Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 23:43

Kijk als je niet sneller kan zijn dan je kat, moet je creatiever zijn. :)
Reinforcen = versterken
Later meer, ik moet nu gaan

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 09:02

Is jouw kat al clicker savvy?Weet hij dat click= voer?

Er zijn verschillende manieren om hier mee om te gaan:
- Je kunt de kat sneller voeren na de click, zodat hij geen tijd heeft te bedelen.
Je versterkt gedrag op 2 momenten: op het moment van de click en het moment van voeren. Als hij dus al bij je zit beloon je ook het ongewenste gedrag.
- Je kunt de kat leren dat het voer alleen op een bepaalde plek te halen is: gooi het brokje op een schoteltje
- Je kunt je kat leren dat hij het voer alleen krijgt als hij op een bepaalde plek zit: bv op een matje.
- Je kunt hem vanaf je platte hand voeren, zodat hij niet met zijn pootjes op je arm kan (je hand zit in de weg)

Kortom wees creatief. :)

Hier een videootje van mijn Project Paard Punky die zich niet liet halteren door vreemden. Nog steeds work-in-progress hoor.

Wil je wat meer weten, klik dan op het YouTube logo en kijk de video via YT en lees de beschrijving.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:00

Mooi filmpje Hippologic, gaat goed vooruit met Punky!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:10

HippoLogic schreef:
Is jouw kat al clicker savvy?Weet hij dat click= voer?

Er zijn verschillende manieren om hier mee om te gaan:
- Je kunt de kat sneller voeren na de click, zodat hij geen tijd heeft te bedelen.
Je versterkt gedrag op 2 momenten: op het moment van de click en het moment van voeren. Als hij dus al bij je zit beloon je ook het ongewenste gedrag.
- Je kunt de kat leren dat het voer alleen op een bepaalde plek te halen is: gooi het brokje op een schoteltje
- Je kunt je kat leren dat hij het voer alleen krijgt als hij op een bepaalde plek zit: bv op een matje.
- Je kunt hem vanaf je platte hand voeren, zodat hij niet met zijn pootjes op je arm kan (je hand zit in de weg)

Kortom wees creatief. :)

Hier een videootje van mijn Project Paard Punky die zich niet liet halteren door vreemden. Nog steeds work-in-progress hoor.

Wil je wat meer weten, klik dan op het YouTube logo en kijk de video via YT en lees de beschrijving.

[ Video ]

Ja, hij weet dat click beloning betekent.
Ik kan wel wat met je ideeen. Moet er even over nadenken hoe ik verder ga. Want stel ik wil hem aanleren dat hij alleen op t matje t snoepje krijgt, ontkom je dan nog steeds niet aan het corrigeren? Wat ik bedoel: ik vraag hem te gaan zitten op de mat. Click voor beloning en daarna t snoepje. Maar wat doe ik als hij vd mat af gaat? Zeg ik dan nee en zet ik hem terug en geef dan de beloning?
Sowieso hielp het gister al om weer gewone brokjes te gebruiken ipv de hele lekkere kippensnoepjes.

Ik reageer nu via mobiel en dan kan ik de tekst nog niet zien. Maar jouw paard zie ik na de click ook gelijk met de neus richting jouw jaszak gaan. Dat is wat ik graag wil voorkomen. Maar misschien staat er in de tekst nog meer, zal t later bekijken.

Had t gister met mn eigen paard ook. Snoepjes uit de zak waren op dus had een bekertje snoep op de grond gezet. Ik probeer mijn paard af te leren dat hij tijdens t poetsen zn touw als spaghetti-sliert opeet. De vraag en reactie daarop waren goed. Na de click buig ik naar de beloning en ik hoor boven me alweer gefrunnik aan t halstertouw 8-) ik heb dat toen toch maar wat gecorrigeerd en daarna beloond, maar na 3x maakte de vreugde wel ruimte voor irritatie/ongeduld. Misschien is het voor hem niet duidelijk en moet ik eerst de opdracht doen met volle jaszak, tot hij de opdracht door heeft?

