Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:00

dat ziet er echt netjes uit. Misschien Odi even naar Zweden brengen dan ;)
Ging dat maar zo makkelijk. :)

*edit* hele gave foto's op de site.
Als ik er nou zelf verstand van zou hebben... Maar helaas.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:38

vandaag weer geoefend!! nu eens zonder longeersingel. ging wel goed zo voor de 2e keer :) hij snapte in het begin nog niet zo goed dat hij rechtdoor moet lopen op de hoefslag ipv de hele tijd afdraaien.. dit doet hij ook onder het zadel op rechts als ik even niet oplet.. denk dat dat ook een beetje een balans/ scheefheid probleempje ofzo is.. 25ste heb ik voor het eerst les (klassiek dressuur) na 2,5 jaar dus dan hoop ik daar wat meer opheldering in te krijgen.. na wat oefenen ging het rechtuit lopen overigens wel redelijk goed en ook een paar stukjes gedraafd.. ging ook wel na een paar keer redelijk :)

Wat doen jullie bij afdraaien van de hoefslag? ik heb nu eigenlijk gewoon weer naar links toe gestuurd want als ik de teugel tegen zijn lijf aan les doet ie daar niets mee.. ben benieuwd hoe jullie dit oplossen.

edit: ik zat ook een beetje in de knoop met waar ik moest lopen. Heb precies achter zijn kont aan gelopen maar ik viel elke keer over zijn achterbenen heen :') en er langs lopen vond ik zelf iets prettiger omdat ik dan meer zie maar vond het teugelcontact dan best moeilijk.. en bij hand veranderen probeerde ik ook zo soepel mogelijk over te stappen naar de andere kant maar weer die verdomde achterbenen die mij in de weg zaten :') Wat vinden jullie het fijnst bij een paard? er achter of er langs?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:43

als ze naar binnen komen gewoon terug corrigeren naar de hoefslag en als ze weer rechtuit gaan gelijk loslaten/hand ontspannen

First_Unique

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:06

Thnx Nouvel, dan heb ik het toch wel goed opgelost..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:43

Chendo...het is zelfs voor mij te ver weg.

First unique fijn dat het goed ging. Bij de grote paarden vond ik het fijn om naast de kont te lopen en bij de shet erachter. Maar ik ben absoluut niet ervaren. Heb met de grote paarden alleen in stap wat gerommeld, en begin nu pas met de shet. Heb helaas en ongewild oponthoud omdat ik ziek zwak en misselijk ben. Moest wel lachen toen ik voor mij zag hoe je over zijn benen struikelde hihi. Zou mij nu ook kunnen overkomen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:18

Je kan het ook voorkomen door zijn binnenschouder te begrenzen zodra je ziet dat hij naar binnen valt met een zweepje.
Zo heb ik het geleerd, meer omdat de benen degene zijn die hem moeten sturen, niet zijn hoofd.

Qua lopen loop ik meestal ter hoogte van zijn heup.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:38

Aah illjebo beterschap!! Haha ja ik voelde me ook echt een kluns. Het verbaasde me ook enorm dat hij zo lief bleef, had eigelijk verwacht dat ie een schopje terug zou geven maar dat deed ie heel braaf niet :) weten we dat ook weer hihi :p

Thnx voor de tip chendo, heb idd ook met de zweep soms proberen te begrenzen maar soms (vaak) was ik er nog niet op tijd bij en dan wassie al te ver afgedraaid en deed ie het niet meer zo goed op het zweepje.. Oefening baart kunst! Ga er mee aan de slag!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:56

Succes! :D

Ben zo trots op mijn onzekere pony.
Ging vandaag een stukje mee wandelen zonder staken en mesten.
Goed dat hij het deed!

Haha sorry heeft niks te maken met dressuur aan de lange teugel. Maar was even trots en ik wil daar toch met hem naar toe werken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:07

Is toch een goed begin; nu wandelen, straks aan de lange teugel. :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:32

Precies! juist een goed begin! super is dat als ze weer stapjes vooruit doen :D

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:43

Ja hihi :D Sommige kijken me zo verbaasd aan als je daar blij om bent.
Maar vind het zulke mooie stapjes. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:31

Voor deze pony is het een hele grote stap voorwaarts...zonder dat kom je nergens. Jammer dat niet iedereen dat begrijpt

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:01

Precies! Soms zie ik het zelf ook even niet welke stap er tussen hoort. Maar doe mijn best.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:12

Is een hele grote stap! als ze al rustig zijn bij wandelen heb je het vertrouwen al bijna voor elkaar en dan gaat alles gemakkelijker :D Ik heb dit weekend alleen een buitenrit gemaakt, maar plan is er om donderdag weer even wat te gaan doen aan de lange lijnen... maarja alles is zo nat en drapperig, en op het erf raakt hij snel afgeleid.

