Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:08

Wat een leuke pony, wat voor een ras is het? Lekker stevig!

Loop je altijd achteruit? En misschien volgende keer de keelriem wat verder omhoog steken en strakker doen, hij zit wel erg dicht bij het oog zo! (werk je trouwens op de middelste ring of een aan de zijkant? )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:13

Wat zijn jullie allemaal nog fanatiek, hihi. Ik moet bekennen dat het met dit weer even op een laag pitje staat, ik werk ook zo enorm veel, blijft naast verzorgen weinig tijd over! Wel heb ik voor Aidan een kopie micklem besteld zodat ik met hem ook eindelijk kan beginnen, mijn kaptoom is te groot voor hem.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:20

@Zj, ik heb zo'n moeite met de positie's.Lesgeefster zegt dat vanzelf wel komt,achteruit lopen valt vies tegen overigens.Ik loop niet altijd achteruit,op de volte loop ik vooruit mee.
Inderdaad heb ik veel ruzie met mijn kaptoom,keelriem zakt telkens omlaag.Ik gebruik de middelste ring.
De pony is 1.65 ;-) ,geen ras,appaloosa.En dat lekker stevig vertekend vrees ik,zwaar gebrek aan buikspieren,wel een grof paard overigens.Echter haar ribben zijn te zien zo met het blote oog.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:24

van wie heb je les?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:25

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:35

Oh haha ik dacht dat ze rond de 1,50 zou zijn! Mooi dier wel!

Oké, ja sommige mensen lopen met veel achteruit, ik zelf snap dat opzicht wel aan het begin maar uiteindelijk zie ik daar geen logica van in wanneer de de trainer weet waarop te moeten letten. Maar zo heeft ieder zijn ding. Is het een fijne instructrice?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:39

Ze is erg serieus en consequent dus in dat opzicht is ze heel fijn,maar ja ik heb haar pas 2x gezien natuurlijk.
Het achteruit lopen ervaar ik nu nog wel als prettig omdat ik kan zien wat er gebeurt.Alleen soms kan ik het niet helemaal bijhouden en heb ik het idee dat ik mijn paard juist afrem.
Ze legt me iets uit in woorden waarna ik het zelf toe moet passen,ze haakt daar dan op in en benoemt de dingen die goed gaan of stuurt mij bij.
Oefening baart kunst zal ik maar zeggen.

Ik probeer verder veel mee te lezen hier en op youtube filmpjes te bekijken van Marijke de jong e.d .
Ik leer sneller als ik het hoor en zie tegelijk dus dat maakt het iets makkelijker voor me.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:39

timokyana schreef:
http://www.trainjepaard.nl/

Het was pas de tweede les,dus voor alle partijen nog erg wennen.

Ha leuk, ik heb ook van Suzanne les ! Ik dacht al, he nog iemand die achteruit moet lopen de hele tijd ..... ;)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:25

Wat zijn jullie nog lekker fanatiek met dit weer, moet eerlijk bekennen dat ik met de kou de motivatie van een poffertje heb :o

Maarrrrrrrrrrrrrr ben wel super blij, want Kyra is sinds afgelopen maandag van de ijzers af en gister even in de bak getest en ze heeft zelfs stukjes gedraafd (longe) en liep heel zeker :)) dus ben van plan van het weekend serieus weer bezig te gaan.

Helaas zal mijn les zaterdag wel niet doorgaan (heb morgen contact met instr.)

Hierbij nog wat foto's van mijn lesdag 2 jr geleden bij Ylvie Fros (nog steeds happy met het beeld wat ze toen gaf).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:08

Leuke foto's Daf! Ik heb de kaptoom en teugels die ik besteld had al binnen dus kan ik er morgen mee aan de slag:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:27

Wanneer is het een logische tijd om de schoolthalt aan te leren?

Leuke foto's Daf.

@ZJ kom je met die zweephulp voor de schoolthalt later niet in de war met piaffe?

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:12

Leuk om zoveel herkenning te lezen. Ik heb ook wat oefeningen uit dat boek gedaan.
Nu masseer ik mijn paard met een massagesteen van magneet, schijnt goed te zijn voor de doorbloeding.

Ik ben momenteel bezig met de schouderbinnenwaarts. Met een kaptoom en een leadrope aan het middelste ringetje. Ik doe deze oefening per 3 passen maar mijn paard heeft er nogal moeite mee om na 3 passen halt te houden, heeft iemand hier goede technieken voor?