Ben wel benieuwd naar jullie ervaring en reactie hierop :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:57

Jotoma schreef:
Ik reageer nu via mobiel en dan kan ik de tekst nog niet zien. Maar jouw paard zie ik na de click ook gelijk met de neus richting jouw jaszak gaan. Dat is wat ik graag wil voorkomen. Maar misschien staat er in de tekst nog meer, zal t later bekijken.

Wat goed opgemerkt van jou, Jotoma! De vos in de video is niet mijn paard, hoor.

Het doel van mijn training met dit paard is puur het halsteren. Ik heb daarbij ook veel aandacht besteed aan hoofd laag en ook aan hoofd weg van mijn zak (niet naar mijn zak voor de click). Omdat het halsteren zelf het doel is, ben ik minder bezig met alle andere dingen die belangrijk zijn, zoals hoofd recht/weghouden na de click.

Je hebt gelijk dat hij na de click richting mijn zak gaat. Ik ben dit een beetje aan het shapen (denk aan mm's per keer), maar het is niet mijn hoofd prioriteit. Als ik op dit moment hem voer aanbied op mijn hand die te ver weg is van mijn zak, raakt hij in de war en raakt hij zeer snel gefrustreerd.

Dit paard is 24 jaar en er is nog nooit geclickerd met hem.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:07

Ik zie net dat ik het wel lomp beschreef, ik bedoelde het niet aanvallend hoor :)
Ik denk dat het bij ons ook nog geld, eerst zo snel mogelijk de beloning naar de click en als het clickeren er aan beide kanten goed in zit met de beloning die altijd volgt, dan komt het later wel om t voer verder weg te zetten.

Ik oefen ook nog met de wormspuit. Op dit moment vind mijn paard het nog leuk om de spuit te targetten en probeer ik hem al zelf 2 sec tegen zn lip te houden. Maar dat is voor nu nog net te veel gevraagd. Hij draait zn hoofd dan elke keer weg, kijkt me even heel argwanend aan om dan toch uit zichzelf de spuit aan te clicken.
Ik weet niet zo goed hoe ik de stap kan uitbreiden dat ik de spuit langer aan de mond kan houden, want daar is hij nu gewoon wantrouwend over.
Is dat oefenen en tijd of vergeet ik een stap?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:45

je vergeet de appelmoes ;)

vul je spuit met appelmoes met water. En vergeet niet te clicken als ze je halve spuit opvreet ;) :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:58

De 'truc' is niet de spuit zelf tegen zijn lip aan te houden, maar je paard te leren targetten op de spuit. Maw: hij moet naar de spuit en nooit omgekeerd. Daar hebben veel paarden meestal een negative associatie mee, met wormkuren die naar ze toe bewegen. ;) Dwang enzo.

Appelmoes moet je eerst testen. Het is helemaal niet zeker of het wel een beloning is. ;) In jouw geval, Jotoma is het voor een spuit met inhoud nog te vroeg.

Gebruik je eigenlijk een lege, goed schoongemaakte (zonder nare geuren) spuit om te oefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:25

Jotoma schreef:
Ik oefen ook nog met de wormspuit. Op dit moment vind mijn paard het nog leuk om de spuit te targetten en probeer ik hem al zelf 2 sec tegen zn lip te houden. Maar dat is voor nu nog net te veel gevraagd. Hij draait zn hoofd dan elke keer weg, kijkt me even heel argwanend aan om dan toch uit zichzelf de spuit aan te clicken.
Ik weet niet zo goed hoe ik de stap kan uitbreiden dat ik de spuit langer aan de mond kan houden, want daar is hij nu gewoon wantrouwend over.
Is dat oefenen en tijd of vergeet ik een stap?

