Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:34

Grotere schooier dan de mijne bestond niet. Hij was heeel irritant met zijn mond, hij hapte je overal, constant.

Gewoon grondwerk en duidelijke grenzen doen het meeste.

Maar ook moet iedereen consequent zijn, wat mij best tegenhield was mijn moeder die dat gebedel dan beloonde :+

Ik heb geen robot,soms vergeet ie het nog even en komt te dichtbij, maar ik heb best een heel beleefd paard :j

Tegenwoordig ben ik dus juist wél zo nu en dan met voedsel aan het werk. Zodat het niet zo bijzonder is als hij een keer een snoepje krijgt en hij weet dat bedelen geen zin heeft, je krijgt toch niks als je niks gevraagd is. En hij is nog beleefder geworden dan hij al was. O.A door voedselweigeren en clickertraining. Je haalt die hele focus een beetje van het eten af. Ben blij dat ik het 'uit de hand voeren' niet helemaal afgezworen heb.
Hij moet namelijk óók gewoon wachten en op mij letten als er ik een appel in mijn handen heb of een wortel eet.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 28-01-13 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:36

hahahaha helaas heb ik ook zo'n moeder. neemt dan van alles mee en stopt alles in de bekkies van de paarden. Ik zeg nog altijd dat ze daar nou is even mee moet ophouden maar nee... In de bak leggen vind ze niet leuk..

Heb idd ook aan voedselweigeringen gewerkt, over een lange tijd verspreid en aan gewerkt, nou die van mij bakt er werkelijkwaar echt niks van. Clickertraining ook gedaan, dat was ook echt niks bij hem. Nu krijgt hij gewoon niks uit de hand :Y)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:37

Batlow schreef:
hahahaha helaas heb ik ook zo'n moeder. neemt dan van alles mee en stopt alles in de bekkies van de paarden. Ik zeg nog altijd dat ze daar nou is even mee moet ophouden maar nee... In de bak leggen vind ze niet leuk..

Heb idd ook aan voedselweigeringen gewerkt, over een lange tijd verspreid en aan gewerkt, nou die van mij bakt er werkelijkwaar echt niks van. Clickertraining ook gedaan, dat was ook echt niks bij hem. Nu krijgt hij gewoon niks uit de hand :Y)

Misschien eerst een goede verhouding kweken over de tijd, dus inderdaad even niet. Sterker nog, een hele tijd niet.

Ik ben ook twee jaar verder haha.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:39

Het gaat al beter, nu ik niks geef, maar het is nog niet alles. Maar ik vind het toch ook wel een erg schattig hoofd dat hij trekt als ik mijn hand in mijn zak stop :o

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:40

Hahaha dat ken ik inderdaad, dat verwachtingsvolle hoofd, is ook verdomd lastig soms, consequent zijn :')

Maarja als die neus dan maar niet gelijk tegen mijn zak gedrukt wordt, of alleen die zak nog maar bestaat en ik niet meer.

Dat schattige koppie mag hij houden :))

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:42

Haha, ik denk soms dan, pffff hij is 21 hij mag alles wel. En dan denk ik weer, nee... hoe oud ook, luuusteren jij!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:44

Ach hij mag wel met zijn hoofd het gras induiken, hij heeft het al zolang niet gedaan, en hij was zo braaf O:)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:09

@Caeruleus: dat herken ik inderdaad wel met mijn 5 jarige(mentaal nog super jong!), met name toen we net begonnen met werken. Het was heel erg werken op een grens, wat kan hij nog wel aan en wat is teveel? Inmiddels zijn we een goed half jaar verder en merk ik dat juist door die kleine stapjes die ik toen genomen heb, hij nu veel meer aankan en ook heel graag voor je wil werken.
Door zijn overmatige werklust is het nog wel oppassen geblazen dat je niet teveel gaat doen, maar ik denk dat dat iets is wat bij hem een rode draad in zijn leven zal blijven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:32

Ik weet niet of het mag en of jullie het willen maar ik ben zo trots op mijn kleine jongen, hier een filmpje dat ik hem AAN DE HAND naar de kudde breng :D
De schimmel die aan komt scharrelen is ook van mij, mijn oudje <3
http://www.youtube.com/watch?v=KUJHl736XiE

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:12

Batlow schreef:
Ja ik wil graag les, heb een advertentie en ik kijk dagelijks op internet. Is nog moeilijker dan je denkt. Heel veel is gewoon 'rij'les, dressuur les etc. Ik wil dan graag echt een ervaren grondwerkster als lesgever hebben, die dan echt weet wat ze doet ipv dat ze me onzin aansmeert...

