Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:04

Jotoma schreef:
Oke, interessant! Ik begrijp wat jullie bedoelen, het is een soort omdenken en daar kan ik me in vinden.
Alleen is het gewenste gedrag dat hij gewoon stil staat, ik wil het niet vervangen voor iets anders. Is het teveel gevraagd dat hij gewoon stil staat ipv op iets kauwt?

Een andere is bijv schrapen, zodra ik me verplaats achter de stallen om iets uit mijn kast te pakken, gaat hij ongeduldig schrapen. Ook hiervoor geldt dat ik graag wil dat hij gewoon netjes stil staat. Al is dit laatste meer omdat zijn hoeven al sneller slijten dan groeien, dus meer eraf geschraapt hoeft niet echt.

Maar first things first, eigenlijk wil ik mijn paard netje leren stil staan zijn hoofd met poetsen. En dat los ik dan liever niet op met iets plaatsvervangends, want dan heb ik heb probleem voor mijn gevoel verplaatst ipv opgelost.

Ook te doen hoor. Comando rust clickertraing. Dus hoofd zonder aan te raken stil. Dan na 1 sec clicken. Enzv enzv. Steeds verder uitstellen en prikkels verhogen. Let op dat je click voordat hij het halster in de mond heeft. Commando rust is swz een fijn commando. Kun je voor schrapen ed ook gebruiken. Verder click ik ook voor vast of los.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:14

Het handigst is inderdaad om niet te denken aan afleren, maar juist in aanleren van gedrag. :)
Bijvoorbeeld bij het schrapen: je paard schraapt als jij wegloopt. Jij wil dat hij daarmee stopt. Dus kun je hem (op tig manieren ;)) aanleren om te stoppen met schrapen, zelfs zonder clicker:
Ga op 1 of 2 meter van je paard vandaan staan. Als hij schraapt, blijf je net zo lang staan tot hij stopt met schrapen. Als hij netjes met 4 benen op de grond staat, loop je naar hem toe en geef je hem een beloning. Door dat te herhalen leert hij dat zolang hij schraapt, jij weg zult blijven (of weg zult lopen, een andere variant), en dat zodat hij stopt jij hem een beloning komt brengen.
Voor deze variant is ook geen heel snel reactievermogen van de mens nodig. :)

In plaats van het afleren van bijten in het touw, kun je je paard ook aanleren om met zijn mond dicht te staan. Ook daar zijn tig manieren voor, maar wat je heel simpel kunt doen is wachten tot je paard het touw loslaat en daar voorte belonen. Ook daarbij maakt je timing niet heel erg veel uit; zolang je maar clickt als er geen touw in de mond zit (of dat nou net 1 seconde is of 3), leert je paard dat touw uit de mond voer oplevert, en touw in de mond niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:20

Hier trouwens een voorbeeld van dat omdenken: Toen ik voor het eerst met het opstijgkrukje aankwam draaide [***] er steeds van weg. Dan kun je redeneren 'dat wegdraaien wil ik afleren dus ik moet dat corrigeren', maar je kunt het ook omdraaien: ik ga mijn paard leren om stil te staan terwijl ik met krukjes rondsjouw. 8-)
Dit is de link naar de beschrijving van de methode: Kruktraining

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:28

Ik had hem net gelezen xyzutu! Vind het echt knap hoe creatief je bent. Ik beschik daar in dit geval nog niet helemaal over. Gelukkig heel veel meedenkers :D en het fijne is dat jullie het veel makkelijker maken, ik denk veel te moeilijk.

@bumper: ik riep toevallig spontaan 'los' toen mijn geduld zo goed als op was. En bedacht al: dat is wat ik kan aanleren!

Ik kan weer verder met jullie tips. Doe weer even een stap terug. Eerst er naast staan en wachten tot hij zelf los laat en dan clicken. Als dat erin zit ga ik het koppelen aan het commando los.
Maar als ik nu ga poetsen en hij gaat weer kauwen, maar ik ben al klaar met clickeren. Negeer ik dan het gedrag?