Met [***] heb ik bij het aanleren van het accepteren van de wormspuit eigenlijk de clicker al snel vervangen door een patroon. Doordat patronen aan begin en eind steeds hetzelfde zijn, kun je het middenstuk steeds iets anders maken.
Met [***] moest ik eerst testen of hij appelmoes lustte. Toen hij tot de conclusie kwam van wel, legde ik de wormspuit in de voerbak en deed daar de appelmoes op. Ik wist namelijk dat [***] door zijn geschiedenis met wormspuiten al argwanend werd als hij alleen maar een wormspuit zag. Ook dit vond hij eng, maar al gauw at hij de appelmoes zonder protest van de wormspuit op en bewoog de spuit ook door de hele voerbak heen. Wormspuit = neutraal geworden! _/-\o_
Toen hij de appelmoes uit zijn voerbak/van de wormspuit likte, begon ik steeds heel luidruchtig met de lepel door het potje te roeren voor ik de appelmoes in zijn bak legde. Al heel snel was [***] compleet gefocust op het potje (waar hij met zijn neus niet in kon :D ) als bron van geluk, en de lepel als brenger van appelmoes. Hij begon dus al de lepel af te sabbelen voordat ik de appelmoes in zijn bak kon gooien - wat geen toeval was, want ik deed het juist zo luidruchtig en onhandig mogelijk om ervoor te zorgen dat hij de lepel begon op te eten. Die lepel verving ik namelijk in de volgende stap door de wormspuit die ik helemaal volsmeerde met appelmoes. [***] aarzelde wel even, maar likte toen de wormspuit net zo af als hij met de lepel deed, en nam hem ook steeds meer echt in zijn mond.

De (volgens mij?) tweede wormspuitsessie deden we toevallig net vanavond. :)
[***] stond in de paddock, ik erbuiten met een spuit en het potje appelmoes. Dat deed ik weer heel luidruchtig en omslachtig open met de spuit erin zodat [***] al bijna stond te kwijlen :+ en liet hem toen de spuit aflikken. Vervolgens deed ik de appelmoes niet meer op spuit maar erin. [***] nam hem tussen zijn voortanden en ik spoot hem leeg. Vond hij interessant. :j
Vervolgens ben ik gaan werken aan timing en plek: als ik de appelspuit voor hem hield nam hij hem wel tussen zijn tanden, maar ik spoot hem pas leeg als hij de spuit zo ver mogelijk richting zijn kiezen nam. Alleen als hij hem met zijn tong naar achteren trok, duwde ik de spuit leeg (om te voorkomen dat de pasta weer uitgespuugd wordt). Ik had geen idee of hij die dingen zou koppelen, maar dat was blijkbaar geen probleem, want hij nam de spuit uiteindelijk steeds in zijn mondhoek. +:)+

De volgende/laatste stap voor mij is dat ik hem hem met halster op de traditionele manier 'ontworm' met appelmoes, namelijk door de neusriem te pakken, de spuit in zijn mondhoek te houden en dan leeg te drukken. Voor mij niet echt nodig want ik kan hem nu prima in vrijheid belonen, maar die andere manier is hoe het traditioneel gebeurt bij andere mensen, dus daar wil ik hem dan ook op voorbereiden.

De meeste clickertrainers zullen het waarschijnlijk erg fout vinden dat ik [***] zo appelmoes gefocust laat worden en grotendeels zonder click beloonde, maar ik wil ook juist bij deze oefening een veel duidelijkere link met voer hebben, omdat als een paard al begint te kwijlen als hij de wormspuit ziet, hij minder zal stilstaan bij het feit dat die wormspuit vandaag ineens heel anders ruikt. Plus dat hij op een dag ook echt teleurgesteld zal worden door het feit dat er wormpasta uit komt ipv appelmoes. Daarom wil ik dat de wormspuit ook niet neutraal wordt, maar juist zo hyperpositief en voergericht mogelijk, waarbij het zien van de wormspuit alleen al het commando wordt voor hap, slik, weg. 8-)

@Hippologic: wat leuk dat je zo'n oudje nog mag verblijden met clickertraining! Dat vind ik zelf ook een van de bijzonderste dingen aan clickertraining, dat het niet uitmaakt hoe oud het paard is of wat zijn achtergrond is, clickertraining werkt bij ze allemaal. Ik heb in elk geval nog nooit iets gemerkt van de leeftijd van het paard dat ik trainde (okee, op sommige erg aanwezige puberpaarden na dan ;) ).

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:32

Ik heb zowaar een poging gedaan om alles door te lezen, maar niet helemaal gelukt. Dus excuses als het een wat onnozele vraag is. Ik ben erg bekend met clickertraining bij honden.

Vraagje voor de paarden:

Ik las :
Op een bepaald moment click je helemaal niet meer voor dat gedrag. Wat niet betekent dat je nooit meer beloond, want de beloning zorgt dat het gedrag in stand wordt gehouden. Hetzelfde als jij geld op straat vindt, de tijden daarna blijf je extra alert.

