Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:00

AaH. Oké. . Nu snap ik het.. *voelt zich super blond *

Vanmorgen heeft ze kennis gemaakt met de clicker.. en dees zou dees niet zijn als ze het geluid van de clicker niet doodeng zou vinden.
Gelukkig waren de appelstukjes zo lekker dat ze daar snel over heen was.

Hand target had ze snel Door. Ben een dikke 5 minuten bezig geweest denk ik.

Afbeelding

Ik ga dit een aantal keer herhalen deze week. Kijken of we dit kunnen bevestigen.
Hoe snel pakken jullie er nieuwe oefeningen bij?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 19:57

Het ligt eraan. Met een groen (clicker-groen) paard doe ik rustig aan. Ga je te snel dan kan een paard ontmoedigd of in de war raken. In mijn systeem bevestig ik eerst een basisoefening voor ik met een andere basis oefening verder ga, hoewel veel van de basis elkaar ook overlapt. Bijvoorbeeld rekening houden met de emoties van het paard op het moment van de click én het moment van belonen is iets wat je altijd doet.

De basis noem ik niet voor niets Key lessons (wat het zijn de sleutels naar je succes). Ze zijn niet alleen voor het paard belangrijk, maar omdat ze lekker simpel zijn, zijn het uitstekende oefeningen om jezelf te trainen in: timing, het vasthouden en bedienen van bv clicker en target stick, het maken van een shapingplan (hoe deel je een oefening op in kleine stapjes zodat je paard succesvol kan zijn) en het aanleren van een cue als het gedrag bevestigd is.

Lees hiermeer.

Loba1

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:17

Hiya! Ik ga mij hier (opnieuw) even voorstellen, want nu is het clickertrainen toch wel officieel van start. Ik en paard waren al een tijdje aan het clickertrainen en ze begrijpt het heel goed en nieuwe oefeningen leert ze zo aan, maar ik miste nog iets: een relaxed paard. Zodra we beginnen met clickertrainen is ze zo gefocussed op 'cue's' dat ze niet echt relaxed overkomt.. eerder gespannen en vol verwachting naar een teken van mijn kant dat ze wat moet doen..
In de dagelijkse omgang is ze ook wat gespannen op het moment (doet niet gek, maar bouwt overduidelijk spanning op) en heeft ze tamelijk wat verlatingsangst ten op zichtte van haar grote liefde :+

Al met al heb ik besloten om de foundation course te starten van connectiontraining en ik moet zeggen dat het een onwijs fijne cursus is. Het kost wat geld, maar tot nu toe de moeite waard.. Ik had al een cursus gedaan bij ITMHB (7 basics clickertraining deel I+II), en ook dat zijn fijne oefeningen, maar ik moet zeggen dat connectiontraining net wat meer diepgang bied in het proces en de leermethode. Paard en ik gaan nu werken aan ontspanning in haar stal, vervolgens in de gang op stal, de rijbaan, het terrein, en zo verder :j

Onze ervaringen zal ik hier natuurlijk delen.. Ik hoop te gaan van een paard dat snel spanning opbouwt naar een paard dat altijd relaxed en rustig naast me kan staan in zoveel mogelijk situaties. Pas als dat lukt ga ik verder met het aanleren van de target en andere oefeningen..

Hopelijk kan ik over een tijdje schrijven over de goede resultaten die we behaald hebben *\o/*

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 16:35

Welkom loba. Wat leuk dat je ook clickertraint. Die spanning zal echt minder worden naarmate je paard meer op jou vertrouwd en op de click. Kyra is in het wild geboren en was natuurlijk ook een brok spanning (hups vanuit het wild en de kudde naar een stal tussen de vreemde paarden, machines, koeien, mensen, honden) en dat is helemaal goed gekomen.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:38

Ik ben ook weer begonnen met clickeren met mijn nieuwe verzorgpaard. Nadat ik met Daisy was vastgelopen wat betreft het bedelen, train ik daar nu met Sterre extra op. Ze krijgt dan ook alleen een snoepje als ze niet bedelt, daar wacht ik dan op. Verder heb ik nu hele fijne snoepjes om mee te werken, van Kiwi&co. Dat zijn hele kleine snoepjes zonder suiker.
Gisteren ben ik met Sterre bezig geweest met de handtarget, normale target en voer weigeren, wat boven verwachting goed ging. Ik ben nu weer helemaal gemotiveerd om door te gaan met clickeren!

