Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:37

Ik ben ook deze week begonnen met vrijheidsdressuur met m'n verzorgpaard. Ik doe via het boek 'Vrijheidsdressuur, van apporteren tot steigeren'. Erg leuk geschreven. We zijn vandaag met het targetten begionnen en ze pakt het al leuk op :D

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:38

Je bedoelt: * Van Apporteren tot Zitten. - M. Nieuwe Weme ?
Van apporteren tot steigeren kan ik niet vinden..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:55

Ooriaan schreef:
Ik ben ook begonnen met mijn verzorgpoown. Ervaring had ik al met mijn kat die heb ik zo hondentrucjes kunnen leren. Het is wel een stuk anders dan met mijn kat. Ik loop nu tegen een ding aan. Ik kan Mira niet benaderen als ze moet stilstaan ze gaat gelijk in d'r achteruit. Ik kan naast haar lopen in stap en draf. Maar met halthouden wil dit niet. Hoe pak ik dit aan?

Houdt ze niet halt vanuit stap of blijft ze niet staan als je wegloopt of wat bedoel je?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:58

Marijke_1995 schreef:
Hoii :)
De laatste tijd heb ik veel gelezen over clickertraining,
en ben zo enthousiast geworden dat ik er ook mee wil beginnen!
Ik wilde graag daarvoor een boek/DVD aanschaffen, of natuurlijk een les volgen.
Maar met alle titels hier zie ik door de bomen het bos niet meer :P
Welk boek/DVD raden jullie aan voor de absolute beginner?

Als je 'gewoon' wil trainen is materiaal van Inge Teblick en Alexandra Kurland aanraders
Aanvullend zijn de boeken van Karin Pryor, Don't shoot the dog en Reaching the animal mind ook erg interessant. Ze gaan niet zozeer over paardentraining, maar geven veel inzicht in de principes over positief reinforcement.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:32

Marijke_1995 schreef:
Je bedoelt: * Van Apporteren tot Zitten. - M. Nieuwe Weme ?
Van apporteren tot steigeren kan ik niet vinden..

Ja :') Die bedoel ik inderdaad. :j

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:41

ik heb wel een clicker liggen maar ik weet niet hoe ik mn poown moet leren dat als "goedso" te laten xd

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:34

@jolijneniris: "click" -> koekje aan je paard geven.. weer "click" daarna een koekje aan je paard geven.

Heeft hij zo door!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:40

Urko schreef:
@jolijneniris: "click" -> koekje aan je paard geven.. weer "click" daarna een koekje aan je paard geven.

Heeft hij zo door!

Ik moet zeggen dat mijn pony van de manier die je beschrijft, het laden van de klikker, niet heel erg veel begreep.
Ik ben daarom begonnen met targetten en dat in combinatie met de klik snapte ze veel beter.

Ooriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:55

liljebo schreef:
Ooriaan schreef:
Ik ben ook begonnen met mijn verzorgpoown. Ervaring had ik al met mijn kat die heb ik zo hondentrucjes kunnen leren. Het is wel een stuk anders dan met mijn kat. Ik loop nu tegen een ding aan. Ik kan Mira niet benaderen als ze moet stilstaan ze gaat gelijk in d'r achteruit. Ik kan naast haar lopen in stap en draf. Maar met halthouden wil dit niet. Hoe pak ik dit aan?

Houdt ze niet halt vanuit stap of blijft ze niet staan als je wegloopt of wat bedoel je?

Ze blijft niet stilstaan als ik wegloop of naar haar toe loop. Ze draait steeds naar me toe als ik wegloop en haar steeds achteruit op de plek zetten werkt niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:05

Ik denk dat je dan te grote stappen zet. Ze snapt het gewoon nog niet en dan heeft corrigeren geen zin
(denk ik dan adhv je omschrijving... )¨
Begin gewoon met het goed installeren van Halt op een minimaal signaal Ga vandaaruit de halt uitbreiden... dus stap, halt, seconde wachten, dan pas belonen. Ga de tijd van het stilstaan uitbreiden, om te beginnen terwijl je ernaast staat. Zorg er wel voor dat ze ook echt gewoon stil staat, dus niet ondertussen in je zakken duikt of schraapt etc. maar gewoon aan een doorhangend touwtje blijft staan. Begin met 1 sec, dan 2, dan 4, dan 2, dan 3, dan 1 etc... Je snapt wel wat ik bedoel, neem ik aan?
Pas als dat heel erg stabiel is, begin je met 1 pasje van je paard af zetten... en vandaar uit bouw je op. Verwacht niet teveel, ga niet te snel en hou de verrassing erin door niet gewoon op te bouwen, maar soms ietsje langer te vragen, dan weer iets minder etc. maar in zijn geheel uiteraard opbouwend.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:48