Is dit de interval beloning die het gedrag in stand houdt?
Ik ben bij de honden gewend om gedrag die ze perfect beheersen, geheel onverwacht en met wisselende tijdsduur ertussen te belonen zodat ze hard hun best blijven doen... want je weet maar nooit

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:51

Leuke benadering van leren ontwormen, xyzutu2. Wel of geen click maakt denk ik in dit specifieke verhaal niet zo'n verschil: jouw hoofddoel is hier was de associatie met de spuit ombuigen van aversief naar appetatief (iets ontzettend fijns). Ik denk: missie geslaagd! +:)+

@bumper: ja interval beloning houdt gedrag in stand. Wanneer het gedrag al 'af' is en op cue staat, hoef je dus niet per se meer te clicken (te bridgen). Je kan ook belonen zonder bridge en ook belonen door het vragen van ander (zelfbelonend) gedrag, waardoor je ook de click voor het al aangeleerde gedrag niet meer nodig hebt.
Snap je hem nog?

Clicken en belonen kan altijd, en tijdens het aanleren van nieuw gedrag is de click (het brug signaal/brigde of marker) zelfs aan te raden omdat het het juiste gedrag heel precies kan markeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:52

bumper schreef:
Op een bepaald moment click je helemaal niet meer voor dat gedrag. Wat niet betekent dat je nooit meer beloond, want de beloning zorgt dat het gedrag in stand wordt gehouden. Hetzelfde als jij geld op straat vindt, de tijden daarna blijf je extra alert.

Eerlijk gezegd begrijp ik deze ook niet helemaal, want het klinkt wat tegenstrijdig, niet meer clicken, wel belonen? :o

Heel simpel voorbeeld: je leert je paard om te flehmen op commando. Stel dat je paard na 100x clicken & voeren precies doorheeft welke beweging hij moet maken en op welk commando dat moet. Dan ga je de beloningen afbouwen tot je paard uiteindelijk op jouw commando flehmt zonder dat je daarna meteen hoeft te clicken/voeren.

Dat afbouwen van de click/voer kan op heel veel verschillende manieren, bijvoorbeeld door:
- voor jezelf te onthouden dat je voortaan nog maar 1 op de 2x flehmen beloont, dan 1 op de 3x enz..
- door het niet te zien als het stoppen van het belonen, maar als uitbreiding van het kunstje. In plaats van dat je vraagt om 1x flehmen en dan beloont, moet je paard nu 1x flehmen en daarna een jambette doen voor hij een click + voer krijgt. Beide oefeningen zijn positief aangeleerd en dus weet je paard dat als jij jouw hulpen blijft volgen, er vanzelf een click+beloning komt. In het begin al na 1 flehmen en 1 jambette, uiteindelijk pas na een reeks van 5 of 10 of misschien wel 15 achter elkaar
- door te clicken voor kunstjes die af zijn maar niet meer met voer te belonen maar alleen met je stem of kriebel/aai. In feite worden dat dan zoals ik ze noem lege clicks: je paard weet dat de click betekent dat hij het goed heeft gedaan (bij de vorige twee methodes kan hij ook denken dat het wegblijven van e click betekent dat hij het fout deed), en dat hij gewoon door moet gaan met jouw hulpen volgen, want er zal vast weer ergens een click+voer komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:57

HippoLogic schreef:
Leuke benadering van leren ontwormen, xyzutu2. Wel of geen click maakt denk ik in dit specifieke verhaal niet zo'n verschil: jouw hoofddoel is hier was de associatie met de spuit ombuigen van aversief naar appetatief (iets ontzettend fijns).

Precies. Als ik terugdenk dan heb ik de click eigenlijk ook alleen maar ingezet op twijfelmomentjes. Ook zonder voerbeloning eraan gekoppeld want de beloning lag al in de bak/op de spuit, :+ maar puur om hem even te helpen en te zeggen dat hij het goed deed. Bijvoorbeeld toen hij voor het eerst de wormspuit in zijn appelmoesbak zag liggen, of toen de wormspuit voor het eerst de plek van de lepel had ingenomen. Volgens mij hielp het horen van de click hem op die moment echt, ookal werd er niet specifiek na beloond. En voor de rest was het gewoon zo'n gedoe met appelmoes en potje en spuit en lepel dat ik ook helemaal geen tijd of hersens meer over had om te clicken/voeren. :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:58

Wat een fijne bruikbare tips en voorbeelden, dank!

