Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:48

Weten jullie hoe ik een printscreen kan opslaan als fotobestand en die kan uploaden (dat uploaden lukt nog wel haha) zodat ik het hier kan spammen? (heb een film maar geen zin om hem wat mooier te maken (veel stukken niet in beeld enz.. :P )

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:53

Welk boek is dat dan? Hét ttouch boek van Linda tellington?

Je doet printscreen, gaat naar paint, dan doe je plakken. Dan kan je hem even vormen zoals je wilt en dan klik je op bestand en 'opslaan als'
Dan ga je naar tinypic en upload je hem :))

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:55

Ja maarrr hij wilt niet plakken in paint? (probeert nog een xtje..)

Dikke faal, er is een knopje plakken bij Paint.. :') Bloooond

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:02

Was even lekker buiten. Er ligt zo'n pak sneeuw dat ik toch prima wat kon spelen en WADH, midden in een enorme sneeuwbui.
Ben blij dat Ise langzaam aan meer rust begint te krijgen met het WADH. Ik wissel elke oefening even af met kroelen of gewoon weer even rechtuit wandelen. Gaaf, door de sneeuw had ik de lampen geen eens nodig.

Ise krijgt sinds zaterdag een mineralen supplement. Sinds 4 weken schuurde ze zomaar ineens flink aan de billen en staart. kort daarna begon ze als een gek buiten de hele afrastering af te schrapen en worteltjes maar vooral ook zand te eten. Na een antiluis behandeling, Promax wormenkuur en 10 dagen een zandkuur op advies van de zadelmaakster toch dus mineralen bijvoeren. We hebben bij geen van de paarden wormen gezien en het vermoeden bestaat dat ze toch wat mineralen tekort heeft. Ze krijgen al bijna een half jaar bijna onbeperkt dezelfde kwaliteit grofstengelig voordroog(tweede snede). Ise krijgt daarnaast nu 2x 3/4 kg basisbrok en van mij nog 1/2 kg Mijten Gerstenmix. Ik denk dat het hooi net wat te arm is voor een jong paard die volop in de groei zit. Ik voer eigenlijk altijd op het oog dus komende weken eens kijken of ze stopt met het zand/worteltjes eten.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:03

ZJ, ik ben helaas niet zo technisch...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:55

NeverGiveUp schreef:
Welk boek is dat dan? Hét ttouch boek van Linda tellington?

Je doet printscreen, gaat naar paint, dan doe je plakken. Dan kan je hem even vormen zoals je wilt en dan klik je op bestand en 'opslaan als'
Dan ga je naar tinypic en upload je hem :))

http://www.bol.com/nl/p/ultieme-boek-ov ... 004934794/

Deze heb ik in de kast staan en blader er regelmatig even doorheen. Heb voor Whisper veel gebruik van gemaakt omdat hij dingen rondom de achterhand heel spannend vond en voor Calypso om voor het werk alvast een beetje de boel los te kunnen maken.

Klink gaaf Carolien! Fijn dat Ise zoveel meer rust begint te krijgen in het werk :) .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:09

Zo zit wel een prijs aan, maar het klinkt wel goed.. (komt op mijn lijstje). Ik heb wel het ttouch boek van? Maar dat is een aardig dun boek dacht ik (alweer vergeten) en ik heb nog een paardenmassage boek liggen waar ik soms dingen uithaal, maar ik vind het altijd een beetje vaag beschreven, helemaal als je gaat masseren moet het toch wel echt duidelijk zijn.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:48

ijssnuiver, ja dat boek heb ik ook! interessant boek idd!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:11

Ik heb dat boek jaren geleden een keer voor mijn verjaardag gekregen, onwijs helder geschreven. Ik heb ook een massageboek staan en inderdaad, ik vind ook dat je dan toch wat meer moet weten. Maar voor achtergrond informatie vind ik het wel weer interessant.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:56

Dat boek van Linda Tellington Jones heb ik ook. Is nu moeilijk aan te komen maar ik heb het uiteindelijk besteld bij Heja. Verder is de nederlandse druk vrijwel uitverkocht en er komt geen herdruk. -O-

Is een erg duidelijk en fijn boek :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:06

Was ik net met -4 bij de paarden, super zon erbij. Staat Calypso te zweten onder de deken, sta ik dus dekens te wisselen met dit weer.
maar even in de gaten houden wat het weer doet, zolang de zon blijft schijnen is het prima zo.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:05

Meeh hier geen zonnetje helaas, al de hele dag beetje grauw (al is het beter dan gister, vandaag droog gebleven gelukkig). Gister het toch niet kunnen laten eventjes 1 pony te longeren/wadh, wel met zijn pak dekens zou toch niet langer dan 10 min bezig zijn, wilde alleen zien hoe hij liep. Hij was echt heel leuk en gaf twee super galopjes en de schoolhalt doet hij nu op lichaamstaal en zweephulp (wijst omhoog inplaats van zoals eerst op zijn staartwortel).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:47

Hier vandaag weer les gehad (en verder veel sneeuwpret,sleeen met onze shet) en we zijn begonnen met de eerste stapjes Travers.
Moeilijk hoor,maar mijn merrie pakt het zo fijn op allemaal!

Hier ook met Ttouch gewerkt,echter bepaalde oefeninge sla ik over zoals bv de staart.Voor de rest vind ik het enorm fijn en de paarden reageren er goed op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:45

De staart ttouch is juist 1 die ik heel veel gebruik! Voor Calypso als losmakend door de hele wervelkolom en voor Whisper om gewenning rondom de achterhand.

