Hoe longeerlijn met ketting vastmaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whis

Hoe longeerlijn met ketting vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:31

Hallo allemaal,

Beetje een domme vraag misschien... Ik train een friese hengst van 3 jaar, de eigenaar van dit paard heeft een longeerlijn met een ketting. De eerste keer met het longeren heb ik de ketting door de binnenste bitring, onder de neus door en aan de buitenste bitring vastgemaakt. Maar eigenlijk zit het me niet lekker om te longeren met een ketting, ben bang dat die veel te sterk inwerkt, helemaal omdat dit paard in het begin nogal enthousiast is met longeren. Wat vinden jullie daarvan? Kan het kwaad of zal ik toch maar een "normale" longeerlijn aanschaffen??

Groetjes Tess

Marieke_K

Re: Hoe longeerlijn met ketting vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:23

Waarom longeer je niet met kaptoom of bit? Ook hengsten dienen gewoon te luisteren met longeren, daar moet geen ketting voor nodig zijn Lachen

Ik zou zelf niet met een ketting longeren, dat werkt nogal hard in.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:24

Ik zou gewoon een andere longeerlijn kopen. Lachen
Die dingen zijn niet zo duur.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:27

@ Marieke ik longeer met hoofdstel waaraan een bit zit, maar zoals ik in mn openingspost aangaf, zit er alleen een ketting als uiteinde aan de longeerlijnen hier. En idd ik ben van mening dat ook een hengst gewoon moet luisteren haha. Maar ja, aangezien ik nu in Amerika zit (waar ik dus deze paarden train) en ik moet het doen met de spullen die die man heeft, helaas zit daar dus niet een " normale" longeerlijn bij en kan ik niet ff naar huis mn eigen op te halen hahaha..

@Somebitch, inderdaad maar een andere longeerlijn kopen, even zoeken naar een ruiterhuis..

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:30

Wat je ook nog kan doen is de ketting dubbel om de ring draaien, dan kan de ketting niet gaan schuiven en de ringen naar elkaar toe trekken.

Maar een nieuwe kopen is een beter idee Lachen

Evie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:29

Als je hem nou achter zn oren langs doet?
Door bitring, achter oren, vast maken aan andere kant bit, of heb je dan nog last van de ketting??

Dan zou ik miss gewoon een bitstukje halen

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:40

Evie1985 schreef:
Als je hem nou achter zn oren langs doet?
Door bitring, achter oren, vast maken aan andere kant bit, of heb je dan nog last van de ketting??

Dan zou ik miss gewoon een bitstukje halen

ehm er zit een vrij lange ketting aan, wel zo`n 30 cm ofzo, dus dan zit die ketting achter zn oren, lijkt me ook niet echt lekker.. maar iig bedankt voor het meedenken.
Heb vandaag de ketting aan 1 bitring vastgemaakt en zo gelongeerd.. ik wil hem eerst ff longeren voordat ik erop stap vandaar dat ik toch maar wel heb gelongeerd.

Helaas zit de dichtsbijzijnde ruitershop, toch nog ruim een half uur hiervan verwijderd, maar van het weekend ga ik daar ff langs om een normale lijn aan te schaffen, want dit vind ik niets!

Evie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:50

Nee dan word het ook niks! Dat is niet fijn.

Heb je niet een oude kniekous ofzo?? Of iets wat je erover heen kan doen??
Of een oude bandage?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:21

@Whis: als je de longeerlijn alleen aan de binnenste bitring vastmaakt kan hij imo het bit door de mond trekken wanneer het paard uit de cirkel wil breken.
Zelf zou ik de longeerlijn dan ook vastmaken aan de sperriem of hoge/lage neusriem, zodat dit voorkomen kan worden.

De longeerlijn over het hoofd vastmaken aan de buitenste bitring vind ik ook een hele harde oplossing, die ik zeker niet wil aanraden bij jonge en angstige paarden.
Bij druk worden de bitringen namelijk naar boven getrokken en dat kan nooit de bedoeling zijn, aangezien het bit op de lagen behoort te werken en niet de strot ingetrokken dienen te worden.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:11

@judje: inderdaad is de lijn vast aan alleen de binnenste bitring ook geen oplossing, zeker niet omdat deze kerel ook wel eens de neiging heeft om gigantisch uit zn plaat te gaan!

Allemaal heel erg bedankt voor de tips, ik ga zaterdag op zoek naar een gewone longeerlijn!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:15

We willen ook best een tussenstukje naar je op sturen hoor Lachen

Afbinden is ook wel een idee, en dan de ketting als een lus door de twee bitringen vastmaken (soort eigen tussenstukje maken dus als dat lukt).

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:47

hahah stuur maar op, nee hoor... ga lekker zelf shoppen.. Aangezien deze kerel net onder het zadel is, gebruik ik nu nog een zadel en hoofdstel van de andere paarden hier. Maar ook hij krijgt zn eigen tuig, dus shoppen moet ik toch en op kosten van de baas uiteraard (LEUK whaha).

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:48

niet longeren met een lijn met een ketting, maar gewoon een goede longeerlijn; haal die ketting er maar af en doe de lijn eerst een slag door de eerste bitring en dan bevestig je hem aan de tweede onder zijn kin door, anders lees je het boek van L.Haanstra voordat je maar iets gaat trainen

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:53

janakaya schreef:
niet longeren met een lijn met een ketting, maar gewoon een goede longeerlijn; haal die ketting er maar af en doe de lijn eerst een slag door de eerste bitring en dan bevestig je hem aan de tweede onder zijn kin door, anders lees je het boek van L.Haanstra voordat je maar iets gaat trainen

Slapen

Dat zegt in eerdere posten al...
ze heeft nog geen longeerlijn zonder ketting
die gaat ze zaterdag kopen!

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 00:30

janakaya schreef:

Inderdaad dit is de manier hoe ik thuis mijn eigen paard longeer ja, maar ik heb hier dus geen normale lijn..