Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:41

Kan ze hier ook niet even langskomen :Y) :))
Ik zoek ook nog een smid met geduld :+ (voor in de toekomst, weet nog niet de nabije of de verre :P ).

Hoi iedereen, zou ik mij hier ook mogen melden? :)
Heb in het verleden wel beetje met clickertraining gewerkt maar enkel naar VD gericht en aangezien ik momenteel weinig (geen) VD meer doe is dat ook verwaterd, maar ik heb momenteel een nieuw pony-projectje ( [OPG] Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu? ) en daarbij lijkt clickertraining mij ideaal, evenals voor de andere want daar heb ik nog wel moeite om hem te stimuleren :+ Ik wil me er vanaf nu dus echt in verdiepen en heel serieus mee aan de slag gaan, op alle gebied (dus niet enkel VD). Ik heb van liljebo al websites en dergelijke gekregen en daar ben ik nu mee bezig, de clicker is al aanwezig evenals de pony's en de targetstick is op komst (moet nog even een manier vinden om mijn gewone stick om te bouwen :Y) ).

Ik ben in ieder geval erg enthousiast over deze manier van trainen, is eigenlijk echt wat ik zoek omdat ik zelf niet zo erg van het "niet banketstaaf, luisteren!"-principe ben .. Ik wil dat mijn pony's graag met mij mee gaan en graag samen met mij werken en dingen uitzoeken.. dat is mijn doel :) Verder zou het fijn zijn moest ik [***] wat dressuurmatig kunnen trainen, ben ik nu ook mee bezig en gaat best prima, maar echt ontspanning is nog een moeilijke, en zijn rug is toch niet helemaal 100% dus ik wil daar wel aan werken ... [***] is verder fysiek prima in orde (ostepaat is gisteren voor beiden geweest) dus die kan gewoon aan de slag :Y)

Mijn ezeltjes :+:
Afbeelding

(foto's van de uitstap staan nog in mijn onderschrift ;) ).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 06:42

[***] schreef:
, de clicker is al aanwezig evenals de pony's en de targetstick is op komst (moet nog even een manier vinden om mijn gewone stick om te bouwen :Y) ).

Zelf werk ik niet veel met een targetstick (ja ik heb een een hondenspeel balletje aan een bamboestokje geregen :+ zodat ik Kyra kon leren haar neus er tegen aan te doen. Daarna heb ik het niet meer gebruikt), maar ik zou een gaatje in een tennisbal maken, evt met een kruisje insnijden zodat je hem op je stick kan zetten en er af kan halen. Of aan een bamboestok rijgen (voor een paar centen te koop bij tuincentra, welkoop)

Leuke foto van je pony's in het water.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:48

leuke foto sabine. Ik ben erg benieuwd hoe je clickertraining gaat ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:02

Dank je wel HippoLogic, heb zelf ook al zitten denken om iets met een tennisbal te doen :j Vraag me alleen af of die blijft zitten als je die er 'gewoon' opsteekt? Ach, en anders leer ik mijn pony's wel om hem te gaan halen en terug te brengen als hij ineens moest wegvliegen :Y) :))

Thanks liljebo, ik ook :j Allé, ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe mijn pony's het gaan ervaren :Y) Wil er wel heel graag aan beginnen, eigenlijk gisteren al maar het weer was er niet zo naar ^) Ik ben nog niet zo ver dat ik met plezier in de zeikende regen met mijn pony's sta te werken :') Maar misschien dat vandaag wel lukt, ze voorspelden hetzelfde weer als gisteren maar op dit moment schijnt de zon dus misschien is er een kans :) Eerst maar eens zorgen voor die targetstick :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:59

Om te overdenken:
Je kunt ook je vlakke hand als target gebruiken ipv een targetstick.
Je hebt al een clicker in je hand en een stick en hoe ga je het voer dan (snel) aanbieden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:07

Je moet er inderdaad handig mee worden. Ik had al het advies gegeven om thuis, zonder pony, even te oefenen. Ik druk zelf de clicker tegen de stick aan, maar je kunt hem ook erop plakken. Twee vliegen in een klap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:43

Hier is de eerste training achter de rug :) 2x een paar minuutjes targetten (eerste keer in de weide, 2e keer in de schuilstal, want het regende en ik wilde toch echt nog even oefenen :Y) ).

