Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 07:22

Ik ben wel eerst (heel lang) begonnen met clicken voor naar enge dingen toe gaan. Maar op een gegeven moment wil je daar vanaf. Het is wel een goed begin.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:50

Leuk, Floortz! Vooral het filmpje dat bij het eerste artikel hoort, waarin ze ook heel kort laat zien dat ze pas een target (of voedselbeloning) geeft als er een oor naar voren staat. Dat deed ik al een tijdje met [***], maar dat verwaterde langzaam maar zeker weer omdat dat oren naar achteren wegtrainen zo'n ontzettend lang en trage leerweg is... Dit is echter een mooie stok achter de deur om er weer eens mee te beginnen! :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 19:48

Ja die emoties (en de soms daaraangekoppelde ongewenste gedragingen) ... dat is een continue aandachtspunt in +R training.

Gebruiken jullie ook 'back chaining' in jullie training? Ik heb vandaag een post geschreven over How to... train for a dressage test with clicker training.
Je kunt immers niet clicken en een beloning voeren tijdens eg proef. Wat als je paard halverwege de proef ophoud omdat hij een beloning verwacht? Hoe kun je clicker training toch effectief inzetten? Het antwoord is... back chainen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:36

heli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:22

Een beetje vreemd is wel een understatement voor deze man. Hij wil alles op stem hulp doen. Een paard kan maximaal 7 stemhulpen begrijpen. En hij kletst ze de oren van het hoofd :+
https://youtu.be/afkHcRMUd0Y

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:57

Ik vond het een interessante video, maar op het einde zie ik dan een paard die een touwhalster draagt (wat bedoeld is om aversive hulpen te geven). :o Ik vind dat paard er ook niet alert en happy uitzien, eerder mentaal afgesloten. Dan vind ik dat niet congruent met wat hij zegt.

Interessant dat je noemt dat een paard maximaal 7 stemhulpen kan begrijpen. Daar heb ik nooit eerder van gehoord en het klopt ook niet met wat ik dagelijks om mij heen zie. Mijn paard moet dan wel heel bijzonder zijn, met meer dan 30 stemhulpen :+ Nee hoor, ik denk dat Kyra een heel gewoon paard is en dat elk paard meer dan 7 stemhulpen kan leren.

Ik denk wel dat het lastig is voor een paard om de stemhulpen te filteren uit de brei van woorden die de meeste mensen tegen hun paard zeggen. Ik gebruik mijn stem nu veel effectiever: minder bla-bla en meer woorden die ook echt wat zeggen/een bedoeling hebben voor het paard: stemcommando's.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:28

Gek genoeg denk ik dat een paard intelligenter is dan we vaak vermoeden. Volgens Kaye kan een paard 100 commando's onthouden.
Of dat er precies zoveel zijn, mwah, niet interessant. Maar dat het er veel zijn: ja. Absoluut.
om, terug, ho, stappen, draf, galop, wijk, voet, hoofd laag, kijken waar je loopt, kom, blijf, staan, touch, smile, heup, enz. Aan 30 zit je zo...

Of een paard de brei aan woorden lastig vind; ik geloof van niet. Ik vraag die van mij ook vaak: 'kijken waar je loopt' en subiet gaan z'n ogen naar de grond. Hij weet dat er dan een stuk met stenen, boomtakken of diepe geulen aan komt. Of ik nu 'draf' vraag, of 'ga maar in draf' maakt ook niet uit. Het is alleen dat hij iets later reageert omdat er meer woorden zijn.

heli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:42

Het aantal stem hulpen viel mij ook enorm tegen. Maar paarden lezen onze lichaamstaal een wij denken dan dat ze ons verstaan. Probeer de 30 stemhulpen maar zonder zichtbaar te zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:21

Misschien verschilt het ook per paard. Trekpaarden zijn bijv. meer gefokt om op stemhulpen te reageren dan een KWPN'er. Mijn paarden zijn opvallend snel in het herkennen van stemcommando's of geluidjes vergeleken bij andere paarden, vind ik :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:02

Volgens mij ligt dat niet zozeer aan het fokken op stemhulp, alswelndat er met kwpn (oa) veel dressuur wordt gedaan en dan mag je heen stemhulp gebruiken. Dus daar wordt ook niet mee geoefend.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:46

Hoi, wat een super handig topic. Ik ben net begonnen met clickeren, mijn paard snapte heel snel targetten met haar neus en wegkijken. Ik gebruik als target stick een mooi kort glitterzweepje met een ster aan het eind :D Ik vroeg me af of en hoe jullie een clicker aan een zweep of target stick bevestigen? En wat zijn de handigste stemcommando's? Zeg je bij target aanraken bijvoorbeeld "target' of "touch"? En wat bij hoofd laag?
Ik weet nog niet alles van de theorie, maar ik heb het topic doorgelezen en het viel me op dat de termen R- en P+ steeds voor iets anders worden gebruikt. Been geven en weer weghalen bij de gewenste reactie is toch negatieve bekrachtiging = pressure and release = R- ? En een tik met de zweep bij ongewenst gedrag P+, een staf dus? En P- straffen door beloning weg te halen? En R+ dus belonen bij gewenst gedrag. En in hoe verre moet je het allemaal scheiden? In theorie is het leuk, maar ik heb bij de eerste keer bijvoorbeeld wel twee keer een tik op de neus moeten geven, toen ze door had dat ik een zak vol snoepjes had en daar haar tanden in wilde zetten..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 01:05

Ik hou mijn clicker in mijn hand. Ik heb er een armbandje aan, wat ik reuze handig vind.

