Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ballard_L

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:18

Vandaag is het bij mijn pony eindelijk doorgedrongen wat hij moest doen bij het blok :P ik had al een paar keer geoefend, maar hij sloeg alleen met zijn been ertegenaan. Had vandaag een stalgenoot gevraagd of zij het met haar paard voor wilde doen...en het werkte! Hij stapte er gelijk op :) dus soms kan dat ook helpen :)

nu kan hij stilstaan, flemen,voetje geven en op het blok staan op commando :) nu dus weer iets nieuws verzinnen. Misschien buigen proberen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 05:42

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:16

Mooi artikel :) ga dus mooi verder met clickertraining...
Na dipje in trainen afgelopen week weer verder gegaan. Mijn ouwe vind het wel echt heel leuk. Merk dat hij veel makkelijker bij me blijft en echt oplet of ik een nieuwe vraag aan hem stel waarmee wat te verdienen is.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:39

Ik heb vandaag ook een clicker gekocht :D

Ik werkte al een poosje met positieve reinforcement door met mijn tong te klakken, maar miste net een beetje duidelijkheid.

EDIT: ik had nog wel een vraagje. Ik ben met twee pony's bezig met clickertraining, en ik heb een clicker met vier verschillende standen (hoewel ik er niet echt verschil in hoor :o ).
Ik gebruik nu de twee standen die het verst bij elkaar vandaan liggen, maar zouden ze dat verschil horen? En als ze het niet horen, maakt dat dan erg uit? (Dat ze reageren als ik met de ander bezig ben of zo)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 00:35

Ik heb zelf toen ik met 2 andere vriendinnen tegelijk in de bak onze paarden aan het clickeren was, ook zo'n standen clicker gebruikt. Bij ons maakte het geen verschil: de pony's lette op de eigenaar voor cues en clicks.

Als je net begint met beide pony's zou ik ze uit elkaar halen en in het begin apart trainen. Pas als ze beide de oefening goed kennen eens samen zetten en uitproberen hoe het uitpakt. Het is per situatie afhankelijk: zijn ze jaloers, voernijd, snappen ze dat je de een iets vraagt en dat de click dan ook voor die pony bedoeld is enz.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 07:06

Een aantal pagina's terug vertelde ik dat ik Kyra heb geleerd om zich netjes te gedragen op gras.

Iedereen kent het wel: zo'n paard dat jou altijd meesleurt naar een sappig stukje gras. Hetzelfde paard kun je meestal er alleen met moeite weer vanaf trekken. :+ Ik had er een blog over geschreven, maar ik was niet tevreden over het resultaat (ik was +R met -P aan het mixen in die methode). Ik ben verder gaan zoeken naar hoe ik het wel kon oplossen en ik niet telkens het idee bleef houden dat ik dagelijks opnieuw aan het trainen bleef... :roll:

Beetje hulp gevraagd en ingelezen en daarna heb ik voor een andere aanpak gekozen: 100% +R.

Ik was in het begin erg sceptisch over deze aanpak :o maar het werkt wél. Erg goed mag ik wel zeggen en met blijvend resultaat (geen terugval meer van naar het gras trekken of niet mee willen lopen als ze eenmaal aan het grazen is). Ik merk zelfs dat op andere momenten (onbewust) het eigenlijk heel gemakkelijk is om haar van gras weg te leiden. Puur op cue, zonder enige dwang of trekken. Dat wilde ik graag met jullie delen. Ik heb er een (nieuwe) blog aan geweid en een video over gemaakt.
How to... teach your horse to ignore grass

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:01

Ja, dit wil ik ook heeeel graag mijn paard aanleren. Super interessant om te lezen!
Ik zit nu met een whiplash thuis, enige wat ik kan kan is wandelen en mijn lijf trekt het niet om steeds naar de grond te worden getrokken om daarna te proberen 600 kilo mee te trekken.
Nadeel is dat hij nu nog op paddock met hooi staat, dus ik denk dat er voor hem nu nog geen grotere beloning is dan gras zelf.
Even wachten tot april :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 09:19

Goed idee, set yourself and your horse up for success (not failure). :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 16:03

Wat is jullie favoriete oefening op het moment die jullie met +R hebben aangeleerd?

Ik geniet wel heel erg van de heup target. Ik vind het zo handig ik wilde dat ik het jaren eerder had aangeleerd. Ik wist alleen niet hoe ik mijn paard kon aanleren naar mij toe te komen.

Het is eigenlijk heel simpel: als je je paard kunt targeten met de neus kun je ook elk ander lichaamsdeel leren naar een target toe te bewegen. Met de heup precies zo.

