Hoe galop verbeteren d.m.v pessoa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dapnik

Hoe galop verbeteren d.m.v pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:11

Hoi,

Ik heb een tijdje geleden een pessoa teugel via bokt overgekocht, hier zat geen beschrijving bij.
Dus heb ik veel op bokt gelezen.
Nu zou ik graag willen weten hoe je hem het beste vast kan maken om de galop te verbeteren.
Ik doe meestal de lijn door de een na laatste ring en dan vast tussen de voorbenen/onderste ring. Hierbij loopt ze lekker ontspannen zowel in stap als in draf, en ik vind dat ze nu wel toe is aan de galop. Onder het zadel loopt ze in galop op de voorhand en steekt ze haar neus naar voren, hoe kan ik dit corrigeren met de pessoa?

Alvast bedankt!

janakaya

Re: Hoe galop verbeteren d.m.v pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:56

als ze zo op de voorhand loopt, zou ik zeker geen lijn tussen haar benen doen dat haar hoofd gedwongen wordt om naar beneden te gaan, laat eerst maar eens lekker vrij galopperen, zet een cirkel af en je kan het zelfs zonder lijn doen en heel veel overgangen maken draf-galop, daar worden ze sterk van en gewoon even geen pessoa

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:10

Met de pessoa mag je toch ook niet in die stand galopperen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:34

in de officiële gebruiksaanwijzing (maar daar schijnen ook meerdere versies van te bestaan Bloos ) staat dat je niet mag galopperen op de laagste stand, dus niet de touwtjes tussen de benen door. Je zou ze dan op één van de laagste longeersingelringen moeten doen. Helemaal als je paard toch al op de voorhand valt is het idd ook niet verstandig om op de laagste stand te galopperen. De laagste ring is nog steeds laag genoeg hoor, en kan je nauwelijks oprichting noemen, maar zet zo wel aan tot meer actief achterhandgebruik.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:39

ik longeer ook al jaren met pessoa. Om echt de galop te trainen moet je idd werken met een hogere stand op de pessoa. Dat heb ik ook al eens gehoord.
Maar als ik longeer gaat het mij meer om de ontspanning en het ruggebruik. Daarom doe ik altijd de laagste stand. Dat heeft de dierenarts toen aanbevolen voor de revalidatie van de rug voor mijn paard. Als ik longeer doe ik meestal alleen stap en draf en soms een volte galop als ze goed los zijn. Maar nooit heel lang in galop.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:41

Er zijn veel tegenstanders van galopperen met pessoa. Omdat je steeds een ongelijkmatige beweging hebt van de achterbenen zou er dus ook een ongelijkmatige druk in de mond komen.
Klinkt op zich wel logisch, vind ik.. Maar het is wat je zelf wil.
Ik zou hem idd zoiezo niet tussen de benen vastzetten.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:47

Idd dat hoor je wel meer. Maar ik heb mijn paarden ook niet heel erg strak vast zitten aan de 'pessoateugel', ik vind dat er zo veel minder dwang is dan met bijzetteugels enzo. Ben er erg tevreden over. Maar om erg lang te laten galopperen lijkt me niet goed nee.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:51

Als je echt de galop wil verbeteren kun je beter je paard aan de lijn zonder bijzet in-uitjes laten springen of balken laten galloperen... onder het zadel is nog beter: veel in-uitjes en balken galloperen. En heel veel schakelen in de galop. Bij het schakelen is het belangrijk dat als je terug rijdt dat je sprong en je aanleuning behoudt. Zodra je voelt dat hij sprong verliest (ritme wordt dan anders) direct weer naar voren rijden en een paar meter laten opnieuw de overgang terug proberen te maken. Wat je ook kan doen is balken op de grond leggen en proberen steeds een verschillend aantal galopsprongen tussen de balken te rijden. Of, als je geen balken wil gebruiken, steeds een verschillend aantal galopsprongen tussen twee letters rijden.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:33

Galopperen op de laagste stand zal ik ook nooit doen, lijkt me logisch dat dat averechts werkt. Mijn pessoa staat ook niet strak, zo krijg je nooit ontspanning.
Maar aan welke ringen kan ik de uiteinden het beste vastklikken? Lachen
Nog bedankt voor de reacties, onder het zadel maak ik in de galop veel overgangen draf-galop-draf, stap-galop. En veel voltes.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:28

ik zie dat je hier via wiki ook op pessoateugel komt Knipoog

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:34

afhankelijk van het paard kun je best galopwerk doen in de laagste stand. Maar voor een paard zoals hier beschreven zou ik m vast maken of op de laagste ringen aan de buitenkand, of zelfs hoger op de longeersingel, maar dat is gewoon uitproberen.
Bij het galopperen moeten de paarden beide achterbenen van de grond tillen en is t dus belangrijk de buikspieren aan te spannen, pas dan kunnen ze ook de rugspieren ontspannen.
Als ze wat losgewerkt zijn mogen ze bij mij dan eerst een stuk galopperen en later komt dan het echte werk, waarbij ik veel overgangen draf/galop/draf enz maak. Op een gegeven moment zie ja dan het paard mooi in balans galopperen, laat m dan niet te lang door gaan, maar laat m weer overgaan naar de draf voordat hij de balans in de galop weer verliest.
Door dit te herhalen zal het paard van lieverlee sterker worden

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:08

^Dankje, daar heb ik wat aan, nu maar hopen dat de longeerbak snel droog wordt.