Hoe kan ik het beste een onbekend paard longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Hoe kan ik het beste een onbekend paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:31

Hallo,

Sinds gister heb ik een nieuw verzorgpaard.
Het is een merrie, 6.5 jaar oud.
Ze is wel beleerd, het schijnt een superbraaf paard te zijn en ze kent longeren denk ik ook wel. Maar ik weet niet of ze ooit is bijgezet en of ze de longeerzweep kent. Ik zelf kan goed longeren met bijzet. Het is wel in een bak, geen longeercirkel of zo.
Hoe kan ik dan het beste beginnen?
1. Eerst zonder bijzet longeren? Of is dat ook gevaarlijk, omdat ze dan misschien rare dingen kan gaan doen?
2. Of wel met bijzet, maar de touwtjes heel los?

Ik wil niet dat er iets gebeurt en dat het vertrouwen dan meteen geschaad is..

Liefs,

Sokje

KiWiKo

Re: Hoe kan ik het beste een onbekend paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:34

gewoon longeren Haha!

ik snap je vraag niet Lachen

wat is het probleem......... je ziet het paard, je ziet het lopen........ en dan zie je toch ook of het wel of niet bijgezet gelongeerd moet worden? En ook hoe los of strak dat ding moet staan?

en anders zou ik het even aan de eigenaren vragen Lachen helpt ook altijd Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:36

Eerst even zonder bijzet, dat doe je toch altijd?
Ik iig wel, eerst even uitrazen zonder bijzet/touwtjes eraan en dan zie je snel genoeg wat ze wel en niet kent.

En wat Kiwiko zegt; even aan de eigenaren vragen, die zullen het toch wel weten denk ik Haha!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:40

Ik denk niet dat zij het weten, want ze weten zelf niets van paarden.. Ze komt van een handelsstal.. moet ik die dan gaan bellen? Tong uitsteken Nee toch..

anneliesdj, ik doe altijd gelijk bijzet. Maar ik ben dus bang dat als ik haar gelijk bijzet, ze misschien heel panisch gaat reageren enzo.
Zal ik dan gewoon de longeersingel omdoen en dan eerst gewoon longeren en als ze rustig is, die touwtjes vastmaken?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:41

Dat lijkt me een heel goed plan sokje! Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:41

en waarom niet die handelsstal bellen?

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:49

Oki, doe ik dat!
Thanks

@ KiWiKo
Ja, misschien toch wel een goed idee inderdaad! Ik heb nu zoveel vragen waar ik geen antwoord op krijg..Het is een braaf paard, dat weten ze alleen. Want ze wordt gebruikt als sinterklaaspaard. Maar ik weet dus niet of ze wedstrijden heeft gelopen enzo en hoelang ze al onder het zadel is en dat soort dingen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:51

gewoon zonder poespas longeren, desnoods de bak afzetten.
wat willen de eigenaren met haar doen? gewoon gekocht en geen idee wat ze kan en nu mag jij haar verzorgen?

Too

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:58

Ik zou de eerste keer alleen wel handschoenen aantrekken. Mocht je paard het niet kennen en de hele bak door rennen, dan zijn jou handen tenminste nog heel.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:04

Ik zou hem niet meteen vastknuppen! Laat dat paard eerst even opwarmen en zet hem dan evt. losjes bij!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:08

sokje schreef:
Ik denk niet dat zij het weten, want ze weten zelf niets van paarden.. Ze komt van een handelsstal.. moet ik die dan gaan bellen? Tong uitsteken Nee toch..

anneliesdj, ik doe altijd gelijk bijzet. Maar ik ben dus bang dat als ik haar gelijk bijzet, ze misschien heel panisch gaat reageren enzo.
Zal ik dan gewoon de longeersingel omdoen en dan eerst gewoon longeren en als ze rustig is, die touwtjes vastmaken?

Waarom doe je altijd meteen een bijzet?
Als je op concours bent rijd je toch ook eerst los? En met hardlopen doe je toch ook eerst warming-up? Laat je paard toch eerst 5 minuten lekker zijn energie kwijtraken, zeker als je het paard nauwelijks kent hoef je er toch niet meteen druk mee aan het werk?

