kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:45

Heb er inmiddels ook 1 in cob maat, voor mijn korte pony van 1,51 met al een redelijk lage halsaanzet is hij helaas te lang maar goed, ik kijk wel of ik hem korter maken kan of dat ik er een knoop inleg.

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:46

Kunt ook gewoon 2 halster touwen aan elkaar knopen

mariska1408

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:59

ik heb nu ook 1 gekocht, maar inplaats van 1 ring aan het touw zitten er 2... iemand een idee wat het nut hier van is ??

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:57

Ik gebruik deze manier van longeren ook, overigens niet met dat speciale touw maar gewoon met een slof teugel. Overigens gebruik ik er ook een longeersingel bij, toen ik het de eerste keer probeerde (alweer tijdje geleden) wandelde dat ding vrolijk naar achteren op zijn rug waardoor die alsnog best strak kwam te staan en paard zijn neus er alsnog niet uit kon drukken. Nu dus longeersingel eraan en ik knoop hem gewoon vast aan dat bovenste ringetje op de singel. Blijft ie tenminste op de plek en werking is naar mijn idee nog steeds het zelfde?

Hebben er hier niet meer mensen last van dan dat die naar achteren heen zakt??

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:18

Ik gebruik deze hulp ook voor mijn pony, vind hem erg fijn maar loop ook wel tegen dingen aan..

Hij glijd boven op haar rug in druk wat naar achter waardoor hij dus korter wordt. Ik heb hem niet heel strak staan dus op zich is dat niet direct een probleem.

Tussen haar voorbenen draait het touw heel raar om elkaar heen na een poosje, ook hierdoor gaat hij dus strakker zitten. Ik heb nog bij niemand anders dit probleem gezien? Het lijkt wel alsof het hele touw draait waardoor bij die ring tussen de voorbenen de boel klem gaat zitten.

Bij iedere stap die zij zet komt er een rukje in "de mond". Ik werk alleen bitloos dus komt het rukje op de neus. Gelukkig snapt ze steeds beter dat ze onder dat vervelende rukje uit kan komen door te gaan zakken met haar hals, maar ik blijf het toch een naar gezicht vinden.

Buiten deze puntjes om vind ik hem best fijn werken en mijn pony wordt er heerlijk los van.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:19

_Marinke_ schreef:
Ik gebruik deze manier van longeren ook, overigens niet met dat speciale touw maar gewoon met een slof teugel. Overigens gebruik ik er ook een longeersingel bij, toen ik het de eerste keer probeerde (alweer tijdje geleden) wandelde dat ding vrolijk naar achteren op zijn rug waardoor die alsnog best strak kwam te staan en paard zijn neus er alsnog niet uit kon drukken. Nu dus longeersingel eraan en ik knoop hem gewoon vast aan dat bovenste ringetje op de singel. Blijft ie tenminste op de plek en werking is naar mijn idee nog steeds het zelfde?

Hebben er hier niet meer mensen last van dan dat die naar achteren heen zakt??

Zie mijn reactie, ik heb dit inderdaad ook en zat ook te denken dit op te lossen door de longeersingel om te doen en dan het touw ervoor te leggen.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:21

anne_bento schreef:
Ik gebruik deze hulp ook voor mijn pony, vind hem erg fijn maar loop ook wel tegen dingen aan..

Hij glijd boven op haar rug in druk wat naar achter waardoor hij dus korter wordt. Ik heb hem niet heel strak staan dus op zich is dat niet direct een probleem.

Tussen haar voorbenen draait het touw heel raar om elkaar heen na een poosje, ook hierdoor gaat hij dus strakker zitten. Ik heb nog bij niemand anders dit probleem gezien? Het lijkt wel alsof het hele touw draait waardoor bij die ring tussen de voorbenen de boel klem gaat zitten.

Bij iedere stap die zij zet komt er een rukje in "de mond". Ik werk alleen bitloos dus komt het rukje op de neus. Gelukkig snapt ze steeds beter dat ze onder dat vervelende rukje uit kan komen door te gaan zakken met haar hals, maar ik blijf het toch een naar gezicht vinden.

Buiten deze puntjes om vind ik hem best fijn werken en mijn pony wordt er heerlijk los van.

Ik longeer ook met dit ding en ik vind hem echt geniaal! Ik leg er een longeer singel op en leg die band daar achter.. zo kan hij niet schuiven.. IDEAAL!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:24

Afbeelding

En kleine variatie van de oorspronkelijke foto. Uiteraard kan je dit alleen met western teugels. Was een makkelijke en snelle oplossing om tussendoor toch nog even wat te trainen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:50

mariska1408 schreef:
ik heb nu ook 1 gekocht, maar inplaats van 1 ring aan het touw zitten er 2... iemand een idee wat het nut hier van is ??

Waar zit de 2e?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:27

Op de zelfde plek maar dan andere touw zegmaar xD

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:55

Ik ga de mijne verkope aangezien ik hem niet gebruik.
Ik weet niet of iemand interesse heeft? (Maat paard, slechts twee keer gebruikt)
Meer info via pb :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:03

Ik twijfel om over te gaan op deze manier van longeren, het schijnt een wat luchterige manier te zijn.
Momenteel doe ik het met een dubbele longeerlijn, maar voel me gevoel word ze hiermee te veel gedwongen.