Stemcommando's is heel persoonlijk en het hangt ook af van de andere commando's die je gebruikt. Ik probeer ze zo onderscheidend mogelijk te houden. Ik heb een tijdlang "target" gebruikt als commando, maar in de praktijk vond ik "touch" handiger omdat het de beweging aanduidt.

-R (negatieve bekrachtiging) kan overgaan in +P (positieve bestraffing). Er is een dunne scheidslijn die eigenlijk door het dier bepaald wordt: is het een straf (=bedoeld om gedrag te laten ophouden, bv stappen want het dier moet in draf) of bekrachtigt het het doelgedrag (de draf) door het gebruik van en het laten wegvallen van druk? :+

Straf (P) van Punishment is bedoeld om gedrag te stoppen/uit te doven. Het geeft niet aan welk gedrag wel gewenst is, alleen welk gedrag ongewenst is.

Je kunt je paard eenvoudig leren wat gewenst gedrag is:
- wegkijken
- voorzichtig snoep aanpakken
- uit je cirkel blijven (kan hij ook niet bij de beloning) :+
- een pasje achterwaarts

Zolang je paard nog niet begrijpt dat hij eerst op een click moet wachten en daarna netjes opdat het voer naar hem beweegt (en niet andersom!) kun je met een hek of deur tussen jullie in werken. Zo hoef je hem niet te slaan en krijg je geen verwarring of hij nu een klap of lekkers krijgt.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:12

Wil je een fijne samenwerking, dan zou ik me richten op positief bekrachtigen. Negeren is een negatieve bekrachtiger die ik wel gebruik, maar vooral omdat ze het eerst soms niet snappen. Straf zorgt in mijn ogen voor een blokkade die het leervermogen belemmerd. Mn bij een left introvert paard

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 01:52

Persoonlijk ben ik van mening dat fysieke straf/een paard pijn doen het vertrouwen beschadigd.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 05:04

Bedankt! Zo is het verschil en de linkt tussen R- en P- duidelijker :))
En ze heeft het na dat tikje niet meer geprobeerd hoor, dus dat is niet meer nodig, vooral nu ze de bedoeling van de zak snoep icm de clicker snapt. Het is best een knuffelpaard, waardoor je toch te vaak toestaat dat ze wat minder respect heeft voor je persoonlijke ruimte moet ik toegeven. Even lekker kroelen en voor je het weet staat ze je bijna over te schuren, bijvoorbeeld. Gevalletje left brain extrovert.
Wat ze in het begin van dit filmpje 'shoo him away' noemt had ik de eerste keer dus ook een paar keer.

Geef je bij wegkijken/ uit cirkel blijven ed ook een signaal? Want nu kijkt ze steeds uit zichzelf weg in de hoop op een snoepje. Bij target snapt ze al dat het niet werk als ik niks heb gezegd.
Het is echt leuk om te zien dat een paard zo snel leert. Mijn kleine zusje hield de target vast en ik click en beloonde. Om het moeilijker te maken gingen we aan weerszijden van de paddock staan. Je zag de paardenhersentjes even kraken en van links naar rechts kijken maar ze liep toch naar de target!

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 05:10

Ik heb het trouwens ook met de kat geprobeerd, maar die heeft na 3 snoepjes geen interesse meer en kijkt me alleen maar schaapachtig aan _O-

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 08:18

Laura_Zodine schreef:
Geef je bij wegkijken/ uit cirkel blijven ed ook een signaal? Want nu kijkt ze steeds uit zichzelf weg in de hoop op een snoepje. Bij target snapt ze al dat het niet werk als ik niks heb gezegd.

Ik volg meestal dit scenario:

ik wil het paard X leren
ik begin met shapen van X (kan tig stappen zijn)
paard snapt eind gedrag X
paard gaat X vaker vertonen om een click te verdienen
ik zet X op cue en beloon enkel en alleen nog gedrag X als ik de cue heb gegeven
ik wissel X met niet-X (het tegenovergestelde gedrag) af (dit doe ik soms ook al eerder)
ik wissel X en Y (iets anders wat mijn paard al kent) af om te zien of de cue ook echt begrepen is

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:29

Laura_Zodine schreef:
Ik heb het trouwens ook met de kat geprobeerd, maar die heeft na 3 snoepjes geen interesse meer en kijkt me alleen maar schaapachtig aan _O-

:') dat had ik eerst ook, maar misschien is dat de eerste eigenwijsheid van de gemiddelde kat.
Zodra de link werd gelegd tussen 'een pootje geven word ik beter van, want dan krijg ik snoep' ging het heel snel!
Nu clicker ik met beloning kattenpasta :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:04

Mijn kat ook: ik moet echt super goede lekkernijen geven en ook afwisseling in beloningen is heel belangrijk voor mijn kat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 07:07

Ik heb een nieuwe (oudere) video geupload op mijn YT

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:35

Hahahaha, leuk filmpje HL, ik was hier op de tablet aant kijken...de honden zaten in no time naast mij als ze de clicker hoorden :D :7 :P
Soms verwarrend als ze dat allemaal kennen hahahaha

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:48

Kyra hinnikt na elke click naar mij als ik een ander paard op stal aan het trainen ben. Zo moeilijk om dat te negeren. Echt zo van:"He, kom met mij spelen! Ik doe alles"

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:52

HippoLogic schreef:
Kyra hinnikt na elke click naar mij als ik een ander paard op stal aan het trainen ben. Zo moeilijk om dat te negeren. Echt zo van:"He, kom met mij spelen! Ik doe alles"

ja, geweldig hé...
ps, je hebt mail met inhoud van mij gekregen ;-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:00

Ontvangen en gereageerd hoor. Ik vergeet altijd de namen achter de Bokt namen. ;)