Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:49

Ik zou eerlijk gezecht niets weten in die omgeving.

Ik wil binnenkort privee lesje gaan doen van een uurtje voor 27 euro. Is dit een beetje een redelijke prijs? Ik wil me dan vooral op schouder buiten en wijken gaan consentreren en het aanleren van de galop :)

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:46

Regine hier op bokt heeft mij net een berichtje gestuurd, dus misschien heb ik iemand gevonden. :)

Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wanneer een prijs voor een les goed is of juist te duur. Altijd lastig in te schatten. Lijkt me op zich wel redelijk.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 22:02

Ik geef hier even weer een schopje ! :)

Het gaat enorm goed met de training van Idefix. Sinds hij op zijn nieuwe plekje staat is hij enorm afgevallen en heb ik veel meer tijd om met hem te werken. Hij is ook zo verandert qua karakter, veel rustiger en minder snel boos. Hij is voor hij verhuisde naar de tandarts geweest en zijn mond problemen zijn nu ook verleden tijd.

Hij loopt heerlijk over zijn ruggetje aan fijn nagefelijk op beide kanten. Ik ben nu al een heel eind met wijken, maar dit vind hij nog wel pittig (nu ongeveer 5 keer kunnen oefenen). Ik hoop zsm een lesje te kunnen doen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:19

He wat leuk dit topic weer omhoog!

En fijn dat het zo goed gaat loveridefix!

Ik ben met mijn jonge paard ook inmiddels redelijk op weg, het draven begint 'ie een beetje te begrijpen en stukjes schouder binnen en buiten lukt aardig, en af en toe pakken we een pasje wijken mee.

Voor wie het leuk vindt, foto's van de les van Piet Bakker in het topic in mijn onderschrift!

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:07

Dat klinkt erg goed. Ik ben echt helemaal om sinds die les van Piet Bakker. Het was echt zo ontzettend leuk om te doen.

Momenteel ben ik aan het denken om onze twee deze winter tijdelijk in pension te zetten dicht bij mij in de buurt in plaats van bij mijn ouders. Dat zou betekenen dat ik Joy veel makkelijker en beter en ook nog eens vaker zou kunnen trainen.

Joy pakt het allemaal super op momenteel. Ik ben vooral druk met schouderbuitenwaards en draf. Ik merk bij beiden al vooruitgang terwijl we niet eens zo vaak trainen momenteel. (ik hoop daar verandering in te kunnen brengen binnenkort)

Dat idee van verhuizen heb ik pas deze ochtend bedacht dus loop helemaal te stuiteren. haha.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:07

Zo'n les lijkt mij ook wel een keertje leuk!! Komt hij op locatie?

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:26

Ik heb mee kunnen doen op een stal waar hij een weekend lang les kwam geven (weekend cursus). Als ik mij niet vergis woont hij in Friesland en zijn de meeste locaties redelijk ver weg.

Ik zag wel toevallig op bokt markt een plekje voor bij een clinic in Noord-Holland. Proberen aan te sluiten bij een clinic is meestal het makkelijkst denk ik. Hoe het zit met lesgeven op locatie weet ik niet het fijne van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:32

Komende zondag is er in Zwaag nog een plekje vrij als het goed is.
http://www.bokt.nl/markt/ad/300658/clin ... kker-2-nov
Ik ga ook heen met Benno.

Afgelopen weekeind op de shetland indoor wedstrijd heb ik fijn met 2 pony's gestart. Benno is nog super groen, maar was braaf in de klasse licht. Roos deed het ondanks geen training ook goed, een 1e prijs in de Midden2!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:35

Ik heb nav het super leuke topic van Nouvel ook een les lange lijnen ingepland bij mijn instructrise! Werd er zo enthousiast van toen ik het zag! had vandeweek meteen een lange teugel gehaald en dat moest ik natuurlijk meteen uitproberen.. Het is inmiddels echt al een paar maanden geleden dat ik een beetje heb zitten uitproberen.. ondertussen heb ik een les werken aan de hand gehad en dubbele longe en dat is zoo leuk! heb ik een lichte verslaving aan over gehouden.. ik had dus ook eigenlijk verwacht dat het lange teugelen mij wel goed af zou gaan aangezien ik wel al veel bijgeleerd had met andere manieren van het op de grond trainen...... nou, niets was minder waar.. ben er binnen 10 minuten mee gestopt en heb mijn lange teugels snel achterin de kast gegooid :') Het ging echt gewoon voor geen meter -O- .. Maargoed, ik ga de teugels komende zaterdag toch maar weer opzoeken want dan krijg ik mijn eerste les.. mijn ervaring met WADH leert dat dat mij toen ook voor geen meter lukte maar na een les had ik echt leuke dingen aangeleerd waarmee het allemaal wel beter lukte en inmiddels worden we samen helemaal blij van WADH.. daar hoop ik dan dus ook op met het lange teugelen :P dus uhm.. wordt vervolgt... :Y)

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:33

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 21:24

Zoo dames wat kletsen jullie veel! haha, wat leuk dat iedereen nog steeds druk bezig is met alles. Ik keek in de proeven van de maaren-kessel wedstrijden en zal dat je daar helemaal niet in hoeft te wijken! Alleen schouder buiten en binnen. Natuurlijk is dat ook al moeilijk genoeg in de draf maar toch.

Idefix wil nu wel in draf schouder buiten doen, maar voor binnen moet ik hem nog heel aansporen.

