De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:03

@Marietje: mijn pony doet dat ook. Ik ben begonnen met de stok + plastic zak net boven de grond aan te laten komen. Hij doet dan al zijn hoofd omlaag om te kijken. Als hij dan nog iets omlaag kwam deed ik de stok weg en zo heb ik het steeds verder opgevoerd. Steeds iets hoger en ook vanaf de zijkant aan komen. Ik kan nog steeds niet in de beurt van zijn hoofd en wang komen, maar wel via zijn nek de rest van zijn lijf over. Hij ontspant dan wel, maar als ik richting oren kom, dan vlucht hij weg. Ik maak de druk iets minder en als hij dan ontspant dan stop ik weer.

Ik ben nu helemaal gestopt met module 2 en richt me alleen nog op module 1 en de 'yoga' onder het zadel. Pony heeft een maagzweer, dus geen enkele vorm van stress opzoeken.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:29

miezelke schreef:
Eerst laag bij de grond beginnen (grond tot max. heuphoogte), pas als dat goed gaat telkens ietsje hoger. Hoe hoger, hoe bedreigender/angstiger voor een paard.
Ook belangrijk: bij het hoofd beginnen, zodat ze met al hun zintuigen het object kunnen onderzoeken. Daarna pas schouder, buik, benen, hals, achterhand etc.. Echt aanraken op hoofd zou ik ook pas doen als je op de schouder goed kunt aanraken. Op het voorhoofd, tussen de ogen is nl. een blinde vlek.

Ook af en toe wegstappen met de tas; je paare dus het enge object laten volgen. Dat maakt hen nieuwsgierig en helpt hen dus de angst te overwinnen.

Laag naast me ging wel, maar zodra ik de stok richting het paard bewoog ging hij er vandoor. (en ik er achteraan :7 }:0 ) Later wel neus en voorhoofd kunnen aanraken en heel iets de wang/schouder.
Neus en voorhoofd was nog het meest makkelijk, bij wang/schouder kwam er veel meer paniek en wilde hij weer vluchten. Rest van het lijf niet eens geprobeerd, eerst dit maar goed krijgen.
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 14-02-18 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:31

ukkiepuk schreef:
@Marietje: mijn pony doet dat ook. Ik ben begonnen met de stok + plastic zak net boven de grond aan te laten komen. Hij doet dan al zijn hoofd omlaag om te kijken. Als hij dan nog iets omlaag kwam deed ik de stok weg en zo heb ik het steeds verder opgevoerd. Steeds iets hoger en ook vanaf de zijkant aan komen. Ik kan nog steeds niet in de beurt van zijn hoofd en wang komen, maar wel via zijn nek de rest van zijn lijf over. Hij ontspant dan wel, maar als ik richting oren kom, dan vlucht hij weg. Ik maak de druk iets minder en als hij dan ontspant dan stop ik weer.

Ik ben nu helemaal gestopt met module 2 en richt me alleen nog op module 1 en de 'yoga' onder het zadel. Pony heeft een maagzweer, dus geen enkele vorm van stress opzoeken.

Ai, wat balen van de maagzweer :(:)

Ik heb hem ook geprobeerd naar de tas toe te laten komen, maar ook dat wilde hij niet echt.
Vandaag maar weer proberen en dan hem maar iets naar me toe laten komen denk ik ....

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:44

Ik heb dat toen met een klein beetje druk op het touw gedaan. Zodra hij een stap naar voren deed haalde ik de stok gelijk weg en dat heb ik steeds verder uitgebouwd. Nieuwsgierigheid won uiteindelijk en hij ging op een gegeven moment zelfs een soort van chasen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:53

Marietje35 schreef:
Ik meld me hier ook graag; Ik ben ook begonnen met de online cursus.
De eerst module ging eigenlijk best makkelijk, op het draaien van de voorbenen na, dat blijft hij lastig vinden, maar daar oefen ik gewoon rustig mee verder.
Nu ben ik met module 2 bezig; de stok met plastic zak geintroduceerd, dat was drama :x
Hij wilde gewoon vluchten, ik kon 'm maar net houden. Ben een poos bezig geweest en uiteindelijk wel gelukt om hem aan te raken op voorhoofd, wang en heel klein stukje hals, maar echt ontspannen werd hij niet. Elke keer als ik weer met de stok terug kwam wilde hij weer weg draaien. Hij bleef ook snurken. :+
Iemand hier ervaring hiermee, want ik zie op de filmpjes van Tristan nergens een paard dat zo heftig reageert .....

Je wilt te snel en teveel....

