Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bumper

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:41

Xyzutu2

Prachtig uitgelegd mijn dank daarvoor.
Denk dat ik het ook ga proberen en dan met name met de bewegende zaken als draf en galop.

Misschien zelfs bij het apporteren. De stappen zijn nu zo groot omdat ik niet kan clicken bij het voorkomen met dummy in de mond omdat ze de dummy dan gelijk dumpen <<) ik moet dus wachten totdat ze zitten en ik hem kan aannemen.

Mmm ben benieuwd. :D

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:21

Heel leerzaam topic, echt leuk. Hier weer even een update van een beginner ;).

Afgelopen donderdag heb ik even kort geclickert met Vidir voordat de bekapper kwam. We hebben nu naast de handtarget ook een pion om te targetten en dat gaat goed. Ik was de vorige training al bezig geweest om de pion op de grond te zetten (beginners inspiratie uit het boek van Xyzutu2) . Vandaag deden we dit ook en nog een klein stukje verder zodat hij een stapje moest zetten om te targetten. Ergens halverwege de training dacht hij "de hooibaal staat open, ontbijt!!!" en moest ik achter hem aan strompelen met mijn net uit gips been om met "back-EX" "back-EX" "back-EX" "back-EX" hem van de hooibaal achteruit weer bij de pion te krijgen. Dit deed hij heel braaf! Toch had ik later de afstand naar de pion iets te groot gemaakt en leek de hooibaal het te winnen van de pion kwa interesse. Hij was al halverwege toen ik snel een handtarget vroeg en tot mijn grote verbazing won de handtarget het van de hooibaal, terwijl de handtartget niet eens echt op zijn route naar de hooibaal lag. Met kleine stapjes via de handtarget kon ik hem helemaal terug brengen naar de pion. Ik was zo trots op mijn bollie wollie <3 .

Gisteren kwam de nieuwe module vrij in het online clickerprogramma wat ik volg en vandaag hebben we gelijk een start gemaakt met "hoofd laag" via free shapen. De bedoeling was om te kijken of hij uberhoud snapte dat hij een stukje moest zakken met zijn hoofd als ik mijn hoofd knikte (en als hulp ook een beetje naar voren boog). Het duurde wel even voor het kwartje viel en in de tussentijd van zoeken was het bakje met wortels het meest favoriete plekje om te zoeken natuurlijk. Maar aan het einde van mijn 2 korte training sessies deed hij 3 keer achter elkaar zijn hoofd laag zo'n 10 cm boven de grond op een knikje van mij *\o/* dit was al veel meer als verwacht. De beloning laag bij de grond aanbieden hielp echt heel goed om de bedoeling duidelijk te maken. Tot zo ver mijn update.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:21

Hier gaat het clickeren bij de katten en paard opzich goed. De katten hebben steeds sneller door dat ze met mee kunnen denken om een click en dus beloning te krijgen.
Met het paard doe ik veel targettraining. Met ontwormspuit als target :'). Dat is er eigenlijk per ongeluk ingeslopen. Ik was ooit begonnen met mn vuist. En dat werkte heel handig met grondwerken in vrijheid, dan kwam hij op afstand naar me toe.
Nu zijn we al zover met de nieuwe target dat ik die op een willekeurige plek in de stal kan gooien (of zelfs in t weiland! Je moet wat met al die sneeuw die er lag) en hij tikt m aan. Ik probeer m nu te koppelen aan het commanda 'zoek'. Gezien mijn paard graag op alles kauwt verwacht ik dat de stap naar het mond open doen niet zo ingewikkeld is. Ik heb nog omega olie liggen waar hij gek op is, dus dat gebruik ik ipv appelmoes.

Maaaaar waar we op vast lopen blijft het touw eten tijdens het poetsen. Ik probeer van alles, maar het kwartje valt niet. Het lastige is dat hij dit al zo'n 4,5 jaar doet zonder correctie van mij. Ik vond het nooit erg, had hij ook wat te doen. 8-)
Ik heb het idee dat hij denkt dat hij t touw moet targetten, loslaten en voor dat patroom beloont wordt. Ik heb daarna toch maar geprobeerd te corrigeren dmv 'nee' zeggen, wachten tot hij 2 sec met lege mond staat en dan clicken en belonen. Maar de beloning zit in de mond en gélijk gaat die mond weer naar dat touw. Ik probeer hem dan voor te zijn en gelijk nee te zeggen, 2 sec wachten en dan weer clicken en belonen. Maar zo kom ik dus niet aan poetsen toe.. Gister raakte mijn geduld op en dan krijgt hij een por. Maar das niet de manier waarop ik het wil voorkomen.
Wat het beste werkte is hem dan in stal te poetsen, want dan kan ik zelf bepalen wanneer ik hem vastzet en als ik wil gaan poetsen het touw weg halen.