Heb een mooie oranje stick met een mooie oranje tennisbal erop :+ En beide pony's waren er zo mee weg :D [***] heeft wel al een stukje clickertraining gehad, dus die z'n ogen lichtte meteen op toen na de eerste aanraking de click & het snoepje kwam. Beetje nadeel van [***] is dan weer dat hij al wat dingen kent, dus hij dacht dat een kortere weg naar beloning zijn hele VD-arsenaal was ipv die target aanraken (zeker toen het ietsiepietsie moeilijker werd) :+

Maar ze hebben het beiden super gedaan :D Heb de target ook al op wat moeilijkere plaatsen gehouden (dus beneden of juist boven of juist achter mij) en dat ging, na soms even zoeken, helemaal prima. Bij [***] is het nog een beetje moeilijk omdat die blind is, dus daar heb ik de target vooral aan de kant gehouden waar hij kan zien. Makkelijk beginnen hé :)

Ik had eigenlijk geen leed met de stick, clicker & snoepjes .. Ik heb het voer gewoon in een zakje aan mijn jas hangen (en de grote beloningen had ik in mijn jas steken, om mee af te sluiten) en dat ging snel genoeg om aan te bieden. Nu kende [***] dit natuurlijk al, en [***] heeft bij [***] kunnen meekijken, dus misschien dat het daarmee zo snel goed ging ;)

Nog een grappig stukje, [***] was dus erg enthousiast, en toen ik bij [***] in de stal bezig was en de target schuin omhoog hield probeerde [***] over het draadje heen erbij te komen :+ :)) Denk dat het targetten/clickeren wel goedgekeurd is :j Ben echt benieuwd wat we er allemaal mee gaan kunnen :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:50

Leuk dat het zo goed gaat.... ze kunnen inderdaad enthousiast worden. Laatst had ik Billy geleerd om op commando een rondje te draaien. Leuk voor tijdens de demo agility @liberty die hij in mei moet geven. Toen ik klaar was met hem en met een ander halster naar silja liep om met haar te oefenen, kwam hij heel hard aangehold, ging snel voor mij staan en draaide een rondje :+
Helaas voor hem heeft het niets opgeleverd. Arm ding.

Met de handigheid scheelt het natuurlijk dat je eerder de clicker hebt gebruikt. Had ik even niet bij stilgestaan. Een stuk handigheid heb je dan al.

En van de paarden heb je toestemming dussssss....kun je weer gewoon lol maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:38

De eerste training was in ieder geval erg succesvol :j Je zag ze (vooral [***] omdat die toch een stapje verder is) echt denken van "wat wil ze nou' ... [***] vond het wel nog wat moeilijk in die zin dat hij dacht dat het ook wel goed genoeg was als hij de stick zou aanraken, zeker als de target wat verder weg was :+ En hij heeft ook wel eens geprobeerd of hij niet rechtstreeks naar de snoepjes kon, maar ook niet heel hinderlijk. Verder moest ik wel lachen, hij had op een bepaald moment de target op een best moeilijke positie aangeraakt dus ik geclickt en ook enthousiast met mijn stem beloond terwijl ik het snoepje uit mijn zak aan het halen was, alleen vond ik het niet meteen en toen ging [***] heel braaf een stap achteruit, alsof hij wilde zeggen "allé, kijk, nu geef ik je ruimte, geef nu maar snoepje" .. Dus qua opdringerigheid komt dat wel goed :Y) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:23

Vandaag kleine vervolgtraining gedaan, hetzelfde als gisteren maar dan wat moeilijkere posities.
[***] is toch maar een gefrustreerd geval :+ zodra alles makkelijk te krijgen is is alles prima, maar o wee als het moeilijker wordt, dan doet hij heel veel, behalve wat de bedoeling is :+ Volgende keer ook maar even meenemen dat er veel clickjes komen als hij met z'n hoofd bij de snoepzak/snoepjes wegblijft :Y)

Nu hebben ze even 4 dagen rust, kunnen ze het eens goed overdenken :Y) En dan vanaf volgende week echt aan de slag :) [***] is in ieder geval wel enthousiast op de target, was in de weide bezig en toen begon het te regenen dus ik ging in een snelle pas naar de schuilstal, met de target gewoon naast mij .. En [***] in draf achter mij aan met z'n neus naar beneden om toch maar dat balletje aan te raken :)) En als je het ding daarna dan een beetje te hoog of te ver weg houdt dan vindt hij het te moeilijk :+ Hij gooit zich dan echt op of onder de stick, in plaats van gewoon even richting bal te gaan... Is trouwens wel niet zo leuk voor mijn polsen, die slag telkens...

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:42

Ik heb het clickeren ook weer opgepakt. Ik probeer mijn paard nu dmv clickertraining te leren om netjes zijn hoofdstel in te doen, er staat een hoofdstuk over in het boek van Inge Teblick.