Wat zijn de grote voordelen van deze manier longeren?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:20

Mijn vader longeerd met deze methode, hij gebruikte eerst gewoon bijzet en singeltje maar sinds enkele maanden op deze manier, hij is erg tevreden erover en vind het fijn werken :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:34

SteffiiY schreef:
Ik twijfel om over te gaan op deze manier van longeren, het schijnt een wat luchterige manier te zijn.
Momenteel doe ik het met een dubbele longeerlijn, maar voel me gevoel word ze hiermee te veel gedwongen.

Wat zijn de grote voordelen van deze manier longeren?

Gedwongen in een dubbele longe is toch net hoe gedwongen je zelf bent daarmee?
Daar heb je juist alle mogelijkheden. Van geheel ongedwongen tot erg opgesloten.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:22

Mijn verzorgpaardje heeft zo'n ding, vind het opzich wel handig, maar ik weet niet meer hoe ik hem vast moet maken.dus kam er nu niks mee :')

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:25

Heerlijke dingen dit! Echt het is helemaal niet schadelijk het is namelijk ook voor jonge paarden en paarden met rugklachten geschikt. En doordat er een lichte druk op de rug komt ontspant het paard zich en gaat het zakken. I-DE-AAL! En het touw is ook mooi zacht en breed, dus het kan ook niet in de rug snijden.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:28

Hey Yvank, nu kom ik je tegen op bokt xD. ik kan je wel uitleggen hoe het moet hoor via w'app? Btw het is anna van fp

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:36

mariska1408 schreef:

Een reserve denk ik? Ik gebruik er altijd maar 1 en dat gaat prima xD

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:12

Vraagje: wat is het voordeel van deze manier t.o.v. longeren met de pessoa? Ik ben aan het bekijken welke longeerhulp ik eventueel aan kan schaffen voor mijn jonge IJslander. De grootste ontwikkelpunten op dit moment zijn het trainen van de hals, buikspieren en het ondertreden van de achterhand.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:41

ik heb ook zn hulpteugel, ik heb hem van iemand anders overgekocht, ik had hem nodig. omdat mijn pony in galop overkruist ging, het werkt echt! het komt misschien ook wel omdat ze vast zat in de rug, ze wordt nu steeds soepeler.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:44

Sonja89 schreef:
Vraagje: wat is het voordeel van deze manier t.o.v. longeren met de pessoa? Ik ben aan het bekijken welke longeerhulp ik eventueel aan kan schaffen voor mijn jonge IJslander. De grootste ontwikkelpunten op dit moment zijn het trainen van de hals, buikspieren en het ondertreden van de achterhand.

Ik denk dat het grootste voordeel is dat een paard niet echt wordt gedwongen om zijn achterhand te gebruiken, maar dat hij dit zelf gaat aanvoelen. En dat je met deze manier de rug niet kan beschadigen. Dus ik vind het ideaal voor jonge paarden. maar mijn paard heeft het ook aleemaal geleerd met touwtje s en een pessoa, dus het ligt er ook maar net aan hoe je deze hulpmiddelen gebruikt.

kusjmanon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:47

:)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:06

Kodaloverrr schreef:
Sonja89 schreef:

Ik denk dat het grootste voordeel is dat een paard niet echt wordt gedwongen om zijn achterhand te gebruiken, maar dat hij dit zelf gaat aanvoelen. En dat je met deze manier de rug niet kan beschadigen.

Dank je! Het 'probleem' is alleen dat mijn IJslander een tikkeltje lui is aangelegd en dus wel wat stimulans kan gebruiken. Zou jij dan voor deze hulpteugel kiezen of toch voor de pessoa, aangezien je met beide ervaring hebt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:07

Ik wissel het af.
Mijn merrie heeft met alleen het touwtje de neiging om wat naar buiten gesteld te gaan lopen, met de pessoa gebruik je wel een singel, en dan kan ik met de longeerlijn via de singel net wat makkelijker stelling vragen...

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:47

Sonja89 schreef:

Ik denk dat het grootste voordeel is dat een paard niet echt wordt gedwongen om zijn achterhand te gebruiken, maar dat hij dit zelf gaat aanvoelen. En dat je met deze manier de rug niet kan beschadigen.
[/quote]

Dank je! Het 'probleem' is alleen dat mijn IJslander een tikkeltje lui is aangelegd en dus wel wat stimulans kan gebruiken. Zou jij dan voor deze hulpteugel kiezen of toch voor de pessoa, aangezien je met beide ervaring hebt?[/quote]

Sorry voor de late reactie. Ik heb zelf ook een paard wat soms wat lui is. Maar ik denk dat de pessoa dan het handigst is, want deze heeft ook een hulpmiddel bij de achterhand en dit geeft meer stimulans om echt goed rond te gaan lopen waardoor je paard een goede bespiering gaat en kan kweken. Dus zeker voor een jong paard (net zoals ik heb) geeft een pessoa meer de stimulans om de nek en ook rug en bil spieren te gebruiken terwijl met een hulpteugel vaak alleen maar het effect krijgt dat je paard alleen de nekspieren gaat gebruiken en soms nog verkeerd ook.