@hippologic: ik gebruik nu een gevulde vitaminespuit en die krijgt hij morgen. Daarna maak ik hem heeeelemaal schoon! Goeie tip. Ook dat ik net verkeerd om. Targetten naar de spuit doet hij al. Grappig is dat hij net op stal stond en er een voerbak met brokjes stond en een vers hooinet hing, maar toen ik letterlijk aan kwam zwaaien met de spuit en clicker, kwam hij met de oren naar voor me op me af! 8-)

@xyzutu: in jouw topic heb ik de inspiratie opgedaan om dat soort spuiten ''leuk'' te maken. Wat hippologic ook adviseert, ik moet eerst testen of hij de appelmoes lust. Dat zal hij nu nog associeren met gedwongen medicatie.
Ik ga me eerst even focussen op t targetten om hem neutraal te krijgen op de spuit.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:17

@bumper: ja interval beloning houdt gedrag in stand. Wanneer het gedrag al 'af' is en op cue staat, hoef je dus niet per se meer te clicken (te bridgen). Je kan ook belonen zonder bridge en ook belonen door het vragen van ander (zelfbelonend) gedrag, waardoor je ook de click voor het al aangeleerde gedrag niet meer nodig hebt.
Snap je hem nog?

Jaa ik snap hem haha
Ik click er ook niet meer voor. Beloon wel af en toe
Merk wel dat wanneer ik wacht op het gewenste gedrag bij aanleren van nieuw gedrag bv het pakken vd post en het brengen, Dat ze oogcontact maken en dan alle gedragingen gaan proberen om te zien of dit is wat ik vraag.
Pas na 10 min kunstjes kan ik verder met opbouwen van de oefening. Clicken bij kijken naar de post, 1 stap er heen enzo enzv

Ik denk dat ik het " nee " misschien kan helpen, maar ben bang dat ze dan nog fanatieker gaan proberen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 07:49

Maar als je 'nee' gaat gebruiken is er dan niet het probleem dat ze niet meer nieuwe dingen gaan proberen? Dan ga je namelijk negatief doen over dat uitprobeer gedrag... Ze heeft iig door dat ze iets moet gaan doen en voor de hand liggend is een kunstje dat ze al kan dus dat repetoir krijg je eerst... en daarna gaat ze iets nieuws zoeken. Zo heb ik het iig begrepen uit het boek van Inge Teblick dat ik bijna uit heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:56

Inge's boek is erg leerzaam maar ook nogal zwart-wit.
Natuurlijk kun je je paard helemaal bevriezen door 'nee' te gebruiken. Bijvoorbeeld continu 'nee' te zeggen voor alles wat je paard doet tot je paard voor het eerst echt flehmt, wat wou je trainen.
Ik ken echter niemand die dat systeem volgt. :')

Een alternatief wat wel veel gebruikt wordt en waar paarden niet getraumatiseerd door worden, is door gewoon de clicker te gebruiken voor alles wat op het gedrag lijkt dat je wou zien (flehmen) en 'nee' alleen te reserveren voor specifiek gedrag wat je echt niet wilt zien, bijvoorbeeld een illegale jambette. Je zegt dus niet nee tegen alles, maar tegen 1 soort irritant uitprobeergedrag. Als je verder gewoon blijft clicken & belonen, zal je paard heel snel leren dat 'nee' nooit gevolgd wordt door een beloning, en dat hij altijd 'nee' krijgt voor dat ene gedrag, dus dat hij dat beter maar kan vervangen door ander gedrag dat wel wordt beloond. :)