Mijn paard wordt nu namelijk een aantal keer per week gereden in de manegeles en ik krijg van menigeen klachten dat paard zijn hoofd niet naar beneden wil doen met het hoofdstel indoen. Moeilijke is dat ik hier zelf geen problemen mee heb en dus ook niet door had dat het een probleem was voor anderen. Het is ook niet dat er aan zijn hoofd wordt getrokken of gesjord, maar het lijkt een beetje een gewoonte van paard te zijn. Ik ben nu eerst weer even begonnen met targetten, momenteel heb ik daar een mooi oranje pionnetje voor, die soms de hele bak doorgaat := en vandaag ga ik m proberen te leren zelf zijn neus in het halster te steken, als opstapje naar het hoofdstel en nog handig ook hihi!

Wat leuk dat je paard zo enthousiast is [***], leuke foto ook, als mijn paardje het niet snapt gaat hij altijd met zijn voet heen en weer bewegen en heel schattig kijken, zo van joehoe, kijk mij eens :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:50

Sabine, gedrag tussen click en snoepje is ook (aangeleerd) gedrag, dus is het alleen goed dat hij achteruit stapt. De meeste leren hun paard dat speciaal aan.
Leuk dat ze zo fanatiek zijn. Zorg wel voor beetje afwisseling en niet alleen (te lang) targetten, anders gaat het snel vervelen.
Minder leuk voor je polsen... toch maar flex stick gebruiken? :+

Nevony, dat je paard het bij jou goed doet, maar bij anderen niet, zal toch wel aan de manier van optomen liggen, lijkt me. Kan me voorstellen dat hij het op den duur bij jou helemaal perfect doet maar niet per definitie bij een ander?

Was trouwens niet voor mij... mijn paarden uitlenen voor lessen in een manege...Zou ik echt niet kunnen/willen :n :o

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:18

Dan zouden anderen dus ook op die manier met mijn paard moeten oefenen en natuurlijk het hoofdstel op een normale rustige manier indoen. Want het klinkt misschien raar, maar ik heb het idee dat mijn paard soms ook gewoon mensen in de maling neemt, hij houdt dan zijn hoofd heel hoog en dan kijkt hij er echt bij van hihi, ik ben lekker groter, ik weet niet of paarden echt zo denken of dat hij het hoofdstel gewoon associeert met nare dingen, maar het lijkt meer een soort aangeleerd iets te zijn.
Maar gister was er een andere instructrice en ik ging even kijken bij mijn paardje die op dat moment precies aan het rijden was en toen hoorde ik dus dat hij zijn hoofd niet naar beneden wilde doen en zij vroeg hoe ik dat deed. Maar toen vertelde ze dat ze vond dat een paard gewoon voor iedereen zijn hoofd naar beneden en zijn mond open moest doen, maar ik vind dat een beetje lastig, omdat ie het bij mij dus wel doet. Maar ik kan in ieder geval oefenen met mijn paard gerust maken aan zijn hoofd te zitten en in het boek van Inge Teblick staat een stukje over actief meedenken met optomen, dus dat wil ik wel uitproberen, mijn paard is ook graag met van alles bezig, dus misschien vindt ie dat wel prettiger.

En ik leen mijn paard niet uit aan de manege, zij lenen hun paard juist uit aan mij, dat had ik niet helemaal duidelijk gemaakt, sorry. Ik leaste het paard met iemand anders samen van de manege al een hele tijd, maar zij is er een tijdje geleden mee gestopt, ik ben zelf student en woon dus de helft van de week ergens anders dan de manege waar mijn paard staat dus het was voor mij niet mogelijk hem voor 7 dagen te gaan leasen. Helaas kon ik zo snel ook niemand vinden om de andere dagen over te nemen. Normaal zou dit betekenen dat paard weer teruggaat naar de manege, maar omdat hij al op leeftijd is en ik hem al zo lang ken hebben ze een uitzondering gemaakt. En het is niet ideaal, maar voor mij wel veel leuker dan hem helemaal terug moeten geven. :) En ik merk wel dat ik nu tegen dingen aan loop die ik eerst niet had en liever ook niet tegen had willen komen, maar ik kan moeilijk een paard kopen waar ik het geld niet voor heb :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:33

Nevony schreef:
Maar gister was er een andere instructrice en ik ging even kijken bij mijn paardje die op dat moment precies aan het rijden was en toen hoorde ik dus dat hij zijn hoofd niet naar beneden wilde doen en zij vroeg hoe ik dat deed. Maar toen vertelde ze dat ze vond dat een paard gewoon voor iedereen zijn hoofd naar beneden en zijn mond open moest doen, maar ik vind dat een beetje lastig, omdat ie het bij mij dus wel doet.

