Jotoma schreef:Oke, interessant! Ik begrijp wat jullie bedoelen, het is een soort omdenken en daar kan ik me in vinden.
Alleen is het gewenste gedrag dat hij gewoon stil staat, ik wil het niet vervangen voor iets anders. Is het teveel gevraagd dat hij gewoon stil staat ipv op iets kauwt?
Een andere is bijv schrapen, zodra ik me verplaats achter de stallen om iets uit mijn kast te pakken, gaat hij ongeduldig schrapen. Ook hiervoor geldt dat ik graag wil dat hij gewoon netjes stil staat. Al is dit laatste meer omdat zijn hoeven al sneller slijten dan groeien, dus meer eraf geschraapt hoeft niet echt.
Maar first things first, eigenlijk wil ik mijn paard netje leren stil staan zijn hoofd met poetsen. En dat los ik dan liever niet op met iets plaatsvervangends, want dan heb ik heb probleem voor mijn gevoel verplaatst ipv opgelost.
Ook te doen hoor. Comando rust clickertraing. Dus hoofd zonder aan te raken stil. Dan na 1 sec clicken. Enzv enzv. Steeds verder uitstellen en prikkels verhogen. Let op dat je click voordat hij het halster in de mond heeft. Commando rust is swz een fijn commando. Kun je voor schrapen ed ook gebruiken. Verder click ik ook voor vast of los.