Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:36

Waar woon je in Groningen?
Anders moet je maar even pb sturen, is misschien wat handiger :) .

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:53

Ik denk dat we toch echt een lijstje moeten maken van instructeurs per provincie, volgens mij helpt dat veel mensen goed op weg :j

Willen jullie helpen aanvullen met andere namen en waar bekend de stroming? Misschien kunnen we ook iets doen met sterren voor niveau/kwaliteit? Iemand die de basis tot in de puntjes uit kan leggen is imo beter dan iemand die alle oefeningen t/m de levade kan voordoen maar het niet kan uitleggen. Ik mis vast een heleboel, maar dit zijn de bij mij bekende. Daarnaast heb ik de mensen uit ons topic er tussen gezet die aangeboden hebben mensen te helpen :)

Groningen
- IJssnuiver

Friesland
- Natalie van der Meide (PBRR + AR)
- Caeruleus

Drenthe
- Monique de Rijk
- Hester Bischot
- Moravita
- Florien de Graaf

Overijssel
-

Flevoland
-

Gelderland
- Marijke de Jong (PBRR + AR)
- De Maesberg
- Greetje Hakvoort
- Marlous Eertink (PBRR + AR)
- Carola Beekman (PBRR)
- Neeske van Silfhout (PBRR)
- Priscilla Heijkoop (PBRR + CR)
- Marieke van der Meer(PBRR + CR)
- Marion Alblas (AR)
- Ylvie Fros (AR + CR)
- Zusjacobs

Utrecht
-

Noord-Holland
- Anne van Diemen
- Astrid v/d Ploeg(PBRR + AR)
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Yacinta Feringa (PBRR)
- Janna de Vries (AR + CR)

Zuid-Holland
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Roos van den Wildenberg(PBRR)
- Miranda Hofmeester (PBRR)
- Nicolette v/d Harst (PBRR)
- Angela Remie (AR)

Zeeland
- Suzanne Buijsse (PBRR)

Noord-Brabant
- Suzanne Buijsse (PBRR)
- Frouke Sikkema (PBRR)
- Marion vd Klundert (AR + NH)

Limburg
- Claudia Wolters (PBRR + AR)
- Fredy Hulshoff (PBRR)

Zo, dat was een hoop werk... Nu eerst lekker Mo pesten, want het is eindelijk droog. Om het af te leren, een filmpje van mij met Mo. Dit was de 6e keer ooit aan de hand werken. We doen maximaal 15 minuten per keer en elke keer weer sta ik versteld van hoe snel hij het op pakt!Voor mijn verjaardag een statief gekregen maar helaas moet ik nog wel een beetje oefenen met locatie :+ want ik heb hem heel handig te ver naar het midden gemikt. De gehele linkerzijde mist nu dus. Volgende keer beter ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:58

Goed idee Caeruleus! Wat mij betreft mag je mij er in Friesland ook wel inzetten.
Indelen naar niveau vind ik ook wel een goede! Ik ben bijvoorbeeld nog niet erkend instructeur, maar wil met alle liefde mensen helpen. Daar leer ik zelf ook alleen maar een heleboel van(en bovendien is het een grote rode draad in dit laatste jaar).

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:17

Ziet er fijn uit je filmpje Caeruleus!

Hier heeft dochtertje van stalgenootje even erop gezeten, met zadel.
Eerst lekker losgemaakt na twee dagen alleen masseren, en daarna erop. Meid weegt echt niks, en zit super goed, zit echt met lijm aan het zadel geplakt.
Ik heb een enorm paard met grote gangen dus heb heel wat andere reacties gehad van mensen die erop stapte (WHAA STOP)
Zij draafde zo weg. Het verschil was wel dat hij rustig en stabiel, redelijk over de rug liep met zijn neus op de grond *\o/*
Alleen galop vond hij heel moeilijk. Maar zet later even filmpje neer.

Morgen komt de dierenarts, ben zó benieuwd!

edit; een paar van de afgelopen dagen

Afbeelding

Afbeelding
Spanning, kantelt een beetje, maar zie hem wel kantelen achter

Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:33

Wat een gaaf dier Nevergiveup! En wat fijn dat hij het zo goed op pakt met een beetje gewicht op zijn rug!
Ik heb wel het idee dat je kaptoom erg laag zit, maar misschien vertekend dat ook wel door het bontje?

ZusJacobs

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:41

Kaptoom zit wel erg laag ja!

(leuk filmpje, wel wat ver weg, maar voor de 5/6de? keer echt heel fijn!)
Ik heb net een héél leuk/leerzaam en gezellig weekend gehad bij Ylvie Fros van Bent Branderup. En nu heb ik weer heul veel zin om zelf aan de slag te gaan)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:42

Gebruiken jullie allemaal een kaptoom hiervoor?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:51

Gaaf Zusjacobs! Lijkt me erg leerzaam :) .

Mira: ik ben destijds gestart op een touwhalster, de meningen zijn daarover erg verdeeld. Maar dat beviel mij prima. Later wel overgegaan op de kaptoom, maar wissel wel eens wat af qua optoming.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:56

Oké want ik gebruik voor het vrijheidsdressuur een touwhalster en dat is mijn paard ook gewend en reageerd er ook goed op. Vandaar mijn vraag aangezien ik geen kaptoom heb voor mijn paard ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:58

Het lijkt mij geen probleem en je kunt later altijd nog besluiten of je een kaptoom aan wil schaffen!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:59

Daar heb je gelijk in! Morgen kijken hoe de bak is en dan krijg je een PBtje van mij ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:01

Is prima! Ik wacht het af :) .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:08

Zit ie ook.