Dat vind ik altijd zo'n rare opmerking. Tuurlijk ik vind het ook makkelijker als een paard zich bij iedereen netjes gedraagt, maar het is een dier, geen robot. En hij doet ervaringen op en aan de hand van die ervaringen reageert hij. Ik heb het idee dat hij het gewoon niet zo tof vind om in de lessen mee te lopen en weet dat als een voor hem onbekende het hoofdstel in wil doen dat dat er aan zit te komen. iig een groot compliment voor jou, rijden met jou vindt 'ie wel leuk. Dus misschien moet mevrouw de instructrice ervoor zorgen dat het lessen lopen leuker wordt voor hem.
Enneh, het is niet jouw paard, jij least hem. Dan is het toch ook niet jouw probleem als hij zich niet door lessers laten op tuigen? Dat hij dat bij jou doet is mooi meegenomen, maar laat het niet jouw probleem worden hoor, hoef je je niet schuldig over te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:29

Dank je wel Nevony :)
[***] die gaat dan ofwel flemen, ofwel kijkt hij je met z'n oren zo ver mogelijk vooruit en z'n ogen zo groot mogelijk aan :+

@ liljebo : hij heeft inderdaad wel een basistraining achter de rug zeg maar :j Alleen niet het specifiek achteruit stappen voor een snoepje, maar gewoon niet aan mijn handen of aan/in mijn zakken zitten enzo. Alleen kreeg ik nu het snoepje niet snel genoeg uit mijn zak (naja) en toen ging hij echt zo achteruit en bekijk hij me van: komop nou, nu kan je het toch wel geven .. :+

Ik heb nu 3x zo'n 5 tot 10x met de target gespeeld (de eerste dag 2x met pauze tussen en dan de dag erna nog 1x). Alleen ja, als het moeilijker wordt dan wil [***] geen moeite meer doen :+ Als ik dan de stick wat verder weg hou dan gooit hij z'n neus/mond op of onder die stick en gooit hem dan naar boven of slaat hem naar beneden .. in plaats van gewoon het balletje te zoeken ... en dat doet pijn als er ineens zo'n slag op komt :+

@ Nevony : als het paard het bij jou wel doet en bij een ander niet dan ligt het in ieder geval al niet aan het paard ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:35

Nevony, sorry Verkeerd begrepen. Ga verder met amable mee

Sabine, gewoon kort en leuk houden, dan zijn ze meestal fanatieker. Als het te lang of teveel wordt gedaan, gaat het enthousiasme ervan af. Verder heel consequent zijn met wat je beloont (dus alleen netjes aanraken van het balletje) Als je merkt dat hij aandacht verliest bij korte sessies als het te moeilijk wordt, kun je iets langzamer opbouwen (en afwisselen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:01

Moet je eigenlijk altijd afsluiten met succes?
Of kan je ook beslissen van te stoppen en dan bv. nog wat anders vragen ofzo?
Ik weet dat je eigenlijk te laat bent als hij interesse verliest, maar bij hem is dat echt van het ene moment op het andere en ik kan het dus heel moeilijk zien aankomen. Eerst gaat het super en dan ineens vraag je wat en hoeft het niet meer :+ Kan ik dan gewoon stoppen en iets anders vragen? Of gewoon even rust inbouwen en dan wat anders vragen/opnieuw beginnen? Of moet het echt eerst met succes afgesloten worden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:17

Ik sluit altijd af met iets succesvols. Er is altijd iets te verzinnen, een kleine oefening, dat ze nog willen doen. Al is het maar iets in de dagelijkse omgang, zoals hoofd naar beneden doen om halster af te doen. Of iets anders waar ze zelf ook 'beter' van worden op dat moment.

Voor de trainer is het goed aflsuiten namelijk minstens net zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:27

Goed afsluiten inderdaad :j
Maar dus niet noodzakelijk met de oefening waar je mee bezig was op het moment dat het fout ging? Als ik het goed begrijp? Als het ineens niet meer lijkt te lukken kan ik gerust iets anders vragen, waarvan ik weet dat het wel lukt? (en dan volgende keer proberen te voorkomen dat we op dat punt geraken :Y) )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:55

Zo doe ik dat wel: het principe van clickeren is namelijk gebaseerd op Vrije Wil van je paard. Als hij aangeeft dat het te veel is/ oninteressant/ /te moeilijk of anderszins in de categorie "dat doe ik niet" valt, dan mag dat. Anders wordt het dwang.De kunst is wel om als trainer te gaan herkennen wanneer je paard het al iets minder interessant vindt/ de motivatie vermindert.