Ik heb nog niet alle pagina's gelezen maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van WADH met paarden die rugproblemen hebben?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:14

Wat heeft je paard voor rugprobleem?

Mijn merrie heeft een milde vorm van artrose in de rug op 3 wervels,verder vertoont ze een atactisch beeld maar helaas is verdere medische beeldvorming voor ons op het moment onmogelijk.Vandaar zijn we begonnen met WADH.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:35

Sorry, ik haak af. kan het niet bijhouden en de tijd om bij te lezen kan ik beter bij pony's besteden.
Maar spiek af en toe wel even nog hier hoor.
GR.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:43

Mijn paard heeft een forse vorm van artrose bij 3 wervels, achter aan de rug, net achter het zadel. En aan zijn rechter si-gewricht.
Mijn paard zet zijn rug vast waardoor hij geen spieren aanmaakt, daardoor is rijden momenteel ook een overbelasting. Vandaar mijn reden van WADH.
Hoewel er op de beelden forse artrose uitkomt is er klinisch eigenlijk niet héél veel belemmering te zien. Maargoed ik weet ook dat mijn paard veel voor me doet dus of hij echt pijn heeft kan ik daarom ook moeilijk inschatten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:54

Jouw paard heeft het dus op dezelfde wervels als die van mij,gelukkig alleen met klinisch niet veel belemmering.Hopelijk gaat het WADH je helpen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:55

HippoLogic schreef:
Wanneer is het een logische tijd om de schoolthalt aan te leren?

Leuke foto's Daf.

@ZJ kom je met die zweephulp voor de schoolthalt later niet in de war met piaffe?

Met de piaffe zijn we niet bewust bezig, maar soms lijkt er natuurlijk wel wat op, en idd daar liep ik wel tegen aan. Daarom ben ik de hulp nu nog kleiner aan het maken (dus de zweep afbouwen) en het op lichaamstaal aan het doen.

Logische tijd, ja in principe kan het gelijk ''aangeleerd'' worden, is immers niet meer dan het gewicht naar achter verplaatsen (ze hebben het gewoon een mooie naam gegeven) en of dat gewicht nu al 20 kilo is of pas 2 gram, het moet ergens beginnen :) Wel handig om je paard een beetje aan de hulpen te hebben, zo leren ze (instructeurs e.d.) het volgens mij aan vanuit de travers, dus een travers moet er wel in zitten, en daarvoor ben je dan al bezig geweest met de sb etc. Dus wanneer de basis er in zit kun je het gewoon elke dag mee pakken (ik doe het aan het einde van de training bij Twister, zij is dan lekker losjes en gaat/kan verder dan aan het begin van de training. Maar bij Billy, de shetlander op de foto's, doe ik het eigenlijk altijd heel snel omdat het motiveert en het hem geïnteresseerd houd, hem moet ik echt bezig houden en constant mijn aandacht erbij houden, is mijn energie laag is de zijne nog lager)

Twister heeft snel een doorgezakte rug (een van de redenen dat ik er niet meer op rijd, als haar rug of buikspier.. :P sterker was geweest had ik het misschien nog wel gedaan maar dat is echt een zwak punt) en is best overbouwd. Als ik haar dus een paar daagjes niet traint zakt haar rug 5 cm, na een training zie je duidelijk dat hij hoger staat (/hangt/ligt??? :') ) dan voor de training.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:38

timokyana schreef:
Wat heeft je paard voor rugprobleem?

Mijn merrie heeft een milde vorm van artrose in de rug op 3 wervels,verder vertoont ze een atactisch beeld maar helaas is verdere medische beeldvorming voor ons op het moment onmogelijk.Vandaar zijn we begonnen met WADH.

Toevallig volg ik jou topic :D

En ik denk dat je hier echt hele grote vooruitgangen mee gaat boeken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:55

Bedankt voor je antwoord ZJ.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:03

mOniiQue8 schreef:
Leuk om zoveel herkenning te lezen. Ik heb ook wat oefeningen uit dat boek gedaan.
Nu masseer ik mijn paard met een massagesteen van magneet, schijnt goed te zijn voor de doorbloeding.

