Op de longeerlijn staan: nek breken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaPoepy

Op de longeerlijn staan: nek breken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 16:02

Hallo,
Ik heb een Shetlander,
88 Cm groot.
Sommige mensen zeggen als een pony op iets staat bijvoorbeeld:
Een Halstertouw ofterwel iets wat aan hun halster of hoofdstel zit
dat ze dan hun nek breken.
Stel als je aan het longeren bend en je hebt een kleine pony die staat dat eerder op het longeer touw.
Breekt hij dan ook zijn nek.?
Groeten Dide Haha!

superpony

Re: Kleine pony longeren, hoe en met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:21

@EmmaPoepy, er kan altijd iets gebeuren en op allerlei manieren natuurlijk. Als ik de shet longeer en de lijnen vast houdt zijn mijn handen ver boven de grond, dus loopt de lijn niet over de grond.

Maar onze shet is goed aan de hulpen en reageerd op de stem.

Ook zou ik echt ook geen shet zomaar even gaan longeren. het is hetzelfde als een grotere pony of paard en dat moet je net zo serieus aanpakken. Begeleiding is dus ALTIJD nodig als je geen (goeie) ervaring hebt met longeren. En je longeerles heb je weer altijd wat aan met elk paard/pony.

xcomplientx

Re: Kleine pony longeren, hoe en met wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:59

Mijn pony heeft al geregeld op zijn halstertouw gestaan, daar weet ze prima mee om te gaan. Als je pony bijgezet is kan ik mij voorstellen dat er iets ergs kan gebeuren. Ook als je de longeerlijn alleen aan zijn bit hebt. Ik heb een longeerlijn altijd door het bit en aan de neusriem. Maarja dat vind ik handiger en veiliger. Maar een niet paniekerige pony weet daar meestal wel raad mee als hij/zij op een halstertouw staat. Voorkomen is beter dan genezen. Je moet altijd voor een paard denken, maar je moet ook niet te bang zijn voor dingen die kunnen gebeuren, want dan kom je onzeker over en dat merkt je paard direct!

Judje

Re: Op de longeerlijn staan: nek breken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:43

Deze berichten zijn gehaald uit het topic [LO] Kleine pony longeren, hoe en met wat?
Voor het stellen van een nieuwe vraag kan beter een eigen topic aangemaakt worden, zodat het duidelijk is waar het topic over gaat.

Cassidy

Re: Op de longeerlijn staan: nek breken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:46

Een paardennek kan veel hebben, en als je het paard of de pony leert om te wijken voor druk achter de oren, hoeft ook het staan op de longeerlijn geen probleem te zijn.

Hoe je dat aanleert staat in onderstaans artikel. Helaas is dit in het Engels en ik ga het niet allemaal vertalen. In het kort staat er dat het handig is om het paard op commando het hoofd te laten zakken omdat het dan makkelijker is met het indoen van het bit. Ook is het laten zakken van het hoofd een soort uitknop in het geval van paniek en stress (hoofd hoog = hoge adrenaline, hoofd laag = graaspositie = rust). Dit krijg je voor elkaar door druk uit te oefenen met tweevingers op het hoofd, net achter de oren. Niet naar beneden duwen, druk houden tot het paard zelf nageeft, dan de druk acuut laten varen.

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... ghead.html

Als je dit voor elkaar hebt, is het staan op teugel/halstertouw of longeerlijn ook geen probleem.