FIJNE KERST ALLEMAAL!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:53

Dank je.... hetzelfde voor jou en de rest van de mensen die in dit topic kijken.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:34

Ik wil ook graag beginnen met clickertraining.. maar ik heb eigenlijk geen tijd om er ook nog lessen bij te volgen daarom ben ik nu op internet rond aan het kijken en heb ik alles op een rijtje gezet.. Hebben jullie nog raad voor mij?

Even over mijn pony: Sita is nu 4 jaar en is super leergierig. Toen ze 2.5 jaar was ben ik rustig aan beginnen met longeren, wandelen, verkeer, fietsen ed. Binnen no time had ze tijdens het longeren al geen stem maar enkel geluiden nodig en ik kon haar aan de hand laten stoppen met handgebaren.
Ze staat ook erg open voor beloning, die ik haar geef in de vorm van een wortel ofzo maar ook in de vorm van lekker krabbelen of poetsen op haar lievelingsplekjes. Zo heb ik haar kunnen leren om stil te staan zonder halster...

Omdat ze super goed leert en leergierig is, was ik al een tijdje aan het kijken naar een grote voetbal. Ze heeft al zo'n kleine maar daar doet ze uit zich zelf niet zo veel mee.
Nu heb ik dus zo'n grote en daar ben ik van de week mee in de wei geweest. Toen was ze natuurlijk heel nieuwsschierig maar ook aan het rondrennen. Naar een paar keer had ze door dat als de bal naar haar toe rolde (ik duwde hem dan) en zij tikte ertegen, dat ze dan kon komen voor een stukje brood.
Daardoor kwam ik op het idee om met clickertraining te beginnen.

Voor mij hoeft ze niet alle kunstjes te leren, dat kan later nog altijd. Ik wil meer beginnen met een stukje opvoeding (blijven staan op commando) en ik wil haar mbv clickertraining ook leren voetballen (zelfstandig tegen de bal schoppen)..
Is het juist als ik op de volgende manier begin:
- pony aan halster pakken en tegen de bal op laten lopen -> klik -> beloning
- pony loslaten maar meelopen -> tegen de bal -> klik -> beloning
- niet meer meelopen en hetzelfde als hierboven herhalen maar minder vaak beloning

Ik weet alleen nog niet hoe ik haar aanleer om niet elke keer als ze geschopt heeft voor een beloning te komen. Misschien kan dat door haar te leren dat ze pas beloning krijgt na 2 keer schoppen en het daarna steeds verder opbouwen?

Heeft verder nog iemand hier tips voor?

En misschien kan ik het zo ook combineren met een kleine bal die ze moet aanraken of terugbrengen of niet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 08:04

Allereerst een waarschuwing. Paarden die beginnen met clickeren kunnen in het begin erg enthousiast worden en ook ongevraagd de geleerde dingen aanbieden. Dat is een periode waar ze doorheen gaan en dat is ook normaal. Al gaanderweg leren ze om alleen op cue een opdracht uit te voeren.

Om de eerder genoemde reden zou ik persoonlijk niet beginnen met tegen een bal aan te schoppen, vanwege het risico dat jijzelf een keer per ongeluk tussen paard en bal staat.
Beginnende clickers wordt in de regel aanbevolen om bij spel met bal eerst het paard aan te leren om er met de neus tegen aan te duwen. Dat kan nl geen kwaad als hij te fanatiek wordt.

Als je werkelijk met clickeren gaat beginnen, is het hoe dan ook belangrijk dat je eerst andere zaken aanpakt. Een normale basis is targetten, stil staan, hoofd laag en bovenal en allerbelangrijkst, beleefdheid.

Ik zou zeggen.... koop een goed boek en verdiep je eerst goed in het hele gebeuren rondom het clickeren. Ik weet niet of je engels kan lezen? In dat geval heb ik een paar goede links voor je. Maar info en het boek van Inge Teblick zijn ook aanraders. Net als het leermateriaal van alexandra kurland.

