Pessoa of dubbele lijnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

Pessoa of dubbele lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:48

Ik heb een vraagje. Ik heb een draverruin, van nu 9 jaar. Hij liep tot zijn 7e op de drafbaan. Vorig jaar merkte wij met het scheren dat zijn rug erg gevoelig werd. We hebben een fysio laten komen en hij was na 4 á 5 behandelingen en bijna 2 weken rust, dus alleen losgooien of longeren (zonder hulpteugel).

Nu had ik een paar dagen geleden wedstrijd en er zat een hele natte plek in het midden van de bak, waar wij net middengalop doorheen reden. Hij 'struikelde', viel niet echt voorover maar het leek net een grove misstap. Maar hij galoppeerde door en ik voelde niks raars. Ook nog gevraagd of een paar mensen wilden kijken, niks aan de hand.
De volgende dag heb ik hem 20 minuutjes lekker losgewerkt, hij was echt super fijn, ontspannen en het ging super goed. Woensdag ging ik hem zonder hulpteugel ofzo longeren en ik merkte dat hij met name linksachter erg kort liep. Hij blijkt in de ochtend ook los gestaan te hebben met ons veulen en hierbij helemaal uit zijn dak is gegaan, bokken e.d. Hij vond het helemaal geweldig.

Dus heb ik de veearts gebeld en die is de volgende dag langsgekomen. Hij is weer erg gevoelig op zijn rug en de veearts denkt dat het onregelmatig lopen door zijn rug kwam en door de misstap van die zondag. Dus een week op longeren zonder hulpteugels e.d. gezet en hij liep bijna weer helemaal goed, maar zijn rug was nog erg gevoelig.
Na die week was de veearts op de manege dus gelijk even laten kijken en ze kunnen er niet helemaal uitkomen wat het precies is, omdat hij zijn rugspieren wel aanspant als ze erop drukken, maar niet lelijk kijkt e.d. als ze het harder doen en dat was de keer ervoor met de fysio wel. De veearts zei ook dat hij achter onregelmatig kon lopen door de zware en ongelijke bak, maar dat het aan de andere kant wel goed voor zijn rug is, omdat hij goed zijn rug moet gebruiken om erdoorheen te komen.

Nu moest ik weer gaan rijden om te kijken of het dan beter werd of verslechterde, maar ik merkte dat hij moeilijk zijn rug wou ontspannen en erg veel moeite had met aangalopperen. Ik ben dus uit gaan stappen en wou de veearts bellen voor advies. Mijn instructrice zegt dat dat onzin is, omdat het logisch is. Ik heb daar niet zoveel verstand van, maar nu heb ik dus van de veearts de opdracht gekregen om met de dubbele lijn te gaan longeren, omdat dat beter blijkt te zijn voor zijn rug als de pessoa.

Sorry voor het lange verhaal, maar nu weten jullie hoe het zit. Denken jullie dat de dubbele lijn echt goed zal helpen om zijn rug weer wat losser te krijgen? En wat is 'het grote verschil tussen de dubbele lijnen en de pessoa? Dank jullie!
Laatst bijgewerkt door Judje op 02-10-08 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast ivm te weinig spaties en geen alinea's.

Ruth_

Re: Pessoa of dubbele lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:05

Als je om kan gaan met dubbele lijnen, dan de dubbele lijnen. Want als je ziet dat je paard scheef gaat met ze rug, kan je je binnenteugel bijsturen.
de lange lijnen verdelen ook het druk van je teugels goed,maar als je er écht gewoon niet mee om kan gaan zou ik pessoa doen:)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:07

als ik daaraan ga beginnen neem ik 'les' van iemand op de manege die er ervaring mee heeft,die heeft hem gister ook 20 inuutjes ermee gelongeerd,maar kon nou niet echt opmerken waarom de lijnen dus beter waren...maar de lijnen zijn dus wel beter vor hem?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:37

De dubbele lijnen zijn beter. omdat jíj kan bepalen hoe het inwerkt. Je kan je paard dus instellen waar nodig, stelling (en contra) vragen om hem los te maken. Hoog in stellen of juist laag.
Bij een pessoa kan dit veel minder. Overigens vind ik de pessoa ook heel fijn. Alleen je kan er gewoon minder mee.
Dubbele lijnen kun je vaak na een paar keer al heel goed merken. Als je het goed doet zal hij in zeer korte tijd (sommige paarden al zelfs na 1x) een stuk losser zijn. Ook worden ze rechter en leren ze beter te dragen.
20 minuten is in het begin genoeg. Het is een stuk zwaarder dan rijden bijvoorbeeld.