd is 2 x per week 20 minuten exl. in en uit stappen het max. Stap hem in en uit net als mijn paard en laat hem soms bij het instappen ook draven, recht uit over het harde dus. Daarna op beide kanten ongeveer 7 minuten draf en beide kanten 3 minuten galop.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:04

Amanda schreef:
Dat vertelde mijn toenmalige instructeur longeren.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je doet en hoe intensief.
Longeren aan een halster zal minder kracht kosten als longeren met pessoa.
In dit geval ga ik er uit dat het paard gelongeerd wordt met bijzet, pessoa of dubbele lijnen.

Oke. Ik heb er nooit van gehoord en mijn ervaring is ook niet dat het veel zwaarder is. Het is natuurlijk wel onbelast dus balans word niet door een ruiter onderbroken.

Overigens longeer ik gewoon totdat ik het mooi geweest vind. Lekker een beetje loswerken zonder en met touwtjes, wat hoger bijzetten aan de touwtjes, een balkje meepakken, los longeren in de bak, stukjes rechtdoor en dan middendraf, met dubbele lijn figuren maken etc etc.