Jij schrijft dat je dat moeilijk kan zien aankomen. Je zou kunnen gaan filmen om zo je trainingen te analyseren of een andere persoon kunnen laten meekijken en vragen of die het wel kan zien.

Kyra geeft het aan doordat ze het gevraagde gedrag niet onmiddelijk uitvoert maar daar 'haar tijd voor neemt'. Als dat bij 1 oefening gebeurt (die ze wel kent) dan is dat voor mij al een signaal dat het oninteressant is/te moeilijk/ze geen honger meer heeft/ de beloning niet lekker genoeg is of een andere reden (onbekend). Dan gooi ik het direct over een andere boeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:09

Hmm, dat heeft [***] ook wel ... Die heeft dus momenten dat hij heul traag reageert, terwijl hij wel weet wat ik vraag ... Maar hij valt dan ook echt weg (letterlijk, kijkt dan heel wazig uit z'n ogen :+ ) en als je hem dan weer bij je hebt (dan moet ik even idioot staan springen en/of tegen hem wat zeggen enzo) dan doet hij wel weer meteen die oefening zonder problemen. Dus daarmee is het wat moeilijk .. valt hij weg omdat het niet interessant genoeg is? Maar waarom doet hij het dan daarna wel weer gewoon?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:00

HippoLogic schreef:
Om te overdenken:
Je kunt ook je vlakke hand als target gebruiken ipv een targetstick.
Je hebt al een clicker in je hand en een stick en hoe ga je het voer dan (snel) aanbieden?

Ik heb een honden lijn, clicker en een target stik in mijn hand. Kwestie van veel doen en je word er zelf handig in.

Ik heb een bezemsteelgepakt en daar een tennisbal opgestoken als targetstick. Koste me 3 euro in totaal!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:51

Sabine, mogelijk heeft cobe verwerkingstijd nodig. Je ziet ook paarden die even weglopen en dan terug komen om verder te gaan.
Op zich is dat niet erg.
Als je merkt dat hij echt interesse verlies is het doen van een makkelijke oefening een goede afsluiter (vooral voor jezelf) en moet je even voor jezelf nagaan wat de oorzaak geweest kan zijn.
Het blijft toch altijd een beetje analyseren achteraf. Daar leer je dan ook weer van.
Een makkelijke oefening kan je ook tussendoor gebruiken, om even de spanning van een moeilijke oefening weg te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:48

Waarom doet [***] niet gewoon wat die moet doen, in plaats van 500 andere dingen en dan gefrustreerd raken omdat er geen click/beloning komt? :+ Zelfs die dingen die hij kent moeten eerst met een omweg :')

Anyway .. vandaag beetje proberen te werken aan het stappen met het hoofd laag bij de grond, nog maar op 1 hand want het was allemaal best moeilijk. Het ging best ok volgens mij, maarja, ik heb geen vergelijkingspunten dus ik zou het niet kunnen zeggen :+ Zijn er mensen die interesse hebben in het analyseren van een filmpje? Die door de chaos heen willen kijken en misschien hier en daar tips geven? Ik heb een filmpje van 8 minuten uit de training van vandaag. Is vrij lang en het is misschien doodsaai, vandaar dat ik het eerst vraag :+

Hoe voorkom je trouwens dat je pony je target als eetbaar ziet? :o De eerste keren raakte hij die zo braaf aan met neus/lippen, maar nu ineens lijkt het letterlijk een target en gaat hij er gewoon op af met de mond open ... en zeker bij de staptraining, dan ging hij echt jagen }:0 Wil nu toch wel eens opnieuw Chase The Tiger proberen, dat wilde hij eerst niet doen, maar nu hij zo op de target reageert moet dat met een zakje ook mogelijk zijn :Y) En misschien kan hij dan zich daar op uitleven en is hij wat liever voor de target :+ Ik heb geprobeerd om enkel te belonen als hij er braaf met z'n neus tegen ging (dus het bijten negeren) maar dan zit je ook weer op de grens tussen meedoen & gefrustreerd raken.

Het is echt niet simpel -O- :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:57

Bailey zegt: It is simpel, but not easy. :)

Mbt target: Sneller zijn. Je moet het bijten voor zijn; dus clicken bij de eerste beweging richting target, voordat hij de mond opent. Sommige mensen gebruiken in het begin een supergroot target (type verkeersbord) als ze een bijtgraag paard hebben en bouwen dat dan af.
Billy hier vermoord overigens ook alle targets. :) (trouwens ook alle andere spullen, pionnen, zwepen... noem maar op)

Ik wil het filmpje wel een keer bekijken en analyseren, maar dan moet je het origineel geluid erbij laten..