Beginnen met longeren, waar op letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OmelissaO

Beginnen met longeren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:50

Ik wil wat gaan beginnen met het longeren van mijn paard
Ze is veel kreupel geweest de laatste tijd, maar doet het nu al weer een hele poos goed.
We moeten alleen nog hard werken aan haar conditie! Maar om niet te veel meteen te gaan doen, leek longeren me ook wel een goed idee.
Maar had eerst nog wat vragen:

Wat vraagjes:
1 Helpt het om de achterhand actiever te maken door te longeren? Dus dat ze haar achterhand wat meer gaat gebruiken bij rijden onder het zadel.
2 Wat is belangrijk om als tuig om te doen, ik beschik niet over een longeersingel, is hoodstel met longeertussenstukje genoeg?
3 Hoe vaak moet ik het ongeveer doen, (ik heb het al 3,5 jaar niet meer echt gedaan met haar)?
4 nog meer tips?

Judje

Re: Beginnen met longeren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:08

1. Of de achterhand wordt geactiveerd met longeren ligt aan je eigen manier van longeren. Ook of voordeel wordt behaald onder het zadel ligt aan je eigen rijden en je eigen longeren.

2. Een tussenstukje zou ik niet gebruiken.
Een longeersingel is wel makkelijk als je bijgezet wilt gaan longeren, maar er zijn ook hulpteugels, die je kan gebruiken met het zadel.
In diverse andere topics op dit forum worden meerdere methodes gebruikt. In deze post zie je welke voor- en nadelen ik zie in de verschillende methodes: Judje @ [LO] Longeerlijn bevestigen

3. Als je conditie op wilt bouwen is het belangrijk om zeker 3 á 4 keer in de week bezig te gaan, maar alleen longeren is dan geen optie, omdat het best wel zwaar is voor een paard.
Wandelen aan de hand en andere vormen van grondwerk kunnen een belangrijke en welkome afwisseling zijn.

4. Als je al lang niet meer hebt gelongeerd zou ik beginnen met een begeleider die het wel vaak doet.
(GOED longeren is net zo'n kunst als GOED rijden. )
Ook zou ik longeren in een speciale longeercirkel of een cirkel afzetten in bak/wei/paddock.
Andere tips: koop het boek en/of de DVD van Lammert Haanstra over longeren. Ondanks dat theorie je niet kan leren longeren ben ik érg vooruit gegaan door dit boek. Lachen
En natuurlijk: houd dit forum een beetje bij. Er worden diverse problemen besproken en ieder geeft oplossingen aan de hand van zijn/haar ervaring en leermeesters. Lachen

Veel plezier en succes!

OmelissaO

Re: Beginnen met longeren, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:00

Dankje!! Haha!