kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:08

Ik heb gisteren en vandaag voor het eerst gelongeerd met de longeerhulp.

Ik heb me bij EJ laten adviseren over de maat. Ik rij een slanke maar ronde haflinger dame van +/- 145. De longeerhulp die ik heb gekocht is voor stokmaat tot 148.

Ik heb de longeerhulp op zijn langst gedaan, maar zie inderdaad ook dat wanneer het been naar achter gaat, er een rukje aan het bit ontstaat. Ik weet dus niet wat ik hiervan moet vinden. Ligt dit aan de maat? Zijn hier oplossingen voor?

elmiran

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:24

Ik gebruik de longeerhulp wel eens met een halster, daar reageert m'n paard best goed op. Dat ie rukjes geeft in de mond is me eigenlijk nog niet opgevallen, lijkt me een beetje hetzelfde als bij een pessoateugel.
Sinds m'n paard geschoren is gebruik ik hem eigenlijk niet meer. Viel me op dat het schuurde tussen d'r voorbenen, zag dat het touw daar een beetje rood was. Denk dat ik er maar een stukje bont om heen ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:54

Als het schuurt, zit de lijn te strak of geeft je paard nog niet voldoende na, wat belangrijk is dat je je paard goed voorwaarts houdt met deze teugel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:03

_brunette schreef:

Ik heb me bij EJ laten adviseren over de maat. Ik rij een slanke maar ronde haflinger dame van +/- 145. De longeerhulp die ik heb gekocht is voor stokmaat tot 148.

Ik heb de longeerhulp op zijn langst gedaan, maar zie inderdaad ook dat wanneer het been naar achter gaat, er een rukje aan het bit ontstaat. Ik weet dus niet wat ik hiervan moet vinden. Ligt dit aan de maat? Zijn hier oplossingen voor?

Die rukjes in de mond zag ik ook bij mijn paard, daarom heb ik de longeerhulp weer verkocht.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:11

@ Maris, dus dan neem ik aan dat het niet aan de maat ligt? Zag jij dit nog steeds op het moment dat je de longeerhulp op zn langst had?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:17

_brunette schreef:
@ Maris, dus dan neem ik aan dat het niet aan de maat ligt? Zag jij dit nog steeds op het moment dat je de longeerhulp op zn langst had?

Ja helaas wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:25

_brunette schreef:

Ik had eerst ook die maat, maar die was voor mijn Fjord van 1.41 te klein. Ik kreeg die clipjes amper aan het bit vast en het zat dus te strak. Heb toen een maat groter gehaald. Deze zit hem goed en heb geen last van die rukjes. :n

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:48

Hai Allemaal, via mn bijrijdster op deze manier van longeren gewezen omdat mijn pony erg moeilijk kan ontspannen en netjes over de rug kan lopen. Nu heb ik wel een vraagje.... ik zie dat het touw ook "achter" de schoft op de rug loopt. Mijn pony heeft een ontzettend hoge schoft, is dit een probleem met dit touw? Gaat deze niet TEGEN haar schoft aan liggen en teveel druk geven? Ik hoop dat iemand antwoord voor me heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:54

Nee er komt geen druk op de schoft want het touw schuift niet zoveel.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:56

Joolien schreef:

TOP! Dank je wel voor je snelle antwoord!!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:17

Hmm, nu baal ik wel. Laat ik me speciaal adviseren omdat ik zelf al twijfelde, heb ik er nog niks aan. Iemand interesse in een maat pony longeerhulp? :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:23

Ik had een goeie maat, maar ook deze gaf rukken in de mond. Ik vind het een onding voor mijn pony.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:49

Suzan_bobar schreef:
Ik had een goeie maat, maar ook deze gaf rukken in de mond. Ik vind het een onding voor mijn pony.

_/-\o_ +:)+

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:38

_brunette schreef:
Ik heb gisteren en vandaag voor het eerst gelongeerd met de longeerhulp

ik heb vandaag ook voor het eerst gelongeerd met deze longeerhulp en werd er niet echt vrolijk van en mijn paard ook niet. idd steeds kleine rukjes aan het bit en ze werd er behoorlijk zuur van.
ik weet ook niet wat ik hiervan moet vinden,op aanraden van de osteopaat heb ik deze longeerhulp gekocht. zijn er nog meer bokkers met negatieve ervaringen? mijn paard sloeg ook steeds af aan de longe terwijl ze normaal gesproken super braaf is.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:47

Vreemd criollolover, mijn osteo verfoeidt dat ding dus uit de grond van haar hart.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:53

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:53

Dat trekken in de mond had ik ook het idee, maar dat was toen ik even een zelf gemaakte ging proberen. Te kort blijkbaar. Nu heb ik paardenmaat op zn aller langst voor mijn tuiger met lange hals merrie ;) en dat gaat goed. Ze geeft er goed op na, en hebben we nergens last van.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 03:37

Ik doe het gewoon met een kaptoom, bevalt prima en m'n paard loopt er perfect mee en mega ontspannen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:13

Ik gebruik idd ook een kaptoom en ben er super tevreden mee :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 02:36

Joolien schreef:

Bij mij schuift hij wel richting de schoft... maarja ik had ook niet anders verwacht. Bij mijn paard schuift alles naar voren.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:24

Ik zou mijn paard ook graag op deze manier longeren. Ik lees dat velen zelf een touw hebben genomen en dus niet aangekocht.
Maar kan iemand mij vertellen hoe lang dit touw moet zijn? Mijn paard is ongeveer 1m67 hoog.
Wat is de ideale lengte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:17

Laure schreef:
Ik zou mijn paard ook graag op deze manier longeren. Ik lees dat velen zelf een touw hebben genomen en dus niet aangekocht.
Maar kan iemand mij vertellen hoe lang dit touw moet zijn? Mijn paard is ongeveer 1m67 hoog.
Wat is de ideale lengte?

Dat is moeilijk zeggen. Zelf gebruik ik een simpele slofteugel die ik zelf kan verstellen door er een knoop in te leggen.

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:03

dit maakte ik altijd zelf met 2 halstertouwtjes, maar het is deze
http://www.ej.nl/products/10000043/2280 ... ULP+KATOEN
die gebruik ik nu ook , werkt prima. op de schoft leggen en dan tussen de voor benen (binnen) door en dan aan het bit vast ;) en dan kan je zelf verstellen hoe strak ie moet

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:04

Laure schreef:
Wat is de ideale lengte?

http://www.ej.nl/products/10000043/2280 ... ULP+KATOEN
je hebt paard maat en pony maat, ik heb een paard maat liggen die ik niet meer gebruik dus stuur me maar ff een pbtje als je interesse hebt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:34

@Jolien Heb jij er dan geen last van dat hij scheef gaat hangen onder het gewicht van de knoop?
Bij ons op stal zie ik ook wel eens iemand met een opgeknoopte slof longeren, maar dan zie je dat de knoop naar beneden wil en dat is maar 1 kant op.

Ik heb gewoon een originele, maar zelfs dan heb ik soms problemen met de stelling.
Bij mijn vorige paard had ik daar geen last van, maar mijn huidige paard is nog bezig zijn balans te vinden en ik ben er nog niet helemaal over uit hoe dit nou goed moet gaan werken.