aan de longe onttrekken aan draf door aangallopeeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

aan de longe onttrekken aan draf door aangallopeeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:03

Zoals de titel al zegt, mijn bijrijdtpaard vind het aan de longe erg moelijk om door te draven, oftewel goed de achterhand eronder.
Dit lost ie op door constant aan te gallopeeren. Voor ik hem terug heb zijn we dan half rondje verder en valt ie weer in zijn slome ritme. Waarop ik hem door wil laten draven, gaat dan paar rondjes goed, en hop, daar galopeert ie weer aan.
Ik maak veel overgangen, maar dat heeft op dit probleem blijkbaar geen invloed.
Met rijden heeft ie hier veel minder last van.
Help Clown

Judje

Re: aan de longe onttrekken aan draf door aangallopeeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:25

Longeer je in een open baan? Of heb je hem afgezet? Het kan in een open baan namelijk zo zijn dat hij moeite mee heeft om op de volte te blijven lopen, waardoor hij zijn balans niet goed zal kunnen vinden en het ondertreden al überhaupt niet gaat lukken. Het afzetten van de baan kan dan een goed (tijdelijk) steunmiddel zijn voor je paard.

Misschien lukt het om het paard van voor meer te begrenzen door kneepjes te geven met de longe, zodat hij zijn voorwaarts opgewekte energie terug moet laten vieren naar zijn achterhand.

Daarnaast kan longeren met dubbele longe hier ook goed voor zijn, ook omdat je de voorkant beter kan begrenzen. Hier is echter wel veel ervaring voor nodig, omdat het 'simpel' longeren met de dubbele longe al lastig genoeg is. Clown
Een Pessoa kan ook helpen, omdat het paard dan meer gedwongen wordt om de achterhand goed te gebruiken.

Succes!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 21:06

werk in een afgesloten longeerbak met hem.
Pessoa kan ik wel proberen, (eerst ff sparen) bedankt voor de tip!!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:08

ik longeer ook in een longeer bak van ongeveer 20 bij 15 ,ik had/heb de zelfde problemen met mn paard aan de longe maar dan bleef hij maar aanspringen ,nu in een longeer bak los,zodra hij aanspringt snij ik hem de pas af(beetje ala freestyle) dan laat ik hem weer aandraven en als het heel erg is laat ik hem ook telkens van richting veranderen . op een gegeven moment weet hij dat hij er ECHT niet onderuit komt. werkt SUPER!

het aanspringen is puur om onder het moeilijke werk uit te komen , ze vinden het dus moeilijk om lekker over de rug te draven .

ik longeer trouwens met pessoa ,die zijn niet zo duur hoor.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:51

Ik zou gebruik maken van de dubbele longe en hiervoor desnoods een paar lessen nemen om het goed aan te leren. Als je longeert met een enkele lijn kun je feitelijk niks vertellen. Je kan niet begrenzen aan de voorkant en als jij dus een hulp geeft om sneller te gaan, zal je paard dit ook doen en de jouwe doet dit kennelijk door in galop aan te springen. Met dubbel kun je dan een ophouding maken, zodat je bedoeling duidelijk is.

Uriah schreef:
het aanspringen is puur om onder het moeilijke werk uit te komen , ze vinden het dus moeilijk om lekker over de rug te draven .

Deze conclusie vind ik wel snel getrokken. Het kan ook zijn dat het paard niet begrijpt wat de bedoeling is!