Klinkt gaaf ZJ! Ik ben met Calypso net begonnen met gewicht terugplaatsen(ook met de schoolhalt in gedachten), maar is wel lastig hoor. Denk dat we er nu een keer of 3 mee bezig zijn geweest.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:35

En welke oefening moet ik dan zien (die met de staart?)?

Hier een linkje met een foto, hij was die dag niet fijn (echt totaal niet voorwaarts) maar zoals gewoonlijk bleef de schoolhalt leuk om te doen.. :') Rare pony!
http://i48.tinypic.com/2uz76ue.png

En als je hem dan iets teveel pusht krijg je een halve steigerxlevade :D
http://i49.tinypic.com/2dlkf8n.png

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:23

Je hebt een aantal losmakende oefening, cirkelende beweging(heeel langzaam) maar die doorwerkt t/m de oren en bijvoorbeeld het hangen aan de staart en dan heel langzaam weer terug. Op die manier word alles een beetje "uit elkaar" gehaald(kan het even niet beter verwoorden). Vooral dat laatste geeft Calypso altijd heel veel ontspanning, heb altijd het idee dat ze met haar kissing spines het heerlijk vind om even ruimte te hebben tussen de wervels.
Maar je hebt er nog een aantal hoor, ook bijvoorbeeld het "afstrijken" van de staartharen. Dit geeft ook een ontspannend effect en leert paarden wennen aan beweging achter zich(zelf dan natuurlijk niet recht achter je paard gaan staan).
Voor de gehele precieze uitleg zou ik het boek erbij moeten pakken, maar dit is wel even globaal.

Foto's zien er goed uit ZJ, vooral die eerste netjes gedragen. Ik heb bij de 2e foto het idee dat het wat too much is nog, voor mijn gevoel duwt hij daar wat naar voren ipv echt te dragen(maar dat kan ook verkeerd gezien zijn hoor, foto is wat ver weg).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:31

Helaas heb ik nare ervaring met de staartbeweging bij mijn merrie,vanaf toen is haar automutilatie en verdere klachten begonnen.Vandaar dat ik hem oversla ;-)

Gaaf Zj!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:54

timokyana schreef:
Helaas heb ik nare ervaring met de staartbeweging bij mijn merrie,vanaf toen is haar automutilatie en verdere klachten begonnen.Vandaar dat ik hem oversla ;-)

Gaaf Zj!

Automutilatie? :oo

Haha ja die eerste is zoals het ''hoort'' en bij de tweede was hij in een 'aah ik kan niet verder' en hij kwam toen ook niet mooi omhoog maar moest echt zijn hoofd/borst de lucht in gooien, het is dat mijn hand zijn neus tegenhield maar anders sprong hij tegen mij aan hoor haha.. Maar het laat wel zijn dat hij dus niet naar achter zal lopen maar gewoon nog meer zal proberen, heel lief maar hij doet het met meer dingen en dat kan echt lastig werken zijn :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:02

Logisch dat je hem dan overslaat Tymokyana!

Maar kun je dan wel een gewone achterwaarts vragen ZJ?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:27

Jawel, hij kan gewoon achteruit, maar niet met deze hulp. Maar als ik hem leer achteruit te gaan wanneer we hier mee bezig zijn kun je net zo goed stoppen, dat is juist niet iets wat je ze wilt leren omdat je ze dan niet meer op de achterbenen krijgt. Die twee oefeningen staan dus ver van elkaar af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:08

Hoe heb je de schoolhalt aangeleerd en met welke hulp?Ik ben er ook mee bezig en loop er tegenaan dat mijn paard in de war raakt en achterwaarts gaat.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:12

Bij hem was het toeval dat hij de link zo snel legde. Je moet dus elk moment heel snel kunnen corrigeren, dus gewicht verplaatsen (en blijven kijken naar de schouders, veel paarden vallen op de buitenschouder, waarbij het lijkt alsof ze naar achter gaan) en net zover gaan op het moment dat ze naar achter willen stappen, en dat telkens verleggen. Stappen ze naar achter ben je te langzaam geweest met naar voren halen of stoppen en zet je hem gewoon rustig naar voren en gaat verder.

Met de zweep op zijn staartwortel geef ik aan dat hij daar moet zakken en voor meer buiging in de achterbenen kun je de zweep achter de kont leggen (op de broekspieren).

Ohja, leuk spelletje, schommelen. Dus gewicht naar achter en weer naar voren en weer naar achter en zo door. Op een gegeven moment gaan ze zelf naar achter waarbij je ze dus niet meer hoeft te vragen maar ze het gewoon aanbieden, zo van ooh dit? En dan begin je natuurlijk te juichen :') En vanaf daar zullen ze steeds vaker zeggen dit wil je toch?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:47

ZusJacobs schreef:
Jawel, hij kan gewoon achteruit, maar niet met deze hulp. Maar als ik hem leer achteruit te gaan wanneer we hier mee bezig zijn kun je net zo goed stoppen, dat is juist niet iets wat je ze wilt leren omdat je ze dan niet meer op de achterbenen krijgt. Die twee oefeningen staan dus ver van elkaar af.

Ja dat begrijp ik! Maar omdat je aangaf dat hij regelmatig zelf de schoolhalt uitvoert, vroeg ik me af of hij de gewone achterwaarts nog gewoon oppakt. Begrijp dat die hulpen anders zijn ;) .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:21

Ja heel verschillend :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:48

Ik kreeg wat foto's van de les gister,hebben jullie een beetje een beeld van mijn merrie.

Afbeelding
Afbeelding