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:50

Leuk zoveel verschillende verhalen!
Ik ben al een tijd bezig om mijn pony weer te beleren voor de wagen met de clicker. Inmiddels hebben we een paar keer in de bak gereden in stap en draf en twee keer een stukje buiten in stap. Het gaat me daarbij tot nu toe vooral erom dat hij rustig blijft (op de terugweg wil hij wel eens gaan draven). Dus we belonen heel veel voor halthouden. Elke keer verbeterd hij weer, dat is erg leuk om te zien!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 16:50

Leuk Maaike.

Effects: train/beloon je ook het tegenovergestelde gedrag? Aanstappen, aandraven? Als je dat overslaat, heb je straks misschien een pony die enkel en alleen wil doen wat een beloning oplevert: stilstaan. ;)

Ik heb een blog geschreven over een ding dat ik vaak fout zie gaan in paardentraining (Traditioneel/NH of +R): het niet goed opdelen in kleine stappen van het doelgedrag. Ipv splitsen (splitting) krijg je dan 'lumping', hoe je dit herkent bij paard en mens en wat je er aan kunt doen. Ik heb er ook een video bij gemaakt, die kun je in mijn blog vinden. Ik hoop dat jullie het nuttig vinden en een reactie op mijn blog achterlaten of op YT :j Dat zou leuk zijn!
https://hippologic.wordpress.com/2016/0 ... behaviour/

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:57

Jij had toch ook een Nederlands blog Hippologic? Zou je de link nog een keer kunnen plaatsen? :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 17:11

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:52

Ik ben nu al fan van de methode. Net de derde sessie achter de rug.
De hanftarget gaat erg mooi. Ze zet ook keurig een stapje terug om haar beloning te ontvangen.
En voor het eerst zonder problemen de voorbenen op kunnen pakken. Steeds een handbreedte verder beloond. . Kleine stapjes. . En binnen 5 minuten gaf ze beide voorbenen zonder issue of protest.. achter is nog eng, maar ik geloof er helemaal in dat dat goed gaat komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 02:26

Netjes dat je je paard direct leert om achteruit te gaan bij het aannemen van de beloning.

Voor de mensen die graag mijn blog in het Nederlands volgen: ik heb een Nederlandse blog pagina gemaakt. Zo zijn alle Nederlandse blogs gemakkelijk te vinden.

*Link*

Verwacht er niet te veel updates op. Als iemand zich geroepen voelt mijn Engelstalige artikelen te vertalen... :)) Stuur maar een berichtje.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:23

HippoLogic schreef:
Effects: train/beloon je ook het tegenovergestelde gedrag? Aanstappen, aandraven? Als je dat overslaat, heb je straks misschien een pony die enkel en alleen wil doen wat een beloning oplevert: stilstaan. ;)

Goeie, maar ik heb meer het tegenovergestelde. Swa is goed voorwaarts (zeker voor de kar) en stapt en draaft op stemcommando en blijft ook graag in beweging. In een eerdere fase van de training heb ik wel beloond voor stappen en draven, maar ik vind dat nu niet meer nodig. Mocht ik merken dat hij wel heel graag stil wil gaan staan, dan zal ik minder gaan belonen voor het stilstaan en eventueel weer meer belonen voor het gaan stappen (maar we zijn al een eind op weg naar het minder gebruiken van voerbeloningen, aangezien dit niet praktisch is als ik straks zonder helper ernaast ga mennen). Tenslotte heb ik bij het mennen liever een pony die uit zichzelf stilstaat dan een pony die graag (harder) gaat lopen. Overal en altijd kunnen halthouden is voor mij echt de basis van het veilig mennen.