Rustig opbouwen , laag beginnen en goed naar ogen kijken of je daar de spanning inziet en ook ontspanning.
Daarna komt pas de fysieke uitingen , en daar zit je nu meteen dik in.
De release is het allerbelangrijkste, doe je dat niet goed getimed leert je paard tegen over gestelde als wat je juist wilt: vluchten is ok.
Die release verschilt per paard, laat je anders begeleiden door iemand met ervaring hierin, moeilijk is het niet echt, je moet het gewoon zien en voelen.
Met een op spanning staand paard heb je nog niets te zoeken in omgeving hoofd, ze slaan echt in paniek, en terecht.

Vreemd trouwens dat Tucker niet wat voorbeelden laat zien waar het vet heftig aan toe gaat, ik werk daar toch met regelmaat mee en dat is juist leerzaam.
Kijk anders is in het topic van Roxy, waar oa ikzelf ook response geeft.
Das toch wel een voorbeeld van extreme reactie en het vervolg fijn in beeld gebracht.
Nuttig topic wat parallel loopt op dit topic.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:35

@ Peetstap; Ik kwam in eerste instantie niet eens bij het hoofd, dat kwam pas wat later.
Toen ik de stok pakte en iets bewoog ging hij al, dus ja ... dat was nog niet eens opbouwen.

Dat filmpje mis ik dus ook, met de 3 jarige hengst is allemaal wel leuk, maar hij reageert best cool nog.
Ik zal vanavond thuis eens kijken in het topic van Roxy, bedankt voor de tip!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:36

ukkiepuk schreef:
Ik heb dat toen met een klein beetje druk op het touw gedaan. Zodra hij een stap naar voren deed haalde ik de stok gelijk weg en dat heb ik steeds verder uitgebouwd. Nieuwsgierigheid won uiteindelijk en hij ging op een gegeven moment zelfs een soort van chasen.

Dat ga dan inderdaad vandaag maar eens proberen! :j

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:38

Marietje35 schreef:
@ Peetstap; Ik kwam in eerste instantie niet eens bij het hoofd, dat kwam pas wat later.
Toen ik de stok pakte en iets bewoog ging hij al, dus ja ... dat was nog niet eens opbouwen.

Dat filmpje mis ik dus ook, met de 3 jarige hengst is allemaal wel leuk, maar hij reageert best cool nog.
Ik zal vanavond thuis eens kijken in het topic van Roxy, bedankt voor de tip!


Ik denk dat het probleem idd in je release zit. Als je de subtiele signalen net mist en je gaat door, dan krijg je een heftigere reactie. Begin heel klein. Klein beetje bewegen op de grond, zie je een hint van ontspanning of nieuwsgierigheid, gelijk weghalen. En dat op die manier op gaan bouwen. Je paard moet het idee krijgen dat als hij ontspant het enge ding weggaat en het daarmee zelf dus onder controle heeft. Ik zou me dus even niet focussen op het perse willen aanraken, maar begin met kleinere stapjes.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:39

En ik heb trouwens een paard die liever de start op zijn schouder heeft, zijn hoofd vindt hij ook doodeng zo ineens. Als je bijv naar annemarie vd toorn kijkt begint zij ook altijd op de schouder. Het is maar net wat de voorkeur heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:33

Peetstap schreef:
Marietje35 schreef:

Vreemd trouwens dat Tucker niet wat voorbeelden laat zien waar het vet heftig aan toe gaat, ik werk daar toch met regelmaat mee en dat is juist leerzaam.
Kijk anders is in het topic van Roxy, waar oa ikzelf ook response geeft.
Das toch wel een voorbeeld van extreme reactie en het vervolg fijn in beeld gebracht.
Nuttig topic wat parallel loopt op dit topic.

Dat vind ik inderdaad ook jammer, heb zelf namelijk ook met heel heftig gedrag te maken gehad. Zelf wel op kunnen lossen, maar het zou fijn zijn als daar ook videos over zouden zijn.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:04

Gisteren weer geprobeerd, ging veeeel beter! Heb hem zelf op de tas af laten komen (al moest ik daar wel flink druk voor zetten voor hij naar voren kwam :+ ) maar uiteindelijk ging het best goed. Ook een heel stuk van z'n lijf aan kunnen raken, benen en onder de buik. Echt z'n hoofd laten vallen doet hij nog niet, behalve als ik achter z'n oren blijf wrijven, dan wendt hij z'n hoofd iets af en laat 'm daarbij ook vallen.

