Longeren met alleen halster geeft inderdaad weinig zeggenschap en zeker als een paard nog niet lekker op eigen benen kan lopen werkt het niet echt fijn als training.
In plaats van longeren met bit kan je ook kiezen voor een kaptoom. Deze zit strakker dan een halster, waardoor hij niet schuift bij druk op de lijn en je kan er ook eventuele hulpteugels aan bevestigen.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik proberen tijdelijk met longeren een deel van de baan af te zetten met bijv. weidepaaltjes met lint. Als dit goed gaat kan je beginnen met een beetje bijzetten met bijv. een gogue of touwtjes.
Wanneer ze lekker ontspannen en voorwaarts loopt kan je zelf gaan leren werken met de dubbele longeerlijn en als jullie dit goed door hebben kan je weer longeren zonder omheining, omdat je dan de begrenzing hebt van de buitenste longe.
Als je geen ervaring hebt met de dubbele longe zou ik hier wel les in nemen in het begin. 
Om de nieuwe pony goed te leren kennen kan je ook andere grondwerk oefeningen gaan doen en bijv. wat kleine oefeningetjes van vrijheidsdressuur.
Verder zou ik lekker veel poetsen, aanraken en zelf ben ik gek van wandelen. Het liefst van het erf af, zodat je ook meteen aan het verkeersmak maken werkt (als ze dit nog niet is) en als je dan ook nog samen gaat draven is het ook goed voor je eigen conditie!
Heel veel plezier met je nieuwe huurpony!