Clickeren is ontzettend leuk voor jezelf en voor je paard, maar door je eerst heel goed erin te verdiepen, voorkom je de problemen die ervoor zorgt dat zoveel mensen alweer heel erg snel afhaken.

succes

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:52

Engels is geen probleem dus als je wil mag je me wel een paar links geven.

Ik heb gisteren ook nog verder gelezen en toen heb ik voor mezelf ook al besloten het clickeren eerst te gebruiken bij de normale dingen.. zodat ze goed leert dat het een beloning is, maar dat ze die pas krijgt na de click..
Zo is ze de laatste tijd een beetje dwars bij voetje geven, dat doet ze wel maar het duurt wat langer.. Zou ik dan misschien beter daar mee beginnen?

En ik heb gelezen dat Ben Hart gebruik maakt van een methode van meerdere clicks voor de beloning. Dat wil ik dan ook doen, zodat ze ook weet dat ze niet meteen hoeft te bedelen ofzo. Dan kan ik misschien eerst de 4 voeten op laten tillen (op commando) en bij elke voet een click, maar pas op het laatst een beloning.
Dan wordt het click meer een goed zo en weet ze dat ze na de oefening een beloning krijgt...
Daarvoor had ik ook nog een vraag.. Hart zegt dat de klik een ga zo door betekent, moet ik dan een commando bedenken zodat ze weet dat ze de beloning kan komen halen/krijgen? bijvoorbeeld dat ik klik als ze voetje geeft en dat ik Sita hier, zeg dat ze dan een beloning krijgt/komt halen?

Ik weet niet precies wat je met targetten bedoelt (dat heb ik nog nergens uit kunnen halen) maar ik ga daar nog een boek voor halen in de bieb (of op internet een kopen)...

Ik kan dus beter een paar weken bezig zijn met die gewone dingen zoals voetje geven, stil staan, langs mij lopen en reageren op commando's voor draf en galop die ze al kan?
En daarna een commando voor nee, om het niet bedelen te leren? En halt en wacht?
En daarna kan ik met de bal beginnen he?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:02

Targetten is de meest simpele oefening om een paard duidelijk te maken wat een click aanhouden en betreft het aanraken van een target (voorwerp naar keuze) Je beloont dan het aanraken van dat voorwerp, wat je later dan weer bij veel andere oefeningen kunt gebruiken.

Ik heb een tijd volgens de methode van Ben Hart gewerkt, maar vond het toch beduidend minder effectief dan de gebruikelijke methode. Het is absoluut niet zo dan (met de 'gebruikelijke methode') paarden dat lastiger worden. Dat heeft nl niets met de methode te maken, maar met fouten die je als trainer maakt.
Het is ook niet zo dat je met de 'gewone' clickermethode altijd bij ieder ding moet clicken, zoals bv met iedere voet optillen. Je vraagt steeds meer voor een click (maar kunt bv wel een mondeling 'da door' signaal gebruiken) Alleen mag je dat niet te snel doen. Dat levert nl weer frustratie van je paard op.

Nooit meer vragen voor een click is niet goed, maar te snel gaan, net zo min

Dit is alvast een link

http://www.equineclickertraining.com/

Onder deze
http://www.equineclickertraining.com/ar ... s_new.html

kun je heel veel aanklikken en vind je werkelijk een zee van informatie. Ik heb het ooit uitgeprint en het is werkelijk een dikke ordner vol (behoorlijk boekwerk dus)
Voorlopig heb je dus op regenachtige dagen iets te doen.
Maar ik beloof je dat het zeer leerzaam is.

Materiaal van Alexandra Kurland is ook erg aan te raden. Ik denk dat je wel kunt stellen dat zij een autoriteit is op dit gebied. Ze maakt veel gebruik van wetenschappelijk onderzoek en heeft zelfs de eerste pony's opgeleid tot blindegeleide pony's

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:04

Ik ben ook begonnen met clickertraining, nu lees ik hier van alles over targetten. Maar hoe leer je dat je paard/pony aan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:08

RubyRed schreef:
Ik ben ook begonnen met clickertraining, nu lees ik hier van alles over targetten. Maar hoe leer je dat je paard/pony aan?

