Pessoatuig, hoe vaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Pessoatuig, hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 00:15

Ik ben weer begonnen met rijden, de bedoeling is meestal met instructie maar vandaag en morgen ook weer alleen.
Ik ben nogal een angsthaas Clown Terwijl er helemaal niets aan de hand is.
Omdat ik zelf nog niet zoveel rijd maar wel elke dag op stal ben (Mijn bijrijdster rijdt mijn paard bijna elke dag) wil ik hem graag zelf aan het werk zetten.
Ik zit eraan te denken om hem de dagen dat ik niet rijd te longeren met pessoa, of voordat ik opzet even aan het werk te zetten aan de longe.
Maar hoe vaak is verstandig om te longeren hiermee?
Bij mij wil hij in het begin nogal dribbelen, waardoor ik ga spannen en dan heb je een negatief cirkeltje, vandaar het longeren, zodat hij lekker los is en al beweging heeft gehad voor ik opstap.
(voor er opmerkingen komen, ik ga het pessoatuig eerst onder begeleiding gebruiken)

maikeltje

Re: Pessoatuig, hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:23

Ik persoonlijk ga niet meer rijden als ik m'n paard aan de pessoa heb gehad. Dat is best een pittige training voor een paard. En hoe vaak en hoe lang je dat kunt doen hangt af van de leeftijd en de conditie en het niveau van je paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:27

hoeveel dagen wil je niet rijden dan? ik ga absoluut niet meer rijden als ik m'n paard aan de pessoa heb gehad. Zoals maikeltje zegt is inderdaad heel zwaar al! ik doe het een halfuurtje altijd hoogstens! en dus zéker neit voor het rijden!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 00:35

Doe je die uitroeptekens altijd of?
Ik heb geen ervaring met de pessoa (nog) vandaar dat ik zeg, voor het rijden. Maar als dit te zwaar is, houd ik het alleen bij longeren Knipoog Ik rijd nu heel weinig, ik heb een keer in de week les tot nu toe, en ben vandaag pas voor het eerst weer zelf gaan rijden (Hij heeft een maandje rust gehad ivm lichte bevangenheid) hoe vaak ik zelf ga rijden, geen idee. Licht er echt aan hoe zeker ik me voel.
Maar hij wordt in ieder geval 4 tot 5 keer in de week ohz gereden. Waar ik naar toe wil is de dagen dat ik zelf rijd, dat ik hem lekker aan t werk kan zetten aan de longe tot ik zelf vertrouwd genoeg ben om vanuit stal op te stappen. Nu vraag ik steeds of iemand hem even in wil rijden voor me.

Voorheen was het een mooie optie geweest voor dagen dat ik weinig tijd had Clown (deed er met ov bijna 3 uur per dag aan reizen over) maar nu ik mn rijbewijs heb heb ik 2,5 uur tijdwinst maar merk dat ik die 2,5 uur toch op stal extra hang Clown

De laatste keer dat ik longeerde, longeerde ik enkel met hoofdstel, dan deed ie zn hoofd omhoog en keihard over me heen galopperen. Dat is alweer een tijdje geleden. Nu gebruiken we een elastiek om m lang en laag te longeren en dat werkt wel, omdat ie aan t werk is gaat ie geen geintjes uithalen (ik weet wel dat die geintjes aan mij liggen, ik sta nog niet stevig genoeg in mn schoenen maar toch, om die reden en omdat ik hem zo meer aan het werk kan zetten dan doelloos longeren, zoek ik nog iets om hem voor t rijden mee te longeren)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 01:05

Sirius_ schreef:
Voorheen was het een mooie optie geweest voor dagen dat ik weinig tijd had Clown (deed er met ov bijna 3 uur per dag aan reizen over) maar nu ik mn rijbewijs heb heb ik 2,5 uur tijdwinst maar merk dat ik die 2,5 uur toch op stal extra hang

Heel herkenbaar!!!! Schijnheilig Schijnheilig

Sirius_ schreef:
De laatste keer dat ik longeerde, longeerde ik enkel met hoofdstel, dan deed ie zn hoofd omhoog en keihard over me heen galopperen. Dat is alweer een tijdje geleden. Nu gebruiken we een elastiek om m lang en laag te longeren en dat werkt wel, omdat ie aan t werk is gaat ie geen geintjes uithalen (ik weet wel dat die geintjes aan mij liggen, ik sta nog niet stevig genoeg in mn schoenen maar toch, om die reden en omdat ik hem zo meer aan het werk kan zetten dan doelloos longeren, zoek ik nog iets om hem voor t rijden mee te longeren)

Zo te horen ben je op de goede weg. Wees ferm en duld geen flauwekul. Geef hem ook genoeg ruimte om zijn energie ergens in kwijt te kunnen. Trouwens ik vind longeren nooit doelloos. Ga ook eens fijn een wandeling met hem maken, verzin spelletjes. Alles is goed voor het opbouwen van jullie band. Longeren is echt niet de enige optie....