So what to do? Ben benieuwd naar jullie ideeen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:13

Zou je hem niet het commando "blijf" kunnen leren (oftewel 'stilstaan en niet bewegen'), in eerste instantie los? en dan later het touwtje eraan klikken en dan vanaf iedere halve seconde dat hij niét bijt belonen?
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 24-01-16 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:18

Ik weet dat andere clickertrainers (om andere redenen, namelijk spiertraining) hun paard geleerd hebben om 'aan de teugel' te staan als ze gepoetst worden. Als het ombuigen van verkeerd gedrag niet lukt, dan is het misschien een idee om een compleet ander nieuw gedrag aan te leren voor tijdens het poetsen?
Als het in vrijheid aan de teugel staan geen optie is, kun je hem dan niet met een target op de grond/bakrand leren die steeds langer aan te raken? Met het hoofd laag staan is ook zo'n gedragsvervanger.
Maar het is inderdaad erg lastig trainen als je zelf ook gefrustreerd raakt van het foute gedrag. Ik vind zelf normale husbandry/verzorgingsoefeningen trainen daardoor ook altijd lastiger dan gewoon freestylen in de bak.

heli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:36

Laatst bijgewerkt door heli1 op 24-01-16 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:45

Jotoma schreef:
Maar zo kom ik dus niet aan poetsen toe.. Gister raakte mijn geduld op en dan krijgt hij een por. Maar das niet de manier waarop ik het wil voorkomen.
Wat het beste werkte is hem dan in stal te poetsen, want dan kan ik zelf bepalen wanneer ik hem vastzet en als ik wil gaan poetsen het touw weg halen.

So what to do? Ben benieuwd naar jullie ideeen.

Misschien loskoppelen van het poetsen? Eerst apart het vaststaan trainen. Al is het dat hij maar 5 seconden staat zonder het touw te pakken, click, beloning erin en touwtje los, rondje lopen, weer vastzetten en dan gaan poetsen. En het vaststaan zonder touw pakken wat duur betreft uitbouwen
Zo train je, en raak je niet gefrustreerd. Het zal wellicht langer duren, maar het kwartje zal wel een keer vallen.

Ponymans was met bak/clickertraining gewend om stil te staan zodra hij de beloning kreeg. Toen ik met hem ging wandelen en clickerde zodra hij netjes achter mij liep (en niet meer probeerde in te halen :7 ) ging hij steeds stilstaan voor z'n beloning. Logisch ja...
Nu zijn we zover dat hij gewoon doorloopt en al lopende zijn beloning krijgt. Ik train nu voor oortjes naar voren en aandacht bij mij en niet bij het gras (moeilijkheidsgraad 73 level f :P )

edit...net zoiets als wat @ vogeltje schrijft... ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:57

Bedankt allen voor het meedenken. Altijd fijn als mensen even in een andere richting kunnen denken dan ikzelf.

@vogeltje: dat heb ik geprobeerd, alleen is het nog te vroeg om al een commando te oefenen. Tenminste nu leer ik eerst een oefening aan en als die erin zit bet commando erbij. Nu krijg ik de oefening nog niet voor elkaar.

@xyzutu: ik snap je gedachtengang en ik denk dat het wel zou werken, maar dan vervang ik het touw. Hoe kom ik dan tot de stap om het helemaal achterwege te laten? Want dat is mijn doel. En laat ik dan alleen de target zien op het moment dat hij al naar het touw grijpt? Of moet de target hem continu afleiden?

@floortz: ik denk dat ik jouw manier eerst ga proberen. Dat het lang duurt geeft niet. Maar zo voorkom ik inderdaad frustratie bij mij en kan ik me alleen richten op t touw. En als mijn concentratieboog op is, kan ik het touw idd weghalen en rustig poetsen. Denk dat dat idd mijn stapje terug gaat worden.

weidepaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:46

Hallo, mag ik hier even binnenvallen? Ik lees al een tijdje mee, en ben zeer geïnteresseerd geraakt door jullie verhalen. Momenteel rij ik niet en ben ik onzeker door het explosief reageren van mijn paard. Ik heb zaterdag voor het eerst gelest en dat is me goed bevallen. Ik was enorm onder de indruk van het enthousiasme van mijn paarden.

Vandaag terug geoefend en paardlief kwam in galop af toen hij de kegeltjes zag (nog nooit gebeurd :) ).
Mijn vraag:
- Hoe weet ik wanneer ik moet/ kan klikken. Bv: bij het slalommen vindt mijn paard het moeilijk om te wijken voor druk (hij kent dit van het grondwerk maar zo in een oefening zonder stick, is hij precies minder geneigd om mee te werken) en van me weg te gaan. Hij bouwt spanning op en kijkt boos, ik click niet want ik wil niet dat boos zijn en frustratie de norm wordt. Hij bouwt nog meer spanning op en ontploft. Hoe kan ik dit voorkomen/ in stukjes hakken?
- Kan ik ergens filmpjes bekijken waar oefeningen (en bijhorende lichaamstaal) in stukjes worden getoond?

