naar buiten trekken met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neres

naar buiten trekken met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:20

Ik ben nu begonnen met longeren van mijn haf.
Hierbij gebruik ik een hoofdstel met bit. De longeerlijn haal ik 1 keer om de binnen ring heen en daarna maak ik deze vast aan de buitenste ring.
Eigenlijk gaat alles prima. Ze valt weleens naar binnen maar met aanwijzigingen pakt ze het meteen weer op om naar buiten te gaan.
Ze reageert prima op de stem, stappen, draven en galop gaat steeds beter.

Mijn probleem is:
Ze trekt bij vooral draf en galop over de rechterhand naar buiten. Dit niet op een specifieke plek. Ik werk met paaltjes om de cirkel af te zetten.
Ik wil niet dat ze ongevoelig wordt in haar mond, ik wil niet teveel trekken.
Ik heb wat topics hierover gelezen en hier lees ik ook dat aangeraden wordt met een halster te longeren. Het grote probleem hiervan is dat het halster scheef trekt.

Hoe kan je hier het beste mee omgaan.

Judje

Re: naar buiten trekken met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:02

Verplaatst: VD --> LO

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:19

ik heb aan het zadel (ik weet niet of je met zadel longeert?) een "bokriempje" vastgemaakt. een riempje van ong 20 cm aan de voorkant van het zadel bij die ijzeren lusjes. dan haal ik de longeerlijn aan de binnen kant door het bit en maak hem vast aan dat riempje. daardoor gaat ze naar binnen kijken Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:27

Is het niet gewoon een kwestie van een paard dat het nog moeilijk vind om een rondje te lopen met juiste stelling e.a.? Mijn verzorgpony trekt op een hand behoorlijk naar buiten met haar hoofd, vooral op haar moeilijke kant. Ze is dan ook een behoorlijke plank die het moeilijk vind om een mooi rondje te lopen. Ik heb daarbij ook de tip gekregen die Chanelle aandraagt, voor de rest denk ik dat het gewoon een kwestie van tijd is. Veel oefenen, dan wordt longeren vanzelf wat makkelijker voor je paard.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:48

Je kunt aan 1 binnenzijde een hulpteugeltje zetten om stelling te vragen (je kunt ook 2 hulpteugels -of touwtjes- gebruiken en dan de binneste iets strakker zetten), je kunt de longeerlijn eerst aan een oog van de singel vastmaken, dan door de bitring, zo kun je ook fijn stelling vragen.
Als je met een halster longeert, moet je de sluiting aan de zijkant van het halster doen en niet aan de onderzijde, dan trek je het halster niet scheef.