Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

mijn fjordenbaal weet na 17 jaar zogenaamd nog steeds niet wat de bedoeling van een longeerlijn is haha
diphranil schreef:Zorg ervoor dat je zelf idd op de juiste positie staat. Iets schuin achter het paard. Let daarnaast ook op je eigen houding. Zorg ervoor dat je echt gericht bent op hem naar voren drijven. Met je hele lichaam. Schouders naar hem toegedraaid en stuur hem weg met je ogen. Maak je groot zodra hij naar binnen wil kome'n, zodat je hem als het ware van je af 'jaagt'.
Daarnaast is het misschien handiger om met dubbele longe te gaan werken. Als hij dan naar binnen wil komen kun je wat druk op de buitenste lijn zetten, met daarbij direct een drijvende hulp, zodat hij het signaal krijgt dat naar binnen komen niet de bedoeling is. Hier moet je wel een beetje bedreven in zijn of hulp bij vragen, want anders draait hij zichzelf in de knoop
Cyntje schreef:diphranil schreef:Hier moet je wel een beetje bedreven in zijn of hulp bij vragen, want anders draait hij zichzelf in de knoop
Als het met 1 longe al een probleem is, is het niet verstandig om met een dubbele longe te beginnen.
Dit vereist namelijk wat oefening en daarbij kan het gevaarlijk zijn aangezien het paard ook nog regelmatig wil draaien.
Het is dus totaal niet vertrouwd met het longeren... de basisbeginselen leren lijkt me verstandiger
Enkele lijn ben ik geen voorstander van. Je hebt totaal niks te zeggen over het paard en hij kan eigenlijk gewoon doen waar hij zin in heeft. Hij leert er alleen maar van rondjes lopen en misschien wat overgangen maken, maar een goede ophouding kan je met 1 lijn niet geven. Druk is niet gelijkmatig. Om indraaien te voorkomen moet je jezelf heel erg bewust zijn van je eigen houding en positie. En als het al een keer voor komt dat je paard toch indraait met dubbele lijnen, op tijd alles loslaten. Heb je minder kans dat hij in paniek raakt of in de lijnen verstrikt raakt. 
lena83 schreef:

)