Hoe leren zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Hoe leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:25

ik ben sinds kort bezig met vrijheidsdressuur
en ze kent de basis nu en knikken kusje e.d.
en ik begin nu met de wat moeilijkere kunstjes
o.a. buigen compliment e.d.

maar nu mijn vraag
hoe moet je haar leren om te gaan zitten
heb geen flauw idee hoe ik dat kan doen

JustMeKV

Re: Hoe leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:11

Ik leer men paarden zitten vanuit het liggen..
1x ze gaan rechtstaan komen ze met hun voorbenen eerst recht en ik leer hen om vandaaruit even te gaan wachten alvorens ze volledig gaan rechtstaan....

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:01

Moet je paard eerst liggen voor hij gaat zitten?
Of kan ie vanuit rechtstaat gaan zitten?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:18

Er zijn paarden die je vanuit het rechtstaan kan laten gaan zitten...paarden die dus bij het gaan liggen of rollen eerst de achterhand laten zakken ipv de voorhand, meestal staan zo'n paarden dan ook terug recht eerst met achterhand en dan met hun voorhand. (maar zo'n paarden komen heel zelden voor!) Bij zo'n paarden heb je maar de mogelijkheid het vanuit het rechtstaan te gaan aanleren..
Gezien Vrijheidsdressuur voornamelijk uit het natuurlijk gedrag gehaald word... leer je idd best eerst het liggen aan alvorens je het zitten aanleert, want haast 90% van de paarden gaat eerst knielen alvoren te gaan rollen en komen ook eerst met de voorbenen recht alvoren terug te gaan rechtstaan...(dit zijn dus de paarden die in de meeste gevallen eerst het liggen aangeleerd worden en erna het zitten)

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:50

ik heb ook een vraagje hoe kan je je paard dan leren dat ze gaat liggen als je er bij bent want die van mij gaat als ze ligt gauw staan als ik bij haar kom en dan komt ze kroelen
buigen kan ze wel al heel goed kan ik daar dan ook wat mee???
ik hoop dat jullie me kunnen helpen
gr Knipoog

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:06

@Mieke 77 : Leren liggen kan je het best aanleren uit natuurlijk gedrag....
Soms is het nodig om het uitlokken via het rollen...
Andere leren het dan weer heel vlot aan vanuit het knielen.. (eerst compliment aanleren er na knielen en daarna hun achterhand laten volgen)
Ik zelf heb al men paarden het vanuit het knielen aangeleerd..waarom niet vanuit het rollen, simpel heb er geen goeie ervaringen mee, dus leer ik nog heel zelden vanuit het rollen aan..

1x ze het knielen kunnen kan je vandaaruit als volgt te werk gaan:
Stel ik sta aan de linkerkant van men paard... hij gaat knielen... ik ga naast hem staan en leg men handen over zijn rug... men rechterhand leg ik tegen zijn rechterbil van de achterhand en met men linkerhand probeer ik zijn hoofd naar dat hand te lokken... hiermee komt een paard wat uitbalans..de druk van men hand op zijn bil laat aanvoelen dat ze met hun rug naar mij moeten vallen...
beetje bij beetje meer het hoofd naar je hand laten lokken.. (targeten is hierbij een goeie hulp!)
sommige paarden gaan heel vlug al kantelen na een paar keer durven ze al veel vlugger hun balans te verliezen en gaan ze liggen...
nu 1x ze liggen moet je natuurlijk ervoor zorgen dat jezelf safe bent, vooral de eerste keer, sommige vinden het leuk om dan nog te gaan rollen andere springen dan weer heel vlug recht...
Ik zorg er altijd voor dat ik in de streek van de nek, gehurkt naast hen zit...en ik hou voorzichtig hun hoofd tegen en wrijf tegen hen aan.. proberen ze recht te komen dan doen ze dit eerst met hun hoofd.... zeg nee en leg het hoofd voorzichtig terug... doe hij het 1 keer goed,laat het dan niet langer duren dan nodig en laat je paard rechtstaan..
Ben je te traag en springt hij direct weer recht.. niet getreurd,wees net blij dat je hij al heeft gaan liggen.. belonen en stoppen....
En alle omstandigheden vooral zelf rustig blijven, tegen je paard gaan praten.. liggen is een oefening die enkel op vertrouwen rust!! is dit niet 100% dan gaat je paard totaal niet gaan liggen!

Ook ieder paard verschilt van aanpak en manier om het te gaan aanleren, dus als je zelf niet 100% weet hoe je het moet aanpakken kan je best eventjes raad vragen aan iemand die weet hoe het moet... laat hem/haar je het eventjes voordoen en wie weet ben je er vlot mee weg..

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:57

Dank je wel Kiva we gaan het proberen. knielen kan ze ook nog niet dus dat gaan we eerst maar doen denk dat dat al moeilijk is voor haar en ik vind het vanuit het rollen niet zo veilig dus dat doen we niet

gr

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:32

Bij mijn mini Randalin heb ik net het liggen op 'cue' gezet vanuit het willen rollen. (Nog niet bevestigd hoor.)

Vanuit het knielen lukte bij haar echt niet, omdat ze niet durfde vallen en gewoon rondjes om haar as ging draaien op haar knieen. Met voer het hoofd opzij lokken vond ze geen probleem, met een tegen de buik geklapt hoofd kon ze nog even prima rondjes draaien.

Wel een bijzonder gezicht, zon lenige pony!

Bij mijn vorige VD paard heb ik het liggen wel vanuit het knielen opgebouwd, maar die had alle vertrouwen om zich uit evenwicht te laten brengen: plofte de eerste keer zo neer.

droppie<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:13

ik deet het ook uit lig stand eerts liggen en dan zitten
als die nu gerold heb of zo gaat die eerts zitten en dan staan egt een grappig gezicht