kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:38

Ramarant schreef:
Lijkt mij idd fijn om eens te proberen. Alleen vraag ik me af wat gebeurt als het paard in "paniek" zou raken als hij doorheeft dat hij met z'n hoofd niet al te ver naar boven kan gaan..

Ik longeerde mijn merrie ook zo en die raakte er niet van in paniek, terwijl ze wel best een heet hittepitje was en wel eens vaker panikeerde. Ik deed het met een slof en deed die dan niet te strak, lekker los maar ook weer niet zo los dat ze erin stapte.
Paard was nogal aan de gekke kant en rodeo was eerder regel dan uitzondering, maar nooit problemen mee gehad.
Was echt de perfecte manier om haar rug los te houden :j Je hebt wel zelf wat meer werk om de achterhand eraan te houden, maar met voltes verkleinen en overgangen en lichaamstaal lukte dat erg goed eigenlijk.

Ramarant

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:38

Dan is het gewoon een kwestie van uitproberen denk ik. Denk dat dan het beste is om lekker losjes te beginnen zodat hij eraan kan wennen, mocht dat goed gaan dan stapsgewijs wat bijstellen. Stel mijn paard verzet zich hiertegen, is het dan beter om hem gewoon actief te houden door te blijven drijven en te zorgen dat hij in beweging blijft?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:41

Ik gebruik deze manier van longeren al vrij lang, maar ik loop met mijn merrie tegen twee probleempjes aan. Ze loopt zo laag met haar hoofd (en dan nog wel actief) dat ze over de touwtjes heen kan stappen. Het helpt ook niet mee dat ze een vrij lange en soepele nek heeft en nu dus zo weet te manipuleren dat ze iedere keer eroverheen stapt met 1 been. Daarnaast heeft ze vrij grote zwilwratten aan haar benen en omdat ze altijd zo laag loopt blijven die touwen daar continu aan vasthaken en trekt ze de zwilwratten ermee stuk. Ik laat de smid ze met bekappen altijd wegsnijden, maar met 3 weken zijn ze al weer zo groot dat de touwen er weer achter blijven hangen. Zelf zwilwratten wegsnijden durf ik niet, heb ik een nare ervaring mee gehad, dus dat laat ik liever aan de smid over.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:31

een hoefsmid kan de zwilwratten weg halen. misschien wel handig ;)

ik roep altijd 'hoofd op' en dan even met de zweep er achter en dan komt ze weer wat omhoog :)
verder zo ik het niet weten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:34

Ineke, actiever aan het werk zetten dat ze het hoofd iets omhoog haalt wil nog wel eens werken. Veel overgangen vragen etc.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:13

Sanniej_ schreef:
Ik wil dit dus ook eens proberen.
Maar.. Heb zelf twee welsh A pony's van 1.17m.
Iemand de gouden website of tip ;)

Heb vrijdag deze longeerhulp gehaald en vanochtend voor het eerst kunnen proberen bij mijn Welsh A-tje van 1.16m waarmee ik men. Had maat pony gekocht, waar op staat dat ie voor pony's tot 1,48 zijn. Hihi, gokje dus. Maar op de kleinste stand vind ik hem nog klein zat, hij kan zelfs ietsjes langer.
Wat een heerlijk ding. Heb het alleen wel aan het halster gedaan, waardoor het halster vrij veel heen en weer schoof omdat 'ie achter de voorbenen schuift natuurlijk. Ik hoop, als ze het trensje in heeft, dat het niet zo heftig is, anders laat ik het wel aan het halster zitten.
Waar maken jullie hem aan vast?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:42

Ik heb hem gewoon aan de bit ringen vast, als ze met haar hoofd omhoog loopt trekt het wel wat in haar mond, maar zodra ze ver genoeg naar beneden gaat gebeurd er niets zegmaar ...