Alvast bedankt!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:00

ik wil ook heel graag proberen of mijn nieuwe verzorgpaardje clickertraining leuk vindt :)
ik doe het ook met mijn konijn, maar dat is niet waar het hier over gaat, toch?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:18

Als je paard gefrustreerd raakt omdat het niet gelijk goed gaat, dan lopen we samen even een rondje en probeer het dan opnieuw. Meestal zijn dan de stapjes te groot. Maak ze kleiner, beloon iets sneller zodat hij gemotiveerd blijft het goed te doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 17:39

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:25

Mag ik hier ook wat vragen ? Ik las ergens dat iemand zijn paard dapperder gemaakt heeft op buitenrit dmv clickertraining. Ik ben al aan het zoeken geweest maar kan dat topic/dat stukje niet vinden. Ben er heel nieuwsgierig naar. Mijn merrie loopt graag voorop als er andere paarden bij zijn, maar zodra die er niet zijn gaat ze stil staan. Wachten helpt niet, aanmoedigen ook niet. Als het haar te lang duurt loopt ze acheruit naar stal (al is dat bij wijze van spreken 5 minuten lopen). Afstappen en een stukje meelopen helpt soms, maar als ik niet uit kijk loop ik er zo de hele weg naast :-)

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:40

Ik zou echt opnieuw beginnen. Dus heel veel wandelen ( alleen ernaast). Dan clicken bij ontspanning. Paard moet je echt gaan vertrouwen en als je op de grond alle vertrouwen hebt, dan pas erop.
Gaat ernaast erg goed, dan bij even 6 passen erop. Clicken en er weer af.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:46

Ernaast gaat echt heel goed, touwtje in een boog, hals laag enz. Wat zou jij belonen, alleen ontspannen stappen of ook de wat gespannen drafpassen (soms lukt het haar in draf ergens langs te krijgen). M.a.w. Gaat het hier puur en alleen om ontspanning of beloon ik ook het voorwaartse ?

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:51

ClauH schreef:
Ernaast gaat echt heel goed, touwtje in een boog, hals laag enz. Wat zou jij belonen, alleen ontspannen stappen of ook de wat gespannen drafpassen (soms lukt het haar in draf ergens langs te krijgen). M.a.w. Gaat het hier puur en alleen om ontspanning of beloon ik ook het voorwaartse ?

Ik beloon met name voor ontspanning. Ik zou persoonlijk niet clicken voor gespannen draf. Het doel is vertrouwen en rust en niet ergens langs moeten. ( uiteindelijk natuurlijk wel)

Soms is erop hetzelfde als alleen voor een paard en Alleen zijn zet het vluchtinstinct op scherp.
Ik zou clicken voor kijken naar een spannend object. Voor stil ook evt Nooit voor snuiven en dribbelen en omdraaien.

Als ernaast geen enkel probleem meer oplevert, dan zou ik erop eerst heel vaak belonen bij ontspanning. Is iets eng dan geen probleem om eraf te gaan even erlangs lopen en er weer op.

Rennen is eigenlijk ontwijken en vermijden en leert in principe niets

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:58

Duidelijk ! Ik ga aan de slag....

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:46

Ik zou me graag melden! Ik clicker met mijn mini shet, maar ontdek dit topic nu pas. Hij kan heel opdringerig zijn als op eten aankomt. Daarom is het goed dat hij de klik linkt aan beloning. Ik doe geen vrijheidsdressuur, maar veel horse agility. Zo ben ik begonnen met liberty werk, en gebruik ik een handtarget en bij het belonen na een oefening. Ik gebruik het ook bij struikelpunten voor hem zoals zijn voetjes geven etc. Werkt ook super. Sinds kort werk ik ook aan oefeningen zoals een grondmat, die dan zijn basis is, zijn blijfmat. Of als pure uitdaging zonder verwachtingen hem leren liggen op een hondenkussen, wat nog gelukt is ook! Ik ben helemaal overtuigd.
(mag een foto ter illustratie?)

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:49

Wat leuk SammyFloor ... erg schattig dat hij op een kussentje ligt.
Wat gebruik jij als grondmat? En hoe heb je dat aangeleerd?