Het is dat ik niet bij je in de buurt woon, maar had je graag geholpen. :)
Kijk maar eens op de site van Emiel Voest, daar staat een lijst op met collega-instructeurs, er zit er vast wel eentje bij jou in de buurt. Zij geven o.a. grondwerk met oefeningen als leiden/volgen, achterwaarts, halthouden en hoofd laag.
Succes met je zoektocht!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:18

Ik ben helemaal niet zo fan van een paard jong al naar huis halen. Je moet behoorlijk sterk in je schoenen staan om niet over de grenzen van wat zo'n jong beestje aan kan heen te gaan. Zeker bij de types die niet protesteren gaat men snel over die grens heen en kan dat een behoorlijke mentale klap zijn voor ze. Om maar niet te spreken over het werk dat ze al snel moeten doen, want ze gaan zo goed, zo'n lichaam is daar nog helemaal niet klaar voor.
Je moet het dus helemaal zelf weten of je een jonkie al uit de opfok haalt, maar wees heel bewust van de dingen die je doet. Op die leeftijd hebben ze een concentratieboog die heel kort is en kost al het nieuwe ontzettend veel energie en tijd om te verwerken. Heb jij het in je om die grens direct te zien en er niet overheen te gaan, én ook nog eens als leider op te treden naar het paard, dan heb ik er geen problemen mee. Maar heb jij niet de ervaring en ga je je mee laten slepen in het leuke van een jong paard dingen leren en aan het werk zetten, dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Te veel overblufte jonge paarden gezien die pas met 5 geestelijk aan kunnen wat ze met 3 lichamelijk al moesten..
Ik zie daarom paarden veel liever tot hun vierde in de groep, met evt. een goede basisopvoeding (meelopen, aanraken, hoefsmid). Maar dit is hoe ik er over het algemeen over denk en welke valkuilen er miz zijn met jonge paarden.

@Batlow, waar je op moet letten als je aan de slag gaat met een jong paard is dat ze nog heel 'puur' zijn. Alle reacties die gegeven worden op wat jij vraagt zijn nog niet of amper beïnvloed door de mens. Wees daarom altijd consequent maar geduldig, beloon en sta stevig in je schoenen. En overvraag niet.

Goed, dan terug naar het onderwerp van het topic :P Denk dat ik straks beide paarden weer even aan de hand erbij pak. Mo aan het werk en opfriscursus voor mijn merrie wiens vakantie wel eens over mag zijn.. Ben benieuwd hoe beide zich gedragen :)

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:06

@Batlow: Ik zag vandaag in het foldertje van kruidvat zo'n gymnastiekbal staan. Aangezien je het hierover had, is dit misschien iets voor je paardje. 8 euro geloof ik, valt best mee toch. Wij hebben ook zo'n bal voor de paarden, de ene vindt het leuker dan de ander maar als ze het leuk vinden kunnen ze er echt helemaal in op gaan, is echt hartstikke leuk! haha

Ik ben vandaag weer flink gaan trainen met mn paard. Vooral de schouderbinnenwaarts is waar we nu erg mee bezig zijn. Deze oefening begon ik (1 á 1,5 maand terug) door naast mn paard te lopen zodat ik hem overal kon corrigeren waar nodig was. Omdat mijn paard enorm doordenderd en niet rustig loopt ben ik mijn positie gaan veranderen (dit had ik bij marijke de jong gezien), namelijk schuin voor hem, dat ik dus naar achteren loop, om hem zo wat af te remmen. Dit werkt eigenlijk ook niet. Wat mij nu vooral opvalt is dat hij dit op de rechterhand heel erg heeft, misschien heeft dit ook verband met de artrose in zijn rechter ruggewervels. Soms zo erg dat hij van mij wegschiet en even de bak door gaat racen, gepaard met gekke sprongen haha. Ik weet even niet meer hoe ik dit het beste kan aanpakken, als hij echt pijn heeft wil ik het namelijk niet forceren maar het is wel van groot belang dat hij zijn rug gaat loslaten en ontspannen (hij houdt zijn rug namelijk vast door de artrose). Wat vinden jullie hiervan en hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb wel les van een instructrice. Normaal is dit één keer in de week maar door het weer en haar zwangerschap is dit nu even een stuk minder.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:10