Als het ongewenste gedrag bestaat uit dat je dier ál het gedrag laat zien waar je niet om vraagt, dan is dat dus ook geen situatie waar je nee kunt gebruiken, omdat je dan tegen zoveel verschillende dingen 'nee' zegt dat je paard/hond/kat niet meer het systeem kan zien van 'Oh, dus dát gedrag is fout!'. Omdat alles bij wijze van spreken fout is. Wat je dan beter kunt doen is je paard/kat eerst even een kwartiertje laten uitrazen voor je gaat trainen om de ergste hyperactiviteit eruit te halen, en vervolgens hypergedrag niet te corrigeren met 'nee' maar met 'zit/ho/blijf' en te gaan belonen voor ontspanning daarin. Als je paard draaft en jij zegt 'ho' dan weet hij namelijk A) dat draf fout is en B) wat hij in plaats daarvan wel moet doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:17

Je zegt wel hetzelfde als wat ik begrepen heb uit het boek Denkwerk, xyzutu2.
Een keer ergens 'nee' kan best maar je moet wel weten wat je doet.. en wat het effect kan zijn en dat als een dier nog aan het zoeken is naar het juiste gedrag wat je nog niet volledig hebt aangeleerd je daar niet te snel negatief op moet reageren maar moet uitzoeken hoe je het juiste gedrag beter kan uitlokken.

Ik heb het boek van Inge Teblick iig met veel interesse gelezen en ga vooral rustig mijn eigen gedrag aanpassen :) want dat is volgens mij stap 1 naar al 20 jaar met paarden zijn om te gaan zoals ik vroeger gewoon heb aangeleerd (natuurlijk heb ik daar eerder wel beetje over nagedacht maar het ging toch vooral zoals het ging... en hoe dat precies zo kwam kon ik echt niet vertellen)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:52

Ik ben heel voorzichtig het gebruik van 'nee' aan het introduceren. Dus in het 6e jaar dat ik haar clicker train. Ik ben er niet zo'n fan van. ;)

Het grootste probleem met "nee" is dat de trainer zijn verantwoordelijkheid als leraar bij de leerling legt. Het is nooit de leerling zijn schuld als hij het niet snapt, dat is juist het werk van de leraar!

Just my 2 cents.... :$

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:16

Ik gebruik nee wil, maar dan enkel als informatie, dus "nee, dat bedoel ik niet" Als ik les geef mag men van mij enkel nee gebruiken als het paard ongevraagd oefeningen laat zien en dan eigenlijk ook enkel bij oefeningen zoals een jambette. Wanneer je wat vraagt maar het verkeerde antwoord krijgt is het nooit nee, enkel als je niets vraagt en dan ook weer, als informatie, dus niet boos of geirriteerd. Ik gebruik nee ook meer bij Jauke dan bij Llevado, denk doordat ik 11 jaar geleden met minder wijsheid begon ;) het werkt voor Jauke wel prima,hij snapt goed wat ik er mee bedoel :)

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:00

Vind het uitlokken wel een "dingetje". Ik merk dat wanneer ik iets meer tijd neem en omgevingsprikkels probeer te minimaliseren. En bv alleen kijk naar de kartonnen doos, ik het dier de tijd geef om te denken en hij zelf er heen gaat, het gewenste gedrag veel sneller intrinsiek wordt, dan zoals ik ook wel eens van mensen hoor dat ze bv er naast gaan staan of lokken met een brokje.

Een bijkomend voordeel is een heel moe en voldaan dier. 2 keer zo moe dan na een wandeling van 1 uur.

Ik ben enorme fan van clickertraing mocht dat nog niet doorschemeren haha

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:22

Hier ook nog steeds groot fan. Maar ik ben nog wel erg zoekende. Een heleboel heb ik in de afgelopen jaren al aangeleerd met grondwerk, nu met clicken maakt het t wel makkelijker.

Ik maak het mezelf nu toch weer moeilijker en kom daar ook moeilijk uit tot tussenstapjes. Iets met een aanrijding, whiplash, ontzettend korte concentratieboog en geheugen werkt niet mee.