Ik ben momenteel bezig met de schouderbinnenwaarts. Met een kaptoom en een leadrope aan het middelste ringetje. Ik doe deze oefening per 3 passen maar mijn paard heeft er nogal moeite mee om na 3 passen halt te houden, heeft iemand hier goede technieken voor?

Ik heb nog niet alle pagina's gelezen maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van WADH met paarden die rugproblemen hebben?

Mijn paard heeft kissing spines in de wervels precies onder het achterste gedeelte van de zadelkussens(dus nog net onder het zadel zeg maar), is lang verkeerd gereden en veel te vroeg beleerd. Ten gevolge daarvan had ik een paard dat vreselijk slecht kon bewegen en door het werken aan de hand en eigenlijk het hele rechtrichten is ze onwijs verbeterd. Het is nog lang niet perfect en het wisselt bij haar heel erg hoe ze beweegt. Maar nu na 2 jaar begin ik echt heel veel verschil te merken, door de dalen waar ze soms weer in valt en het moeten maken van heeele kleine stapjes i.v.m. haar fysieke gestel, duurt het allemaal wat langer. Maar resultaat is er zeker.

Heb je al eens geprobeerd om achterwaarts te doen als ze halthouden lastig vind? Op die manier plaats je het gewicht terug en word het bekken gekanteld. Als je dan vanuit achterwaarts stil kunt zetten, is ze waarschijnlijk meer in balans en zal halthouden makkelijker gaan.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:28

Wat fijn dat je verbetering ziet. Werk je alleen aan de hand of rij je ook evengoed?

Als mijn paard doorloopt terwijl ik om halthouden vraag dan moet hij van mij altijd achterwaarts lopen naar de plek waar hij eigenlijk moest halthouden. Achterwaarts gaat prima. Als ik gewoon in rechte lijnen met hem loop gaat halthouden ook heel makkelijk, alleen met de schouderbinnenwaarts niet. Misschien komt dat ook door mijn positie, met de sbw loop ik naast hem en niet voor hem.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:15

Ik abonneer ook even op dit topic!

Ben sinds een halfjaar het grondwerken aan het oppakken met een enkele lijn aan de kaptoom. Deejay is bijna 5 en pakt het volgens mij erg goed op! Eens in de zoveel tijd neem ik een les, en daar kunnen we dan weer heel goed mee vooruit.

Waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat ik ben begonnen door een beetje voor Deejay te gaan lopen (dus dan loop ik achteruit) zodat ik goed zijn hele lijf in de gaten kon houden. Een beetje schuinvoor, als het ware, zodat ik hem verder niet blokkeerde. Maar nu wil ik een beetje naast hem gaan lopen zodat ik beter in de gaten kan houden waar ik naartoe ga en ik ook in zijn looprichting mee loop, net als met longeren. Maar zodra ik naast hem ga lopen gaat hij stilstaan en ik weet niet goed hoe ik hem dan in beweging kan krijgen zonder allemaal verwarrende hulpen te geven.

Ook heeft hij de neiging om zijn achterbenen te ver onder zijn lijf te brengen, dus weer voorbij de massa. Mijn instructrice zegt dat ik dan minder stelling moet vragen maar ik vind het toch wel heel lastig om dat alles tegelijk in de hand te houden.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:22

Hoi, ik denk dat je het er naast lopen eerst als losse oefening moet gaan oppakken, desnoods eerst oefenen aan het halster of kaptoom en gewoon wandelen als het ware en zo uitbreiden :)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:00

Weer even een bijlees actie :D .