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:56

Ik heb een stuk van zo'n puzzelmat (geen idee hoe ik het beter kan uitleggen :P). Gewoon geduld hebben en in kleine stukjes belonen. Als hij de mat raakt, als hij er op staat, steeds een beetje meer vragen. En dat in korte trainingen herhalen

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:15

*stille meelezer*

Ik vind dit topic echt geweldig! Vandaag heb ik op mijn stage een schaap de handtarget aangeleerd. Zonder clicker, gewoon een simpel 'Oké' :) Ze had het heel snel door! Hopelijk heb ik morgen ook nog even de tijd om te oefenen :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 07:06

ClauH schreef:
Mag ik hier ook wat vragen ? Ik las ergens dat iemand zijn paard dapperder gemaakt heeft op buitenrit dmv clickertraining. Ik ben al aan het zoeken geweest maar kan dat topic/dat stukje niet vinden. Ben er heel nieuwsgierig naar. Mijn merrie loopt graag voorop als er andere paarden bij zijn, maar zodra die er niet zijn gaat ze stil staan. Wachten helpt niet, aanmoedigen ook niet. Als het haar te lang duurt loopt ze acheruit naar stal (al is dat bij wijze van spreken 5 minuten lopen). Afstappen en een stukje meelopen helpt soms, maar als ik niet uit kijk loop ik er zo de hele weg naast :-)

Ik weet niet of je refereert aan een van mijn posten of van iemand anders. :) Ik gebruik positive reinforcement voor eigenlijk alles.

Als ik het zo lees heeft jouw paard last van verlatingsangst (terug naar de kudde willen). Zoals ik het nu lees, neem je te grote stappen en is je paard al erg in de stress. Dan helpt een clicker niet. Je moet terug naar het punt waar je paard het nog leuk vindt en daar clicken en reinforcen.

Kyra had ook heel erg veel last van verlatingsangst (en bang voor van alles en nog wat) en ik heb dat stap voor stap (letterlijk!) getraind. Eerst naar de hoek van de stal lopen zodat het weiland uit zich was door de stal. Daar belonen en weer terug (de grootste beloning). De volgende dag een of twee stappen verder, belonen en terug naar het land.

Ook met andere paarden (aan de hand) mee gelopen. daarna tot halverwege de oprit, laten grazen en terug. Zo telkens een klein stukje verder. Ik had ook geen haast, Kyra was pas 1 jaar. Dat scheelt.

Soms ook tot waar we gisteren waren gebleven, belonen (grazen als het kan) dan een paar meter terug. Weer grazen en weer op weg. Dan een paar meter verder dan vorige keer, belonen en terug naar huis. Enz.

Daarnaast heb ik veel schriktraining gedaan: clicken en belonen voor naar nieuwe dingen kijken, dan naar toe lopen, dan aanraken enz. Nav een video van Shawna Karrash ben ik gaan clicken voor het negeren van enge dingen, of vreemde paarden op buitenrit. Ik wilde ook niet dat ze altijd naar alles toe wilde lopen of uitgebreid naar wilde kijken (het levert immers een click op). Voor ons een heel bruikbare tip waar ik heel veel plezier van heb gehad op buitenritten. Ik hou er niet van als ze gaat snuffelen met vreemde paarden (vooral niet als er beginners op het andere paard zitten) en dat merrie gegil, daar schrik ik zelf van. :+

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:13

Thanks HippoLogic, je bevestigt wat ik gisteren zelf ook verzonnen had. Ik heb nog nooit met clickertraining gewerkt dus voordat ik bij de oprit ben duurt nog wel even ;-). Heb sinds 2 dagen de clicker dus ben nu alleen nog maar aan het aanleren dat de click een beloning betekent (ze leert ontzettend snel, gisteren begreep ze dat voer in mijn jaszak niet betekent dat ze dat zelf mag pakken, maar dat ze wacht). Dus een long way to go maar ik vind het begin met de clicker al leuk dus laten we het als een reis zien !

heli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:22

HippoLogic schreef:
Daarnaast heb ik veel schriktraining gedaan: clicken en belonen voor naar nieuwe dingen kijken, dan naar toe lopen, dan aanraken enz. Nav een video van Shawna Karrash ben ik gaan clicken voor het negeren van enge dingen, of vreemde paarden op buitenrit. Ik wilde ook niet dat ze altijd naar alles toe wilde lopen of uitgebreid naar wilde kijken (het levert immers een click op). Voor ons een heel bruikbare tip waar ik heel veel plezier van heb gehad op buitenritten. Ik hou er niet van als ze gaat snuffelen met vreemde paarden (vooral niet als er beginners op het andere paard zitten) en dat merrie gegil, daar schrik ik zelf van. :+

Schriktraining voor buitenritten is voor mij ook één doel met de clicker. Ik denk hier bij aan counter conditioning, dat vraagt aandacht naar de stimulus. Maar daar heb je dus slechte ervaring mee. Kun je een link naar de video van Shawna Karrash plaatsen ?

heli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:21