kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:36

Nee dat heb ik niet gelukkig, maar bij het ene paard gaat de teugel sneller een eigen leven leiden dan bij andere paarden. :P

En hoe bedoel je met stelling? Dat kun je toch goed doen met je longeerlijn?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:54

Het lijkt wel alsof de buitenkant van de longeerhulp korter wordt en dan gaat mijn paard naar buiten gesteld lopen. Als ik dat met de longeerlijn wil corrigeren dan moet ik ophouding-bewegingen maken. Ik denk dat het een kwestie van balans en (natuurlijke) scheefheid is.

Onder het zadel vind ik dat makkelijker op te lossen, dus ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu nog maar heel weinig longeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:56

Myca schreef:
Het lijkt wel alsof de buitenkant van de longeerhulp korter wordt en dan gaat mijn paard naar buiten gesteld lopen. Als ik dat met de longeerlijn wil corrigeren dan moet ik ophouding-bewegingen maken. Ik denk dat het een kwestie van balans en (natuurlijke) scheefheid is.

Onder het zadel vind ik dat makkelijker op te lossen, dus ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu nog maar heel weinig longeer.

Dat is idd natuurlijke scheefheid. Loopt je paard overdreven naar buiten? Als je het met ophoudingen kunt corrigeren is dat niet zo'n probleem.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:01

Ik longeer al een hele tijd met dit touw. Super makkelijk in gebruik en vriendelijk voor het paard, zo lang je m niet te kort afstelt natuurlijk. Met halstertouwen bereik je wrs wel dezelfde houding, maar het touw is van zacht katoen en elastisch.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:05

Het is vooral links (paard is nog niet echt goed doorgereden) en heeft wat de neiging om dan naar buiten gesteld te gaan lopen. Aan de longe mis ik dan mijn gewichts- en beenhulpen om dat te verbeteren.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:06

ik gebruik dit touw ook. ik heb er verschillende ervaringen mee. ik ben er mee begonnen om mijn stippel wat meer ontspannen en los te krijgen. echter is dit toen helemaal de verkeerde kant op gegaan en is ze heel erg gaan rennen en snapte er niks meer van. inmiddels bereik ik met dit paard met de dubbele longe de zelfde houding alleen dan wel met de goede rust.

voor mijn D-pony gebruik ik dit touw nog wel. bij haar werkt het weer beter als de dubbele longe. ze ontspant mooi en gebruikt haar lijf goed met dit touw.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:03

dit heet de "longeerhulp", geloof me het is erg fijn longeren! dit touw op de foto werkt heel fijn, doet het paard het hoofd omhoog dan wordt de touw op de een of andere manier langer en geeft het wel genoeg druk dat ie zijn hoofd laat zakken. laat hij zijn hoofd zakken dan onspand het touw ook.
dit komt omdat er een dun touwtje in het dikke touw zit.
ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen.

weet wel dat deze dingen vrij duur zijn en je kunt met moeite zo'n longeerhulp krijgen.
het merk wat ik heb is al niet meer te krijgen (merk weet ik niet uit het hoof)

pas wel op met paarden die dit niet gewend zijn en je mag de touwtjes niet te strak doen, schrikt het paard en je hebt die dingen strak zitten dan als het paard het hoofd ineens omhoog gooit dat het touw op de rug ineens atrak schiet op de wervels. hierbij wel even geleidelijk aan laten wennen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:42

Arashah schreef:
dit heet de "longeerhulp", geloof me het is erg fijn longeren! dit touw op de foto werkt heel fijn, doet het paard het hoofd omhoog dan wordt de touw op de een of andere manier langer en geeft het wel genoeg druk dat ie zijn hoofd laat zakken. laat hij zijn hoofd zakken dan onspand het touw ook.
dit komt omdat er een dun touwtje in het dikke touw zit.
ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen.

weet wel dat deze dingen vrij duur zijn en je kunt met moeite zo'n longeerhulp krijgen.
het merk wat ik heb is al niet meer te krijgen (merk weet ik niet uit het hoof)

pas wel op met paarden die dit niet gewend zijn en je mag de touwtjes niet te strak doen, schrikt het paard en je hebt die dingen strak zitten dan als het paard het hoofd ineens omhoog gooit dat het touw op de rug ineens atrak schiet op de wervels. hierbij wel even geleidelijk aan laten wennen.

Nou ze kosten 15,95 en zijn bij dat duitse ruitersporthuis in de openingspost te koop, binnen twee dagen heb je hem in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:16

Myca schreef:
Het is vooral links (paard is nog niet echt goed doorgereden) en heeft wat de neiging om dan naar buiten gesteld te gaan lopen. Aan de longe mis ik dan mijn gewichts- en beenhulpen om dat te verbeteren.

Je kunt met je longeerlijn ophoudingen maken en de zweep gebruiken om haar wel naar buiten te 'duwen' als t ware.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:40

nou heb ik niet het hele topic door gelezen, maar lees hier vooral hele positieve reacties :)
ik zit al een tijdje te twijvelen om 1 te kopen, mijn pony is erg sterk met rijden en is eigenlijk niet los te krijgen (ja met springen want dat vind ze leuk :P) maar dressuur is al een tijdje een drama...

gewoon met touwtjes longeren werkt niet want daar trekt ze gewoon doorheen zegmaar, en dit vind ik er best vriendelijk uitzien... welke maat zou ik moeten hebben voor een D pony van 1,47 en zou dit dan ook passen op een paard van 1.60 of moet je dan weer een andere maat hebben ??

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:08

Je zou een maat 'middel' kunnen nemen voor je pony, maar als je het ook voor een paard wil gebruiken kun je beter kiezen voor maat 'paard'. Jouw pony zit namelijk net op de grens van middel en paard.

