Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:09

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:08

Bedankt voor je linkje!
Ik heb eigenlijk nog helemaal niet zo op youtube gekeken voor clicker filmpjes, maar er staat best wel wat interessants tussen.

Goed idee om op hoofd laag en neusje eruit te trainen. Dat is zeker wel te doen. Of ik ook al zonder longe ga proberen weet ik niet. Daarvoor moet het targetten er net nog iets beter in denk ik.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:14

Na een tijdje oefenen met de clicker om mijn pony naast het opstap blok te laten staan, erop hangen etc. Vandaag voor het eerst echt in het zadel gezeten. Helemaal in mijn eentje. Pony vond het prima, bleef netjes staan. Hoewel ik me afvroeg hoe het zou gaan met het voeren vanuit het zadel ivm evenwicht, ging ook dit prima.
Nu de vooruit vernelling erin zien te clickeren :D

Ben helemaal trots op mijn geweldige poon!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:49

Oh, leuk! Dit heb ik precies zo gedaan met Kyra. Ik was ook alleen toen ik voor het eerst opstapte, na het leren parkeren naast een opstapje.
Het heeft wel een hoog *don't try this at home/without a clicker trained horse* gehalte. :o

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:22

Op die manier heb ik ook al op Vado gezeten :)) Mooiste was dat ik het nog helemaal niet van plan was, ik had hem wel geleerd naast iets te komen staan en dan kon ik er overheen hangen en hem overal aanraken enzo. Maar die keer wilde ik op Jauke, hij joeg Jauk echter bij me weg en parkeerde zichzelf telkens naast me. Nog geprobeerd hem duidelijk te maken dat hij op moest hoepelen, maar hij was echt heel vast besloten, hij begon zelfs nijdig in het stroomloze lint te bijten omdat ik niet opschoot :roll: Heb hem nog gewaarschuwd, heb vervolgens mijn been erover gegooid en ben gaan zitten, helemaal happy was 'ie :)) Hij kan dan zo heerlijk murmelen "huhuhuhu" Ben er nog een paar keer op gaan zitten, hij vindt het helemaal geweldig. Verder nog niets, hij is nog niets eens 3 (pas in mei) dus ik wil nog helemaal niet rijden hoewel hij daar volgens mij heel anders over denkt :+ Maar opstappen is alvast geen probleem :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:28

Ik had al wel eens eerder op Indy gezeten, maar dan was mijn man er altijd om haar vast te houden. De laatste keer is ook al weer maanden geleden. Ze is nog jong (nu ruim 4,5) dus ben er voorheen nooit heel erg serieus mee bezig geweest.
Nu het voorjaar begint te worden wil ik er toch graag mee beginnen en het voelde gewoon goed.
Heel veel dingen zijn bij haar nog niet echt bevestigd, longeren gaat nog maar magertjes. Maar toch heb ik het idee dat ze rijden wel erg leuk vind. Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:56

Ik heb die keer ook nog op film staan.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:49

Ik ben al iets langer dan een jaar bezig met vrijheidsdressuur (met mijn shetlander), gewoon met stem- en voedselbeloning. Sinds kort ben ik beginnen werken met de clicker & ben er heel tevreden over :j alles gaat beter, waarschijnlijk omdat ik zelf ook rustiger ben dan zonder clicker.
Spagaat en spaanse pas o.a. heb ik altijd uitgesteld omdat ik het zo moeilijk vond, met clicker toch eens geprobeerd en ze had het meteen door. :)
De spaanse pas begint ook al vorderingen te maken (als ik links naast haar loop, en ik vraag jambette doet ze het al enkele keren na elkaar al stappend, rechts hetzelfde).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:14

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:46

Vandaag en eergisteren heb ik de clicker gebruikt om Kyra te leren vrachtwagen laden. Het is gewoon zo fijn om zo'n klein hulpmiddel te hebben dat zoooo goed werkt. Vandaag ging ze er in 15 minuten op. Ik had nog voer over. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:59

