Kyra geeft inmiddels na het voeren standaard haar voerbak terug aan mij. Dat is handig want dan hoef ik niet te bukken. Ik click er al lang niet meer voor.
marleen_usar
Geplaatst: 21-02-12 09:21
Ik heb het zo,n 2 jaar geleden voor het laatst gedaan met mijn paard, gisteren weer geprobeerd ik clickte 1 keer en hij kwam gelijk naar mee toe lopen.
iemand tips?: Ik probeer nu kusje aan te leren, dat ze met dr snuit tegen mn wang aantikt. als ik met mn hand bij mn wang ben, doet ze dr neus mijn kant op en klik ik. maar dan raakt ze mn wang nog niet, hoe kan ik dat het beste leren? als ik alleen kusje zeg, zonder mn aanwijzing snapt ze hem nog niet.
Raakt ze al wel je hand aan als je die op verschillende hoogtes houdt? Met andere woorden: weet ze wat 'targetten' is? Echt alleen klikken voor het aanraken van je hand (hoog, laag, van je af, dichtbij)
Als ze dat goed doet kun je je hand naast je gezicht houden en dan klikken als ze je hand echt aanraakt. Daarna op je wang overzetten.
Ik ben nog steeds aan het lezen in de interessante link van Liljebo over clicker training. Omdat het een aanrader is, zet ik hem hier nog maar eens neer: http://www.equineclickertraining.com/
Zelf heb ik de laatste tijd geclickerd voor het parkeren naast een krukje en stilstaan tijdens het opstijgen. Nu ben ik weer even uit geclickerd (maar train wel door).
Dat had ik gelezen, ja. Daarom lees ik nu elke dag een stukje van het scherm. Anders beland het uitgeprint in de hoek/kast en later de papierbak.
marleen_usar
Geplaatst: 04-03-12 08:17
Ik doe het een beetje op een eigen manier.
liljebo
Geplaatst: 04-03-12 10:54
HippoLogic schreef:
Dat had ik gelezen, ja. Daarom lees ik nu elke dag een stukje van het scherm. Anders beland het uitgeprint in de hoek/kast en later de papierbak.
haha, nee, ik dat gebeurt mij niet. Ik lees liever van papier dan van de computer omdat ik voor mijn werk al doorlopend aan de computer zit. Op papier sleep ik het overal mee naartoe en lees iedere vrije minuut. Ik heb die overigens al lang geleden helemaal doorgenomen.
Andere aanraders zijn de dvd's van alexandra kurland, de boeken van Karin Pryor, de dvd van Bailey en een heel goed boek is 'animal training van Ramirez. (tip urko) Gaat over een groot deel over zeezoogdieren, maar enorm leerzaam omdat het feitelijk overal toepasbaar is. Ben Hart heeft ook een goed boek, maar andere werkwijze. Desalnietemin leerzaam.
liljebo
Geplaatst: 04-03-12 10:55
marleen_usar schreef:
Ik doe het een beetje op een eigen manier.
Het gaat er niet om dat je iemand op de voet volgt, maar dat je doorlopend bij blijft leren en dat kan alleen door heel erg veel te lezen, kijken en trainen.
Maaike_Indy
Geplaatst: 10-03-12 11:27
Ben voor de winter begonnen met clickeren, maar we zitten nu in de winterstop. Het is hier zo koud dat als ik zonder handschoenen werk mijn vingers direct bevroren zijn. En clicken met dikke handschoenen werkt niet, plus dat de beloning pakken erg lastig gaat Hopelijk wordt het snel warmer want ik heb er weer helemaal zin in. Wel heb ik nu lekker tijd om me verder in te lezen. Wat ik het lastige van de vele informatie vind, is dat het lastig is om hier structuur in aan te brengen als je er zelf nog niet veel ervaring mee hebt. Zijn er ook "methodes" die je stap voor stap meenemen bij het opleiden van een jong paard? Omdat ik alles alleen moet doen, vind ik het wel prettig om een stevige leiddraad te hebben om niet maar wat te doen, maar echt een opbouwende lijn neer te zetten. Snappen jullie wat ik bedoel?
Je zou de dvd serie van alexandra kurland kunnen gebruiken. Die is wel prijzig, maar als je er bv maar 1 per maand volgt, is het wellicht te doen. Die werken iig van stap tot stap en zijn heel duidelijk in uitleg. Kwaliteit van de opnames is minder, maar je kunt er enorm veel van leren.
Mijn pony gaat lopen als ik wil opstappen.. Ik krijg dr dan neit stil en moet dr vastzetten.. Ik stap altijd gewoon rustig op ofs en klap er niet op ofso..
Is het handig om met de clicker dan daarmee ook te werken? En hoe kan ik dat hetbeste doen
Maaike_Indy
Geplaatst: 10-03-12 13:19
Ik ben bang dat ik momenteel absoluut geen budget heb...
