probleempjes bij het longeren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aafsel

probleempjes bij het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:28

Hallooo
zo ik heb jullie hulp nodig!
ik heb sinds een maand een verzorgpaard..het is een kruising engelse volbloed van 4 jaar..Ik heb zelf altijd op de manege gereden en ben erg blij dat ik nu een verzorgpaard heb!

Nu ben k vooral in het begin bezig met het paard aan me te laten wennen..bij het poetsen staat Valic nooit stil, ze draait de hele tijd en ook nog wel best snel..ik denk dat dit komt doordat ze nog aan me moet wennen en laat haar aan alle borstels ruiken en aan mij!

vandaag heb ik voor het eerst gelongeerd..wat ik jammer vond was dat ze totaal niet op commando's reageert alleen op het klappen met de lijn en een zweep reageert ze..daarbij schiet ze meteen de draf in..als ik dan aanspoor met de lijn en de zweep valt ze ook in de galop na wat gebok..als ze in de stap loopt komt ze naar binnen toe gelopen..als ik haar weer naar buiten drijf schiet ze gelijk weer in de draf..wat moet ik hiermee doen? ik wil ervoor zorgen dta ze ook in stap rondjes om me heen loopt en niet alleen in dee draf en in de galop..

daarbij vroeg ik me nog iets af..hoe kan ik het paard leren te reageren op mijn stemhulpen zodat na een tijd de zweep niet meer nodig is..nu is die namelijk nog wel nodig..

de basis van het longeren heb ik wle door en ik heb op de manege ook vaker gelongeert..maar met deze probleempjes weet ik me even geen raad!
wie weet het wel?

Bonita_Bon

Re: probleempjes bij het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:34

Beste TS, de basis van het longeren heb je nog niet, anders zat je niet met dit probleem. Niet neerbuigend bedoelt. Maar dit is een geval van gebrek aan ervaring en kan dus niet via internet opgelost worden, laat je in real life adviseren en kijk mee hoe ervaren mensen het doen (eventueel je instructeur), nogmaals; aan tips van ons over dit 'probleem' heb je niets. Waarschijnlijk is o.a je houding niet goed (wellicht heb je onbewust een remmende, drijvende of naar je toe vragende houding) Lees maar eens wat naslagwerk van o.a Lammert Haanstra.

En verder..: "Klappen van de lijn".... "aanspoor met de lijn".... No Cheer

Succes

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:38

Om het stemcommando aan te leren: zorg dat je eerst weet hoeveel drijvende druk je moet gebruiken om het paard te laten versnellen en wat je wat je moet doen om haar te laten vertragen. Als je dat weet, en dus zeker bent dat je haar in de gang gaat krijgen die je wil, plak je het stemcommando VOOR je versnellende/ vertragende hulp.
Bijvoorbeeld: "draf" (1 x zeggen)-> drijven met zweep -> paard gaat in draf. Dit herhaal je totdat het paard op het commando begint te reageren, dus: "draf" -> paard gaat in draf. Doet ze het niet, weer drijven. Doordat je het nieuwe commando er voor plakt, wordt het stemcommando een aanwijzing, informatie, voor je paard: "draf, ah, dan komt die drijvende hulp". Zoals je paard het geluid van je auto leert herkennen: "auto, ah, daar komt mijn baasje" Lachen

Voor het probleem dat je paard alleen draaft en niet stapt, ga eens experimenteren met de hoeveel druk die je geeft met je lichaam, longeerzweep etc. Blijf naar de oren van je paard lopen, ook als ze naar binnen valt: ga dan niet achteruitlopen, maar drijf haar weg met je lichaam.

En zoals al gezegd: probeer iemand te vinden die je techniek kan verbeteren, zo via internet is het maar behelpen he! Knipoog

Succes!
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 07-10-08 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:41

(ik kan zelfs mn nichtje van 9 mijn paard laten longeren, dit paard loopt bijna vanzelf zijn rondjes en gaat een gang langzamer als je ho zegt, als mijn nichtje de zweep beweegt gaat ze draven of galoperen, ze trekt niet aan de lijn en schiet niet naar buiten, ze blijft mooi op haar cirkel, zelfs zonder longeerlijn maar dat terzijde. Betekend dit dat mijn nichtje kan longeren? nee. Ze kan DIT paard longeren, omdat het paard daarin goed opgevoed is en bovendien het enigzins leuk vind om te doen (enigzins he). Ik moet haar alleen geen paard geven wat het niet zo goed begrijpt, niet netjes is geleerd hoe aan de lijn te lopen of gewoon een beetje uitprobeerd, dan word ze de baan door gesleurd en vind ze het waarschijnlijk doodeng. Dit zal bijjou niet zo rigoreus zijn, maar ook jij kunt longeren met een paard wat het al netjes kan, maar met dit paard.. tsja... niet. En dat is niet erg, maar verdiep je dus eerst nog maar even in de basis en laat je helpen!!)

Aafsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:42

heej meide!
bedankt voor de reacties!!
ik ga binnenkort samen met iemand longeren die veeel meer ervaring hierin heeft..en die dan ook op mijn houding en handelen kan letten en mij kan bijsturen in wat ik doe!
want het is inderdaad zo..ik ben een 13 jarige haflingermerrie gewend te longeren en geen 4jarige engelse volbloed..die nog heel erg veel moet leren..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:04

Goed om te horen! Je hebt iig de juiste instelling!! Succes

pony_fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:07

ja longeren is ook niet altijd even makkelijk hoor, heb er ook moeite mee...

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:17

Aafsel schreef:
heej meide!
bedankt voor de reacties!!
ik ga binnenkort samen met iemand longeren die veeel meer ervaring hierin heeft..en die dan ook op mijn houding en handelen kan letten en mij kan bijsturen in wat ik doe!
want het is inderdaad zo..ik ben een 13 jarige haflingermerrie gewend te longeren en geen 4jarige engelse volbloed..die nog heel erg veel moet leren..

Goed dat je hulp gaat krijgen! Lachen
Je paard moet die commando's natuurlijk ook nog leren,je haflinger kende die waarschijnlijk al.
Maar als je het telkens blijft herhalen leert hij het vanzelf! Lachen Zo heb ik dat ook met mijn paardje gedaan,En nu reageert ze erg goed op mijn commando's..Daar kun je onder het rijden ook weer profeit van hebben! Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:40

--> LO