Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:36

Inderdaad spelenderwijs kan erg leuk zijn!

Ik zal eens nadenken of ik iemand weet in die buurt, zou zo 123 niet weten. Maar het lijkt me dat ook daar wel iemand te vinden is?
En inderdaad een uur is nog veelste lang voor zo'n jong ding.

Persoonlijk ben ik bij het grondwerk ook niet voor voerbeloning. Grondwerk gaat onder andere om leiderschap en daar komt geen voer bij kijken. Bij het werken aan de hand vind ik dat weer heel anders, mits het juist ingezet word uiteraard!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:38

Mijn mening, anderhalf is nog erg vroeg.. Behalve het mee lopen aan de hand en het geven van voetjes moet je niks meer willen leren, lekker de wei in sturen met een kudde paarden en paard laten zijn. Je krijgt nog tijd zat hem na zijn 3de (nog beter 4de of 5de) met hem te werken..

Batlow

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:39

Ja dat is zeker waar. Misschien dat een skippy bal wat is, gewoon van een speelgoed winkel, of zouden die snel kapot gaan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:40

ZusJacobs schreef:
Mijn mening, anderhalf is nog erg vroeg.. Behalve het mee lopen aan de hand en het geven van voetjes moet je niks meer willen leren, lekker de wei in sturen met een kudde paarden en paard laten zijn. Je krijgt nog tijd zat hem na zijn 3de (nog beter 4de of 5de) met hem te werken..

Het gaat mij om basis... Ik ga hem niet in de wei flikkeren en op 4 jarige leeftijd eruit trekken en meteen aan het werk gaan... Nu langzaamaan aan het werk gaan lijkt mij wel op de juiste plaats. Hij zal binnenkort bekapt moeten worden dus wel zo fijn als hij gewoon braaf is

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:42

Vooral doen wat je zelf wilt doen, ik ga je niet stoppen. Ik geef simpel weg mijn mening. Het is pas een jaarling hè.. Enneh, ook op zijn 4de o 5de kun je het rustig aanpakken, betekent niet dat je er gelijk op mijn en de piaffe moet rijden..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:44

Nee dat is ook, maar ik vind (mijn mening) dat het wel op zijn plaats is om nu maar gewoon basis te doen zoals braaf meelopen, poetsen, hoefjes uitkrabben (beentjes optillen). Het is niet dat ik nu elke dag hard aan het werk ga, nee onbewust dingetjes doen. Zoals bij het verplaatsen naar een ander weiland goed controle nemen en leiding nemen, weer een beetje oefenen dat hij braaf naast je moet lopen etc aangezien hij dat nog niet goed doet

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:45

Whisper is ook pas op latere leeftijd iets mee gaan doen en ben ik pas een basis in gaan leggen toen hij 5 was, dat was in augustus toen ik hem kocht. Voor die tijd is er wel wat met hem gedaan met meelopen, vaststaan, poetsen ed. Maar heel veel niet. Was geen enkel probleem.
Alleen de hoefsmid is wat traumatisch, maar aan zijn reacties te merken is dat ook een stukje slechte ervaring gehad hebben.

Ik denk dat je spelenderwijs best wel wat kunt doen en een basis leggen. Maar het werken aan de hand zou ik met een 1,5 jarige nog echt niet mee beginnen. Het meeste behoefte voor hem is toch lekker kunnen spelen met vriendjes, daar leren ze ook een boel van.
Voetjes optillen vind ik hele basis opvoeding, wat al begint bij veulen en wat je gewoon mee blijft nemen. Nu kun je ook bezig met netjes meelopen, halthouden, stukje achterwaarts. En dat zou al heel simpel kunnen bij het van en naar de wei brengen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:46

dat zeg ik toch? Mee lopen en hoefjes, dat moeten ze leren. Maar daar hoef je echt niet (als je het goed doet) elke week tijd aan te besteden of lessen van een half uur voor te nemen (mag toch hopen dat als je een jong paard hebt je een beetje weet wat je er mee moet..)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:47

Je kan ook je paard in een kudde gooien en vanaf dat hij een jaar of twee is zo nu en dan eens samen spelen?

Misschien maar een keer in de zoveel weken? Je hoeft niet gelijk elke dag aan het werk met een jonkie.

Daarbij verschilt t per paard lijkt me, willen sommige leren en zijn sommige echt nog te jong in het hoofd? :)

Wadh hand NATUURLIJK absoluut niet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:49

Echt tijd aan besteden misschien niet, maar ik neem dat eigenlijk als puur automatisme mee met de paarden. Ongeacht de leeftijd. Lopen ze mij voorbij? Prima, stilzetten en indien nodig achterwaarts.
Dat is uiteraard niet iedere keer aan de orde, als ze netje meelopen zijn we zo op het land. En af en toe check ik het wel eens.
Maar volgens mij zeggen wij allebei hetzelfde, hihi!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:50

We zijn wel lekker van het wadh af. :))

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:51

ijssnuiver schreef:
Echt tijd aan besteden misschien niet, maar ik neem dat eigenlijk als puur automatisme mee met de paarden. Ongeacht de leeftijd. Lopen ze mij voorbij? Prima, stilzetten en indien nodig achterwaarts.
Dat is uiteraard niet iedere keer aan de orde, als ze netje meelopen zijn we zo op het land. En af en toe check ik het wel eens.
Maar volgens mij zeggen wij allebei hetzelfde, hihi!

doelde je op mij? Ik reageerde namelijk op Batlow haar post :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:53

Ik reageer ook op Batlow. Maar doelde inderdaad op jou, volgens mij zeggen wij beide hetzelfde maar formuleren dat anders :) .

