Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:03

Voor de dagelijkse omgang bedoel ik meer de dingen als voetje geven, stil blijven staan, achter haar oren krabbelen.. Dit zijn 3 dingen die ze bijvoorbeeld wel doet (of laat doen) maar waarmee ze nog moeite heeft.. Soms heeft ze bijvoorbeeld geen zin om voetje te geven en dan moet ik echt tegen haar schouder duwen voor ze het voetje geeft en andere dagen doet ze het heel goed.. Net als met het krabbelen achter de oren. Daar heb ik een tijdje veel problemen mee gehad maar na wat oefenen gaat het nu beter.. Als ik daarbij de clicker gebruik hoop ik dat het nog beter wordt en dat ze er in de toekomst geen problemen meer mee heeft..
Zo heeft ze op sommige dagen ook de tic om vlak achter me aan te lopen als ik de wei zuiver maak. En met de clicker wou ik dan weer aanleren dat dat niet mag.. Dat zou wel betekenen dat de wei schoonmaken ook als training wordt gezien omdat ik dan met dat tasje rondloop of niet?

Die site is trouwens echt goed te lezen!
Ik ga alleen ook iets meer zoeken van ben hart, want ik wil bv met voetje geven introduceren dat ik klik bij elk voetje en ze pas op het einde voer krijgt, het is denk ik ook lastig om een achterbeen op te heffen -> klik -> voer want dan heb je geen tijd meer om de hoef uit te krabben, tenzij het paard dus leert dat de beloning pas op het einde is (naar een aantal klikken).. maar dat is ook voor later want eerst moet ze leren bij elke klik een beloning te krijgen...

Mijn pony staat trouwens wel aan huis...

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:15

Nog 1 raad... kies voor 1 methode en ga niet van alles door elkaar knutselen. Het is onzin dat je bij elk voet moet clickeren, of je nu Hart gebruikt of niet.
In eerste instantie clicker je voor ieder ministapje richting voet optillen (aanraken, gewichtverplaatsing, optillen, iets langer optillen etc) Later click je met correct geven van een voet voor iets langere tijd (a opbouw in die richting uiteraard) en dan ga je uitbreiden naar clicken voor optillen volgende voet, combi, derde voet etc. Als je het correct doet, hoef je uiteindelijk helemaal niet meer te clickeren voor voet op tillen. Ga dus niet nu meteen pas clicken als het paard alle voeten heeft opgetild, want dat heeft geen zin. Ga helemaal niet de ene keer vaker clicken voordat je voer geeft en dan weer niet. Raakt je paard gefrustreerd en in de war van-
Achterbeen is overigens geen probleem. Click geeft aan dat hij het goed doet, en in het begin moet je nog niet willen uitkrabben,. Dat bouw je in duur op, totdat je op je gemak kunt uitkrabben en clicken of zelfs volgend been ook nog op je gemak kunt doen.
Het krabbelen achter de oren begrijp ik niet helemaal. heeft dat een doel?

Achter je aanlopen met schoonmaken moet je niet met clicker gaan afleren, net zo min als gewone weidemaniere. Dan zoek je het veel te ver.
Als je het daadwerkelijk vervelend vind dat ze achter je aan loopt, moet je haar eenvoudig weg sturen uit je ruimte. Niet moeilijker maken dan het is.
Dat zijn gewone basale dingen die zonder clicker moeten kunnen.

Maar ik merk uit je vragen dat je nog niet zo goed begrijpt hoe en wat met de clicker en de hele werking nog niet helder voor je is.
Ik zou er dan ook nog niet mee beginnen totdat je beter snapt hoe het allemaal werkt, hoe je het moet gebruiken, welke valkuilen er zijn etc.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:11

Leuk dat er weer leven in dit topic komt! :)

Ben een tijdje geleden ook begonnen met clickertraining, en het bevalt me érg goed!
Moreno is veel minder happerig tijdens de oefeningen. Eerst was het wel eens dat hij als hij een paar passen spaanse pas had gedaan,
hij het wel goed vond en in mijn handen dook voor wat lekkers. Maar nu gaat hij fijn door tot hij het clickje hoort :j

Om even te reageren op je eerste zin liljebo..
Ik zou me ook zeker niet vast binen op 1 methode.
Natuurlijk moet je wel als je eenmaal ergens mee bezig bent het altijd consequent hetzelfde doen,
maar de manier van aanleren kies ik toch wel wat ik het beste bij mij en mijn paard vind passen.
Zo vind ik de manier waarop de Yoyo-game is uitgelegd van Parelli helemaal niet fijn,
maar wel leuk om te doen. Dan kijk ik zelf eventjes hoe ik het het beste kan aanpakken..