Super bezig Olikea! Gewoon de tijd nemen voor de achterbenen, en voor je het weet, geeft ze die ook ontspannen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:21

Als je dat in een eerdere fase al hebt gedaan (belonen voor stappen en draven) heb je dat al achter de rug. :) En je hebt gelijk: een pony die goed luistert naar een stopcue is erg belangrijk in het mennen (en rijden)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:54

Lang hier niet geweest zeg..
Maar we clickeren nog steeds regelmatig.
Niet ontzettend veel, ik was een poos erg moe en dan werkt het gewoon niet.
Ik ben nu vooral heel erg aan het finetunen, dus dat lijkt weinig progressie maar de verbetering is er weldegelijk.
Met name met de jambette met het been hoger en langer optillen, en verder zitten de commando's stap en draf er nu goed op.
Verder werk ik alles wel bij, het mag netter soms.
Ik kan nu los in de bak commando's geven en dan blijft hij 9 van de 10 keer echt in de buurt en op een volte om mij heen.
Hij komt ook gelijk als ik het vraag. :)
Verder een tijdje weinig gekund dus weinig nieuwe dingen gedaan, maar hij kan nu wel zelf het compliment.
Het duurde even, maar een paar weken geleden bedacht hij dat hij zelf dat been wel onder zijn lijf kon vouwen.
Eerder moest ik dat begeleiden, maar ik doe het eigenlijk te weinig om megasprongen te maken.
Gelukkig vinden we het wel heel leuk, en dat is het doel uiteindelijk. :)
We zijn trouwens verhuisd, en daar zijn enkele mensen die vrijheidsdressuur doen.
Geen mensen met echt veel verstand van zaken, en ik heb de eerste stalgenoot al blij kunnen maken deze week. :)
Zij gebruikte geen clicker, ik heb haar mijn clicker aangegeven en wat uitleg gegeven waarna de jambette heel snel ontzettend verbeterde.
Ik vind het wel erg leuk om te doen, je ziet mens en paard blij en gemotiveerd raken en daar word ik zelf weer blij van natuurlijk.

Ik heb trouwens bij deze een doel, hij vind wachten weer lastig.
Dus dat gaan we maar weer goed oefenen.
Verder staan ze hier aan een ketting/touw in plaats twee op de poetsplaats.
Nou dat levert dus gedrentel en onrust op, dus daar gaan we maar aan werken. :)
Oh, en ik had een shoot gekregen voor mijn verjaardag, er zat echt een leuke foto bij die ik hier wel vind passen.
Hij is erg gek van zijn blok. :D
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 01:12

@olikea: van waar ben je juist? :)

Ik ben clickercoach en ben van Melsele, dat is niet gek ver van jou denk ik.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 05:51

Je hebt pb mi amore

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:38

Leuke foto Moonfish, en wat een prachtige pony heb je!
Mooi dat je toch positieve vooruitgang kunt zien in jullie training ondanks dat je weinig nieuwe dingen meepakt. En goed bezig met je stalgenoten!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 03:02

Grappig...mijn Tink was ook geen Parelli fan. Hij week niet voor druk, en dan kom je niet ver ermee.
Met clickeren ging het als een speer. Binnen 3 weken kende hij al een heleboel commando's.
Hij geeft nu ook netjes voetjes als ik erop zit...tikje op het been, voetje en hoppa, het gaat omhoog. De eerste keer trouwens het verkeerde voetje, de sukkel.
Favoriet is ook op het blok staan. Die triomfantelijke blik is kostelijk. Blijkbaar vinden ze dat een geweldige oefening. :D

@olikea; wat een ontzettend leuk dier!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 03:34