Maar als ik heb strakker doe zit hij onwijs strak onder zijn kin, maar zakt ie op zijn neus alsnog naar bemeden.

Voor de rest trek ik niet naar achter dus ondervindt hij er geen last van maar het hoort niet zo inderdaad.

Het is ook een goedkoop ding, moet een echte mooie hebben :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:10

Het werkt ook niet als je 'm een gaatje hoger doet? Of komt die dan juist strak te zitten?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:16

Nee dan zit hij achter zijn oren veel te.strak.

Ik heb hem nog wel 1 gaatje strakker gedaan hierna maar meer lukt echt niet met deze.

Lengte van zijn hoofd is full, maar de omvang van zijn neus is cob.
Niet ideaal dus. Maar prioriteit is nu de dierenarts betalen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:20

Ja precies, en als deze goed functioneert is het toch ook prima?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:20

Ik ben van plan om eindelijk eens met mijn 20 maanden jonge ruin aan de slag te gaan. Hij is echt nog groen groen, dus ik ga nu vooral tutten. Weet er iemand een heel goed boek met grondwerk voor het jonge paard? Dus echt goede basis, of kan mij vertellen wat ik nu het beste de komende tijd goed kan oefenen? Ik weet dingen zoals goed hoeven uit kunnen krabben (beentjes optillen), stil staan, braaf mee lopen. Deze 3 lijken me belangrijk. Vergeet ik iets heel belangrijks? :o

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:22

Batlow: Wil je echt grondwerk of werken aan de hand'? In beide gevallen kan ik les ver boven een goed boek aanraden. Mijn ervaring is dat boeken een mooi naslagwerk zijn of om je wat meer in de theorie te verdiepen. Maar het kan een les nooit weg nemen of vervangen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:24

Ja ik wil graag les, heb een advertentie en ik kijk dagelijks op internet. Is nog moeilijker dan je denkt. Heel veel is gewoon 'rij'les, dressuur les etc. Ik wil dan graag echt een ervaren grondwerkster als lesgever hebben, die dan echt weet wat ze doet ipv dat ze me onzin aansmeert...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:25

Ja hij voldoet maar ik denk dat het wel beter kan als hij wat stabieler zit..

Hij is nog geen twee dus ik neem aan dat je hem gewoon alvast wat dingetjes wil leren?
(en niet werken aan de hand dus, waar dit topic eigenlijk over gaat)

Bijv. Voetjes optillen, braaf meelopen enz?

Dan kan je misschien eens spelenderwijs de trailer op en af lopen, of spelen met zo'n grote gymbal?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:26

Dat is indd goed idee. Kan zo'n jong paard af en toe schrik training aan, of is dat mentaal te zwaar? Dingen zoals plastic, paraplu en ind een grote bal

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:27

In welke omgeving zit je Batlow? Misschien kunnen we met je meedenken?

Ik zou naast de dingen die je zelf noemt ook leiden, volgen, achterwaarts, hoofd laag ed aan kunnen raden. Maar uiteraard is er nog veel meer! Denk dat je schriktraining wel kunt doen, dat kun je zo klein houden als je zelf wil he! Maar ik zou in alles wel rekening houden met het feit dat hij heel jong is een zeer korte concentratieboog zal hebben. Maar ik neem aan dat je dat wel doet!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:28

Ik ben van mening dat dat alleen maar erg leuk is voor zo'n kleintje.
Mits je het allemaal echt zonder druk en spelenderwijs doet.

En er zijn toch wel mensen te vinden die echt wat weten en je kunnen helpen? Misschien kan je eens op nhforum kijken :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:31

Inderdaad spelenderwijs. Ik wil niet graag belonen met snoep, omdat mijn huidige pony van 21 helaas al erg voergierig was en dus heel erg schooit. Hij deed dit al dus ik wil dit nu met deze voorkomen... Een aaitje en opwinding in mijn stem zou toch wel genoeg moeten zijn? Hij moet natuurlijk altijd braaf zijn en niet alleen met brokkies :Y)

Ik weet dat werken aan de hand voor een jong dier lichamelijk niet zwaar is maar er mentaal nog wel is in kan hakken bij zo'n beessie. Ik doe per keer dan ook maar 10 min denk ik en als dat al te lang is zal hij dat zelf ook wel aangeven... Ik ga is even op zoek naar zo'n bal, lijkt me leuk!

Edit: Zit in omgeving Breda
Had ooit een keer iemand gevonden maar die wilde per se een uur les geven, geen half uur. En dat vond ik toch echt te zwaar, maar dat zegt voor mij ook al genoeg. Dat ze een uur aan het werk wilt gaan met zo'n jong beest is niet goed...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:34

Inderdaad, zou ook niet gelijk met voedsel beginnen, eerst zorgen dat hij op je let en uit je ruimte blijft toch?

Zo'n bal is inderdaad erg leuk! Had er een paar keer eentje geleend, echt enorm groot. Kan je zo leuk mee spelen.
Alleen die echte grote.zijn zo duur.