Maar misschien bedoelde je dat ook wel gewoon, want verder vind ik alles heel duidelijk wat je zegt! :)
Ik vind die methode van Hart (?) wel lastiger denk ik.. Ik gebruik liever mijn stem om hem te motiveren om verder te gaan,
het wordt denk ik minder duidelijk als je steeds aan het clicken bent..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:22

ik leg het misschien verkeerd uit. Ik bedoelde specifiek kiezen voor een bepaalde clickermethode, dus bv zoals Hart het doet (meerdere clicks, variabel, voor voertje) of de meer standaard methode (click is altijd voertje) omdat het voor verwarring kan zorgen als ze de ene keer wel altijd iets krijgen na de click en dan opeens niet.
Ga trouwens verder met je mee. Ik vindt stem (of vast 'ga door' signaal/woord) ook effectiever om tussendoor te motiveren.
Ik heb ook een tijd met Harts methode gewerkt, maar vond het persoonlijk minder prettig werken.

(yo yo van parelli vind ik overigens ook niets... ennuh ja.. heb ook een hele tijd parelli gedaan, voordat ik op clickeren overging. := )

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:42

Ja ik had al het vermoeden dat je waarschijnlijk hetzelfde bedoelde :P
Het is inderdaad af te raden om de clicker op die manier verschillend te gebruiken, ik begrijp je :j

Toevallig dat ik de Yoyo game tegenkwam ergens, en ik vond hem wel leuk om te proberen,
maar niet op de manier van Parelli. Maar ik wil mijn paard wel leren achteruit te gaan,
terwijl ik stil blijf staan. Dus dan probeer ik het maar op een andere manier :P
Maar het gaat wel lukken denk ik, hij pakte het al aardig op :j
Verder heb ik van Parelli nog niks geprobeerd, ik zou me er toch eens wat beter in moeten verdiepen :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 08:03

Idd ben ik ook niet weg van de yoyo op parelli's manier (ik doe overigens geen parelli meer (heb level 1 en 2 gedaan), maar ik heb er evengoed veel van geleerd en gebruik natuurlijk toch nog wel dingen daarvan. Als je je erin wilt verdiepen, kun je het beste een tijdje lid worden van de savvyclub (als je tenminste niet de levels wilt kopen) Ik geloof dat dat de eerste maanden gratis of heel goedkoop is. Dan krijg je een beter beeld van die visie, dan wanneer je wat dingetjes hier en daar wegplukt. Dan wordt het al snel uit het verband gerukt.

Waar je wel op moet letten als je clickeren gaat combineren met iets anders.... veel methode
s, ook die van parelli, gebruiken veel druk als dat nodig lijkt.
Het begint met lichte druk en dan wordt de druk opgebouwd, om meteen, bij de eerste aanzet van een goede reactie, los te laten (het loslaten is hetgeen het paard leert wat je wil). Later reageert het paard al op lichte druk (mits de timing van de trainer goed is)

Clickertrainers werken meestal alleen met hele lichte druk en belonen dan de eerste poging, maar dat kan ooit geduld vergen. (of veel creativiteit)

Kies je echter voor de methode lichte druk, meer druk (zo veel als nodig om reactie uit te lokken) en uiteraard loslaten, dan is het belangrijk om met clicken te wachten totdat je paard al op lichte druk reageert (bv voor een beter respons) Gebruik je meer druk en beloning bij de eerste reactie daarop, dan wordt de beloning overschaduwd door de druk en heeft de beloning in het gunstigste geval geen effect. Maar het is ook mogelijk dat in dergelijk geval de cue wordt 'vergiftigd' en de reactie van het paard volgt uit angst/ontwijken van druk ipv het willen van de beloning en dat levert een ander soort reactie op en minder wil van het paard om te experimenteren. En dat laatste wil je juist graag met clickeren.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:09