Ik kon sidepasses er niet in krijgen met parelli, met clickeren wel.
Grappig die blikken he Floortz?
Die van mij kan dat ook zo goed.
Op de huidige stal is de omheining vrij hoog en pony maar 1,30.
Dan gaat hij dus op zijn blok staan om op zijn dooie akkertje goed over het hek te kunnen koekeloeren.
Vanmiddag vroeg ik met clickeren wat, en hij deed iets anders dan wat ik vroeg.
Ik zeg heel rustig: neeee.. Dat vroeg ik toch niet?
Vervolgens draait de droogkloot zich om, loopt resoluut van mij weg naar zijn blok, gaat erop staan om met een gigantische pretbek te gaan staan flemen. :') _O-
Dan kan je mij dus echt opvegen. _O-
Als mensen zo'n soort actie zien moeten ze ook altijd heel hard lachen.

Van de week was hij hem met poetsen zijn stal uit gesmeerd naar de paddocks, het ultrastoute hoofd wat hij dan opzet is ook echt gegarandeerd hilariteit op stal. :')
Ja, dit gaat over dat zwarte mormel eerder op deze pagina.
En dan zeggen mensen altijd: 'ja maar hij is zo lieeeeeef!' _O-
Dat antwoord ik altijd met: 'als ie slaapt ja' }>
Hij heeft nogal humor, van de week bedacht hij rechts te gaan waar hij links moest toen ik net voor zijn stal zijn halster af had gedaan.
Liep meneer dus gewoon de zadelkamer in. O:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 17:28

Geweldige foto, Moonfish. Het is echt een knapperd!

:wave: Hoi Mi_Amore goe dje weer te 'zien'

Floortz: mijn eerste pony was ook niet onder de indruk van Parelli. Ik kon het ook echt niet over mijn hart verkrijgen om telkens fase 4 te moeten gebruiken. Als hij het al deed, was zijn spirit ook weg. Maar ik begon ook met clickeren te experimenteren en zijn enthousiasme was overduidelijk.

Ik ben nog lang met Parelli doorgegaan omdat het zo'n fijn stappenplan had. Een dergelijk stappenplan (opleiding) heb ik nu zelf voor +R geschreven.

Hier een korte video van lang geleden van mijn oude pony toen ik meer en meer was gaan clickeren:

Ik heb gister een blog geschreven over de 'context shift', wat is het en hoe kun je het in je voordeel gebruiken? *clickertip*

https://hippologic.wordpress.com/2016/0 ... ext-shift/

Het is in het Engels. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:10

Hij vind zichzelf ook erg knap, ik zal het compliment doorgeven. :P
Zal vd week even goed gaan zitten voor je filmpjes, nu moe..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:22

Hoi, ik zag dit topic op de bokt facebook en het lijkt me wel interessant om mee te lezen/praten.
Ik doe nu ongeveer vanaf oktober vrijheidsdressuur met mijn paard en daarbij gebruik ik de clicker.
Maar ik wist totaal niet dat je zoveel dingen er mee kan doen!
Ik gebruik zelf gewoon click en dan beloning, want als ik die niet gebruik gaat hij ontzettend bedelen.
Nu bedelt hij ook wel een beetje, maar niet heel erg of storend.
En als ik corrigeer, dan reageert hij ook meteen.
Is het goed als ik hier dus wat meelees?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:28

@HL: hoi! :wave: Ja even geleden, maar heb het zo enorm druk dat ik wel meelees maar weinig antwoord :')

@Kimmie: welkom!! Met CT kan je zoooo veel :D Ideale trainingsmethode om superstoere paarden te creeeren :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:21

Echt heel leuk!
Kan dat trouwens ook nog goed met oude paarden?
Want mijn paard is al wel 20 en ik wil niet te veel en te snel dingen met hem doen, want daar wordt hij niet veel beter van denk ik.
We zijn nu namelijk qua rijden net op de goede weg naar boven, en ik wil dat niet verpesten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:47

Ik ben met die van mij begonnen toen hij 18 was. Kan prima hoor!