HippoLogic schreef:
In dit filmpje zie je ook flehmen en wat andere kunstjes van Kyra http://www.youtube.com/watch?v=7s6F17u3sUA

Leuk filmpje. Je bent al ver met haar. Ook een erg leuk paardje. Ze lijkt best cool in haar koppie. Wat is het voor een ras?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:00

HippoLogic schreef:
Vandaag en eergisteren heb ik de clicker gebruikt om Kyra te leren vrachtwagen laden. Het is gewoon zo fijn om zo'n klein hulpmiddel te hebben dat zoooo goed werkt. Vandaag ging ze er in 15 minuten op. Ik had nog voer over. :)

lekker he... zeker naarmate je er zelf handiger in wordt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:09

Zo wilde van de week iemand anders Vado's achtervoet optillen, ik doe dat altijd door gewoon zijn voet te pakken, maar zij tikte met haar vingers tegen het been in de verwachting dat hij hem zelf op zou nemen. Dit bleek hij niet te doen, sterker nog, hij sloeg naar het getik. Niet heel aardig van hem zeg maar... Ik vroeg me af of hij nou naar haar sloeg (ik kon het been zo oppakken) of naar het getik. Dus met een zweep aan de gang gegaan, tikken op het achterbeen en jawel, mep. Ik realiseerde me toen dat ik idd nooit met zweep achterbenen op heb laten tillen, alleen voorbenen omdat dat voor mijn vrijheidsdressuur leuk is. 10 minuten later snapte meneer dat als ik met een zweep op zijn achterbeen tik ik wil dat hij niet uithaalt, maar zijn voet een klein stukje van de grond af tilt. Volgende keer dat het nodig is zal hij niet meer uithalen op tikkende vingers :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:16

Handig ja.... ik merk dat ik ook steeds meer in die richting denk. Ik werk minder lang met de clicker dan jij, maar je gedachtengang wordt creatiever en je denkt niet in termen van wat niet mag, maar wat je juist wel wil zien en dat werkt voor een paard gewoon veel beter.
Ik zou echt niet meer terug willen naar de 'gewone' manier van werken. Ik vind dit veel te handig. Je kunt je paard exact vertellen wat je wil zien.

Ik heb een tijd geleden lange lijnen geprobeerd met Hälga. Ze snapte er niets van, werd beetje dwars en opstandig. Heb toen even gewerkt tussen lijnen, zodat ik mij op voorwaarts kon concentreren en haar aan het idee kon laten wennen en gewoon steeds beloond wat ik graag zag ipv mij druk maken over haar opstandigheid. Nu snapt ze het in een keer en doet ze het gewoon keurig. Zonder conflicten aan te moeten gaan of ander gedoe. Gewoon door aan te geven wat je graag wil zien,.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:25

Ik heb Vado natuurlijk volledig met de clicker opgeleid en ik heb een paard wat staat te popelen om aan de gang te gaan en eigenlijk nooit stress ondervind tijdens het werk, ideaal! Hij is natuurlijk pas 3 en hoeft dus nog niet veel te doen, maar dat wat we doen gaat met veel plezier en ontspanning :) Ik kan er bijv ook op gaan zitten zonder iets, vindt 'ie alleen maar prachtig en komt daar zelf voor naast het hek staan. Nog mooier, Jauke en Vado maken zelfs vaak ruzie samen over wie er naast het hek mag komen staan :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:31

Leuk is dat, ja. Mijn paarden hadden al een leven achter de rug toen ze hier kwamen. Sil heeft 8 jaar op de drafbaan gelopen en daarna als fokmerrie gediend (koudbloeddraver) en Hälga is altijd bereden met een beroerd zadel. Van Trulsa weet ik niets. Die is gedumpt bij een ponyrijschoolhouder en daarna hier gekomen (15 jr). Alleen Billy heb ik als jaarling gekregen, maar eerst alleen parelli mee gedaan.