Maten:
- maat middel tot stokmaat 1,48m
- maat paard van af stokmaat 1,48 tot 1,68
- maat extra groot van af stokmaat 1,68

Zie ook onze site voor meer info:
http://www.ej.nl/products/10000019/2280 ... ULP+KATOEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:40

Ik zou een maat paard nemen, de mijne van 1.41 was middel al te klein..

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:22

okee bedankt. zal er nog even over nadenken, miss een keer met halstertouw proberen, en dan toch maar 1 halen :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:08

Joolien schreef:
Myca schreef:

Je kunt met je longeerlijn ophoudingen maken en de zweep gebruiken om haar wel naar buiten te 'duwen' als t ware.

En dan gooien veel paarden hun schouder eruit omdat ze daar niet begrenst worden..
Dat kun je wel iets ondervangen door een stukje goed af te zetten, maar ik vind de hulp nog steeds niets.
Doe mij nog steeds maar de dubbele longe waarmee je alles zelf in de hand hebt.

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:09

Ik verkoop ze ook nog steeds :) 25,26 inclusief verzenden. Hele goede kwaliteit en niet duur!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:58

Def schreef:
Joolien schreef:

En dan gooien veel paarden hun schouder eruit omdat ze daar niet begrenst worden..
Dat kun je wel iets ondervangen door een stukje goed af te zetten, maar ik vind de hulp nog steeds niets.
Doe mij nog steeds maar de dubbele longe waarmee je alles zelf in de hand hebt.[/quote]

OOk aan de enkelen lijn kun je schoudervoor longeren, zelfs travers.
Maar helaas word er nooit veel aandacht aan het technisch goed longeren gegeven, dat is jammer, want ook met hulpmiddelen zou je moeten weten hoe goed te longeren, en niet klakkeloos zomaar zo,n ding eraan hangen en op een rondje zetten, dat voegt niks toe leren zien en voelen heb je zelf meer aan en het paard ook heel veel meer, namelijk dat je rijden ook beter gaat worden en je paard niet met hulpmiddelen iets moet doen waar de ruiter niiks van snapt, hoe kun ej dan op de juiste manier een paard trainen en goed in zijn lijf houden,
Er zijn mensen die wel les in longeren geven aan de enkelen lijn en zonder bit, longeren met bit is iets wat eigenlijk ook niet ok is, omdat je enkel en alleen de ondekaak in je handen hebt , een paard kan zijn kaak niet goed plaatsen dan en ook met longeren heb je de juiste stelling nodig, je moet de schedel kunnen plaatsen dan kun je aan stelling werken en aan het binnen achterbeen, want dat is in de eerste instantie het doel het bereiken en plaatsen van het binnenachterbeen,

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:23

Ik wil best longeerles met mijn paard, kunnen we niet een clinic maken en iemand die weet hoe het moet vragen om les te geven?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:28

Midgie.. wat jij zegt bedoel ik juist idd..
Ik heb ook les gehad aan de kaptoom longeren aan de enkele lijn. Je kunt zo heel veel doen idd.
Ik houd daarom ook niet van al die hulpmiddelen waar je zelf (voor mijn gevoel) niets in de hand hebt.
Lisa_pluisje: goed idee, ik wil dan ook mee doen. Ik zoek al jaren naar iemand die (niet voor belachelijk veel geld) goed longeerles geeft, ook aan mensen die iets verder zijn dan de basis.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 11:45

ik heb op school les gehad 2x van lammert haanstra. Ik heb er veel van geleerd.

sjaanie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 00:07

Ik ken hem ligt in de winkel in Heemskerk van ej. Heerlijk zacht en van wat ik heb gehoord heerlijk om mee te longeren. Goed verstelbaar dus dat scheelt ook.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:42

Ik heb het meeste van het topic doorgelezen en mij leek het ook wel wat :)
Vandaag geprobeerd met 2 touwen, vond inderdaad ook dat er teveel in de mond gebeurt en ga dus een constructie maken zodat hij gewoon via dr hoofd loop i.p.v. dr mond. (en anders eventueel kaptoom van mn zus jatten)

Maar ik zat te googelen en kwam toen deze tegen:
http://www.masterhorse.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi volgens mij is die aardig in de aanbieding, 19 euro inclusief verzenden? :o Of begrijp ik dat verkeerd? Dan wil ik het wel proberen :)
Dit is wel de goede toch?

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:30

Ik zie nu alleen dat je voor minstens 50 euro moet bestellen...
Misschien een idee om met meerdere te bestellen als er nog anderen zijn die interesse hebben?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:56

Ik heb ook zo'n ding maar ik vind het niks. Ik heb een tinker met een heel ruim voorbeen waardoor hij bij elke stap aan zijn bit trekt. En mijn paard loopt er niet laag en nageeflijk van maar gaat in een hoog opgekropt krulletje lopen. De touwtjes van lammert Haanstra hebben voor mij meer effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:55

Sharmila schreef:
Ik heb ook zo'n ding maar ik vind het niks. Ik heb een tinker met een heel ruim voorbeen waardoor hij bij elke stap aan zijn bit trekt. En mijn paard loopt er niet laag en nageeflijk van maar gaat in een hoog opgekropt krulletje lopen. De touwtjes van lammert Haanstra hebben voor mij meer effect.

Het werkt ook niet voor ieder paard hoor. Zelf doe ik de lijn altijd zo dat een paard normaal zijn hoofd kan houden zonder dat er dan druk op staat. Dus dan kan er nooit teveel druk op komen :)

bowieee1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:34

Goede manier van longeren, het paard loopt los en over de rug. Geen dwang voor het paard.