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:11

Gewoon relax beginnen. Eerst een paar rondjes stappen zonder zweep.. Dan langzaam de zweep oppakken.
Altijd éérst warmlopen voor je er hulpteugels aangooit!! Je paard moet eerst lekker los kunnen lopen en kunnen ontspannen!
En als ze ooit bang blijkt te zijn van de zweep ( wat mijn pony ook had) nóóit opjagen.
Geduld is een schone zaak Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:35

Het lijkt mij logisch dat je hem eerst even (warm) laat lopen voor je hem meer aan het werk zet.
Bij een paard wat ik niet ken zou ik de bak gewoon afzetten en paard los longeren, dan weet je ook hoe ze waarop reageerd en daarna bijzetten..

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:29

Hallo allemaal!

Nou, ik heb dus eerst zonder bijzet gelongeerd. Eerst even gestapt, toen gedraafd. Ze was heel sterk. Ik had de bak niet afgezet, omdat je door de hele bak moet lopen ( i.v.m ondergrond ). Sterk in de zin van dat ze hangt aan de lijn.

Toen ik haar bijzette ging het wel goed en ontspande ze zich ook lekker.
Heb niet zoveel gedaan, want het is de eerste keer.
Ik merkte dat haar achterhand wat stijf is.. Ze buigt niet zo in de gewrichten. Kan dat nog komen door training of blijft dat zo? Het is niet een echt sportpaard of zo, vond ik op het eerste gezicht..maar wel een paard waar nog wel wat van te maken is.

Ik zet dus een paard wel meteen bij, want zo heb ik dat geleerd op mijn laatste stage! Maar bij die paarden was dat ook wel nodig, want dat waren wel frisse paardjes.. Maar dat ben ik dus gewend..
Ik wist niet dat jullie dus meestal eerst normaal longeren..
Is het echt slecht om meteen bijzet te doen?? Want dan doe ik dat niet meer

Groetjes Sokje

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:34

Als jij een paard rijd, trek je hem dan ook meteen in de krul? Dan rij je toch ook lekker vw nw los? Lekker laag met de neus over de grond? Mijn 2,5 jarige loopt nu al bijna standaard met dr neus over de grond (ik longeer dr nog niet eens) waarom haar dan dwingen in een houding? Ik vind dit super, lekker los in het lijf! Dat wil ik graag zo houden...

Tuurlijk is het niet slecht om een paard bij te zetten maar wel wanneer het paard los is in het lijf..en niet eerder!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:00

idd, eerst lekker de spieren opwarmen en dan evt pas bijzetten

opwarmen, doe jij met sporten ook
en na longeren ff lekker los laten longeren, hals laten strekken,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:06

sokje schreef:
Ik zet dus een paard wel meteen bij, want zo heb ik dat geleerd op mijn laatste stage! Maar bij die paarden was dat ook wel nodig, want dat waren wel frisse paardjes.. Maar dat ben ik dus gewend..
Ik wist niet dat jullie dus meestal eerst normaal longeren..
Is het echt slecht om meteen bijzet te doen?? Want dan doe ik dat niet meer

Groetjes Sokje

Wat maakt het uit of het paard fris is? Dan bokt ie toch even lekker, is het zo erg om 5 minuten langer te staan zodat hij even kan spelen?
En ja het is idd niet slim om meteen bij te zetten, net zoals het niet slim is om zonder warming-up meteen een half uur te gaan hardlopen. Beter is om eerst even 5 a 10 minuten zonder bijzet te longeren, daarna 5 minuten met de bijzet losjes zodat ze lekker ontspannen over de rug gaat lopen en daarna kun je de bijzet vastmaken zoals je haar wilt hebben, dan is ze lekker los en kunnen de spieren het goed aan. Na het longeren net zo, even lekker uitdraven zonder bijzet en rustig uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:09

Je rijdt een paard immers eerst ook los aan een lang teugeltje, lijkt me... met longeren eigenlijk net zo, eerst even opwarmen en dan bijzetten. Wel zo prettig!