En hoe bedoel je met stelling? Dat kun je toch goed doen met je longeerlijn?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Myca schreef:Het lijkt wel alsof de buitenkant van de longeerhulp korter wordt en dan gaat mijn paard naar buiten gesteld lopen. Als ik dat met de longeerlijn wil corrigeren dan moet ik ophouding-bewegingen maken. Ik denk dat het een kwestie van balans en (natuurlijke) scheefheid is.
Onder het zadel vind ik dat makkelijker op te lossen, dus ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu nog maar heel weinig longeer.
Arashah schreef:dit heet de "longeerhulp", geloof me het is erg fijn longeren! dit touw op de foto werkt heel fijn, doet het paard het hoofd omhoog dan wordt de touw op de een of andere manier langer en geeft het wel genoeg druk dat ie zijn hoofd laat zakken. laat hij zijn hoofd zakken dan onspand het touw ook.
dit komt omdat er een dun touwtje in het dikke touw zit.
ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen.
weet wel dat deze dingen vrij duur zijn en je kunt met moeite zo'n longeerhulp krijgen.
het merk wat ik heb is al niet meer te krijgen (merk weet ik niet uit het hoof)
pas wel op met paarden die dit niet gewend zijn en je mag de touwtjes niet te strak doen, schrikt het paard en je hebt die dingen strak zitten dan als het paard het hoofd ineens omhoog gooit dat het touw op de rug ineens atrak schiet op de wervels. hierbij wel even geleidelijk aan laten wennen.
Myca schreef:Het is vooral links (paard is nog niet echt goed doorgereden) en heeft wat de neiging om dan naar buiten gesteld te gaan lopen. Aan de longe mis ik dan mijn gewichts- en beenhulpen om dat te verbeteren.
Joolien schreef:Myca schreef:Het is vooral links (paard is nog niet echt goed doorgereden) en heeft wat de neiging om dan naar buiten gesteld te gaan lopen. Aan de longe mis ik dan mijn gewichts- en beenhulpen om dat te verbeteren.
Je kunt met je longeerlijn ophoudingen maken en de zweep gebruiken om haar wel naar buiten te 'duwen' als t ware.
Def schreef:Joolien schreef:
Het is vooral links (paard is nog niet echt goed doorgereden) en heeft wat de neiging om dan naar buiten gesteld te gaan lopen. Aan de longe mis ik dan mijn gewichts- en beenhulpen om dat te verbeteren.
Je kunt met je longeerlijn ophoudingen maken en de zweep gebruiken om haar wel naar buiten te 'duwen' als t ware.
Sharmila schreef:Ik heb ook zo'n ding maar ik vind het niks. Ik heb een tinker met een heel ruim voorbeen waardoor hij bij elke stap aan zijn bit trekt. En mijn paard loopt er niet laag en nageeflijk van maar gaat in een hoog opgekropt krulletje lopen. De touwtjes van lammert Haanstra hebben voor mij meer effect.