Ik heb met idefix vaak dat hij overwerkt raakt ofzo. Dan ben ik wat bezig met buiging en stellingen en als ik niet oppas is hij dan binnen mum van tijd zo krom als een banaan :+ opzich niet erg maar hij gaat echt te diep en te ver en ik vind het dan moeilijk om hem uit die eeeenoooooorrrm werklustige denk-status te krijgen. tips?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:26

Ja het is zeker nat, maar vrijdag is het heel lekker warm en als het goed is ook droog. :)
Misschien dan?

Leergierige pony ;) Wel leuk, maar heeft idd ook zijn nadelen.
Ik zou geen tips weten dan behalve dat jij zijn grenzen moet leren kennen. Wat me enorm moeilijk lijkt!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 17:01

_Chendo_ schreef:
Ja het is zeker nat, maar vrijdag is het heel lekker warm en als het goed is ook droog. :)
Misschien dan?

Leergierige pony ;) Wel leuk, maar heeft idd ook zijn nadelen.
Ik zou geen tips weten dan behalve dat jij zijn grenzen moet leren kennen. Wat me enorm moeilijk lijkt!

Jaa, het regent vandaag wel heel erg dus vandaag werd hem niet. Morgen heb ik tot savonds college dus dan kan ik helaas niets doen :(

Wat ik nu meestal doe als hij te druk word is even lange teugeltje geven of hem even lekker stuk hard te laten gallopperen om even de spanning kwijt te raken

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:29

Jeee! Ik ging vandaag de wei in met het idee om niks te doen. Maar ineens stond ik met pony in de bak en heeft hij braaf voor me uit gelopen. (liep nog wel bij de schouder voor wat support)
Er was namelijk iemand aan het rijden en dat hielp mooi om hem vooruit te krijgen.
Ging allemaal best netjes. Halthouden en wegstappen geoefend aan halster met halstertouw haha (heel preventief) en zonder zweepje.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:08

Oh fijn chendo dat het zo goed ging vandaag (gister inmiddels) ! Geeft je altijd een lekker gevoel he na afloop :D

Gister heb ik ook even geoefend met Unique! Ging ook wel lekker! Hij pakte op een heel aantal momenten de stelling al lekker op dus ik was ook weer tevreden! Vanaf maandag kan ik een weekje niet meer oefenen want dan wordt onze bak opnieuw aangelegt. Krijgen een drainage systeem echt super chill! Dus daarna kunnen we nog fijner oefenen dan we al deden haha!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:22

ja heerlijk zeg!
Dat is het weekje wachten wel waard.
Hoe lang zijn jullie hier al mee bezig?

Geeft zeker een goed gevoel. Vandaag doe ik echt even niks met hem.
Wil zijn jonge pony hersentjes niet overbelasten en als ik enthousiast word ga ik vaak te snel. Dus rem erop!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:52

Heb trouwens een vraag voor jullie.
De DVD van piet bakker heb ik hier al een aantal jaren liggen. Maar graag zou ik ook eens les willen of naar een clinic van hem gaan.
Weet iemand waar ik kan vinden wanneer hij eens ergens een clinic of les geeft?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:32

Chendo, dit was de eerste keer dat ik de stelling erbij vroeg. Heb hem nu een keer of 3 aan de lange lijnen gehad :) maar goed, werk ook veel met de katoom aan de longe misschien scheelt dat ook al een hoop.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:02

@ _Chendo_ je kunt Piet rustig eens bellen.
Hij woont in Haren (vlakbij Groningen) en geeft ook les op locatie.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:12

Wellicht is er een mogelijkheid om een dag te organiseren als er meerdere bokkers in dezelfde omgeving geïnteresseerd zijn in een les van Piet? Ik zou daar wel geïnteresseerd in zijn namelijk :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:54

Ik heb een tijd geleden een paar keer geprobeerd Piet te mailen, maar nooit reactie gehad. Toen heb ik maar weer even naast me neer gelegd. Mocht het jou wel lukken Chendo heb ik ook heel veel interesse.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:11

Ik heb inderdaad ook geprobeerd hem te mailen, maar ook nooit reactie gehad.