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 01:13

Ik doe ook grondwerk Knipoog
Maar omdat ik graag weer wil rijden (ik had het bijna opgegeven en hem zelfs even in de verkoop gehad) mijn vraag qua longeren Knipoog
Hij is ook niet gemeen ofzo, wil gewoon erg graag aan het werk voor je. Maar voor voorlopig rijd ik liever op hem als hij zijn ei kwijt is, Vandaag heerlijk gereden, dat wil ik vaker. Ook in de omgang gaat het veel beter hij loopt nu zonder halster als een lammetje met me mee Lovers Wat ik ook doe, gebroken lijn, kleine volte, grote volte, dus we gaan vooruit en hebben ook wat afwisseling.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 01:52

Als je hem echt wil longeren om daarna wat zekerder erop te kunnen stappen, zou je hem ook met bijzetjes vantevoren kunnen longeren. Daar kun je ook simpele strotouwtjes voor gebruiken. Je kunt dan bv het touwtje door het bit halen en met een veiligheidsknoop aan de lus van je dekje vastmaken, die lus waar je singel doorheen gaat. Je kunt ze dan in het begin wat losser doen en na een minuut of 10 wat meer aantrekken. Niet te strak, maar zo dat ie niet helemaal met z'n neus de lucht in kan.

Komt je paard ook buiten overdag? Dat scheelt ook al een hoop, dan kan ie buiten alvast wat energie kwijt.

En als je erop gaat zitten, zet 'm dan maar meteen aan het werk. Hij is dan toch al los dus dan zet 'm maar gelijk in een flinke draf. Veel tempowisselingen rijden, iedere keer een paar pasjes naar voren rijden en weer terug.

Ik hoop dat je snel je vertrouwen weer terug krijgt en weer met plezier en zonder onzekere gevoelens kunt rijden.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:44

Met elastiek heeft dat t zelfde effect, of niet? Die gaat via t kopstuk door t bit naar de singellussen.

Hij staat nu een paar uur buiten, maar in de winter niet, dan moet ik een regeling treffen met mn stalgenoot.
Maar ik ga samen met een ander meisje in de bak rijden als t beter gaat dan is hij (en ik!) sowieso rustiger.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:06

Elastiek ben ik niet zo'n fan van. Dan staat er constant in meerdere of mindere mate druk op het bit. Met touwtjes heb je het effect van hand sluiten wanneer ie er teveel tegenin gaat en het openen is de beloning wanneer ie netjes naar beneden komt.
Naar mijn idee train je met het elastiek juist een onderhals. Sommige paarden kunnen daar zo lekker in gaan hangen wat ze dan dus op een gegeven moment ook op je hand gaan doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:40

Ben het niet met je eens maikeltje over dat elastiek, maar dat mag vast wel he.....
Sirius heb je ook al eens overwogen een stal te zoeken waar hij meer naar buiten kan......Dat scheelt ook vaak als dag en nacht.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:41

Tuurlijk mag dat mrie Haha!
Kun je dat dan ook toelichten?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:34

Ja, jij zegt dat er met elastiek continu spanning op het bit staat. Maar dat hangt er maar vanaf hoe strak je de elastiek zet. Door de elastiek en de spanning die er op staat wordt het paard gewoon eerder moe in de hals en zal hij daardoor gestimuleerd worden zijn hoofd te laten zakken. Ergo geen spanning meer op elastiek. Eigenlijk dus hetzelfde effect als met touwtjes, maar nog zachter want het elastiek kan meegeven bij rare bokkensprongen en touwtjes niet...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:26

Nou ik heb andere ervaringen. Ik heb hier zo'n elastiek liggen en ook al kort ik 'm niet in, dan nog blijft er druk staan op het bit. En na constant tegendruk te geb=ven worden ze wel een keer moe ja, maar ondertussen hebben ze dan al een fikse training van de onderhalsspier gehad, terwijl je dat nu juist niet wil. Maar dat is mijn ervaring. Knipoog