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:18

heeft iemand hem toevallig al bij de Duitse site gekocht van de beginpost? dat scheelt toch echt de helft met bij epplejack! :))

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:22

Gebruik hem ook bij meerdere paarden en dat gaat erg goed. Bij sommigen moet ik hem wel langer laten dan bij anderen maar dat is bij touwtjes ook altijd aftasten. Enige nadeel is dat hij vaker verder achterop de rug zakt. Gelukkig ben ik dan al even aan het longeren dus is het minder erg dat de bijzet wat korter wordt. Maar sommigen vinden dat niet prettig en dan moet ik hem weer terug richting de schoft leggen.
De mijne is wel net wat anders. Zitten metalen ringen aan die afbreken als er teveel spanning op het touw komt en verder lederen schuifstukken. Op advies van een osteo gekocht en ben er blij mee.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:45

Hoi,

Ik heb vandaag ook voor het eerst zo gelongeerd gezien mijn paardje zich erg verzet op een pessoa. Voorlopig doe ik het met een slofteugel waar ik op de rug een knoop in leg... Ik laat hem nog vrij lang , ze kan nog met haar neus eruit maar in draf begint ze al wat te zakken. In galop is ze echter nog ontstuimig en kruipt het touw redelijk ver naar achter op de rug omdat ze ook erg groot galoppeert.. Zodra ze een overgang maakt naar draf komt hij terug op zijn plek... Iemand tips om dit tegen te gaan? Want durf haar niet te kort te zetten ( de longeerhulp komt weldra in huis) ... Want lijkt me wel iets fijns...

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:52

Galop is hier ook nog erg moeilijk .. Ik ben daarom in het begin ook alleen maar met stap en draf bezig ... Als ze te druk is laat ik haar eerst zonder hulp teugel uit galopperen, en dan daarna de teugel er weer aan ... Verder laat ik haar gewoon zelf zoeken ... Tempo maakt me niet uit, als het maar galop is, komt vanzelf wat meer ritme in ...

Als je de teugel aan wil schaffen, via bokt markt is er iemand die ze bestel ofzo, en dan kosten ze maar €25 ofzo .. Een stuk goedkoper dan bij de normale ruitersport zaken ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:56

Slofteugel werkt hier ook prima, ik ga niet zo'n duur ding aanschaffen als het hetzelfde werkt ;)
Als de teugel met galop schuift doe ik kleine stukjes galop.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:59

Super fijne manier, mijn paard loopt er fijn op, en makkelijk in gebruik!!!

malle4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:02

ik heb hier ook wellis mee gelongeerd maar handig is het niet omdat als je paard dan ontspant dan gaat het touwtje op zijn rug naar achter schuiven dus komt er dan weer meer druk op..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:05

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:00

Ik heb er eentje via een Bokker die ze zelf maakt.
Vandaag heb ik hem nog gebruikt:
Afbeelding
Ik heb er ook wel eens last van dat hij wat naar achter schuift. Dat gaat gelukkig niet zo snel en dan laat ik mijn paard gewoon even halthouden zodat ik de longeerhulp weer goed kan leggen.

Bij mijn vorige paard gebruikte ik hem ook. Ook al lopen ze soms erg diep, ik heb er nooit last van gehad dat ze in de touwen gaan staan. Door dat ringetje tussen hun voorbenen blijft hij namelijk in het midden zitten.

Hoe doen jullie dat met de slofteugels? Heb je dan ook een dingetje om ze samen te binden onder de voorbenen?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:56

Myca schreef:
Ik heb er eentje via een Bokker die ze zelf maakt.
Vandaag heb ik hem nog gebruikt:
http://i50.tinypic.com/k19c8l.jpg
Ik heb er ook wel eens last van dat hij wat naar achter schuift. Dat gaat gelukkig niet zo snel en dan laat ik mijn paard gewoon even halthouden zodat ik de longeerhulp weer goed kan leggen.

Bij mijn vorige paard gebruikte ik hem ook. Ook al lopen ze soms erg diep, ik heb er nooit last van gehad dat ze in de touwen gaan staan. Door dat ringetje tussen hun voorbenen blijft hij namelijk in het midden zitten.