Fijn van het schrapen de tip, want daar was ik ook nog niet uit. We hebben weer wat leuke dingen te oefenen op stal :)

Bedankt allemaal, super fijn dat jullie mee helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:52

Zolang je paard tijdens de training nog niet weet wat hij moet doen, kun je niet van hem verwachten dat hij dat buiten de training om wel weet.
Persoonlijk zou ik de komende tijd het poetsen & niet kauwen op het touw volledig met de clicker doen, tot hij precies weet wat hij wel/niet mag. Dus poetsen op die plek = clickertraining.
De helft van de tijd op de plek wel belonen voor loslaten en de helft van de tijd niet maakt het voor je paard waarschijnlijk erg ingewikkeld en frustrerend. Jij vindt het dan misschien frustrerend omdat hij dan toch aan het touw knaagt, maar hij zal het frustrerend vinden dat er ineens niet meer beloond wordt terwijl hij wel supergoed van het touw afblijft!

Wil je echt poetsen zonder trainen, dan zou ik het niet-kauwen een tijd op een speciale plek oefenen zodat je paard weet dat zodra hij daar staat, er werk aan de winkel is. Dan is de poetsplek gewoon een neutrale zone waarin iedereen gewoon z'n ding doet zonder dat er getraind of beloond wordt- maar dan kun je ook geen verbeterd gedrag verwachten.
Als je paard eenmaal op de speciale plek doorheeft dat hij van het touw af moet blijven, dan ga je verder met stap 2: van het touw afblijven terwijl je doet alsof je hem poetst, net zolang tot hij beseft dat hij ook tijdens het poetsen dat moet volhouden en dat poetsen niet gelijk staat aan hersens uit (wat veel paarden denken ;) ).
Als je paard het van het touw afblijven eenmaal echt snapt op die speciale trainingsplek, dan kun je het ook op de poetsplaats gaan trainen, wat veel makkelijker en sneller zal gaan omdat hij het basisprincipe al kent. :)

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:55

Het nare van los zeggen als hij vast heeft is dat dat niet werkt _/-\o_
Je kunt eigenlijk alleen vast en los leren door vast aan te leren en te
belonen en dan pas los ( hij snapt anders niet wat los is). Zelfde als blaffen. Je geeft commando luid om te laten snappen dat dat blaffen is zodat je daarna commando stil kunt aanleren. En vervolgens doof je het luid uit door juist het stil te bekrachtigen.
Commando hier is er ook zo'n een. HIER schreeuwen als hij daar staat is geen hier. Snap je het nog hifi. Je geeft een handsignaal of in het geval van honden ga op je hurken en pas als hij voor je is geef je het commando hier ( nadat je eerst 1p keer voor het gedrag geflikkerd hebt) tenminste dat doe ik zo. Eerst zonder stem het antwoord bevestigen en dan pas verbaal er een commando aan geven.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:58

Mag ik even melden dat ik dit een heel fijn topic vind. Ik leer weer van alles en het is super om ervaringen uit te wisselen *\o/* Y;(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:22

@xyzutu: ja, dat klinkt eigenlijk heel logisch. Krijg ik ook een beloning voor engelengeduld? Dat mag bij mij wel getraind worden. :+
Maar misschien doordat ik het op een andere manier aanpak, valt het kwartje sneller en is het niet meer touw in, touw uit, touw in and so further

@bumper: you make it sound so easy. Hele logische dingen die je uitlegt. Ik zei idd los als hij t touw nog in de mond had. }:0

Ik vind het ook een heel prettig topic. Als ik korter en bondiger moet schrijven, please say so :o

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:24

Jojoba zie dat je ook een drenthe bent. Mocht je een keertje live hulp nodig hebben dan roep maar hoor. Clicker en we een keertje samen.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:28

Ik zie trouwens dat die nare typmiep die in mijn tablet woont soms hele rare dingen opschrijft. Excuses voor alle typfouten. :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:42

bumper schreef:
Jojoba zie dat je ook een drenthe bent. Mocht je een keertje live hulp nodig hebben dan roep maar hoor. Clicker en we een keertje samen.

