Ik heb een pony en hij kan al met zijn voetje krabben als ik langs hem sta... 'k Wil hem dolgraag met zijn voetje leren krabben als ik nog op zijn rug zit ... Nu is mijn vraag: Hoe leer je je paard/pony dat??
En... Zijn er nog meer makkelijke trucjes die je kan leren aan je paard ?? (maakt niet uit op/langs het paard)
Jullie mogen ook bij de andere trucjes,het commando dat jullie handig vinden erbijzetten...
Mijn merrie kan met haar been krappen (beide) als ik erop zit... Ze kon het ook al op de grond.. Ik had geluk dat men merrie een redelijk onrustig type is.. stilstaan zit nie in haar aard en als ze het gevoel had dat ze toch moet luisteren en moet stilstaan ging ze uit haar zelf gaan krappen.. Ik heb vandaar uit gewerkt.. ieder keer beloont en hulpen meegegeven. Op den duur had ze dit door en nu doet ze het al met beide benen... Voordeel is ook bij mij dat ik in het begin proces dus op de grond telkens dezelfde commando gaf met men stem: pootje krap, dit gebruik ik ook toen ik erop zat...de link volgde vlot
Stel nu dat ik wil dat men merrie met haar rechterbeen gaat krappen.. dan moet ik nu enkel nog maar een been hulp geven: Bij mij is het top van men rechterbeen eens tegen haar rechterbovenbeen aan "tikken" en zelf een "soort krap" beweging maakt.. ik doe niks met de teugels.. laat die zelfs los in de nek hangen... Mijn stem gebruikte ik in het begin in combinatie met men beenhulpen.. Ondertussen heb ik dit afgebouwd en doet ze het prima zonder dat ik men stem moet gaan gebruiken...
In het begin kan het best zijn dat je je voet eens uit de stijgbeugel moet halen, zodat je kan overdrijven in je hulpgeving... (tenzij je zonder zadel te werk gaat, dit is nog gemakkelijker..) 1x ze het doorhebben kan je in je hulpen nog altijd gaan afbouwen
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-11-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Overbodige hoofdletters en uitroeptekens verwijderd evenals MSN taal aangepast.
Een buiging is ook vrij gemakkelijk te leren en erg leuk. Samen met een vriendin oefen ik dat wel eens. Gewoon met een appeltje, of wat anders lekkers. Met het appeltje lok je haar mee naar de grond, een eindje achter haar voorbenen. Als het goed is begint de pony dan al te buigen.
Je moet er echter wel om denken dat je het appeltje erg laag houdt en niet tot onder haar borst, dat is niet goed voor de pony.
je kan zoveel trucjes aan je paard aanleren... Mijn paarden kennen er een hele boel zowel onder het zadel als er naast... Compliment is ook nog leuk om aan te leren Ja -en nee knikken staan als een dame flemen + kusje targetten iets oprapen Spaanse pas Jambette Liggen Zitten Schoppen krappen berggeit spaggaat op blok staan ...... is al een hele was lijst en alles kan je combineren met een andere kunstje
Over het hoe aan te leren zou ik zeggen: verschilt van paard tot paard iedere paard vraagt een andere methode.. en niet bij ieder paard kan je een bepaald kunstje aan leren (bv: steigeren, schoppen....) Je moet een paard laten begrijpen wat je van hem verwacht, 1x je dit gevonden hebt en je weet hoe je het kan aanleren vlot alles meestal heel vlot..
TS, het is niet toegestaan om een topic omhoog te schoppen door een berichtje te plaatsen. Daarbij is het ook niet toegestaan om een topic te openen over hoe met vrijheidsdressuur te beginnen.
In de charter van het VD kan je hier meer over lezen. Ook staan hier een aantal links in om meer informatie bij elkaar te rapen. Hier komt dus een slotje.