liljebo schreef:
Nog 1 raad... kies voor 1 methode en ga niet van alles door elkaar knutselen. Het is onzin dat je bij elk voet moet clickeren, of je nu Hart gebruikt of niet.
In eerste instantie clicker je voor ieder ministapje richting voet optillen (aanraken, gewichtverplaatsing, optillen, iets langer optillen etc) Later click je met correct geven van een voet voor iets langere tijd (a opbouw in die richting uiteraard) en dan ga je uitbreiden naar clicken voor optillen volgende voet, combi, derde voet etc. Als je het correct doet, hoef je uiteindelijk helemaal niet meer te clickeren voor voet op tillen. Ga dus niet nu meteen pas clicken als het paard alle voeten heeft opgetild, want dat heeft geen zin. Ga helemaal niet de ene keer vaker clicken voordat je voer geeft en dan weer niet. Raakt je paard gefrustreerd en in de war van-
Achterbeen is overigens geen probleem. Click geeft aan dat hij het goed doet, en in het begin moet je nog niet willen uitkrabben,. Dat bouw je in duur op, totdat je op je gemak kunt uitkrabben en clicken of zelfs volgend been ook nog op je gemak kunt doen.
Het krabbelen achter de oren begrijp ik niet helemaal. heeft dat een doel?

Achter je aanlopen met schoonmaken moet je niet met clicker gaan afleren, net zo min als gewone weidemaniere. Dan zoek je het veel te ver.
Als je het daadwerkelijk vervelend vind dat ze achter je aan loopt, moet je haar eenvoudig weg sturen uit je ruimte. Niet moeilijker maken dan het is.
Dat zijn gewone basale dingen die zonder clicker moeten kunnen.

Maar ik merk uit je vragen dat je nog niet zo goed begrijpt hoe en wat met de clicker en de hele werking nog niet helder voor je is.
Ik zou er dan ook nog niet mee beginnen totdat je beter snapt hoe het allemaal werkt, hoe je het moet gebruiken, welke valkuilen er zijn etc.

Ik heb het misschien verkeerd uitgelegd (gebeurd wel vaker omdat ik dyslexie heb)... Ik ga voor de methode van Hart (klik = goed zo en later de beloning) maar om te beginnen moet de pony nog leren dat klik goed zo betekent en daarom moet je vaker een beloning geven op het begin (zodat de link wordt gelegd). Later kun je dan afbouwen met beloningen.
Op de engelse site stond dat je een beloning voor elke klik moet doen maar dat zie ik niet zitten omdat ik dan echt een kruiwagen met beloningen nodig heb (ik zie mezelf al staan vechten met de geiten die ook allemaal bij die beloning willen)...
Ik ga natuurlijk niet van de hak op de tak springen maar vooral consequent blijven en langzaam verminderen met beloningen...

Het krabbelen achter de oren heeft voor mezelf een doel. Dat laat mijn pony de laatste tijd steeds minder doen en dan is het ook behoorlijk lastig om een halster of hoofdstel om te doen. Laatst heb ik het al eens geoefend met een zweepje (druk wegnemen als ze stil stond) maar ze blijft slechte dagen houden. Het is dus geen kunstje ofzo maar gewoon weer voor de omgang

Weg sturen uit mijn ruimte kan ik haar ook leren via een training met clicker maar is het dan niet verwarrend als ik dat in de normale omgang ook doe en zij geen beloning krijgt?

En ik ga zeker nog meer opzoeken. Heb gister de engelse site's doorgespit en ik ga vandaag eens rondneuzen voor een boek in de bib en op internet (om het boek te kopen)...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:25

je hebt bij iedere clickermethode in het begin veel voedselbeloning nodig (en bij het aanleren van iets nieuws) of Kurland werkt. je moet je daar niet op blindstaren. Als je dat doet, is het risico groot dat je dadelijk te snelle stappen wilt nemen om van het veel belonen af te zijn en kun je zomaar eea overslaan.
Die beloning wordt vanzelf minder als je correct werkt. Je zult dat echter in goede overweging moeten doen. Blijf je te lang 'hangen' dan leert je paard niets. Ga je te snel (en dat is de grootste valkuil voor de meeste mensen) dan krijg je een gefrustreerd of ongemotiveerd paard.

Als je pony het krabbelen achter de oren steeds minder toe laat, heb je ergens al een fout gemaakt. Opnieuw beginnen dus, met stap voor stap naderen. Maar ik zou eerst simpele dingen aanleren en niet al meteen problemen aanpakken. Dat werkt meestal averechts.

