Klassieke buiging leren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rainbow_

Klassieke buiging leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:06

Ik wil graag mijn paard leren buigen. De klassieke buiging.

Zo een dus:
Afbeelding

Hoe kan ik dit nou het beste doen Lachen ?

melaniepk

Re: Klassieke buiging leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:14

Les nemen Pling
Zelf aanklooien ben ik geen fan van, helemaal niet met vrijheidsdressuur Knipoog

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:31

leer je paard je hand te volgen (targetten kan hierbij helpen!)..
ga met je hand tussen zijn benen en ga beetje naar achteren maar diep blijven met je hand...
Vergeet vooral niet te gaan belonen... Zodra het paard nog maar een beetje de buiging aan houdt is dit al een goede start..

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:36

Bedankt KiVa Lachen .
Ik vind het vooral moeilijk om die schoft te laten zakken.
Laatst bijgewerkt door _rainbow_ op 05-11-08 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:41

_rainbow_ schreef:
Wat een domme reacties. Jullie weten helemaal niks van mij..

Hoezo domme reacties, je vraagt zelf op tips dan geven we die en dan zeg je dat ze dom zijn .. ?
Idd. precies wat KiVa zei, makkelijkere uitleg is er niet voor Knipoog

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:44

Mitchall schreef:
_rainbow_ schreef:
Wat een domme reacties. Jullie weten helemaal niks van mij..

Hoezo domme reacties, je vraagt zelf op tips dan geven we die en dan zeg je dat ze dom zijn .. ?
Idd. precies wat KiVa zei, makkelijkere uitleg is er niet voor Knipoog

FOUTJE Haha! . Ik zal het wel even editten Lachen.
Maar ik zal het wel gewoon gaan proberen Lachen .
Laatst bijgewerkt door _rainbow_ op 05-11-08 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:46

De klassieke buiging zoals op het plaatje leer ik aan door ze eerst te leren de benen van elkaar te zetten (zeg maar 'spagaat' door de achterbenen te laten staan en alleen de voorbenen stapje voor stapje naar voren te laten zetten) en dan het hoofd op de boeg te vragen.
Dan krijg je echt de klassieke buiging.

De klassieke buiging is moeilijker dan gewoon de simpele buiging die elk paard eigenlijk wel zo doet. Maar de klassieke ziet er wel veel mooier uit (en zit dus veel meer werk in).

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:48

Bojangles schreef:
De klassieke buiging zoals op het plaatje leer ik aan door ze eerst te leren de benen van elkaar te zetten (zeg maar 'spagaat' door de achterbenen te laten staan en alleen de voorbenen stapje voor stapje naar voren te laten zetten) en dan het hoofd op de boeg te vragen.
Dan krijg je echt de klassieke buiging.

De klassieke buiging is moeilijker dan gewoon de simpele buiging die elk paard eigenlijk wel zo doet, maar ziet er wel veel mooier uit.

Ja, dat vind ik ook Lachen .
Ik ben bang dat ik verkeerd begin zeg maar en dat het dan moeilijker word om de klassieke buiging aan te leren.
Maar als ik het compliment vraag gaat ze van zichzelf al heel wijd staan, dus dat kan wel handig zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:48

_rainbow_ schreef:
Ik heb het over sodeletuut.. Ik zal het wel even editten Lachen.
Maar ik zal het wel gewoon gaan proberen Lachen .