Toch kost het weinig moeite om hen om te turnen naar clickertraining. Hoewel ze hier en daar nog wat wantrouwig en afwachtend kunnen zijn (wordt al veel minder), merk je dat ze trainen leuk gaan vinden. Hier staan ze met hun vieren bij de ingang van de oefenring te dringen als ze weten dat we gaan trainen. Duizend keer leuker dan een paard wat vertrekt als hij je ziet komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:31

Leuk is dat als je paard(en) laten merken dat ze het leuk vinden. Kyra komt altijd naar het hek van de paddock als ik kom. De laatste tijd hinnikt ze er ook nog bij. Na de begroeting ga ik mijn halster ophalen, en dan staat ze bij het hek te wachten. Als het erg lang duurt en ze loopt weer rond en ik roep komt ze alsnog. Ik hoef echt nooit meer de blubber in als het geregent heeft. :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:34

En weglopen? Nee ik ben vergeten hoe dat voelt. Zelfs van de zomer toen ze de vrachtwagen niet op wilde (er stond iemand met een lange zweep in de buurt ongeduldig te wachten) en van angst achteruit de stijle laadklep afsprong en zich telkens losrukte, liep ze niet weg. Ik kon haar telkens opnieuw pakken (achterhand wegkijken). Ik hoefde dus ook niet koste wat het koste het touw vast te houden met kans op brandblaren of ander letsel.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:41

Jauke is 1 keer weg gelopen, toen had ik een paar dagen met een boomloos zadel gereden wat naar mijn idee prima paste. Hij liep niet lang weg, klein stukje en liet zich daarna pakken, bij het poetsen bleek hij last van zijn rug te hebben, dus boomloos zadel (was gelukkig een leenzadel) weer terug in de kast gehangen, paar dagen niet gereden en daarna maar weer zonder zadel rijden, wachtend op het nieuwe, aangepaste zadel wat er aan kwam. Mooie is dat hij enkel en alleen wat duidelijk wilde maken met dat weg lopen, zodra ik dat opgelost had was het ook weer goed, vind dat echt prachtig, ook hoe vergevingsgezind ze daar in zijn :)

En idd, mijn paarden staan ook te drammen bij het hek, helemaal als ik eerst nog wat andere dingen in orde ga maken zie je continu die ogen op je gericht :)) Ik heb ze beide groen gekregen, Vado heel jong natuurlijk, Jauke was al dik 2,5. Met Jauke was ik wel minder bedreven met de clicker, maar ook hij heeft veel met de clicker geleerd. Maar ook een ouder paard kan je aan clickeren idd en die kunnen er even enthousiast van worden :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:56

Dat is idd een belangrijk punt bij het clickeren, denk ik. Omdat de paarden in de regel graag mee willen werken, zie je ook meteen als er iets niet goed is. Ik neem verzet e.d. ook erg serieus. Ik werk met beide paarden nog heel rustig aan gymnastische oef. Sil heeft werkelijk geen model en is wat stijf en ziet spoken (is kippig, vrees ik en echt gymoef doen helpt haar zich op mij te concentreren) en Hälga is dus lang met slecht en niet passend zadel gereden door vorige eigenaar en zit daardoor enorm vast in schouders en hals en is erg stijf (en wat weke rug) Ik kijk gewoon echt met de paarden waar de grenzen zitten... dus wel ietsje opbouwen, maar voorkomen dat het te zwaar wordt. Omdat je niet uitgaat van 'niet willen' krijg je gemakkelijker helder wat het paard aankan.