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:53

Haha excuses :o

Ik heb inderdaad een jong paard, maar ik weet niet alles he, ik moet ook nog steeds leren. Ik kan niet voor 100 % weten wat ik moet doen, daarom vraag ik hier ook deels advies. Ik weet dat nu aan het werk mentaal echt nog niet kan en dat was ik ook niet van plan. Maar ik dacht, advies vragen en vragen hoe jullie er over denken met wat beter zou kunnen. Iedereen heeft ook nog les nodig en zo ook advies.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:54

NeverGiveUp schreef:
We zijn wel lekker van het wadh af. :))

Dit is voorbereiding op het wadh, mag ook toch? *D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:55

Van mij wel :')

Inderdaaf batlow :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:58

Gelukkig maar, hihi!
En inderdaad Batlow, advies vragen is altijd goed en de mening en visies van anderen zijn altijd erg interessant vind ik zelf. Leer je ook altijd weer wat van.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:00

Inderdaad, beter dan denken dat het alleen goed is wat jij doet, of maar naar een methode luisteren :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:01

Dat klopt. Alleen is hier vaak het probleem dat bij sommige hun mening of visie het ook zo is, en niet anders... Dat je bijv met een jaarling echt nog geen basis kan doen, maar in de wei moet gooien met paardenvriendjes. Dat is natuurlijk hoe iemand kan denken, heel begrijpelijk, maar het wordt je bijna gedwongen het zo te doen, anders moet je geen jong paard hebben... Gelukkig is niet iedereen zo en ieder natuurlijk zijn ding met eigen paarden, want daar heb je geen gebruiksaanwijzing voor en ook geen feiten...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:01

Kijk gewoon goed naar je paard, die heeft gelijk :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:03

Dat is zeker waar ;) Gelukkig staat hij ook gewoon dag en nacht buiten met genoeg ruwvoer en uiteraard paardenvriendjes. Ik tut nu de komende dagen omdat hij nu pas sinds vandaag hier op stal staat. Hij moet natuurlijk nog even goed acclimatiseren en moet ook nog even goed aan elkaar wennen.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:10

Mijn puppy wordt van het voorjaar ook twee, maar daar ga ik ook echt nog niets mee doen. Die heeft als veulen een kanjer van een opvoeding gehad en met de castratie 2 maand terug een herhaling. Dat is ruim voldoende, voor het lopen van en naar de wei en voetjes geven heb je niet regelmatig een half uur grondwerk-les nodig. Ik snap het gevoel echter heel goed. Ga zelf van t voorjaar ook lessen met jong spul als voorbereiding (wil het gelijk goed doen straks ;)). Kan je niet kijken of je ergens een adresje kan vinden waar jij ook met een iets ouder paard zelf de basis kan leren? Kan je twenter lekker de wei in en jij hebt toch wat te doen :)

Ben trouwens ook geen fan van 4 jaar de wei op gooien en dan niet in handen komen. Maar er zit veel tussen in. Die van mij komt straks ook uit de opfok als 2 jarige, voor hun doen erg jong maar ik wil graag zo nu en dan een borstel er over halen, meer ook niet want de basis kent hij dus wel.

Mo was vandaag beetje te fanatiek adh :):) Aangezien hij heel goed weet dat naar wegrennen niet mag bouwt hij nu nog veel spanning op. Paar rondjes laten vliegen en toen toch heel goed afgesloten met een stukje relaxt naast me aan de hand :j Zo wordt je toch even met je neus op de feiten gedrukt. Ook al gaat het 3x achter elkaar perfect, blijft jong spul dat het allemaal nog moet leren en je gaat snel over hun grens. Emmertje is dan opeens vol. Herkennen jullie dat ook?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:11

Dat is inderdaad ook idee, grondwerk les met een ander paard.

Hee :)* ik heb nog een paard :D

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:27

Haha, kijk, oplossing gevonden ;)
Ik weet niet hoeveel ervaring je al hebt met jong spul, maar puur naar mezelf kijkend. Een 4 jarige die niet veel kent is heel wat anders als een 8 jarige met gedegen opleiding, laat staan zo'n ukje straks :+ lekker veel ervaring op doen met zo veel mogelijk paarden in zoveel mogelijk gebieden zou mijn aanraden zijn :j Je wordt er heel handig van en hebt niet dat 'groen en groen maakt bont en blauw'. En het is gewoon super leuk!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:29

Ja misschien dat ik sowieso met mijn andere pony aan zijn schooien kan werken... Of is dat moeilijk af te leren? Hij krijgt nu in ieder geval niks meer uit de hand, maar als ik alleen al mijn hand in mijn zak doe zit zijn neus er boven op, want ja pff... Plastic, dat maakt geluid en ja daar zit eten in... ??? :Y)