Paard aan de longe moeilijk in galop (reageert niet op hulpe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Paard aan de longe moeilijk in galop (reageert niet op hulpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 11:16

Mijn paard, hengst van 5 jaar, nog niet onder het zadel (wel aangespannen geweest op recreatief niveau, maar heeft weinig gedaan de afgelopen jaren) gaat zowel aan de longe als los moeilijk in galop. Paard is een rijtypisch maar tuigpaard gefokt paard, dus zijn sterkste gang is ook de draf.

De galop als hij wel aanspringt ziet er redelijk beheerst en soepel uit, geen stijfheid en hij springt niet over o.i.d. Dat hij het niet lang volhoud is niet egr, dat is op te bouwen, echter krijg ik hem soms gewoon niet in galop. Hij reageert dan niet op stem, longerzweep. Hij doet het dus gewoon niet.

Hij gaat niet erg versnellen dus eigenlijk reageert hij onvoldoende op de hulpen. Van stap - draf, draf- stap en daarin iets versnellen of langzamer gaat goed.
Hoe krijg ik hem in galop?

Moorke

Re: Paard aan de longe moeilijk in galop (reageert niet op hulpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:47

Ik zou een keer een longeerles nemen. Mijn paard reageerde ook nergens op ik kon hem wel helemaal in elkaar slaan maar hij zou helemaal niets doen. Nu hoef ik hem niet eens aan te raken met de zweep. Het belangrijkste is dat je in het midden stil blijft staan, zet je hak in het zand en draai daar om heen. Bij elke overgang naar voren zeg je bijv. draf, daarna nog een keer met de zweep er bij (wat geluid maken bijv.) en dan nog luider met de zweep nog geen reactie? dan een tik. Als het goed is hoef je maar 1 keer een tik te geven. Maar om dit je zelf helemaal te leren is heel erg moeilijk dus ik zou wel iemand vragen die je het kan leren.
Als hij dan reageert op de zweep kun je hem vast ook wel door harder te laten draven in de galop krijgen.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:59

De mijne reageert inderdaad niet eens als ik een tik geeft. Wel in draf, maar niet naar galop waarschijnlijk omdat dit ook gewoon moeilijk is. Probeer met stem in galop, eerst een stukje meelopen, meedrijven, zodra hij in galop springt belonen, en ook al is het maar een half rondje. Maar vandaag reageerde hij nergens op....

Hoor verschillende verhalen over stil blijven staan of meelopen (omdat dit het natuurlijke gedrag van het paard meer nabootst, drijvende factor) Ik wil hem niet steeds op z'n kont meppen eigenlijk

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:09

Als je wilt kun je wel kleine rondjes mee lopen, maar het gevaar is (tenminste dat merk ik zelf) dat je dan achter hem aan gaat lopen en eigenlijk even veel loopt als het paard. Dat is niet de bedoeling, en hij word daar echt niet feller van tenminste die van mij niet.

Het belangrijkste is dat je conseqeunt bent. Dat is heeel erg moeilijk. Je moet altijd hetzelfde zeggen, en elke keer na 1 of 2 keer vragen meteen streng optreden. Je moet dan dus niet vergeten eerst te vragen. En je moet ook niet te vaak vragen. Mijn fout is dat ik nogal vaak zeg dat hij harder moet, waardoor hij niet meer reageert.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:31

--> LO

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 11:09

Heb met zakje geprobeerd, meneer is niet onder de indruk hij wilde er zelfs achteraan, probeer hem inderdaad wel steviger aan te pakken

Vragen, nogmaals vragen en anders echt een ferme tik anders reageert hij niet) dan beloning, het lijkt wel iets te werken, goed volhouden dus, toch verdenk ik hem ervan ook gewoon lui te zijn...

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:16

Je moet echt heel conseqeunt zijn.. Als je meerdere keren een grote tik moet geven doe je het nog niet goed. Als je het goed doet hoef je alleen maar met de zweep in de buurt van je paard te komen en dan gaat hij al harder.

Dat bereik je alleen als je conseqeunt bent, niet als je veel tikken geeft. Dus stap is stap en draf is draf en hij mag daar niet 5 minuten over na denken. Je moet echt willen dat je paard actief gaat lopen, dan lukt het je wel. Mij is het nu ook gelukt, en iemand anders die ook een topic had over een paard dat niet voorwaarts wou aan de longe ook. Je moet gewoon veel oefenen en ineens heb je het door en dan moet je door oefenen.
Ik dacht eerst ook dat het aan mijn paard lag dat die lui was, maar dat is niet zo want hij kan nu soms wel ineens snel lopen en soms kan ik hem niet eens terug krijgen naar de stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:23

Loopt hij alleen aan de longe? Dus niet meer voor de kar en ben je er zeker van dat hij de hulpen weet?

Je geeft zelf aan dat galop niet zijn sterkste gang is, om deze makkelijker te maken moet hij dus eerst sterker worden. Goed de achterhand er onder en mooi soepel door de rug wil ook helpen. Daarnaast is galop recht uit velen malen makkelijker dan galop op een krappe volte. Heb je niet de mogelijkheid hem voor de kar recht toe recht aan te galoperen? Als daar het kwartje valt en je er een commande aan verbint, plus dat de galop sterker word zal het makkelijker worden om te galoperen op een klein rondje.
Heb je er hulpteugels aan? Een paard wat niet makkelijk galopeert kan daar in het aanspringen nog wel eens door worden belemert.

Ook kun je proberen om hem door middel van een balkje aan te laten galoperen. Balkje in de hoek en op het moment dat hij daar over heen gaat hem iets wat ondersteunend aandraven bij de achterhand. Soms helpt het zelfs om zelf een aantal galoppassen te doen. Voor een aantal paarden is een balkje een lachtertje en kun je er voor kiezen om een cavaletie te nemen.

Het lijk mij handiger om eerst zeker te weten dat hij er echt geen moeite mee heeft voordat je hem tikken uitdeelt Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 13:55

Sowieso longeer ik niet met hulpteugels, want pas als alle gangen soepel zijn ga ik dat doen, achterhand zet hij er netjes onder en ook vanuit de rug lijkt hij redelijk soepel te zijn

(zeker als ik het vergelijk met mijn vorige paard, maar die overgallopeerde zich dan weer)

Hij is inderdaad alleen aan de longe momenteel en je hebt gelijk dat rechtuit een stuk makkelijker zal gaan.

Je ziet alleen dat het echt niet alleen onkunde is (niet snappen, of fysiek niet aankunnen) maar dat hij gewoon zoiets heeft 'hmmmm oke, dan moet het maar even"

Eenmaal in galop springt hij goed aan, springt mooi soepel door..

Balkje is inderdaad een god idee, ga ik zeker proberen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:46

Ging vandaag al stukken beter, veel alerter en beter op de stem, let ook meer op mij, hoef nu soms maar te klikken of een stukje naar voren te lopen en hij geeft gas. Nu volhouden Haha!

Aanspringen in galop gaat ook beter, ene kant makkelijker dan andere kant. Hou het nu even bij aanspringen op commando en belonen, straks steeds langer doorspingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:25

Dat is altijd goed om te horen Lachen

Ben wel benieuwd op welke manier je met hem bezig bent geweest Lachen

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:17

mijn oom heeft een paard die reageert bijna nooit zelfs al tik je hem met de zweep hij doet nix heel raar heeft iemand tips?