Hulpen Spaanse Pas onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Harvest_Moon

Hulpen Spaanse Pas onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:31

Als je kijkt naar shows etc. op youtube dan zie je ook de Spaanse Pas weleens voorbij komen.
In plaats van het roepen van het commando 'pas' gebruiken zij (been)hulpen. Ik zou mijn pony ook graag de Spaanse Pas onder het zadel willen leren, zonder het stem commando.
Is er hier iemand die mij de hulpen kan vertellen, en misschien tips heeft? Bedankt Lachen

JustMeKV

Re: Hulpen Spaanse Pas onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:42

Simpel: leer Spaanse pas aan op de grond zonder stemhulpen..dan sta je al heel wat verder...
1x in het zadel moet je paard reageren op je beenhulpen, dus verleg je been naar het been dat je paard moet opheffen..
In het begin zal je effectief met je tip het been eens moeten aanraken..(voetje uit de stijgbeugel halen daarbij kan handigere zijn!)
Als je paard het goed doet op de grond leert hij heel vlot onder het zadel..
Desnoods doe je het met 2! 1 Iemand die het vanop de grond vraagt en de 2de die vanop de rug..aantoont wat de hulpen zijn..Dan kan je vandaaruit verder werken naar het weglaten van de persoon op de grond

Veel succes

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:33

De hierboven beschreven hulp is niet de hulp die mensen in show gebruiken, op het moment dat je je voet in de beugel hebt is het namelijk erg lastig je been zover naar voren brengen.

Voor de spaanse pas wordt een kruislingse hulp gebruikt. Stel je wilt het linkerbeen laten heffen, dan til je je linkerhand iets op om de schouder vrij te maken en je drukt met je rechterbeen als het ware het linkerbeen eruit. Je linkerbeen blijft los van het paard en komt door de beweging nog meer los. Je rechthand blijft gewoon in contact met de mond. Voor het rechterbeen keer je de hulpen om. Vaak is dit in het begin makkelijker met 1 of 2 zweepjes om de benen te kunnen toucheren tijdens je hulp.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:09

Amable schreef:
De hierboven beschreven hulp is niet de hulp die mensen in show gebruiken

Ik doe met mijn paarden mee aan Show's Clown Haha!
ik weet uit ervaring dat de kruiselingse methode soms heel moeilijk te snappen is voor de paarden en dat deze manier onstaat vanuit de methode dat ik hier boven heb vermeld... Je kan duizend en 1 methode's van hulpen gebruiken om je paard de spaanse pas onder het zadel te leren.. maar waarom alles moeilijk maken als het gemakkelijk kan?

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 10:02

Amable, heel erg bedankt! Alleen, wat bedoel je precies met 'en je drukt met je rechterbeen als het ware het linkerbeen eruit' ?
Mijn rechterbeen en het linkerbeen van mijn paard? Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:57

Jep Lachen

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:32

Misschien heb je iets aan de lessen van 't Balingehof.
Is Friesland te ver voor je, ze komen dit jaar ook nog een aantal keer bij mij op stal in Heeswijk Dinther om lessen te geven in het onderwerp naar keuze, waaronder bijvoorbeeld vrijheidsdressuur.

Datums dat zij onderandere komen:

11 oktober
25 oktober
15 november

Groetjes Wendy