timokyana, leuke foto’s. Dat vind ik ook een voordeel van het WADH; ook in de sneeuw is dat prima te doen. Woon je ook in de buurt van Breda?
Je eigen positie heeft veel invloed op je paard. Waarom loop je achteruit als je rechtuit gaat? Ik ben bij Ise ook zoekende naar de juiste positie. Ik liep tegen het probleem aan dat Ise (leeftijd, onbalans) veel te hard wilde gaan en begon te happen en drammen. Dus eerst een aantal maanden helemaal geen WADH gedaan en toen we in november weer begonnen, helemaal terug naar af. Ik pak regelmatig nog wat grondwerk en af en toe een stukje loswerken mee om het leiderschap bevestigd te houden. Vervolgens eerst alleen maar rondwandelen ter hoogte van haar schouder, totdat er rust en ontspanning is. Ik lette vorig jaar volgens mijn instructrice juist teveel op wat er achter mij gebeurde (ondertreden etc.) :+ .
En inderdaad begin ik nu de voordelen te merken. Ik heb deze week max. 10 minuutjes in het donker in de sneeuw met Ise wat WADh meegepakt. Ik doe zo min mogelijk en nu kan ik haar ter hoogte van de schouder keurig op lichaamstaal en.intentie laten halthouden. Ze wordt nu ook nieuwsgierig en ik prijs haar de hemel in als ze op het kleinste signaal reageert. Gisteravond kon ik zomaar in alle rust een pas of 7,8 rechtuit in buiging. Geen versnelling, niets. Vervolgens vanuit een volte halthouden. Dan staat ze al iets schoudervoor. En toen pasje schouderbinnenwaarts gevraagd. Deed ze goed en daarna losgemaakt en samen even heerlijk gek gedaan in de sneeuw, genieten :) !!
Een tip voor de keelriem: goed afstellen, (elastiekje erom om de juiste hoogte te bepalen) en bij de schoenmaker er een nagel doorheen laten slaan.

mOniiQue8: ik denk dat je paard moeite heeft met zijn balans en daardoor doorvalt naar voren. Ik zou vanuit een volte halthouden in schoudervoor op de hoefslag. Kom je op de hoefslag, draai je zelf je binnenschouder naar buiten waardoor je als het ware je paard afblokt. Vanuit het halthouden in schoudervoor slechts één pasje schouderbinnenwaarts vragen en weer halthouden. Houdt ze voldoende balans, dan kun je denk ik het beste het aantal pasjes heel rustig gaan uitbouwen. Verder sluit ik me aan bij de tip van Anne (Ijssnuiver)

Met T Touch heb ik niet zoveel :o . In de opleiding wel met een heel stijf paard een aantal sessies gedaan en dat gaf echt verbetering, vooral een betere bewustwording van zijn lijf (vooral benen).

Wat betreft de schoolhalt. Nog helemaal nooit iets mee gedaan dus helaas kan ik geen tips geven. Wel gaaf om te zien hoe je pony dit aanpakt ZJ!

Fijn beeld op de foto’s Daf!

Lonneke: ik ben heel benieuwd naar de kopie Multi Micklem. Leuk dat je met Aidan aan de slag gaat. Alles verder ook goed met Irish en je knappe Rohan? Mij bevalt het werken met de Rambo MM echt super goed.

JMkaaay: leuk, nog iemand uit Breda. Welkom! Van wie heb jij les? Ik zou de tips die ik bovenstaand heb geschreven aan timokyana meepakken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:25

Monique: Ja ik rij er ook gewoon bij en steeds een beetje intensiever. Het rijden is wel een hele grote uitdaging nog steeds, het kwartje van de ontspanning(lvo) begint nu steeds meer te vallen en daarin merk je echt een wereld van verschil. Dan gaat ze haar passen weer afmaken en verlengen en voelt ze heerlijk los aan.

Jmkaay: Let er op dat je zelf goed voorwaarts bent in je lichaamshouding, blokker je misschien met je schouder? Wees voorwaarts in je eigen intentie en verplaats je zwaartepunt naar voren. Hierbij een voorwaartse hulp met je aanwijsstokje en bouw deze indien nodig op, wees duidelijk en consequent. De hulpen doorzetten tot ze vrij naar voren beweegt en dan belonen. Ik zou dan de rest even laten voor wat het is op dat moment en alleen het voorwaarts eruit pikken.
Pas als ze weer voorwaarts zijn, gaat de energie stromen en kun je weer werken naar een lvo.
Hoelang ben je al bezig met het wadh? Je ziet soms ook bij paarden die dan snappen wat de bedoeling is, dat ze te ver gaan ondertreden maar dat dit na verloop van tijd weer wat minder word. En letten op de stelling.

Klinkt goed Carolien! Top dat Ise zo vooruit gaat :D .

Lonneke: ik ben ook wel benieuwd naar de kopie van de Rambo, hihi. Waar heb je die vandaan? Ik ben voor Whisper ook nog steeds naar iets anders op zoek als de academische kaptoom. De kaptoom past prima, maar ik vind hem iets te scherp voor Whisper en eigenlijk de neusriem iets te grof(tis meer neusriem als neus op dit moment ;) ).