Weg sturen uit je ruimte als je in de wei gewoon aan het werk bent, zou ik niet met clicker aanleren. Het is een normaal gedragsregel, die eigenlijk ieder paard moet kennen
Clicker gebruik je voor training; voor het aanleren van dingen. Niet voor het afleren (tenzij je gaat werken met niet samen uit te voeren gedrag als alternatief voor ongewenst gedrag.

Maar eigenlijk vind je deze info allemaal terug in de link die ik heb gegeven. Misschien niet verkeerd om die eens echt goed door te spitten. Ik denk dat dan de meeste vragen al zijn beantwoord.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:46

Ik werk zonder clikcer, ik doe eht emt me stem en brokjes.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:28

Dat kan ook, nadeel van je stem is dat het geen uniek geluid is en ontzettend afhankelijk van je humeur. Je kunt BRAAF op 100 verschillende manieren brengen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:47

jojoni schreef:
Ik heb het misschien verkeerd uitgelegd (gebeurd wel vaker omdat ik dyslexie heb)... Ik ga voor de methode van Hart (klik = goed zo en later de beloning) maar om te beginnen moet de pony nog leren dat klik goed zo betekent en daarom moet je vaker een beloning geven op het begin (zodat de link wordt gelegd). Later kun je dan afbouwen met beloningen.
Op de engelse site stond dat je een beloning voor elke klik moet doen maar dat zie ik niet zitten omdat ik dan echt een kruiwagen met beloningen nodig heb (ik zie mezelf al staan vechten met de geiten die ook allemaal bij die beloning willen)...
Ik ga natuurlijk niet van de hak op de tak springen maar vooral consequent blijven en langzaam verminderen met beloningen...

Even een vergelijking, geld is hetzelfde voor ons als een click voor een aangeclickerd dier. Geld stelt ons namelijk een beloning in het vooruitzicht, eten, drinken, maar ook de sportschool, sauna bezoek, een alarminstallatie in huis, een nieuwe auto enz. Al die zaken zijn terug te voeren om de primaire levensbehoeftes, rust, water, voer, sociaal contact en veiligheid. Geld is dus onze clicker.

Ok, jij gaat voor de buurman een klusje doen, je gaat de tuin doen en daar krijg je 50 euro voor. De eerste 6 keer gaat dat prima, de 7 de keer ga jij met je 50 euro naar de winkel, ze houden het geld onder zo'n mooi blauw lichtje en verrek, het is vals... Ach, je buurman kan ook in de maling genomen zijn, kan gebeuren. Het gaat weer 2 keer goed, daarna... weer vals geld... Geef je hem nog eens het voordeel van de twijfel? Hoelang hou je dat vol? Wij mensen leggen linken sneller als een dier, dus ze tuinen er langer in, maar je zult vroeg of laat merken dat ze het niet meer vertrouwen en zich dus niet meer op de click gaan focussen, maar op de directe beloning. Hetgeen je met clickertraining juist wilt voorkomen.

Hoe werkt het dan wel? Nou, jij gaat de tuin doen voor de buurman, de eerste keer maai je het gras en snoei je de boom, de keer daarop knip je de heg ook nog even bij. Vervolgens onkruid wieden, de oprit nog even vegen en ach, je kan zijn auto ook meteen wel even een sopje geven. Als je een jaar later terug kijkt welke klusjes je in het begin voor die 50 euro deed en wat je nu allemaal doet, dan zou je best ondertussen het dubbele mogen verdienen, maar het is er ongemerkt ingeslopen, je hebt er daardoor ook geen vervelend gevoel aan over gehouden want met die 50 euro elke keer was je gewoon blij.

Kortom? Na iedere click belonen, wel elke keer meer arbeid voor je click vragen. Ga je clicken zonder beloning dan train je uiteindelijk je clicker weer weg. Je gaat in het verloop van je training wel steeds minder clicken en daardoor dus ook minder belonen.