Hoe doen jullie dat met de slofteugels? Heb je dan ook een dingetje om ze samen te binden onder de voorbenen?

De longeerhulp die ik bij mijn verzorgpaard gebruik loopt over in 2 dunnere touwen, dus om de buik zit een aardig dik touw en vanaf het begin van de hals loopt het over in wat dunnere touwen, met ongeveer de dikte van een halstertouw. Ik gebruikte dit met een halstertouw.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:16

Bij mij wordt de longeerhulp onder de hals ook smaller en dat smalle deel kan je verstellen.
Ik heb er dan nog twee elastieken aan naar het bit als buffer.
Maar ik vroeg me eigenlijk af of je met halstertouwen of een slof ook een alternatief voor dat ringetje hebt.
Afbeelding
Door dat ringetje blijven ze vlak naast elkaar lopen tot het bit en daardoor zullen ze er ook niet snel op staan als ze hun hals naar beneden brengen.

Marloes_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:34

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:30

En ik verkoop ze nog steeds, goedkoper als in de winkel :)

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 10:50

ik lees nog steeds mee hoor! leuke reacties allemaal!!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:27

Ik longeer voorlopig ook zo met mijn slof. Heb alleen een slof die volledig in leer is ;) dus dat maakt het wat lastiger.
Zijn er mensen die ook op deze manier longeren maar de slof/touw over het hoofd laten lopen en dan zo door de bitringen steken? (ik weet even niet hoe ik het beter kan verwoorden)
Werkt dit ook met de longeerhulp?

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:40

ik heb mijn paard er nu 1 keer mee gelongeert maar vond het nog nit echt een heel fijn beeld. nu ben ik zelf ook geen expert in longeren dus dat kan er ook mee te maken hebben.
in de stap was hij mooi ontspannen en liet hij ook gewoon zijn hoofd zakken maar in draf en galop ging zijn hoofd omhoog en stond de lijn continu gespannen en was bang dat hij zegmaar door de druk last van zijn rug zou kunnen gaan krijgen? is dit mogelijk en hoe kan ik hem leren zijn hoofd ook in de draf en galopt te laten onstpannen? zonder hem extreem kort te zetten.

hoop dat iemand mij antwoord kan geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:45

marlonFloris schreef:
ik heb mijn paard er nu 1 keer mee gelongeert maar vond het nog nit echt een heel fijn beeld. nu ben ik zelf ook geen expert in longeren dus dat kan er ook mee te maken hebben.
in de stap was hij mooi ontspannen en liet hij ook gewoon zijn hoofd zakken maar in draf en galop ging zijn hoofd omhoog en stond de lijn continu gespannen en was bang dat hij zegmaar door de druk last van zijn rug zou kunnen gaan krijgen? is dit mogelijk en hoe kan ik hem leren zijn hoofd ook in de draf en galopt te laten onstpannen? zonder hem extreem kort te zetten.

Gewoon geduld hebben en misschien eens iemand vragen die je kan helpen met longeren, dat vergt nog wat handigheid, je kunt er namelijk zoveel mee doen :)

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:18

Joolien schreef:
marlonFloris schreef:

Gewoon geduld hebben en misschien eens iemand vragen die je kan helpen met longeren, dat vergt nog wat handigheid, je kunt er namelijk zoveel mee doen :)

oke maar kan ik verder geen schade/blokkades aanrichten in zijn rug? doordat hij zijn hoofd omhoog doet drukt hij namelijk achter de schoft, gaf mij meer het idee dat hij er gespannender van werd dan dat ik hem longeer met een elastiek. ik ga sowieso hulp vragen bij mijn instructrice maar wou voor nu graag weten of het kwaad kan dat hij zijn hoofd hoog houd en niet echt ontspant.
kan het ook zo zijn dat wanneer ik hem hier vaker mee longeer dat hij wat meer gaat ontspannen? reageerden jullie paarden ook eerst zo op een ander hulpmiddel?