Kan iemand mij helpen? Ik probeer mijn verzorgpony 'ja knikken' en 'nee schudden' te leren. Alle methoden gaan met het kriebelen van je zweepje of iets bij het hoofd zodat ze gaan schudden. Maar mijn verzorgpony staat gewoon met een pokerface me aan te kijken hoe lang ik ook kriebel Hoe krijg ik haar nou uit aan het schudden
Maaike_Indy
Geplaatst: 11-03-12 17:09
Waar kriebel je op zijn hoofd? Ik heb het mijn pony geleerd door met het zweepje IN zijn oor te kriebelen. Niet te ver doorduwen natuurlijk... Ze had het heel snel door en nu hoef ik alleen maar naar haar oor te wijzen en dan begint ze al te schudden.
Of je moet in de zomer met je paard in de buurt van de mesthoop gaan staan als er veel vliegen zijn. Gaat ze vanzelf een keer schudden
Ik heb werkelijk overal gekriebeld, ook in haar oor. Niks helpt De mesthoop ligt niet op het terrein dus dat is ook niet echt een optie.
Katyatje
Geplaatst: 11-03-12 17:20
Ik gebruik ook een clicker voor grondwerk. Vroeger al enkele keren grondwerk geprobeerd met mijn paard maar daar kwamen nooit grote dingen uit voort. Sinds ik met clicker train vind ik het leuker en snapt mijn paard dingen ook sneller. Op dit moment ben ik bezig met de voorhand te laten wijken waarbij de voorbenen dus moeten kruisen en dan komt die clicker echt goed van pas. Paard zet een voetje goed, klik en hij weet he exacte moment waarop hij iets juist deed. Ik vind het heel fijn.
Aestrith
Geplaatst: 11-03-12 20:06
Wat gebruiken jullie als voerzakje tijdens clickertraining? En wat geef je je paard als beloning?
Ik liep tegen die zakjes die in de klimsport gebruikt worden om dat magnesium poeder in te doen aan toen ik begon met VD trainingen. Echt ideaal, zit aan de bvoenkant een stevige ring in zodat het altijd openstaat en je er snel met je hand in kan. Met een touwtje kan je het sluiten als je aan het rijden bent ofzo, echt super alleen jammer dat diegen die ik toen kon vinden in de winkel allemaal een stoffen binnenkant hadden, had liever iets plasticers gezien, dat blijft veel schoner.
En als beloning gebruik ik graag stukjes wortel, ik ben alleen te lui om van te voren te plannen en wortels te kopen en in kleine stukjes te snijden... dus meestal wordt het dan maar weer biks
HippoLogic
Geplaatst: 19-03-12 20:45
@Jolijneniris: Wat zou de oorzaak zijn dat je pony wegstapt bij het opstijgen? Kijk daar eerst eens naar.
Wat is precies het moment dat ze wegloopt? Daar moet je op trainen. Sommige paarden blijven heel netjes stilstaan tot het moment dat je een been in de stijgbeugel zet, een ander paard stapt al weg als je de teugels opneemt of pas als je al in de lucht hangt.
Het leren halthouden bij opstappen kun je prima met de clicker trainen. Daar gaat wel wat tijd inzitten als je zelf nog niet ervaren bent met de clicker, maar je kunt het gewoon proberen. Eerst je paard in clickeren (meer hierover is ook in dit topic wel te vinden) Dan probeer je het gewenste gedrag in zo klein mogelijke trainingsstappen te verdelen en train je elk stapje. Bv eerst klikken voor 2 sec stilstaan, dan 4 dan 5 dan 10 enz. Daarna klik je alleen nog voor het stilstaan als jij de teugels opneemt, de volgende stap is voet in de beugel enz. Elke trainingsstap moet eerst bevestigd zijn voor je verder gaat.
@Marit: je zou kunnen wachten tot ze zichzelf uitschudt na het rollen. Het schudden begint soms met het hoofd. Je kunt ook wachten tot ze zelf 'iets' met haar hoofd doet en van daaruit het schudden gaan trainen. Zelf heb ik ook nooit gekietelt met een zweepje, maar ik zou moeten opzoeken in mijn trainingsdagboek hoe ik het heb aangeleerd.
Ja knikken is een stuk moeilijker voor veel paarden. Kyra maakt knikbewegingen als ik iets vreemds of hards voer (paardensnoep) en dat gedrag beloon ik tot ik op een dag het jaknikken er ook in heb zitten.
@Katyatje: leuk: nog een liefhebber van de clicker erbij. Welkom!
@Aestrith: ik stop voer altijd in mijn zak, een tasje vind ik onhandig en lelijk . Ook dergelijke zakjes als jij noemt heb ik gehad maar vind ik niet handig. In de zomer heb ik een heel dunne bodywarmer waar zakken in zitten.
Maaike_Indy
Geplaatst: 20-03-12 18:02
Al weer een paar keer geclickerd omdat het gelukkig al een heel stuk minder koud is!
Vandaag bezig geweest met het longeren. Meestal is dat een drama met haar. Ze probeert om te draaien, zich los te trekken, valt naar binnen. Ze is lastig te motiveren en vind er eigenlijk geen bal aan..... Maar nu met de clicker ging het echt super. Nog maar heel basis hoor, het van me wegstappen, rondje lopen en het aandraven. Maar ik ben super tevreden! Begin er zelf ook steeds meer lol aan te krijgen. Eten motiveerd haar gewoon enorm en in combi met de clicker is het makkelijk om in goede banen te leiden zonder een drammend paard te hebben