Monique: heb je wel eens de schouderbuitenwaarts geprobeerd? Exact hetzelfde eigenlijk als schouderbinnen, maar dan heb je even de bakrand die remmend werkt. Het klinkt mij een beetje alsof er nog teveel onbalans is en het een soort vluchten is omdat hij zijn balans nog niet voldoende kan bewaren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:18

mOniiQue8 schreef:
@Batlow: Ik zag vandaag in het foldertje van kruidvat zo'n gymnastiekbal staan. Aangezien je het hierover had, is dit misschien iets voor je paardje. 8 euro geloof ik, valt best mee toch. Wij hebben ook zo'n bal voor de paarden, de ene vindt het leuker dan de ander maar als ze het leuk vinden kunnen ze er echt helemaal in op gaan, is echt hartstikke leuk! haha

Ik ben vandaag weer flink gaan trainen met mn paard. Vooral de schouderbinnenwaarts is waar we nu erg mee bezig zijn. Deze oefening begon ik (1 á 1,5 maand terug) door naast mn paard te lopen zodat ik hem overal kon corrigeren waar nodig was. Omdat mijn paard enorm doordenderd en niet rustig loopt ben ik mijn positie gaan veranderen (dit had ik bij marijke de jong gezien), namelijk schuin voor hem, dat ik dus naar achteren loop, om hem zo wat af te remmen. Dit werkt eigenlijk ook niet. Wat mij nu vooral opvalt is dat hij dit op de rechterhand heel erg heeft, misschien heeft dit ook verband met de artrose in zijn rechter ruggewervels. Soms zo erg dat hij van mij wegschiet en even de bak door gaat racen, gepaard met gekke sprongen haha. Ik weet even niet meer hoe ik dit het beste kan aanpakken, als hij echt pijn heeft wil ik het namelijk niet forceren maar het is wel van groot belang dat hij zijn rug gaat loslaten en ontspannen (hij houdt zijn rug namelijk vast door de artrose). Wat vinden jullie hiervan en hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb wel les van een instructrice. Normaal is dit één keer in de week maar door het weer en haar zwangerschap is dit nu even een stuk minder.

thanks, ga straks is even in de folder kijken. 8 euro is indd niks. Hopen dat 1 van mijn 2 paarden het leuk vinden, dan heb ik het zeker voor niks gekocht :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:24

Grappig, ik heb er toevallig net vandaag 1 bij de aldi gekocht, €10,- een vrij grote.
Met 2 doelen, voor bewegingen voor mijn rug(aantal oefeningen geleerd tijdens mijn centred riding workshop en dat verlichte zo onwijs mijn rug!) en als Whisper het leuk vind mag hij er ook mee spelen :) . Calypso voelt zich vaak te goed voor het spelen met ballen :') .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:25

Ik heb er thuis eentje liggen, wilde binnenkort even gaan googlen voor wat balans oefeningen op dat ding :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:43

Hier al jaren van die ballen,zo en zo voor de paarden als het weer het toelaat en gebruik ze zelf veel om te oefenen voor het rijden.Ideaal!

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:47

@ijssnuiver: Nee dit heb ik nog niet geprobeerd en dat is inderdaad wel een goede om eens te proberen. Het komt ook over als een soort vluchten en het klopt dat hij nog niet helemaal in balans is.
Een bijkomend probleem is dat hij ook (op sommige momenten) heel gespannen is. Het ene moment werkt hij echt heel goed en ontspannen mee en opeens trekt ie zn hoofd omhoog en schiet weg. Laatst deed hij dit een keer en omdat ik dit niet verwachtte kon ik hem niet houden, ik liet hem dus los. Sindsdien doet hij dit iedere keer maar nu reken ik erop en blijf ik aan het touw hangen omdat ik niet wil dat dit zijn spelletje wordt. Als hij dit doet laat ik hem meestal even galopperen aan het touw. Vandaag wilde hij even de strijd aan gaan en bokte hij echt richting mij, gelukkig stond ik even verder dan waar zijn benen kwamen haha. Hij kwam door de bok met één been over het touw dus moest ik hem wel weer loslaten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:05

Klinkt bijna een beetje als gewoontegedrag Monique, iets wat voortgekomen is uit pijn of angst voor pijn?
Kun je het voor zijn? Of komt het echt te onverwachts? Als je het voor kunt zijn, kun je misschien inspelen op de spanning en dat laten afvloeien.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:13

Daarom denk ik ook, misschien is het wel pijn van de artrose. Soms kan ik het voor zijn ja. Dan zie ik dat hij spanning opbouwt en dan moet hij halthouden en hoofd laag, dit werkt wel. Maar soms komt het echt onverwachts ja en dan kan ik het niet voor zijn. Het is heel lastig en weet niet hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:50

Ja ik begrijp zeker dat het lastig is! Helemaal omdat je weet dat hij ergens pijn heeft en het dus heel goed een pijnprikkel kan zijn. Van wie heb je normaal les dan?(gewoon nieuwsgierig hoor).