Ooh wat ontzettend aardig! Wat een leuk idee!
Ik zal eerst zelf dooroefenen en als de wanhoop nabij is, schakel ik je in 8-)

Mijn Nederlands is ook wat gebrekkig vanaf mijn mobiel. :D

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:47

Helemaal goed +:)+

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:16

Ik zeg hier niet zoveel, maar ik lees alles mee. Ook ik wil zeggen dat ik dit een onwijs leerzaam topic vindt! Bedankt voor iedereen die hier iets bijdraagt!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:54

Leuke en interessante ervaringen hier om te lezen en mee te nemen!
Wij zijn begonnen met het bijtgedrag af te leren, wordt een lange weg maar we gaan ervoor :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:02

Oh en hoe doe je dat Mindfull? :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:58

Jotoma schreef:
Oh en hoe doe je dat Mindfull? :)

Door meer aandacht te geven aan zijn kriebelplekjes en hem te belonen bij goed gedrag. Zo verder opbouwen naar de rest van zijn lichaam met hele kleine stapjes.
Tot heden bleef ik maar doorgaan op zijn gevoelige plekken en beloonde ik wanneer hij zich 'overgaf', zo werd het mij steeds ingepeperd.
Ik merkte heel duidelijk dat dit niets deed en de dag erna was het weer helemaal opnieuw beginnen. Het bijten wordt ook sneller en agressiever.
Met deze aanpak voel ik mij ook bevrijd, ik hoef niet meer te doen waar mijn paard zo'n hekel aan heeft. Hopelijk brengt dit meer rust en vertrouwen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:43

Lukt dat al, Mindfull? Ik ben benieuw!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:43

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:43

Fabster schreef:

Hey Fabster, ik heb hem nu enkele dagen met rust gelaten. Morgen of het weekend ga ik met deze tips aan de slag. Ik kijk er enorm naar uit...voel me er goed bij.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:26

Ik heb vanavond clickerles gehad van Ananja (bokker swaatjuh), was heel leuk om er eens een goede mening bij te horen en tips te krijgen hoe we het goed kunnen aanpakken met het clickeren bij King. Heb ook opeens wat linkjes gelegd tussen wat gedrag van King en zijn karakter die ik eerder (in de afgelopen 2 jaar) nog niet had gelegd. Zo kwam ik er opeens achter dat King eigenlijk een enorme autist is en dat verklaart wel wat dingen, de autist bedoel ik trouwens niet op een slechte manier! Maar we hebben aardig wat puntjes waar we aan kunnen werken, dus was leuk vanavond!

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:47

Mijn gedachten eff op een rijtje...
Moet je alles kunnen vragen? Ehh ja.. moet er altijd een passend antwoord komen ( ook na heel lang oefenen) nee.

Sommige dingen moeten om contact veilig te houden . Maar ik blijf het van groot belang vinden dat het een samenwerking is en niet een vriendelijke manier van opdringen van wat ik wil.

Ik heb bv een hond die niet echt houdt van fysiek contact. Lang verhaal hoe dat komt, maar het is er.
Ik respecteer dat. Ik heb hem geleerd met heel veel geduld dat hij noodzakelijk contact toe staat. Maar ik zal nooit maar dan ook nooit blijven oefenen met veel aanraken ed.

Respect hoort wederzijds te zijn wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:52

bumper schreef:
Ik heb bv een hond die niet echt houdt van fysiek contact. Lang verhaal hoe dat komt, maar het is er.
Ik respecteer dat. Ik heb hem geleerd met heel veel geduld dat hij noodzakelijk contact toe staat. Maar ik zal nooit maar dan ook nooit blijven oefenen met veel aanraken ed.

Respect hoort wederzijds te zijn wat mij betreft.

