Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Nog 1 raad... kies voor 1 methode en ga niet van alles door elkaar knutselen. Het is onzin dat je bij elk voet moet clickeren, of je nu Hart gebruikt of niet.
In eerste instantie clicker je voor ieder ministapje richting voet optillen (aanraken, gewichtverplaatsing, optillen, iets langer optillen etc) Later click je met correct geven van een voet voor iets langere tijd (a opbouw in die richting uiteraard) en dan ga je uitbreiden naar clicken voor optillen volgende voet, combi, derde voet etc. Als je het correct doet, hoef je uiteindelijk helemaal niet meer te clickeren voor voet op tillen. Ga dus niet nu meteen pas clicken als het paard alle voeten heeft opgetild, want dat heeft geen zin. Ga helemaal niet de ene keer vaker clicken voordat je voer geeft en dan weer niet. Raakt je paard gefrustreerd en in de war van-
Achterbeen is overigens geen probleem. Click geeft aan dat hij het goed doet, en in het begin moet je nog niet willen uitkrabben,. Dat bouw je in duur op, totdat je op je gemak kunt uitkrabben en clicken of zelfs volgend been ook nog op je gemak kunt doen.
Het krabbelen achter de oren begrijp ik niet helemaal. heeft dat een doel?
Achter je aanlopen met schoonmaken moet je niet met clicker gaan afleren, net zo min als gewone weidemaniere. Dan zoek je het veel te ver.
Als je het daadwerkelijk vervelend vind dat ze achter je aan loopt, moet je haar eenvoudig weg sturen uit je ruimte. Niet moeilijker maken dan het is.
Dat zijn gewone basale dingen die zonder clicker moeten kunnen.
Maar ik merk uit je vragen dat je nog niet zo goed begrijpt hoe en wat met de clicker en de hele werking nog niet helder voor je is.
Ik zou er dan ook nog niet mee beginnen totdat je beter snapt hoe het allemaal werkt, hoe je het moet gebruiken, welke valkuilen er zijn etc.
jojoni schreef:Ik heb het misschien verkeerd uitgelegd (gebeurd wel vaker omdat ik dyslexie heb)... Ik ga voor de methode van Hart (klik = goed zo en later de beloning) maar om te beginnen moet de pony nog leren dat klik goed zo betekent en daarom moet je vaker een beloning geven op het begin (zodat de link wordt gelegd). Later kun je dan afbouwen met beloningen.
Op de engelse site stond dat je een beloning voor elke klik moet doen maar dat zie ik niet zitten omdat ik dan echt een kruiwagen met beloningen nodig heb (ik zie mezelf al staan vechten met de geiten die ook allemaal bij die beloning willen)...
Ik ga natuurlijk niet van de hak op de tak springen maar vooral consequent blijven en langzaam verminderen met beloningen...