Spreek je engels? Dan bestudeer de linken even
Zo niet, dan is het verstandig om een goed boek aan te schaffen, zoals bv inge teblick.
Het is niet verstandig om met clickeren te beginnen zonder je te verdiepen in de basis. Hier uitleggen hoe je het targetten aanleert, brengt je niet veel verder
Het is van belang dat je exact weet wat je doet en hoe het werkt en waarom je het op een bepaalde wijze moet doen.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:55

Een beetje, ik zal kijken of het lukt met lezen..
Bedankt :). Ik dacht eigenlijk dat het vrij simpel was maar dat is dus niet zo ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:07

RubyRed schreef:
Een beetje, ik zal kijken of het lukt met lezen..
Bedankt :). Ik dacht eigenlijk dat het vrij simpel was maar dat is dus niet zo ;).

Dat denken heel erg veel mensen en daarom geven ook heel veel mensen snel op omdat het voor hun paard zogezegd niet werkt.
Clickeren komt echter vanuit de wetenschap en is een bewezen methode, mits correct toegepast.
Dat betekent ook dat alles wat fout gaat, per definitie een fout van de trainer is.
Dus ook een paard wat opdringerig, happerig of gefrustreerd raakt.

Omdat je daar eigenlijk niet wil komen, is het erg zinvol om je echt erin te verdiepen. De link die ik gaf geeft echt heel erg veel info.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:54

liljebo schreef:
Targetten is de meest simpele oefening om een paard duidelijk te maken wat een click aanhouden en betreft het aanraken van een target (voorwerp naar keuze) Je beloont dan het aanraken van dat voorwerp, wat je later dan weer bij veel andere oefeningen kunt gebruiken.

Ik heb een tijd volgens de methode van Ben Hart gewerkt, maar vond het toch beduidend minder effectief dan de gebruikelijke methode. Het is absoluut niet zo dan (met de 'gebruikelijke methode') paarden dat lastiger worden. Dat heeft nl niets met de methode te maken, maar met fouten die je als trainer maakt.
Het is ook niet zo dat je met de 'gewone' clickermethode altijd bij ieder ding moet clicken, zoals bv met iedere voet optillen. Je vraagt steeds meer voor een click (maar kunt bv wel een mondeling 'da door' signaal gebruiken) Alleen mag je dat niet te snel doen. Dat levert nl weer frustratie van je paard op.

Nooit meer vragen voor een click is niet goed, maar te snel gaan, net zo min

Dit is alvast een link

http://www.equineclickertraining.com/

Onder deze
http://www.equineclickertraining.com/ar ... s_new.html

kun je heel veel aanklikken en vind je werkelijk een zee van informatie. Ik heb het ooit uitgeprint en het is werkelijk een dikke ordner vol (behoorlijk boekwerk dus)
Voorlopig heb je dus op regenachtige dagen iets te doen.
Maar ik beloof je dat het zeer leerzaam is.

Materiaal van Alexandra Kurland is ook erg aan te raden. Ik denk dat je wel kunt stellen dat zij een autoriteit is op dit gebied. Ze maakt veel gebruik van wetenschappelijk onderzoek en heeft zelfs de eerste pony's opgeleid tot blindegeleide pony's

Ah ja nu snap ik targetten.. Dat kan ik bijvoorbeeld oefenen met een kleine bal ofzo.. Geef je ook een commando voor het targetten?
Ik ga me er wel eerst wat meer in verdiepen want ik wil het in 1 keer goed doen en ik snap ook dat het niet simpel is ofzo.. Dat is het nooit als je met dieren werkt.

Gebruiken jullie eigenlijk veel commando's in de vorm van stemhulp? zoals halt, wacht, voetje, enz.. En welke gebruiken jullie dan?
Ik denk dat ik dat meer wil doen omdat er ook veel kinderen bij ons thuis komen.. die willen het paard dan ook wel aaien of poetsen enz en ik moedig dat aan omdat mijn pony dan leert om ook geduld te hebben ed. Maar als die kinderen dan bijvoorbeeld hun arm uitstrekken om te aaien en mijn pony denkt dat het een oefening met de clicker is, is dat niet zo handig natuurlijk. En daar raakt mijn pony ook van in de war denk ik...
En dan kun je misschien ook duidelijker verschillende oefeningen met de bal geven, zoals raak de bal aan of duw de bal weg... Of werkt het zo niet goed?
Maar dan moet ik natuurlijk wel voor alle oefeningen (ook targetten) een commando hebben...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:12

het is verstandig om zeker in het begin zeer duidelijke signalen en verbale cues te gebruiken, in combi. Althans... vind ik zelf.
Maar in de link vind je wel een antwoord op dit soort vragen.