Wil iemand mij uitleggen wat nou travers is en een appuyment (of hoe je het schrijft :o ). Want je hebt dus schouder binnen, schouder buiten en die 2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:58

Bij travers blijft de voorhand van je pony als het ware "hetzelfde" en draait hij de kont naar binnen.
Beetje net als bij schouderbuitenwaarts, alleen houdt je "stelling" over de hoefslag en heb je veel lengtebuiging. Een beetje als een banaan :D Appuyeren idem, je pony gaat zijwaarts en heeft stelling in de richting waar ie heen gaat en lengtebuiging.
Dit is [***] in een appuyement;
Afbeelding
Niet perfect uiteraard (een shetlanderlijfje is wat beperkter :Y) ) , maar je ziet een duidelijk verschil met wijken.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:13

Zoo bizzybijtje ik vind het er heel erg mooi uitzien hoor!! Ik doe het je niet na!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:18

leuk weer leven hier! *\o/*

mooi plaatje hierboven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:22

Haha bedankt :D Ben er stiekem ook wel trots op hoor, wat ie allemaal wel niet doet. Het is jammer dat ik hem nu enkel in het weekend af en toe kan trainen omdat hij thuis staat en ik zit op kamers, maar ja.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:22

Roosje aan de lange teugel afgelopen weekend , mooi ingezet kwa filmen in de enige flinke hapering in de proef. Schouder binnen de andere kant op ging super, en deze wou Roos niet fijn inzetten, en had te weinig ruimte om mooi te herstellen (had voor beide een 8, beetje jammer, deze vond ik zeker wel een 5 of minder waard).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:46

Gaaf dennis, ziet er goed uit! +:)+
heb je vrij veel in je handen sommige stukken of lijkt dat zo?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:58

Klopt, is een puntje waar ik altijd voor moet waken.
Had ook niet los gereden voor mn proef(ze kwam uit de dressuur voor de wagen met iemand anders, hebben haar met 3man afgetuigd en direct de ring weer in) en daarbij een stukje wedstrijd spanning en je val in je oude fouten. Ik neem wat druk, Roos neemt wat druk en tada, geen mooi contact.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:01

Ik kom ook weer even binnenvallen hier. Was een heel eind op weg met één van m'n pony's, maar vanwege diverse redenen ben ik met haar niet meer zo actief bezig. Ben nu meer bezig met een andere pony. Grondwerk en mennen gaan super met d'r, lange teugelen zijn we nu een beetje aan het oppakken. Valt tegen om weer opnieuw te moeten beginnen :')

Heb een tijdje terug trouwens het volgende boek gekocht:
Afbeelding
Is geschreven in het Duits, ben ik niet zo heel goed in, maar kon het niet laten liggen :o
Kent iemand het? Ben er net in begonnen en probeer het met behulp van woordenboek en Google Vertalen zo veel mogelijk te vertalen. Zeer interessant!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:04

ach, dan heb je toch een mooi oefenpuntje dennis, verder gaat het super volgens mij! 8-)

he een boek over langeteugelen, die zijn er niet veel!
jammer dat 'ie niet in het nederlands is inderdaad...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:05

Boek ken ik inderdaad ook niet.

Morgen voor het eerst langeteugelen met mijn Mini, ik ben benieuwd wat ik er van bak :P

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:06

Ziet er netjes uit BB en Dennis.
Hier ook waar aan de slag gegaan met oog op 3 jaarlingen en een groene 7 jarige die ik in de toekomst in het tuig wil zetten.
En zo in zo vind ik het een leuke manier om dressuurmatig te werken ter afwisseling.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:15

Ik meld me ook even want ik doe redelijk veel lange teugel werk. Toen ik mijn fries net had, had ik die in Utrecht gestald op de stal waar Piet Bakker toen ook zijn hengst Nobila had staan. Piet heeft me destijds geholpen bij de beginselen van het lange teugelwerk en dat ben ik daarna verder gaan uitbouwen. Sinds Piet naar het noorden van het land is verhuisd, probeer ik één a twee keer per jaar les bij hem te volgens en ga tussendoor weer zelf verder met de punten uit zijn lessen.

Ik doe het lange teugelwerk dus met mijn fries van 17. Die kan vrij veel aan de lange teugel. In stap en draf alle zijgangen en nu zijn we vooral bezig met de galop aan de lange teugel wat met veel oefenen langzaam steeds beter gaat.

Daarnaast heb ik veel lange teugelwerk met mijn shetlander gedaan om die dressuurmatig ook goed te kunnen trainen. Helaas heb ik onlangs mijn shet moeten laten inslapen.

Sinds dit jaar ben ik ook met mijn jonge paard (Schwarzwalder fuchs) van bijna 3,5 jaar bezig met het lange teugelwerk als voorbereiding op het inrijden. Begonnen met alleen wat sturen, stappen en halthouden. Maar inmiddels kan zij in stap ook diverse zijgangen en zijn we begonnen met het draven. Dit vindt ze nog erg moeilijk vooral om dat echt gedragen te doen en niet in de teugels op de voorhand te gaan hangen.
Bijgaande foto (bochtje achteruit) is van een oefencursus Working Equitation die ik met de fuchs aan de lange teugel heb gedaan:
Afbeelding

Zondag 2 november mogen we weer meedoen met de les bij Piet Bakker :j

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:51

Oh wat leuk dat dit topic weer in leven is!

Bizzybijtje: Oh dank voor de verhelderende uitleg, ik vroeg mij dit ook af. Ik ben echt nog een enthusiaste beginner op dit gebied. Mooie foto trouwens!

Over boeken gesproken, zijn er uberhaupt nederlandse boeken op dit gebied beschikbaar? Ik ben nog aan het proberen om aan de DVD van Piet Bakker te komen maar dat is een beetje lastig volgens mij.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:52

Ja zeker leuk dat het topic weer tot leven is :D