Ballard_L schreef:Ik werk ook met clickertraining en vind het heel interessant. Mijn pony kan nu voetjes geven en stilstaan op afstand

Nu schud hij altijd heel erg met zijn hoofd tijdens het omdoen van het hoofdstel. Hij vind het niet zo fijn als zijn oren verdrukt worden zeg maar

dus ik denk dat ik dat ga proberen met clickertraining. Alleen is dan het punt: Hoe ga ik dat aanpakken? Ik denk zelf eerst oefenen met zijn oren aanraken en dat uitbouwen totdat ik zijn oren iets plat kan leggen. Maar hoe ga ik dan verder? Want een hoofdstel omdoen en tegelijkertijd clickeren is best lastig. Hoe denken jullie dat ik dat moet gaan doen?
Een paar pagina's terug heb ik een video geplaatst (dag 11 Punky) van het halsterschuwe paard dat ik train. Misschien kun je daar inspiratie uit opdoen. Op mijn YT kanaal staat ook een video van dag 5.
|Dit paard was niet echt oren schuw, maar druk op de oren of achter de oren was ook een trigger om het hoofd weg te trekken en naar achteren te schieten, waardoor haltseren onmogelijk werd.
xyzutu2 schreef:'Geld op straat vinden' klinkt in mijn oren dus alsof er als een soort tussenoplossing zonder click gevoerd wordt, en dat vind ik niet logisch.
Heeft voor jouw paard een kriebeltje anders dezelfde impact heeft als gratis geld vinden op straat?
Zou trouwens wel handig zijn, dat zou hier weer een hoop voer schelen.

Ik geloof dat we hier weer gaan verzanden in omschrijvingsdiscussie. Laten we dat niet doen, graag. 
Jotoma schreef:Mijn oplossing: gaan poetsen, gaat hij frunnikken dan loop ik naar zn hoofd en als hij stopt clicken en belonen.
Als hij dan de schijn-target-beweging maakte, negeerde ik het, tenzij hij netjes zo'n 3 sec bij t touw weg bleef. Dan clickte en beloonde ik alsnog.
Is dat duidelijk voor mn paard? Of dat laatste achterwege laten?
Paarden proberen altijd te anticiperen en hun omgeving te beinvloeden. Als jij dit consequent zo doet (naar zijn hoofd lopen als hij frunnikt), is er een kans dat hij jou probeert te 'roepen'/aandacht vragen door aan het touw te frunniken.
Je kunt tijdens het poetsen ook clicken voor loslaten van het touw, of hem een alternatief aanbieden. Bv door hem te leren targetten, de volgende stap zou zijn de target naast het touw hangen en leren dat de target een beloning oplevert, die (dat is het doel) groter is dan het (zelfbelonende) gedrag van het touw-knabbelen. Daarna de target uitfaden. Dit is slechts een van de x mogelijkheden die er zijn. Wees creatief enwees niet bang dingenuit te proberen en fouten te maken.