Over het weglopen... ik was laatst met de kleintjes aan het wandelen en was even met trulsa bezig en ontdekte te laat dat Billy zich het halster had afgeschoven (slim ventje.. clicker al beetje langer met hem :+) en langs de rivier ging wandelen, waar veel gras stond.
Vangen was op dat moment echt geen optie. Kale wei, wandelen en dan opeens... grasparadijs! Het is natuurlijk wel een shet.
Omdat ik niet het nut van een kilometerlange jogging langs de rivier met trulsa op sleeptouw in zag, ben ik met trulsa terug gelopen over de brug, naar het erf van de molen, direct achter de brug.
Zoals verwacht schrok billy toch een beetje dat we zomaar weg gingen en kwam hij in volle galop achter ons aan. Op het erf nodigde ik hem uit om mijn hand te targetten. Achter de molen en naast de molen waren ook weilanden, dus spannend. Maar hij deed het. Fiks beloond en een tijdje een targetspelletje gedaan voordat ik hem het halster om deed. Daarna mocht hij nog even grazen.
Ik geloof niet dat dit met hem was gelukt als hij niet graag die spelletjes deed. Het was voor hem immers makkelijk zat om naar het weiland naast de molen te wandelen en daar te gaan vreten.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:00

Geweldig verhaal van Billy! Geeft zo mooi aan dat het niet alleen maar om het voer te doen is, en zelfs al was het dat dan maakt het nog niet uit, maar zelfs met volle weides is het eigenlijk veel gezelliger om samen met jou spelletjes te spelen dan alleen te gaan grazen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:48

Amable schreef:
Geweldig verhaal van Billy! Geeft zo mooi aan dat het niet alleen maar om het voer te doen is, en zelfs al was het dat dan maakt het nog niet uit, maar zelfs met volle weides is het eigenlijk veel gezelliger om samen met jou spelletjes te spelen dan alleen te gaan grazen.

En dat merk ik dus ook aan mijn pony. Die vind het leuker om met mij te werken dan gras te eten op dat moment.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:01

Het nadeel van clickeren vind ik dan wel: als iemand anders je paard moet handelen. Dat is onbegrijpelijk voor het paard.

Laats met een nieuwe hoefsmid en zijn leerling. Een blinde kon zien dat Kyra zeer gestressed was (2x mesten, zich amper tussen 2 touwen laten zetten en continu draaien). 8-) Krijgt ze ook nog een dikke klap op haar kont:"Zo paardje, kom maar!". U-huh.... dat was .... Nouja hij mag blij zijn dat ze niet schopte uit angst. Het 'dwingen' werkt niet bij Kyra: ze wordt er heel nerveus en tegendraads van (uit angst). Als ze 1 minuutje krijgt om te kijken wat er aan de hand is, is er geen probleem.

Zo heb ik nog wel wat voorbeelden van mensen die denken 'even je paard' te pakken of vast te houden en Kyra in de stress laten schieten ipv de situatie te helpen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:10

Dan is het lastig ja, ik heb 2 paarden die vol zelfvertrouwen zitten. Jauke zal mensen wel even laten zien hoe het werkt allemaal en is de goedheid zelf (zolang ik er naast sta :+ ) 1 keer een smid gehad die veel te hard corrigeerde, Jauke had net geleerd om op een blok te gaan staan en toen hij een voet op het bokje van de smid moest zetten dacht hij dat het dus de bedoeling was dat hij daar op ging staan. Bij Jauke is een "Nee, Jauke, niet doen" meer dan voldoende op zo'n moment, meneer de smid was echter sneller en ramde Jauk meteen met zijn vijl onder de buik. Dat was meteen de eerste en de laatste keer dat die smid aan mijn paard zat. Kom nou, als hij nou gericht uitgehaald had oid, maar voor dit?

Vado die heeft het af en toe nodig om even op zijn flikker te krijgen, die is dan zo met andere dingen bezig dat hij even moet weten dat er ook een grens aan gedrag zit. Hij is daar ook niet van onder de indruk, in zoverre, krijgt er geen angst van heeft alleen zo iets van "hmmm, volgens mij vond ze dat niet leuk :n " En vervolgens natuurlijk weer belonen als hij zich wel gedraagt :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:24

Heb ik geluk met mijn smid; een lieve meid met veel geduld. Mijn shetjes waren twee jaar geleden in de winter bevangen en dan is hoeven bijwerken geen feestje. Maar ze had gewoon eindeloos geduld met hen. Je begrijpt dus wel waarom ze hier nog steeds komt. :)