Zijn de reacties ook te koppelen aan een bepaald weertype o.i.d.? Roep maar wat hoor!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:53

Misschien mis je wat voortekenen? Strakke mond of zo, strak in zijn hele lichaam en dan Boem.

Vandaag is de dierenarts weer geweest na 3,5 week. Was zo benieuwd, hier even verhaaltje gekopieerd uit anders topic, dus sorry voor het lange verhaal:

Hij vond Blade weer heel erg verbeterd, zijn lendenen hadden nog niet zo goed aangevoeld, zijn rugspieren waren weer een stuk losser, de spierknoop bijna weg en zijn verzonken rug weer iets omhoog. Dat zijn dus allemaal gevolgen van de training aan de hand en zonder gewicht op de rug, de oefeningen en de regelmatige behandeling van de DA.
Dat dat bekken zich eindelijk goed kan ontwikkelen en daarbij dus zijn hele lichaam.
Hij staat nu ook gewoon vierkant, ipv constant een been op rust of eentje helemaal naar achter. Gewoon normaal eronder, dan zijn zijn billen ook een stuk ronder, en komt zijn staartwortel lager te hangen.
Dat moet nóg meer komen.

Omdat het zo vroor konden we de galop niet veel oefenen maar de komende 3 weken moeten we werken naar galop, rustige draf, galop, rustige draf. Aan de longe. Dus soepel aangaloperen op het goede been, een paar passen en terug gelijk weer naar een rustige draf.

Samen met de speciale massage en ruk en trek oefeningen doorgaan. Ondertussen ook aan de hand door met kleine stukjes achterwaarts en weer naar voren, en nageeflijk blijven natuurlijk maar aan de hand gaat dat prima. En stukjes schouderbinnen en wijken, en veel buigen.
Daarbij haal ik morgen een supplement van een godsvermogen bij de Vallei op. Maar alles voor bladie he

Over 3/4 weken mag ik erop, afhankelijk van hoe het gaat. Zijn zadel is iig helemaal goedgekeurd.

En weer een super compliment over mijn geduld en inzet

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:16

Gaaf dat het zo goed gaat Nevergiveup! Geeft aan hoeveel goed werk je hebt verricht en hoe goed het wadh kan bijdragen aan de gezondheid van je paard.
Lekker dat je zadel nu past. Realiseer je alleen wel dat dit over een week of 3/4 weer totaal anders kan zijn, omdat hij nu door werken blijft veranderen. Misschien en goed idee om voordat je voorzichtig begint met rijden, dat weer even laat checken :) .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:19

Jaa absoluut :j Daar neem ik zéker geen risico's mee na het harde werken :=

De da zei wel dat hij bijna alleen maar beter kan gaan liggen, in de zin van dat het zadel nog íets minder mag zweven. Weet je wel? :)
Maar je weet maar nooit inderdaad, we worden scherp in de gaten gehouden haha. Als ik er weer op mag is lesgeefster en dierenarts er ook bij.

edit;

Afbeelding

Zo stond hij vanmiddag verliefd naar zijn friese overbuurvrouw te staren. Hij gaat er zo goed uit zien! Als een volwaardig, groot, goed paard :D

(Die vlek op zijn rug vertekend een beetje, lijkt of hij een nog hollere rug heeft, maar dat is dus een vlek)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:53

Ik had ook niet anders van je verwacht nevergiveup! Maar vond het wel even de moeite waard om aan te kaarten.
Hij ziet er goed uit zo op de foto!

Vanmiddag weer fijn aan de hand gewerkt met Calypso, ze bewoog echt super makkelijk. Zowel in stap als draf :D ! Wat voltes, rechte lijnen en zijgangen gedaan en weer even bezig geweest met de renvers. In nieuwe dingen kom ik haar extreme scheefheid nog wel heel erg tegen, maar ik heb nu gezien dat dit naarmate de oefening bekender word en makkelijker, ook dit weer wegtrekt en ze kan gaan ontspannen.
Afgesloten met nog even rijden op de barebackpad, ook dat ging erg fijn :D .

Met Whisper in de dubbele lange lijnen gewerkt, niet helemaal ontopic maar hij ging zooo goed :D . Wat is het toch fijn als je paard puur op lichaamstaal om je heen kan lopen en je de lijnen dus in kunt zetten om hem te modelleren. Zowel in de centrumpositie als in de menpositie heel fijn kunnen werken. Stukje schouderbinnenwaarts meegenomen in de menpositie, appeltje eitje ;) .