Misschien nog een extra tip (die komt overigens dan wel weer van Ben Hart af). Ik ben heel duidelijk wanneer we een trainingssessie hebben en dus iets te verdienen valt en wanneer niet.
Als we gaan trainen, draag ik altijd mijn voerbuideltje. Geen voerbuideltje=geen training. Daardoor verwachten de paarden ook niets als ik zonder de wei in loop of als bezoek door de wei wandelt (gebeurt hier ook nogal eens, incl kinderen)
Met de hand voeren, zomaar tussendoor, doe ik absoluut nooit. Ben daar ook heel consequent in.
Voertjes zijn alleen te verdienen tijdens de training (buiten het normale voeren van hooi e.d. om natuurlijk)
Ook dat zorgt voor duidelijkheid en persoonlijk vind ik dat wel een aanrader als er veel kinderen komen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:25

Ah ja, dat heb ik ook al gelezen.. ik was alleen bang dat mijn pony dan te gefocused op dat zakje werd, terwijl ik het ook in de dagelijkse omgang wil gebruiken.
Misschien kan ik de oefeningen echt met het buideltje doen en dan tijdens de dagelijkse bezoekjes een paar dingen in mijn zak doen..

Ik voer ook nooit zomaar tussendoor.. behalve dan als de geiten wat brood krijgen gooi ik bij haar in de wei ook wat en mijn oma voert haar voortdurend als ze op bezoek komt!
Maar daar kan ik misschien ook wel wat aan veranderen en dat mijn oma haar dan bv eerst een oefening laat doen..

Nu ga ik wat lectuur doornemen (jammer dat het net nu niet regent) en ik ga eens zoeken voor duidelijke verbale commando's, want die mogen natuurlijk niet teveel op elkaar lijken want dat schept ook weer verwarring..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:48

Tja persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om niets in je zak te doen, als je regelmatig kinderen in de wei hebt. Dat hebben ze nl meteen door en dan heeft het gebruik van buideltje weinig meerwaarde. Zeker niet als je tussendoor voert.

Als je vanuit de zijlijn wat brood in de wei gooit, zal dat geen problemen opleveren. Meestal heb je dat dan in een kop of plastic zak en ook dat herkennen ze.
Voerende oma... mja.. mijn echtgenoot doet het ook wel hoor. Maar de paarden weten heel goed dat ik het niet doe en andere mensen net zo min. Ze leren erg snel. haha.

Het gebruik van het zakje in dagelijkse omgang begrijp ik niet helemaal goed. Bedoel je dan dat je in de dagelijkse omgang wil clicken of juist niet?
Iig zou ik de dingen die hij al erg goed kan, niet gaan clickeren. Dat is niet nodig. Je gebruikt het om iets aan te leren. Als je dat bedoelt in combi met omgang, hoeft er geen probleem te zijn. Paarden kunnen leren dat ze niets zomaar krijgen. Ik maakt hier hele wandelingen met het paard met het voerzakje om. Ze weten exact dat daar alleen iets uitkomt na een click.
(wel belangrijk om dan op te letten dat je ook dat goed doet, dus nooit van te voren een voertje pakt, geen dubieuze gebaren richting zakje maakt etc... gewoon een aan te leren handigheid; click-voertje pakken-van je af geven (dus nooit dicht bij je lijf/voerzakje) ) Maar goed,.. ga maar lezen, dan kom je die dingen vanzelf tegen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:01

Ik denk dat het wel een verschil is Sandra, dat jij de paarden bij huis hebt. Ik heb ook altijd wat in mijn zakken, of iig bijna altijd, maar als ik bij de paarden ben dan ben ik eigenlijk ook altijd met ze bezig. Dat merk ik sowieso aan ze, de verwachting als ik er ben, want dan gaan we wat doen. Ik kom nooit de wei in voor weide onderhoud, voer niet zelf, hoef niet uit te mesten enz. Ze zijn me ook niet als ik 's ochtends naar mijn werk ga, de kat buiten gooi of met de hond ga wandelen, ze zien me alleen als ik voor hen op stal ben, dus dan is het ook niet erg dat ze continu verwachten dat er wellicht iets te verdienen is. Wordt nog lastig als ik ze tzt wellicht wel ooit aan huis houden kan :+