Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ooriaan schreef:Ik ben ook begonnen met mijn verzorgpoown. Ervaring had ik al met mijn kat die heb ik zo hondentrucjes kunnen leren. Het is wel een stuk anders dan met mijn kat. Ik loop nu tegen een ding aan. Ik kan Mira niet benaderen als ze moet stilstaan ze gaat gelijk in d'r achteruit. Ik kan naast haar lopen in stap en draf. Maar met halthouden wil dit niet. Hoe pak ik dit aan?
Marijke_1995 schreef:Hoii
De laatste tijd heb ik veel gelezen over clickertraining,
en ben zo enthousiast geworden dat ik er ook mee wil beginnen!
Ik wilde graag daarvoor een boek/DVD aanschaffen, of natuurlijk een les volgen.
Maar met alle titels hier zie ik door de bomen het bos niet meer![]()
Welk boek/DVD raden jullie aan voor de absolute beginner?
Urko schreef:@jolijneniris: "click" -> koekje aan je paard geven.. weer "click" daarna een koekje aan je paard geven.
Heeft hij zo door!
liljebo schreef:Ooriaan schreef:Ik ben ook begonnen met mijn verzorgpoown. Ervaring had ik al met mijn kat die heb ik zo hondentrucjes kunnen leren. Het is wel een stuk anders dan met mijn kat. Ik loop nu tegen een ding aan. Ik kan Mira niet benaderen als ze moet stilstaan ze gaat gelijk in d'r achteruit. Ik kan naast haar lopen in stap en draf. Maar met halthouden wil dit niet. Hoe pak ik dit aan?
Houdt ze niet halt vanuit stap of blijft ze niet staan als je wegloopt of wat bedoel je?
RubyRed schreef:Ik ben ook begonnen met clickertraining, nu lees ik hier van alles over targetten. Maar hoe leer je dat je paard/pony aan?
RubyRed schreef:Een beetje, ik zal kijken of het lukt met lezen..
Bedankt. Ik dacht eigenlijk dat het vrij simpel was maar dat is dus niet zo
.
liljebo schreef:Targetten is de meest simpele oefening om een paard duidelijk te maken wat een click aanhouden en betreft het aanraken van een target (voorwerp naar keuze) Je beloont dan het aanraken van dat voorwerp, wat je later dan weer bij veel andere oefeningen kunt gebruiken.
Ik heb een tijd volgens de methode van Ben Hart gewerkt, maar vond het toch beduidend minder effectief dan de gebruikelijke methode. Het is absoluut niet zo dan (met de 'gebruikelijke methode') paarden dat lastiger worden. Dat heeft nl niets met de methode te maken, maar met fouten die je als trainer maakt.
Het is ook niet zo dat je met de 'gewone' clickermethode altijd bij ieder ding moet clicken, zoals bv met iedere voet optillen. Je vraagt steeds meer voor een click (maar kunt bv wel een mondeling 'da door' signaal gebruiken) Alleen mag je dat niet te snel doen. Dat levert nl weer frustratie van je paard op.
Nooit meer vragen voor een click is niet goed, maar te snel gaan, net zo min
Dit is alvast een link
http://www.equineclickertraining.com/
Onder deze
http://www.equineclickertraining.com/ar ... s_new.html
kun je heel veel aanklikken en vind je werkelijk een zee van informatie. Ik heb het ooit uitgeprint en het is werkelijk een dikke ordner vol (behoorlijk boekwerk dus)
Voorlopig heb je dus op regenachtige dagen iets te doen.
Maar ik beloof je dat het zeer leerzaam is.
Materiaal van Alexandra Kurland is ook erg aan te raden. Ik denk dat je wel kunt stellen dat zij een autoriteit is op dit gebied. Ze maakt veel gebruik van wetenschappelijk onderzoek en heeft zelfs de eerste pony's opgeleid tot blindegeleide pony's