Oke, wat ging vandaag goed:
De vitamine/ontworm spuit. Mijn paard onderbrak zijn hooi (en daar is heel wat voor nodig) toe ik aan kwam. De wormspuit targetten doen we dagelijks en toevallig steeds in zn stal. Fijn dus, een gemotiveerd paard! Omdat ik nu wel daadwerkelijk vitamine wilde toedienen, ging ik eerst 4 keer op verschillende plekken targetten waarvan 2 op een nieuwe plek (een meter naast zn hals en op zijn ooghoogte). Met name die laatste was even spannend, maar het patroon van target-click-beloning zit er wel goed in. Daarna heb ik zn halster gepakt en zonder nadenken spuit erin. Normaal knalt hij met zn hoofd de lucht in en wacht ik even tot de rust er is (en anders eindigt de inhoud niet achter in de keel maar tegen de zijkant vd stal of bij de buurvrouw). Maar hij was net zo verbaasd als ik en die spuit had toch echt een relatie met de wortel die normaal volgde. Dus dit keer kon ik heel snel de spuit indrukken. Toen herkende mijn paard weer even die gekke substantie, maar schoof ik gelijk een wortel in de mond en vulde zijn voerbak met vitaminebrokjes en verse lijnzaad. Daarna de spuit schoon gemaakt, terug gegaan en nog twee keer getarget. Dat deed hij weer vol enthousiasme en zonder angst of twijfel. Dus mega tevreden!

Maar, waarmee maak ik het moeilijk. Ik probeer mijn paard af te leren dat hij zn halstertouw als noedel van kauwgom aan ziet. Ik besloot hem eerst terug te vragen en dat te belonen. Daarna probeerde ik hem voor te zijn als hij weer probeerde een stapje naar voren te doen. Door de aanrijding is mijn reactievermogen vertraagd en doe ik er langer over om te verwerken wat er gebeurd. Hierdoor ben ik hem steeds niet meer voor en lijkt het alsof ik het patroon stapje voor-spaghetti kauwen-stapje terug-click-brok.
Ook wil ik alleen in een door mijn bepaalde tijd clickeren en niet nog in de 10 min poetsen daarna. Maar moet ik het dan eerst toestaan? Misschien is een gewoonte afleren nog wel 50 stappen te ver voor mijzelf, maar ik ben erg benieuwd wie mij kan vertellen hoe ik of een partroon doorbreek of op een andere manier een gewoonte kan afleren.

Had al even snel in t boek van xyzutu gespiekt, maar daar kwam ik dit zo snel niet tegen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:40

Jotoma: misschien het idee om hem te leren om iets anders in zijn mond te nemen dan kan hij niet het halstertouw in zijn mond stoppen en kan jij je wel richten op nieuw gedrag aanleren.
Je paard vind het kennelijk leuk/prettig om iets in zijn mond te nemen en misschien als je daar wat mee doet gaat hij kan je het beter sturen. Nu stuur je hem terug op het moment dat hij al iets doet ipv een heel ander gedrag proberen aan te leren. Misschien iets van een frisbee of een theedoek waarmee hij dan in zijn mond kan staan terwijl je poetst. Kan je hem daarna nog andere kunstjes mee aanleren.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:43

Ik probeer eigenlijk nooit iets af te leren. Dingen die ik als onwenselijk zie negeer ik en leer alternatief gedrag er voor in de plek ( dat is het doel.) Bv halster als kauwgom. Negeren en zo snel mogelijk iets ophangen ( bv een liksteen met smaakje en daar suf bij clickertraing en dolblij doen.
Merk je dat het het kauwen is wat aantrekkelijk is ipv likken, dan bv takken ophangen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:59

Oke, interessant! Ik begrijp wat jullie bedoelen, het is een soort omdenken en daar kan ik me in vinden.
Alleen is het gewenste gedrag dat hij gewoon stil staat, ik wil het niet vervangen voor iets anders. Is het teveel gevraagd dat hij gewoon stil staat ipv op iets kauwt?

Een andere is bijv schrapen, zodra ik me verplaats achter de stallen om iets uit mijn kast te pakken, gaat hij ongeduldig schrapen. Ook hiervoor geldt dat ik graag wil dat hij gewoon netjes stil staat. Al is dit laatste meer omdat zijn hoeven al sneller slijten dan groeien, dus meer eraf geschraapt hoeft niet echt.

Maar first things first, eigenlijk wil ik mijn paard netje leren stil staan zijn hoofd met poetsen. En dat los ik dan liever niet op met iets plaatsvervangends, want dan heb ik heb probleem voor mijn gevoel verplaatst ipv opgelost.