Natuurlijk staat het je vrij om je paard niet de Spaanse pas te leren of je kat niet te leren apporteren. ;) ;)

Maar als het specifiek om het voorbeeld van je hond gaat, dan zie ik het iets anders.
Wat heb je liever: leven in angst of in ontspanning?
Het zou niet erg zijn als aangeraakt worden net zo nutteloos was als apporteren voor de hond, maar helaas zal hij aanrakingen niet kunnen voorkomen. Als ik een methode wist om hem te leren ontspannen bij aanrakingen, dan zou ik daar toch op trainen omdat de algehele levenskwaliteit van de hond daarmee vooruit gaat.
Als je dat niet kunt, dan is het tolereren van bepaalde aanrakingen door bepaalde mensen natuurlijk ook al een super stap, namelijk eentje die zijn levenskwaliteit al veel hoger maakt dan wanneer hij voor elke aanraking bang is. Maar leven in angst is nooit gezond. [***] bijvoorbeeld stond te steigeren toen ik hem voor de eerste keer een wormspuit wilde geven. Ik zie niet wat het ervoor kiezen om die angst respect voort te laten bestaan met respect voor hem te maken heeft. Als hij bij zijn volle verstand besluit dat hij A leuker vindt dan B, dan kan ik dat respecteren, maar als zijn gezonde verstand geblokkeerd wordt door paniek, dan heb ik geen respect voor die angst. Dan wil ik hem daar vanaf helpen zodat hij de komende 25 jaar niet steeds weer in de stress schiet zodra hij een wormspuit ziet. Dus angst probeer ik altijd weg te werken, en als die eenmaal weg is dan merk ik vanzelf wel of hij een paard is dat liever A kiest of liever B. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 06:50

xyzutu2 schreef:
bumper schreef:
Op een bepaald moment click je helemaal niet meer voor dat gedrag. Wat niet betekent dat je nooit meer beloond, want de beloning zorgt dat het gedrag in stand wordt gehouden. Hetzelfde als jij geld op straat vindt, de tijden daarna blijf je extra alert.

Eerlijk gezegd begrijp ik deze ook niet helemaal, want het klinkt wat tegenstrijdig, niet meer clicken, wel belonen? :o

Ik heb mijn paard met clicker training aan haar halter laten wennen. Ze steekt zelf netjes haar hoofd in het halster en houdt haar hoofd laag zodat ik het halster vast kan doen. Ik click daar (na 6 jaar) echt niet meer voor. Ze krijgt een verbale beloning (die ik vroeger aan iets lekkers heb gekoppeld) of een kriebel. Ik beloon dus wel, maar bridge/click niet meer. Zo ook met door een hek gaan en omdraaien, stilstaan tijdens opzadelen, meelopen, de stal ingaan en honderd-en-een andere zaken die ik met de clicker heb aangeleerd.

Klinkt het nu wél logisch?

Ik gebruik de clicker dus echt voor het aanleren van gedrag en zolang dat gedrag nog verbeterd moet worden. Is het af dan hoef ik niet meer te bridgen voor 'langer', beter' of 'anders' want het is al klaar em goed zoals het is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 08:07

Ik kwam op FB een clicker gerelateerde groep tegen: Positive Pet Homes, a click away! Een plek waar je een R+ eigenaar voor je dier kunt zoeken of een leuk geclickertrained dier kunt vinden! Geweldig toch? Sharing = caring, zou ik zeggen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:23

Ik werk ook met clickertraining en vind het heel interessant. Mijn pony kan nu voetjes geven en stilstaan op afstand :P

Nu schud hij altijd heel erg met zijn hoofd tijdens het omdoen van het hoofdstel. Hij vind het niet zo fijn als zijn oren verdrukt worden zeg maar ;) dus ik denk dat ik dat ga proberen met clickertraining. Alleen is dan het punt: Hoe ga ik dat aanpakken? Ik denk zelf eerst oefenen met zijn oren aanraken en dat uitbouwen totdat ik zijn oren iets plat kan leggen. Maar hoe ga ik dan verder? Want een hoofdstel omdoen en tegelijkertijd clickeren is best lastig. Hoe denken jullie dat ik dat moet gaan doen?