[LO] en [VD] verder in één forum? Jullie mening welkom.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[LO] en [VD] verder in één forum? Jullie mening welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:13

Omdat 'Longeren' en 'Vrijheidsdressuur' beide erg rustige fora zijn, speelt het modteam met de gedachten om beide onderwerpen op te laten gaan in een nieuw forum: Grondwerk, Vrijheidsdressuur en Longeren [GVL]. Op die manier heb je topics, discussies en vragen over de meeste dingen die je 'vanaf de grond' met een paard uitvoert bij elkaar. Ook creëer je een plaats voor een discipline die op dit moment nog geen eigen plek heeft: grondwerk. De foto's voor deze drie disciplines zijn al samen te vinden op het GVL-ITP forum.

Wat wij voor ons zien is een compleet forum waar je terecht kunt voor alle vragen over grondwerk, discussies over longeren en het ontmoeten van mensen die net als jij aan vrijheidsdressuur doen. Ook voor vragen over aanverwante onderwerpen zoals bijvoorbeeld lange lijnen, clickertraining en voltige kun je hier terecht. Een forum dus waar iedereen die (wel eens) 'uit het zadel' met z'n paard bezig is zijn vragen en reacties kwijt kan.

Met dit topic willen we graag jullie mening hierover peilen: wat zouden jullie van het samengaan van beide fora vinden?
Alvast bedankt voor je reactie!
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-01-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gezien de samenvoeging heb ik dit topic "geontstickeyd".

randalinpony

Re: [LO] en [VD] verder in één forum? Jullie mening welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:25

Wat mij betreft bijt het elkaar allemaal niet, zeker tussen grondwerken en VD zit al vaak een overlap.

Ik vind het fotoforum ook niet onhandig of onoverzichtelijk, dus ik denk dat deze formule voor de 'gewone' topics ook wel goed zal werken.
Hoewel de grondwerkvragen nu bij 'Naturals' natuurlijk ook prima staan.

Hm...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:29

Ik vind het bij het fotoforum nu af en toe eritant,
omdat ik dan (meestal) aan het kijken ben naar leuke vrijheidsdressuur foto's,
dan klik ik op een onduidelijke titel en ineens zit ik bij iets heel anders.
Op zich is het daar niet heel vervelend (ik ga tenslotte meteen weer verder),
maar ik denk dat het bij de niet-foto topics wel irritant zou worden.

Misschien een idee met tags te gaan werken?

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:42

Ik schrijf niet zo vaak, maar ik zou het erg fijn vinden als clickertraining gesplitst wordt van vrijheidsdressuur. Het is namelijk een heel erg ingeburgerd vooroordeel dat clickertraining alleen maar bij vrijheidsdressuur kan gebruikt worden, en hoewel het vaak de eerste plaats is waar mensen clickertraining tegenkomen, komt de kracht van clickertraining pas volledig tot z'n recht als het als een consequent systeem wordt gebruikt doorheen alle training.
Een formulering zoals "aanverwante onderwerpen zoals bijvoorbeeld lange lijnen, clickertraining en voltige" toont eerlijk gezegd onbegrip over waar het eigenlijk over gaat. Clickertraining is een manier van tegen trainen aankijken, maar geen doel op zich.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:47

Geen goed plan. Longeren is toch wel een compleet andere discipline dan grondwerk of vrijheidsdressuur............
NEE dus

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:26

Ik snap de overweging van het team, en bij het gebruik van tags verwacht ik dat het gebruikersgemak er niet onder hoeft te leiden.

Longeren is idd iets heel anders als vrijheidsdressuur, maar het valt wel beide onder grondwerk. Dat maakt dat het best samen in een subforum past.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:16

Wat ik trouwens nog even wilde toevoegen:
misschien dat er in het foto-forum ook tags ingevoerd kunnen worden?
Lijkt mij toch een stuk gebruiksvriendelijker..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:43

Hadden we zoiets niet al voor de grote reorganisatie van bokt, onder de naam 'uit het zadel' en compleet met tags.
Alleen zat toen aangespannen rijden er ook bij.

Maar ik denk dat het werk vanaf de grond best bij elkaar kan. Zo druk is het niet op die forums dat onderwerpen dan onvindbaar worden. En als iedereen duidelijk is in de titel en in het topic duidelijk zegt waar het over gaat lijkt me dat geen probleem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:47

Ik ben zeker wel voor. Het past qua disciplines goed bij elkaar. Longeren is wel anders dan grondwerk en vrijheidsdressuur, maar alle 3 de disciplines vinden op de grond plaats.

Wel zou ik het handig vinden als er gewerkt wordt met tags. Dan is meteen duidelijk om welke discipline het gaat. Overigens zou dat op het fotoforum inderdaad ook wel handig zijn.

riannevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 08:28

ik ben voor!!!:D
het past echt goed bij elkaar;)
het zou ook handig zijn als je gaat werken met tegs dan word het wat duidelijker om wele discipiline het gaaat. en een fotoforum kan ook geen kwaad!;)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:05

Amable schreef:
Ik snap de overweging van het team, en bij het gebruik van tags verwacht ik dat het gebruikersgemak er niet onder hoeft te leiden.

Longeren is idd iets heel anders als vrijheidsdressuur, maar het valt wel beide onder grondwerk. Dat maakt dat het best samen in een subforum past.

