Reinforcen = versterken
Later meer, ik moet nu gaan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

HippoLogic schreef:Is jouw kat al clicker savvy?Weet hij dat click= voer?
Er zijn verschillende manieren om hier mee om te gaan:
- Je kunt de kat sneller voeren na de click, zodat hij geen tijd heeft te bedelen.
Je versterkt gedrag op 2 momenten: op het moment van de click en het moment van voeren. Als hij dus al bij je zit beloon je ook het ongewenste gedrag.
- Je kunt de kat leren dat het voer alleen op een bepaalde plek te halen is: gooi het brokje op een schoteltje
- Je kunt je kat leren dat hij het voer alleen krijgt als hij op een bepaalde plek zit: bv op een matje.
- Je kunt hem vanaf je platte hand voeren, zodat hij niet met zijn pootjes op je arm kan (je hand zit in de weg)
Kortom wees creatief.![]()
Hier een videootje van mijn Project Paard Punky die zich niet liet halteren door vreemden. Nog steeds work-in-progress hoor.
Wil je wat meer weten, klik dan op het YouTube logo en kijk de video via YT en lees de beschrijving.
[ Video ]
ik heb dat toen toch maar wat gecorrigeerd en daarna beloond, maar na 3x maakte de vreugde wel ruimte voor irritatie/ongeduld. Misschien is het voor hem niet duidelijk en moet ik eerst de opdracht doen met volle jaszak, tot hij de opdracht door heeft?
Jotoma schreef:Ik reageer nu via mobiel en dan kan ik de tekst nog niet zien. Maar jouw paard zie ik na de click ook gelijk met de neus richting jouw jaszak gaan. Dat is wat ik graag wil voorkomen. Maar misschien staat er in de tekst nog meer, zal t later bekijken.

Dwang enzo.
In jouw geval, Jotoma is het voor een spuit met inhoud nog te vroeg.Jotoma schreef:Ik oefen ook nog met de wormspuit. Op dit moment vind mijn paard het nog leuk om de spuit te targetten en probeer ik hem al zelf 2 sec tegen zn lip te houden. Maar dat is voor nu nog net te veel gevraagd. Hij draait zn hoofd dan elke keer weg, kijkt me even heel argwanend aan om dan toch uit zichzelf de spuit aan te clicken.
Ik weet niet zo goed hoe ik de stap kan uitbreiden dat ik de spuit langer aan de mond kan houden, want daar is hij nu gewoon wantrouwend over.
Is dat oefenen en tijd of vergeet ik een stap?
) als bron van geluk, en de lepel als brenger van appelmoes. Hij begon dus al de lepel af te sabbelen voordat ik de appelmoes in zijn bak kon gooien - wat geen toeval was, want ik deed het juist zo luidruchtig en onhandig mogelijk om ervoor te zorgen dat hij de lepel begon op te eten. Die lepel verving ik namelijk in de volgende stap door de wormspuit die ik helemaal volsmeerde met appelmoes. [***] aarzelde wel even, maar likte toen de wormspuit net zo af als hij met de lepel deed, en nam hem ook steeds meer echt in zijn mond.
en liet hem toen de spuit aflikken. Vervolgens deed ik de appelmoes niet meer op spuit maar erin. [***] nam hem tussen zijn voortanden en ik spoot hem leeg. Vond hij interessant.
). bumper schreef:Op een bepaald moment click je helemaal niet meer voor dat gedrag. Wat niet betekent dat je nooit meer beloond, want de beloning zorgt dat het gedrag in stand wordt gehouden. Hetzelfde als jij geld op straat vindt, de tijden daarna blijf je extra alert.
HippoLogic schreef:Leuke benadering van leren ontwormen, xyzutu2. Wel of geen click maakt denk ik in dit specifieke verhaal niet zo'n verschil: jouw hoofddoel is hier was de associatie met de spuit ombuigen van aversief naar appetatief (iets ontzettend fijns).
maar puur om hem even te helpen en te zeggen dat hij het goed deed. Bijvoorbeeld toen hij voor het eerst de wormspuit in zijn appelmoesbak zag liggen, of toen de wormspuit voor het eerst de plek van de lepel had ingenomen. Volgens mij hielp het horen van de click hem op die moment echt, ookal werd er niet specifiek na beloond. En voor de rest was het gewoon zo'n gedoe met appelmoes en potje en spuit en lepel dat ik ook helemaal geen tijd of hersens meer over had om te clicken/voeren.

want dat is volgens mij stap 1 naar al 20 jaar met paarden zijn om te gaan zoals ik vroeger gewoon heb aangeleerd (natuurlijk heb ik daar eerder wel beetje over nagedacht maar het ging toch vooral zoals het ging... en hoe dat precies zo kwam kon ik echt niet vertellen) 
het werkt voor Jauke wel prima,hij snapt goed wat ik er mee bedoel