Koe ik zette gewoon even een stipje om het topic te volgen Knipoog

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:48

Oké, hier nog een leuke ;
Hoe leer ik het aan?
Zet de pony stil. Ga zelf langs hem staan met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Zorg dat de voorbenen van je pony ver genoeg uit elkaar staan dat zijn hoofd er door zou kunnen. Let er ook op dat de voorbenen ongeveer gelijk langs elkaar staan.
Lok met bijvoorbeeld biksjes in je hand je pony's hoofd tussen zijn benen. Sommige paarden doen dit in 1 keer, geweldig, maar er zijn er meer die het niet in 1 keer door hebben.
Je pony kan bijvoorbeeld achter de biksjes aanlopen in plaats van buigen. Dit is op te lossen door terug te gaan naar de basis (die zat er blijkbaar niet goed genoeg in) want als jij "Blijf' zegt hoort je pony koste wat het kost te blijven staan. Zo ook met de buiging.
Neem dus een stap terug naar de basis en zodra je er heilig van overtuigd bent dat je pony het beheerst begin je opnieuw aan de buiging. Zeg voordat je lokt nog even nadrukkelijk "blijf".
Wil je pony nog steeds alleen maar achteruit dan kun je proberen wat hij doet als hij met zijn kont tegen de muur wordt gezet. Doordat hij zo zijn gewicht niet goed op zijn achterhand kan verplaatsten oefen je zo alleen dat zijn hoofd net bij zijn benen komt en je hem kunt belonen. Daarna weer overgaan op de vrije ruimte.
Zodra de pony zijn hoofd tussen zijn benen doet en jij zijn buik aanraakt met de zweep (dit kun je ook later invoeren als je pony het buigen al moeilijk vindt), zeg je het commando "buig". Zodra dit erin zit ben je al een heel eind. Je kunt het nu langzaam gaan uitbreiden naar steeds diepere en langer. En je geeft de beloning niet meer onder de buik maar zodra de pony weer omhoog staat (na jou commando "vrij"). Na een aantal keren met bixjes gelokt te hebben probeer je het enkel door zweep en stem commando. [ van internet ]
foto; http://users.skynet.be/elsie/nodeshfarm ... uiging.jpg

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:53

Mitchall schreef:
Oké, hier nog een leuke ;
Hoe leer ik het aan?
Zet de pony stil. Ga zelf langs hem staan met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Zorg dat de voorbenen van je pony ver genoeg uit elkaar staan dat zijn hoofd er door zou kunnen. Let er ook op dat de voorbenen ongeveer gelijk langs elkaar staan.
Lok met bijvoorbeeld biksjes in je hand je pony's hoofd tussen zijn benen. Sommige paarden doen dit in 1 keer, geweldig, maar er zijn er meer die het niet in 1 keer door hebben.
Je pony kan bijvoorbeeld achter de biksjes aanlopen in plaats van buigen. Dit is op te lossen door terug te gaan naar de basis (die zat er blijkbaar niet goed genoeg in) want als jij "Blijf' zegt hoort je pony koste wat het kost te blijven staan. Zo ook met de buiging.
Neem dus een stap terug naar de basis en zodra je er heilig van overtuigd bent dat je pony het beheerst begin je opnieuw aan de buiging. Zeg voordat je lokt nog even nadrukkelijk "blijf".
Wil je pony nog steeds alleen maar achteruit dan kun je proberen wat hij doet als hij met zijn kont tegen de muur wordt gezet. Doordat hij zo zijn gewicht niet goed op zijn achterhand kan verplaatsten oefen je zo alleen dat zijn hoofd net bij zijn benen komt en je hem kunt belonen. Daarna weer overgaan op de vrije ruimte.
Zodra de pony zijn hoofd tussen zijn benen doet en jij zijn buik aanraakt met de zweep (dit kun je ook later invoeren als je pony het buigen al moeilijk vindt), zeg je het commando "buig". Zodra dit erin zit ben je al een heel eind. Je kunt het nu langzaam gaan uitbreiden naar steeds diepere en langer. En je geeft de beloning niet meer onder de buik maar zodra de pony weer omhoog staat (na jou commando "vrij"). Na een aantal keren met bixjes gelokt te hebben probeer je het enkel door zweep en stem commando. [ van internet ]
foto; http://users.skynet.be/elsie/nodeshfarm ... uiging.jpg

Bedankt Lachen .

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:57

Afbeelding

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:07

Pasop om met voer je paard naar beneden te lokken.. Sommige paarden worden er te gulzig in en letten daarbij niet meer op hun evenwicht waardoor ze kunnen overkop gaan,of zwaar uit balans geraken, met alle gevolgen vandien...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:47

Daarom raadde ik dus al aan om les te nemen, al zijn het maar een paar lessen om de do's en dont's te leren Knipoog

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:54

melaniepk schreef:
Daarom raadde ik dus al aan om les te nemen, al zijn het maar een paar lessen om de do's en dont's te leren Knipoog

Ik doe het voor de lol, en het gaat me ook prima alleen af Lachen .

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:33

@meloniepk : Ik zelf heb nooit les gevolgd en geef ondertussen al zelf les VD (naast andere paardenlessen)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:02

Dan wist/weet jij waarschijnlijk wel waar je mee bezig bent Knipoog Lachen
Zelf heb ik ook lesjes gehad in VD en heb ik mijn Orundiploma, maar ik vind het altijd eng als mensen zelf gaan klooien met allerlei kunstjes, niet alles is namelijk zonder risico Knipoog
Maar zolang het met gezond verstand gebeurt is dat prima natuurlijk, ieder zijn ding Lachen