Hier ben ik het mee eens Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:38

Eigenlijk zou ik het wel jammer vinden. Voor de reorganisatie kwamen de longeervragen eigenlijk niet verder dan: 'help, mijn paard valt me aan met longeren'. Nu zie je, ondanks dat het rustig is, wel veel meer inhoudelijke discussies over trainingsmethodes, effect van een pessoa of een hulpteugel, tips over dubbele lijnen etc. Ik zou het jammer vinden als ik dat weer uit een forum zou moeten vissen met veel vragen over VD wat me echt niet interesseert.
Veel grondwerk is al onder gebracht onder het kopje NH.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 02:00

Dank jullie voor jullie input. Lachen

@Inge_T: het splitsen van VD en clickertraining zal lastig worden, of alle hier genoemde disciplines moeten hun eigen forum krijgen (of nog anders opgedeeld), maar daar zijn ze te rustig voor.

@IngridM: zou je je mening misschien wat meer kunnen onderbouwen?

@Wendy: een aantal manieren van grondwerk valt inderdaad onder NH. Echter, voor de grondwerktopics, die niet op NH gebaseerd zijn, is tot nu toe nog niet echt plaats.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:46

Judje schreef:
@Wendy: een aantal manieren van grondwerk valt inderdaad onder NH. Echter, voor de grondwerktopics, die niet op NH gebaseerd zijn, is tot nu toe nog niet echt plaats.

Heb je misschien een paar voorbeelden van dat soort topics? Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:00

Als er tags worden ingevoerd dan moet het te doen zijn, lijkt mij.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:22

@Wendy:
ik heb net via de zoekfunctie geprobeerd te zoeken, maar zo snel nog geen topic kunnen vinden.
Ik zal in de komende dagen nog verder zoeken, maar dat kost nogal wat tijd als je niet meer weet welke vorm van grondwerk hier besproken werd en 'grondwerk' dus je zoekterm is. Clown

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:54

Lijkt mij wel fijn

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:53

Ik zie hier ook een aantal keer de vraag voorbij komen of er dan wel met TAG's gwerkt kan gaan worden, zo ook voor het foto forum. Wat mij betreft is dat geen probleem dus dat gooien we ook nog even in de groep. Ik ben van mening dat een TAG het allemaal extra duidelijk maakt dus daar ben ik sowieso voor.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:20

@Wendy:
Helaas heb ik niet veel topics kunnen vinden met deze zoekterm, die niet NH-gerelateerd is. Wat wel grondwerk is, maar niet NH-gerelateerd hoeft te zijn is schriktraining.
Hier zijn ook meerdere topics over, zoals [TAO] Ideeën voor onderdelen schrikparcours? .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:10

Zelf vind ik het een leuk idee. Net als Inge gebruik ik beloningstrainen voor veel meer dan alleen vrijheidsdressuur, en bij het oude UHZ vond ik het wel gezellig dat er verschillende soorten paardentraining besproken werden; niet alleen ct en vd, maar ook longeren en nh. Die kruisbestuivingen vond ik altijd erg interessant!

Bovendien zijn mensen die vrijheidsdressuur trainen vaak sowieso meer bezig met grondwerk en longere, dus dat zou er vanuit dat standpunt goed bij kunnen - net als bij natural horsemanship trouwens. Misschien past vd zelfs nog wel beter bij het nh forum, aangezien ik me ook goed kan voorstellen dat iemand die af en toe alleen een longeervraag over bijvoorbeeld gebruik van een bepaalde hulpteugel heeft, waarschijnlijk geen enkele binding heeft met vrijheidsdressuur, terwijl de meeste nh-ers toch ook iets van vrijheidsdressuur doen of af en toe een kunstje trainen. Zelf ben ik van klassieke dressuur via clickertraining, natural horsemanship en vrijheidsdressuur naar dressuur in vrijheid gegaan. Vroeger zou dat betekend hebben dat ik nog steeds bij UHZ had gezeten, maar inmiddels weet ik het eigenlijk niet meer. Knipoog

Zou je vrijheidsdressuur & clickertraining niet beter bij NH erin kunnen gieten, en longeren bij rijtechnisch? Aangezien longeervragen toch vaak gaan over hoe je je paard rijkunstig correct kunt longeren met aanleuning, stelling en buiging, zou dat misschien juist wel beter passen in een forum waar de focus juist op dat aspect van het longeren ligt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:14

viola schreef:
Hadden we zoiets niet al voor de grote reorganisatie van bokt, onder de naam 'uit het zadel' en compleet met tags.
Alleen zat toen aangespannen rijden er ook bij.

Maar ik denk dat het werk vanaf de grond best bij elkaar kan. Zo druk is het niet op die forums dat onderwerpen dan onvindbaar worden. En als iedereen duidelijk is in de titel en in het topic duidelijk zegt waar het over gaat lijkt me dat geen probleem.

Idd, waarom niet gewoon "uit het zadel" terug? En dan voor alles wat je naast je paard qua training doet, muv aangespannen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:16

Ik vind het een goed idee, er wordt inderdaad weinig gepost. Ja Ik ben voor!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:09

Dank jullie voor jullie mening.
Het is ook de bedoeling dat het een soort UHZ wordt, zoals deze eerder blijkbaar was (voor mijn tijd Lachen ). Echter, hebben we juist gekozen voor een andere naam, om niet de verwarring te krijgen dat zoals eerder ook NH en aangespannen er onder vallen.

NH valt goed onder NA, maar ook onder GVL inderdaad. Gevoelsmatig lijkt het mij beter om NH onder NA te laten staan.

LO onder RT lijkt mij niet handig, RT is namelijk een vrij druk forum en daarbij zou het sonde zijn als je een soort UHZ terug zet en dan LO weer onder RT zet, wat immers ook naast je paard gebeurd.

Wat hier voorgesteld wordt zal ik ook achter de schermen nog eens noemen om ook andere meningen daar over te horen. Lachen