Hier een video waarin je kan zien hoe praktisch het is als je bij het opstapblok staat en de kont is een beetje ver weg afgezwaaid zodat van veilig opstappen geen sprake meer is. Hup, even "kont hier" vragen en het is opgelost. :D

https://youtu.be/sfJ8MbfM4DE

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:24

Sowieso het volgen :D superhandig als hij mee gaat naast de fiets of als handpaard, of gewoon in de wei (nogal een groot gebied). Met stip op twee: het komen. Onze wei is 2 hectare, en als ik hem roep komt hij helemaal van achterin aangerend :D

Die heuptarget ga ik ook eens werk van maken!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 16:27

Oja komen en volgen is ook zo onmisbaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:13

Ok, dat volgen is interessant. Hoe hebben jullie dat gedaan? Naast de fiets is dat inderdaad handig. Nu heb ik er 1 die af en toe gewoon stil staat.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:44

Alleen mijn probleem met fietsen is dat ik mijn Shetlander geen brokje kan geven terwijl ik aan het fietsen ben :=

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:02

Ik heb mijn shet een tijdje extra beloond voor het netjes stappen naast de fiets en voor het draven. Ik had dan een beloningstasje om en het touw met mijn rechterhand vast. Vaak had ik ook nog de clicker in mijn rechterhand. Wanneer ik wilde belonen, stopte ik en gaf ik hem de beloning met mijn linkerhand, waarbij ik stil stond. Dat lukte ook tijdens het draven. Als je pony aardig bekend is met de clicker en geen gekke dingen doet, valt dit goed te doen volgens mij.

Wanneer mijn pony stil gaat staan naast de fiets, gebruik ik de handtarget of het signaal voor me mij meelopen (ook een handgebaar). Meestal komt hij daardoor dan weer in beweging en heeft hij geen behoefte meer om opnieuw stil te gaan staan.

Misschien dat het kijken van deze filmpjes ook nog wat inspiratie oplevert:
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 5319941665
https://www.youtube.com/watch?v=fLuJ-2q-bR0

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:48

Zijn er mensen die een clicker instructeur kennen die in Rotterdam Zuid komt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 19:16

Helaas weet ik niet iemand in Rotterdam Zuid. Als je niemand kan vinden wil ik je wel helpen, wat is het waar je hulp bij nodig hebt (mag per pb).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:26

Conrad pruijsen zit volgens mij in die regio, de clickercoach.nl dacht ik

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:45

Ja die komt overal... Ik denk dat het voor meerdere instructeurs wel geldt als ze meerdere mensen in de regio hebben :) Rotterdam Zuid is ook maar een half uur van waar wij zitten, en bij ons in de regio komen best veel instructeurs. Bij ons komt Saskia de Clerq van Equinection :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:05

Ook ik kom door heel Nederland, maar Conrad zit dichterbij :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:46

Ondanks dat het hier al even op zijn gat ligt kom ik me hier toch even melden.

Ik heb sinds een paar weken een jonge merrie lopen. 2 jaar en zo uit de Ierse kudde geïmporteerd.

Ze kent werkelijk niks. Is wel heel erg vriendelijk en mensgericht maar o zo groen.

Nu is het zo dat ze na een paar weken al netjes meeloopt aan het halster en mooi vast kan staan.
Ook mag ik haar steeds verder aanraken op het lichaam.. zolang ik rustig bij haar hoofd begin.

Vol goede moed wilde ik (net zoals bij mijn vorige paard ) via de parelli methode met haar aan de slag..
Maar dat werkte niet. Ze kan slecht tegen druk. Dan sluit ze zich helemaal af, en als je dan doorzet gaat ze op haar achterbenen ..

Daarom lijkt de clicker methode me erg geschikt voor haar. Daar zit veel minder druk achter.
Maar goed, daar heb ik dus nog erg weinig ervaring mee. Dus ik ben het Internet op gedoken en heb al heel veel gelezen.

Het niet eten had ik zonder clicker al aangeleerd.. Want ik haat schooiende paarden.

Ik zal hier dus vast mijn vragen komen stellen..
En hier is mijn eerste.. weten jullie iemand die les komt geven in Zeeuws Vlaanderen?

Groetjes pem en dees

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 17:07

Welkom Olikea en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Mijn paard Kyra is ook in het wild geboren. Het gaat helemaal goed komen. Kyra reageerde ook heel slecht op pressure-release en ik deed al veel met de clicker. Door Kyra heb ik mijn touwhalster en carrot stick aan de wilgen gehangen en ben ik gaan trainen zonder stick, maar wel met de carrot (en natuurlijk een brugsignaal).

Ik vind het heel goed dat je dit in je paard herkent, dit is iets waar Parelli geen antwoord op had/heeft en positive reinforcement draait juist om de emoties van het paard.

Ik ken niemand die in Z-V komt, maar k geef zelf online clicker coaching via Skype en videos. Pm maar als je geïnteresseerd bent, het 1e half uur is kosteloos. ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:18

Fijn te horen dat ik niet de enige ben. . Voel me een beetje soort van stuurloos nu ik niet terug kan vallen op mijn oude vertrouwde parelli. :=

Misschien maak ik wel gebruik van je aanbod.. maar ik ga eerst nog even kijken of ik echt les kan krijgen.. dat vind ik toch het prettigste.. en ik heb geen wifi op de weide.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:44

De on-line begeleiding van Hippologic is echt leuk om te proberen...een aanrader!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 20:21

@Olikea: je stuurt videos in. ;) Dus je hoeft geen WiFi op de wei te hebben. Gelukkig maar anders werd het wel heel lastig voor me.

Thanks Mindful. PS je review staat nu op mijn site

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:14

HippoLogic schreef:
@Olikea: je stuurt videos in. ;) Dus je hoeft geen WiFi op de wei te hebben. Gelukkig maar anders werd het wel heel lastig voor me.

Thanks Mindful. PS je review staat nu op mijn site

*\o/* zo leuk!!! *\o/* dankjewel hoor!