Meerwaarde clickertraining t.o.v. andere beloningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Meerwaarde clickertraining t.o.v. andere beloningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:27

Gezien de enthousiasme over clickertraining, ben ik eigenlijk wel erg geïnteresseerd geworden in dit hulpstuk bij de trainingen.

Mijzelf heb ik aangeleerd om ieder commando te vervolgen door een sterker commando óf een beloning (in de vorm van stem/aaien), oftewel: na alles wat ze bij mij goed doen worden ze al beloond.

Heeft het gebruik van de clickertraining dan nog een echte meerwaarde in de training?
Zo ja: wat is dan deze meerwaarde?

Bedankt alvast! Haha!

JustMeKV

Re: Meerwaarde clickertraining t.o.v. andere beloningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:36

Hier item... ik maak totaal geen gebruik van de clicker ben er nooit echt voor geweest, en toch gaan men paarden steigeren, achteruit gaan, wijken, liggen, flemen, ed grondwerkoefeningen doen voor me, zelfs onder het zadel leer ik VD aan..
Ik train ook paarden met problemen zonder de clicker, en geef VD lessen zonder clicker met succes!
Ikzelf gebruik eveneens mijn stem als beloning ook men lichaamstaal is meer dan duidelijk wanneer ik tevreden ben over iets...

Bij Clicker word een paard geleerd om te gaan wachten op zijn beloning of dit een meerwaarde is? Tja ik doe het met men stem en mijn paarden worden geleerd om respect te dragen voor mij zoals ik ben, hulpmiddelen heb ik daarvoor niet nodig, mens heeft desnoods zijn lichaamstaal meegekregen om die te gaan gebruiken, een stem om iets te zeggen...

Ik breek de clicker niet af..Mensen die erin geloven kunnen veel dingen bereiken met dit hulpmiddel...
Maar soms vraag ik me af:als je het kan met de clicker dan kan bezitten die mensen toch ook de gave om het zonder te kunnen?
Zolang er respect is op beide gebieden maakt de manier van beloning uiteindelijk niet uit, zolang je paard maar heel tevreden is met zijn beloning, en dat het paard op het eind van de training iets heeft bijgeleerd..Den slot van rekening heeft iedereen zijn methode van werken..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:01

De grootste beloning, ofwel motivator voor paarden is voedsel. Ideaal dus als beloningsmateriaal, mits correct gebruikt. Vaker gaat het paard enkel schooien, bijten en ander ongewenst gedrag vertonen om het voedsel toch te pakken te kunnen krijgen. Ze gaan zich focussen op de plaats waar het voedsel zich bevind en concentreren zich totaal niet meer op de commando's van de trainer. Dit hoeft natuurlijk niet zo te gaan, maar lees hier op bokt eens rond en bij veel mensen gaat het wel zo. Het grote voordeel van de clicker in deze is dat je het paard eerst leert dat alleen na de click een beloning volgt. Zelfs al ligt de wortel open en bloot op mijn uitgestrekte hand, pas na de click mag hij hem pakken. Dat betekent dat het paard zich dus niet op de beloning gaat focussen, maar op de clicker. Die kan hij nergens vandaan halen en niet zelf bedienen, hij moet zijn trainer zover krijgen om deze te bedienen. Het paard legt dus de focus op de trainer. Er is ook meer rust voor het paard, hij hoeft die zak niet in de gaten te houden of er een beloning komt want hij wéét, nav de clicker, wanneer er een beloning komt.

Het 2de grote voordeel van een clicker is dat je op afstand kunt belonen en meer tijd hebt. Je kan veel makkelijker het juiste moment markeren. Stel, je leert je paard steigeren. Het mooiste moment is als hij rechtop staat met zwaaiende voorbenen. Echter, op dat moment voer geven is niet echt makkelijk. Geef je het voer als hij weer beneden is bestaat de kans dat hij denkt dat hij voor het neer komen beloont wordt en zal dus de steiger juist steeds dichter bij de grond gaan houden. Met de click kan je op het hoogste punt zeggen "juist! Dit doe je goed! Kom maar naar beneden, dan krijg jij je beloning" Je paard heeft dus eerder en duidelijker door dat het om het steigeren en niet om het neerkomen gaat.

Uiteraard hoef je niet perse te clickeren met een clicker, je kan ook ex, goed, yes of iets anders zeggen of doen. Nadeel daaraan is alleen dat het hoef dan ook minder kort en krachtig en minder uniek is. Ik praat juist heel veel tijdens het vden. "Goed, braaf, juist, nee, nee, ja, daar ja, juist hoor, goed zo, super!" En dan uiteindelijk "click" Je kunt je voorstellen dat een woord in zo'n woordenstroom er minder makkelijk uit te halen is voor je paard en daardoor onduidelijker.

Moraal van het verhaal. Natuurlijk kan het zonder. Maar je training is sneller, duidelijker en efficienter met!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:13

Persoonlijk vind ik de clicker echt wel zijn meerwaarde hebben.

Ik denk dat het inderdaad moeilijker is zonder clicker (maar moeilijk gaat ook uiteindelijk Lachen )

Het is vooral een kwestie van zoeken waar jij en je paard jullie goed bij voelen. Bij mij was dat mét een clicker. (zo schattig hoe ze op het geluid van die clicker reageren Lachen )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:35

Sluit me aan bij Amable.

Voor ik de principes achter het clickeren kende, gebruikte ik al een soortgelijke manier: echter ik beloonde net als KiVa op diverse manieren, van stem tot lichaamshouding tot...

De principes achter het clickeren hebben bij mij meer lijn gebracht, ik gebruik tegenwoordig het woord 'goed' om te markeren wat ik goed vind.

Een clicker in de hand vind ik te onhandig, heb daar al touw, zweep, soms voer...

Bovendien heeft mijn rijpaardmerrie een absolute hekel aan klikgeluiden, die wordt ook helemaal gek als ik met mijn tong klak. Clown

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:28

Ik zou de clicker gebruiken om vervelend gedrag af te leren, maar voor gewoon tijdens het rijden heeft t weinig zin.
ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar was steeds te laat met klikken omdat ik ook nog teugels vast moet houden, verder viel de clicker geregeld daardoor uit mijn handen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:07

Hoe leer je met de clicker vervelend gedrag af dan?

Je leert juist altijd iets aan bij een motivatiesysteem.
Dus dan leer je gedrag aan dat in de plaats zou kunnen komen van negatief gedrag, wel al vrij ingewikkeld hoor.

Hierboven is al beschreven dat in plaats van die clicker ook een signaal kan komen met je mond, een tongklak of woord.

En er is geen enkele reden dat dat niet ook bij het aanleren van bepaalde oefeningen onder de man zou kunnen werken.
Bij bepaalde paarden werkt het heel goed.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-11-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.