wie herkent dit,en weet de oplossing?lezen aub

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

wie herkent dit,en weet de oplossing?lezen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:10

Ik longeer mijn paardje regelmatig met de pessoa om hem lekker over de rug te krijgen wat prima gaat Haha! Maar sinds vandaag ben ik begonnen met een iets hogere stand, en dan doet hij dit: Linksom op de volte buigt hij met erg veel stelling naar binnen en loopt helemaal naar buitenweg met die stelling,En loopt dan gauw te diep Vork En op de rechterhand op de volte kijkt hij naar buiten en valt naar binnen met lichaam, en wil niet naar binnen inbuigen met die stelling of nauwelijks,hij loopt dan ook erg scheef...

Wat houdt dit in? Heb ik hier met een scheef paard te maken dus rechtsgebogen of linksgebogen? en is dit met de pessoa op te lossen?

Ps:Met rijden houdt hij juist links vast en werd mij aangeraden op de rechterhand met contrastelling te rijden!!gr emaartje

ben benieuwd naar de reacties!~! Knipoog

Judje

Re: wie herkent dit,en weet de oplossing?lezen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:17

Ja, het paard is blijkbaar nog niet goed rechtgericht.
Met de Pessoa is dat lastig op te lossen, of je moet zelf erg goed kunnen longeren.

Op de kant dat het paard zijn lichaam naar binnen doet en met zijn hoofd naar buiten kanteld is het de bedoeling dat je hem door middel van stem- en aanwijs(zweep)hulpen leert zijn lichaam naar buiten te houden en ondertussen lichte knijpjes geeft in de longeerlijn, zodat het paard stelling aan gaat nemen naar binnen.

Op het moment dat het paard juist te veel naar binnen komt met zijn hoofd wordt het lastiger dat met de Pessoa aan te pakken.

Hiervoor zou je touwtjes kunnen gebruiken, die je aan de buitenzijde iets strakker vast maakt dan aan de binnenzijde, zodat je het paard goed van buiten begrenst zodat hij niet naar binnen kan vallen.

De boeken van Lammert Haanstra over longeren kunnen in deze erg nuttig zijn. Ook het veel buigen en het veel extra onder laten treden van het binnen achterbeen op voltes is erg belangrijk.

Dubbele longe zou hier ook érg goed mee kunnen helpen, maar dan is het eerst belangrijk hier zelf goed les in te krijgen, omdat het paard anders alleen maar maar mogelijkheden krijgt om te klieren. Lachen

Succes en plezier!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:34

Judje schreef:
Ja, het paard is blijkbaar nog niet goed rechtgericht.
Met de Pessoa is dat lastig op te lossen, of je moet zelf erg goed kunnen longeren.

Op de kant dat het paard zijn lichaam naar binnen doet en met zijn hoofd naar buiten kanteld is het de bedoeling dat je hem door middel van stem- en aanwijs(zweep)hulpen leert zijn lichaam naar buiten te houden en ondertussen lichte knijpjes geeft in de longeerlijn, zodat het paard stelling aan gaat nemen naar binnen.

Op het moment dat het paard juist te veel naar binnen komt met zijn hoofd wordt het lastiger dat met de Pessoa aan te pakken.

Hiervoor zou je touwtjes kunnen gebruiken, die je aan de buitenzijde iets strakker vast maakt dan aan de binnenzijde, zodat je het paard goed van buiten begrenst zodat hij niet naar binnen kan vallen.

De boeken van Lammert Haanstra over longeren kunnen in deze erg nuttig zijn. Ook het veel buigen en het veel extra onder laten treden van het binnen achterbeen op voltes is erg belangrijk.

Dubbele longe zou hier ook érg goed mee kunnen helpen, maar dan is het eerst belangrijk hier zelf goed les in te krijgen, omdat het paard anders alleen maar maar mogelijkheden krijgt om te klieren. Lachen

Succes en plezier!

bedankt voor de goede uitleg Knipoog

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:53

ja, pessoa is niet altijd een goede oplossing, ik gebruik hem soms. Heb veel les gehad van Lammert Haanstra en zijn methode heb je toch meer aan, ook kan je grondwerk doen door er vlak naast te lopen en je paard korten bij te hebben. Succes

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:57

janakaya schreef:
ja, pessoa is niet altijd een goede oplossing, ik gebruik hem soms. Heb veel les gehad van Lammert Haanstra en zijn methode heb je toch meer aan, ook kan je grondwerk doen door er vlak naast te lopen en je paard korten bij te hebben. Succes

kun je mij een methode uitleggen waar ik baadt bij zou kunnen hebben? dan alleen met touwtjes bijv?

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:05

ja, is moeilijk om zo op papier te zeggen, moet dan het paard zien lopen en hoe je zelf staat en wat je doet, dat is waanzinnig belangrijk dus goed les hebben is zeer belangrijk als je het goed wilt leren en dan zie je dat de mogelijkheden eindeloos zijn en alles wat je onder het zadel wilt leren kan je eerst aan de hand doen, belast je de paardenrug ook niet

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:21

Ik heb ook zoiets:

Als ik mijn paard op de linkerhand laat draven (ook tijdens 't rijden) dan loopt hij prima.
Maar als hij eenmaal op de rechterhand loopt, trekt hij enorm en afwisselend komt hij dan teveel naar binnen lopen waardoor de longeerlijn slap gaat hangen. Na een rondje of 3 gelopen te hebben gaat hij ineens stil staan en draaid hij naar z'n linkerhand om zo verder te lopen.

Iemand een idee hoe dit komt? Gr. Mariska