Overigens, ik zie nog steeds écht het probleem niet met veel belonen, wat maakt dat nu uit? Als het echt teveel voer is dan geef je hem met zijn gewone maaltijden toch minder?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:55

Ik ga hierin mee. Ik zie ook steeds die weerstand tegen veel belonen en mensen die daardoor eigenlijk al willen minderen voordat ze goed en wel begonnen zijn met de training. Dat is zo jammer. Wat juist de vele beloningen in het begin, motiveren.
Als ik mijn paarden iets moet laten doen wat ze erg moeilijk vinden, click en beloon ik heel erg veel.(vandaag bv een s-bent gedaan -soort doolhofje- met zeer smalle doorgangen. De grote paarden vonden dat erg moeilijk en konden niet tussen de balken blijven. Dan begin ik opnieuw en doe ik het stukje voor stukje, waarbij ieder goed stukje -bv stukje voorwaarts-bocht-wending voorhand-wending achterhand-etc- wordt beloond met click/snoepje/rustmomentje) Later, als ze eenmaal door hebben hoe ze door zo'n lastig doolhof moeten lopen, ga ik steeds wat meer vragen voor de click. Totdat het uiteindelijk geen probleem meer is. Maar als ik daar te vroeg mee begin, verliezen ze meteen hun motivatie voor die moeilijke oefening en wordt het moeilijker om hun meewerking te krijgen, en die wil ik toch echt hebben. Het werkt zoveel gemakkelijker met een dier wat graag wil. Ik wil dat de oefening voor hen een positieve bijklank krijgt.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:01

Ik doe niet specifiek aan clickertraining, ben ook pas net begonnen met grondwerk. Eerst was ik ook tegen het belonen met voer. Waarom? Tja, dikke en schooi paarden, daar had ik weinig zin in. Ben toen ook enkele keren zonder beloning aan de slag gegaan. Paard was niet echt gemotiveerd. Toen ben ik al heel erg snel overgestapt op voerbeloningen. Ik geef nu beloning in de vorm van brokjes tijdens het grondwerk in plaats van een emmertje voer na de training. En ik merk dat mijn verzorgpaard ontzettend gemotiveerd is geworden. Ze doet nu echt haar best. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:52

Ik kom weer eens kijken en vind het erg leuk om te lezen dat het topic lekker is doorgegaan.

Ik wissel soms af met veel belonen, dan doe ik een paar trainingen zonder voedsel. Dan vraag ik wel dingen van Kyra die ze al (goed) kent. Maar meestal komt er wel wat voedsel bij kijken: ik train nu eenmaal graag nieuwe dingen. :j

Morgen ga ik een clicker workshop bijwonen. Ik hoop dat ik nog het een en ander bij kan leren of ideeën op kan doen (het is een introductie clicker workshop). Ik vind het altijd wel heel erg leuk om te zien hoe paarden 'ingeclickerd' worden en hoe enthousiast ze worden en hoe snel sommige paarden bijleren! Dus leuk wordt het zeker!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:00

Hey Hippo, laat je weten hoe je clickerwokshop was? waar ga je die volgen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 08:55

Nee, ik ga niet wokken. ;) (grapje)
Ik zal wel even een verhaaltje schrijven. Ik doe zelf dus niet mee met Kyra. Ik hoop dat ik het overleef 3 uur buiten, brrr. :brr: In de vrieskou.
Als je zelf bezig bent dan hou Concentratie je wel warm, als je passief bent (toeschouwer) krijg je het sneller koud, we zien wel)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:48

Dat klopt, klagen mijn toeschouders op de hondenschool ook vreselijk over...! Nou heb een fijn WOKshop haha anders gewoon wat lopen en draaien zelf.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:44

Het was ontzettend koud! Het was trouwens niet een clicker workshop maar een vrijheidsdressuur workshop. Het was een basis cursus.

Eerst werd er wat basis theorie verteld en daarna de praktijk:
De paarden werden niet 'ingeclickerd' maar er werd direct begonnen met target pion en target hand. Er werd wel gebruik gemaakt van een bridge (woord naar keuze).

De oefeningen werden ook al snel moeilijker gemaakt door het weggooien van de pion (wat het paard wel keurig ging doen, ook al was de stap vanuit de hand naar 3 meter verderop wel wat groot). De tweede keer deed hij het trouwens niet meer direct.

Het was heel leuk om te zien hoe alle 4 de paarden weer op hun eigen manier reageerden. Het was duidelijk dat er 1 paard was dat al veel grondwerk had gedaan. Bij die combinatie waren er geen leiderschapsissues. Dat was bij 2 anderen wel duidelijk het geval. Paarden die de ruimte van de trainer inliepen en de knopjes op de vending machine (snoepautomaat) probeerden te vinden.