Ik zou echt wel filmpjes willen zien van paarden die heel heftig reageren. :j

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:57

Is druk uitvoeren om het paard naar het enge toe te bewegen, niet juist in contrast met wat tristan doet?
Ik zou gewoon kleiner beginnen. Zelf voor je paard uitlopen met de tas in je hand bv. Of de tas gewoon vasthouden voor hem en als hij iets rustiger wordt, meteen die tas achter je rug en even rust.
Ik heb die filmpjes niet gemist, maar die twee van mij zijn ook niet zo moeilijk met dit soort dingen.

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:25

Weet iemand of de extra module over verlatingsangst gaat over verlatingsangst onder het zadel of in stal?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:50

Annetje schreef:
Is druk uitvoeren om het paard naar het enge toe te bewegen, niet juist in contrast met wat tristan doet?
Ik zou gewoon kleiner beginnen. Zelf voor je paard uitlopen met de tas in je hand bv. Of de tas gewoon vasthouden voor hem en als hij iets rustiger wordt, meteen die tas achter je rug en even rust.
Ik heb die filmpjes niet gemist, maar die twee van mij zijn ook niet zo moeilijk met dit soort dingen.

Nee, dat raad hij juist aan in de FAQ. Probeer het paard naar het voorwerp te krijgen en als hij dat doet dan het voorwerp weghalen. :j

@ Peetstap; waar kan ik dat topic van Roxy vinden, heb even gezocht maar zie het niet. Kijk er misschien overheen. :?

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:45

Ik ben begonnen met het plastic achter me aan slepen en het paard aan een lang touw totdat hij wilde gaan kijken, ben je zo ook begonnen?

In een clinic heb ik weleens een heel heftig paard gezien, maar bij Tristan duurde dat een paar seconden, hij loopt niet tegen de dingen aan waar wij wel tegenaan lopen.
Het mooiste zou zijn om met een makkelijk paard te oefenen en als je het zelf door hebt pas met een moeilijker paard aan de gang te gaan.
Dat is ook wel het nadeel van zo'n cursus, als de cursist bijvoorbeeld niet in balans is, goed geaard en je ademhaling kan controleren dan kan je nog zo je best doen, maar ga je nooit een goed resultaat bereiken.
Er komt meer bij kijken dat het juiste stappenplan doorlopen.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:54

Nee, ik heb hem eerst laten kijken toen ik de tas in mijn handen had, toen was er geen enkel probleem. Pas toen hij aan de stok zat was hij er doodsbang voor.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:54


Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:25


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:10

Ik heb mezelf vandaag gefilmd terwijl ik met de fries bezig ben. Confronterend om te zien dat ik vaak net niet op tijd ontspan en het enge weg pak. Ik moet zeggen dat ik dat ook al erg lastig vind. De fries kan stoïcijns blijven staan zonder dat er echt iets verandert. Ik probeer dan de druk weg te nemen wanneer ze bv een oortje draait of haar mond ontspant.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:41

Vorige week een grappig momentje gehad.
Dochterlief was in vrijheid aan het werken met paardlief tijdens een les.
Op een gegeven moment zegt degene van wie ze les kreeg, dat paardlief iets te bomproef was geworden.
Paardlief was namelijk niet onder de indruk. Totdat ze door had was de bedoeling was, toen deed ze vol plezier mee ;)
Niet slecht voor een dier wat eerst overal op reageerde. Thanks to TRT!
Waar we nu mee gaan trainen is het ontspannen omgaan met geluiden.

Nielsje
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-04

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:41

De video over verlatingsangst gaat over angst op stal als het paard alleen staat. Legt uit hoe de paniek te doorbreken is. Daarnaast geeft de video tips hoe je paard te trainen als je hem uit de groep wil halen. Of het werkt weet ik nog niet, vandaag de video pas gezien ;-)

Nielsje
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-04

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:45

Zijn er in dit topic ook mensen uit de omgeving Den Bosch aanwezig? Ik zou het leuk vinden om een chatgroep te hebben om ervaringen te delen (dan maakt het niet uit waar je vandaan komt) maar ook om samen te oefenen met TRT. Samen zie en weet je toch meer

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:02

Ik heb wel interesse in een chatgroep!
Lijkt me leuk om ervaringen te delen. :)

Nielsje
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-04

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:08

Hoi Sparklingapp, wat leuk dat je het een goed plan vindt! Even kijken of er meer mensen reageren, zo niet; 2 is ook een groep ;-)

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:19

Nielsje schreef:
De video over verlatingsangst gaat over angst op stal als het paard alleen staat. Legt uit hoe de paniek te doorbreken is. Daarnaast geeft de video tips hoe je paard te trainen als je hem uit de groep wil halen. Of het werkt weet ik nog niet, vandaag de video pas gezien ;-)

Dank je voor je reactie!