Verder was er duidelijk verschil tussen de 2 combinaties die al meer ervaring met VD hadden en de 2 anderen. De ervaren paarden waren meer geconcentreerd op de oefening, de andere paarden waren veel meer zoekende en op het voertasje gericht. En waren meer aan het uitzoeken waarom er soms wel en soms geen voer kwam.

Het is toch altijd leerzaam om andermans visie te horen en te zien hoe anderen hun paard trainen. Dus het was de moeite waard om in de kou te staan. Geen nieuwe dingen gezien, maar wel gezien dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:29

Ik heb toch wel weer dingen toegepast die ik tijdens bovenstaande workshop (opnieuw) gehoord heb. Zoals: het negeren van ongevraagd aangeboden gedrag. Dat werkt echt zooo goed. Beetje sneu is het wel: een paard die ontzettend haar best doen en je draait je (voor een paar tellen) om en negeert het paard.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:17

Deed je dat niet dan? Ik doe niks anders. Alleen draai ik niet op maar kijk alleen weg. Vind omdraaien best gevaarlijk als het over het werken met grote dieren gaat. Als ze echt te ver gaan loop ik weg.

Bij clickertraining draait het juist om negeren van ongewenst gedragen enhet belonen van goed gedrag. Het toevoegen van uuh, nee enz enz. Breng alleen maar verwarring bij het dier:

clickertraining = operant conditioneren = leren door te proberen

EN!!

Mijn site is eindelijk af! Zitten nog wel wat kindergriepjes in (zo ben ik mijn kvk nr vergeten te vermelden, en de linken zijn iet duidelijk en er komt nog een filmpje op)

maar ben er hartstikke blij mee al!

www.dogmanagement.nl

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:38

Mooie site, urko. Veel succes met je hondenschool.

hippologic, klinkt leuk, die workshop. Wie gaf les?

Mbt negeren van ongewenst gedrag. Ja, dat doe ik ook altijd, net als het niet de kans geven tot het oefenen van ongewenst gedrag.

Dan nog een opm over 'nee' Ik gebruik het wel. Niet in de zin van straf, maar meer als een 'koud/warm spelletje. Verkeerd/ongewenst respons krijgt 'nee'. (in de zin van opmerking, dus geen fel nee of zoiets, maar gewoon bij wijze van info)
Ik heb met beiden gewerkt... met gewoon niet reageren/negeren en met 'nee' bij een verkeerd/ongewenst respons en ik merk dat de dieren (vooral de paarden, maar toch ook de honden) dat als een hulpmiddel zien. Ze leren sneller en er ontstaat minder frustratie, juist omdat ze informatie krijgen... (nee, verkeerde respons, probeer iets nieuws)

Voorwaarde is wel dat die 'nee' dan niet verbonden is aan een straf. Bv... als je in dagelijkse omgang 'nee' roept als je hond het eten van de tafel pikt en vervolgens een draai om zijn oren geeft, verliest 'nee' de werking in de zin van hulpmiddel tijdens training.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:58

Ja hoor negeren van ongevraagd gedrag deed ik wel. Er is in de loop der tijd ingeslopen dat 'negeren' betekende 'niet reageren op ongevraagd aangeboden gedrag (lees:wachten)'. Kennelijk keek ik dan wel naar mijn paard. Effectiever is inderdaad weglopen/omdraaien/duidelijk: niet kijken. Dat was ter illustratie dat het altijd leerzaam is om bij een ander te gaan kijken, want overal kun je wat opsteken. Misschien hoor je niet altijd nieuwe dingen, soms is het genoeg om je kijk te verfrissen.

En bij omdraaien bedoel ik ook: erbij weglopen, tenzij er een hek tussen mij en het paard staat. Maar dan nog blijf ik uit zijn range. Paard moet niet in de verleiding komen fysiek te worden als het om bedelen (van aandacht, voer) gaat. :)

Leuke site trouwens, Urko!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:07

ik meld me ook! vandaag voor het eerst met de clicker gewerkt en is echt tof om nu al resultaat te zien!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:31

@cindybijl: Welkom, wil je wat meer vertellen over wat je getraind hebt? Dat is voor ons ook een toevoeging. :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:40

tuurlijk! eigenlijk alleen maar de basis, click is beloning.

Daarna een jollybal erbij gepakt en die aanraken was click en beloning.

Niet veel, maar was vandaag echt de 1e keer met mn 3,5 jarige :D